Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست سینما و روابط بین الملل، در سالن شهدای گمنام دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

سید علی روحانی، عضو هیأت علمی دانشگاه هنر در این نشست گفت: هنر می تواند ابزار شناخت و ابزار معرفت باشد؛ بنابراین سینما می تواند برای دانشجویان روابط بین الملل به یک ابزار شناخت تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین کسی که این مسأله را به نوعی مطرح کرده است، فردی به نام جان میلتس بود است. کسی که در سال 1947 مدرس روابط بین الملل بوده و معتقد بود که می توانیم برای آموزش روابط بین الملل از سینما استفاده کنیم.

وی افزود: البته وی در نوشته های خود می گوید، یکی از مشکلاتی که داریم این است که نمی توانیم در کلاس ها فیلم پخش کنیم؛ چون در آن موقع ابزار پخش فیلم به شکل امروزی وجود نداشته است. اما امروزه این امکان فراهم است که از پخش فیلم در کلاس ها، به منظور آموزش روابط بین الملل بهره ببریم.

روحانی ادامه داد: فرد دیگری که در این زمینه کار کرده است، پاتریک اومیرا در دهه 70 میلادی بوده است. اومیرا هم معتقد بود که می توان از پخش فیلم به منظور آموزش علوم سیاسی و روابط بین الملل استفاده کرد؛ به شکلی که سینما می تواند در پیش فرض ها و مبانی، به دانشجویان کمک کند.

وی گفت: افراد دیگری هم در این زمینه کار کرده اند. اما همه این ها یک بحث کلیدی دارند در خصوص دیدگاه پزیتیویستی و پست پزیتیویستی در حوزه روابط بین الملل و تأکید دارند که اگر با نگاه پزیتیویستی به روابط بین الملل نگاه کنید، این ابزار را ضروری نمی دانید در صورتی که اگر با دیدگاه پست پزیتیویستی برخورد کنید، این امکان وجود دارد که سینما به عنوان یک ابزار شناخت در روابط بین الملل استفاده کنید.

این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی از تأکیداتی که این ها دارند، این است که دانشجویان علوم سیاسی و روابط بین الملل، به فرهنگ تلویزیون و سینما وابسته هستند؛ یعنی بخشی از زندگی دانشجویان، همراه با سینما است و در فرهنگ دیداری – شنیداری، بیشتر به دیداری می پردازند. به شکلی که در یکی از نظرسنجی هایی که در سال 1987 انجام دادند، اشاره می کنند که در آمریکا 50 درصد از دانش دانشجویان، دانش دیداری است؛ در حالی که 10 درصد، دانش نوشتاری است.

وی افزود: البته آن ها به ایراداتی در مسائل خود هم می پردازند و 2 ایراد به استفاده از فیلم در آموزش روابط بین الملل می گیرند. اولین ایراد این است که شما باید تکه ای از فیلم را برای آموزش پخش کنید و تمام فیلم نباید پخش شود. آن ها معتقدند که نمایش تمام و کمال یک فیلم، هیچ گره ای را باز نمی کند اما پخش تکه، قطعه یا سکانسی از یک فیلم، می تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.

او ادامه داد: نگرانی دوم این است که بخش عمده ای از سینما در جهان، سرگرمی است و آن ها نگرانند که کلاس درس به سطح تفریح و سرگرمی تنزل پیدا کند. به همین منظور توصیه می کنند که فیلم ها به طور کامل پخش نشوند؛ بلکه قطعاتی از فیلم ها را پخش کنند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه هنر تصریح کرد: آن ها معتقدند که در 4 حوزه می توان برای فهم روابط بین الملل از سینما کمک گرفت. اولین حوزه حوادث است. یعنی برای آشنایی دانشجویان علوم سیاسی و روابط بین الملل، می توان از سینما کمک گرفت.

وی افزود: به عنوان مثال فیلم تاریک ترین ساعت، زندگی نامه چرچیل را نمایش می دهد؛ لذا از طریق آن فیلم، دانشجویان می توانند در خصوص گذشته اطلاعات مختلفی را کسب کنند.

روحانی گفت: حوزه دومی که به آن می پردازند، حوزه مسائلی است که روابط بین الملل با آن مواجه است. به عنوان مثال، مسأله نسل کشی جزو مسائلی است که در روابط بین الملل با آن مواجه هستیم.

او ادامه داد: نسل کشی های مختلفی در دنیا اتفاق افتاده است و دانشجویان می توانند از طریق سینما، اطلاعات خوبی را در خصوص نسل کشی ها به دست آورند. همچنین موضوعات دیگری مثل محیط زیست، اسلام ستیزی، آزادی حمل سلاح در آمریکا و غیره، جزو مسائلی هستند که از طریق فیلم ها می توان اطلاعات خوبی را در رابطه با آن ها به دست آورد.

سید علی روحانی افزود: مسأله محیط زیست، یکی از مسائلی است که در آینده کشورها با آن دست و پنجه نرم می کنند؛ در این رابطه فیلمی وجود دارد به نام قبل از سیل، که واکنش های کشورهای مختلف را به این بحران نشان می دهد.

وی تأکید داشت: حوزه سومی که می توان به آن اشاره داشت و قدری فلسفی تر از دو حوزه دیگر است، حوزه روابط فرهنگی است. البته وقتی در خصوص روابط فرهنگی صحبت می کنیم، به ایدئولوژی ها نیز اشاره داریم. در این رابطه فیلمی در سال 2006 به نام دره گرگ ها، در ترکیه ساخته شده است که موضوع آن فیلم، متوجه حضور آمریکایی ها در عراق است و در مورد ترکی است که به عراق می رود و برای او مسائلی پیش می آید.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این فیلم، یک فیلم ضد آمریکایی است و در هفته اول اکرانش 3 میلیون نفر مخاطب پیدا می کند. از این فیلم متوجه می شویم، در حالی که ترکیه بیش از 50 سال است که متحد آمریکا است و دست راست آمریکا در ناتو، در مقابل کشورهای اروپایی است، اما در حوزه روابط فرهنگی با آمریکا زاویه پیدا می کند.

وی افزود: مشابه ایرانی آن فیلم، فیلم لاتاری است که اختلافات ما را با کشورهای عربی همسایه نشان می دهد و می بینیم که این فیلم در جامعه ما هم به فروش خوبی دست پیدا می کند. لذا می توان گفت که به کمک فیلم ها می توان دوره ها را سنجید.

روحانی گفت: زمانی شما می توانید روابط فرهنگی را درک کنید که نگاهتان به این مسائل، ساختارگرایانه باشد. لذا کتاب های مختلفی را در خصوص سینمای آمریکا می بینیم. به عنوان مثال، اعراب در سینمای آمریکا، سیاست خارجی آمریکا در سینمای آمریکا و غیره، از نمونه این کتاب ها هستند.

او تصریح کرد: حوزه چهارمی که به آن می پردازند، حوزه تئوری روابط بین الملل است. یعنی موضوعاتی که دانشجویان علوم سیاسی و روابط بین الملل در حوزه تئوری با آن مواجه هستند را می توان از طریق سینما تبیین کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مفاهیمی وجود دارد که برای فهم آن ها می توان از سینما استفاده کرد؛ به عنوان مثال، رئالیسم سیاسی از دیدگاه هابز را می توان از طریق سینما نشان داد.

وی افزود: رمانی وجود دارد به نام سالار مگس ها که جایزه نوبل هم دریافت کرده است؛ این رمان که بعدها به فیلم تبدیل شده است، از توضیح دقیقی از وضع طبیعی هابزی در برابر وضع طبیعی لاکی ارائه می دهد. همچنین موضوعاتی مثل قدرت، خشونت، دیپلماسی و غیره، بحث هایی هستند که در علوم سیاسی و روابط بین الملل مورد مطالعه قرار می گیرند و می توان از طریق سینما به توضیح و تفسیر آن ها پرداخت.

سید علی روحانی در پایان خاطر نشان کرد: ما به بسیاری از دانشجویانی که مراجعه می کنند و می گویند که می خواهند در فلان مسأله بین المللی مطالعه کنند، فیلم های مختلفی را معرفی می کنیم و می گوییم که بروید و فلان فیلم ها را ببینید تا این موضوع را متوجه شوید.

انتهای پیام/

286 / 167 سید علی روحانی سینما و روابط بین الملل سینما روابط بین الملل لاتاری هابز تاریک ترین ساعت

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: سید علی روحانی سینما روابط بین الملل لاتاری هابز تاریک ترین ساعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۹۸۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استادان، دانشجویان را برای تبدیل دانایی به توانایی ترغیب کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا ولیلو سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی در مراسم گرامیداشت مقام شامخ استاد که در واحد ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر تمام جهانیان به خصوص جامعه فرهیخته دانشگاهی در تمام جهان ندای «مرگ بر اسرائیل» سرمی‌دهند که این خود نشان‌دهنده این است که ظلم همیشه شکست می‌خورد و آنچه باقی می‌ماند عدالت الهی است.

وی عنوان کرد: امروز صرف مدرک تحصیلی ملاک نیست و دانایی زمانی ارزشمند خواهد بود که به توانایی تبدیل شود و دانش افراد اگر در آرشیو کتاب خانه‌ها بماند هیچ ارزشی نخواهد داشت؛ دانش زمانی ارزشمند خواهد شد که به توانایی مبدل شود و مشکلی را در جامعه رفع کند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی با اشاره بر اینکه استادان باید در مسیر تبدیل دانش به توانایی همراه جوانان باشند و خودشان را در این عرصه تقویت کنند، افزود: چرخش‌های تحول‌آفرینی که در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد، موجب تغییرات عظیمی در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و پژوهشی شده که این نشان‌دهنده عزم جدی دانشگاه آزاد اسلامی برای آموزش توانمندی در کشور است.

ولیلو با بیان اینکه آنچه بر زبان معلم می‌آید از عالم ربوبی است، خاطرنشان کرد: بنا به تأکید دکتر طهرانچی در سخنرانی آغاز سال، استادان باید از استادان آموزشی به سمت اساتید هدایتگر و ارزش‌آفرین حرکت کنند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی هم عنوان کرد: دانشجویان و دانشگاهیان غربی با حمایت از غزه نشان دادند که تفکرات مادی و سلطه جویان دولت‌های آنان راهی جز شکست ندارد.

حجت‌الاسلام سجاد بیگی ادامه داد: حضور تکاوران و تک‌تیرانداز‌های آمریکایی در دانشگاه‌های این کشور پس از بلند شدن ندای استکبار ستیزی دانشجویان، نشان داد که آزادی بیان مورد ادعای امریکا توهمی بیش نیست.

وی با بیان اینکه جنایات‌های رژیم صهیونیستی بر کسی پوشیده نیست و سکوت مجامع بین المللی در برابر این جنایات، ذات پلید آنان را بر همگان نمایان کرد افزود: پاسخ نظامی به گستاخی‌های رژیم کودک‌کش‌ صهیونیستی یک مطالبه ملی بود که دل تمامی مردم آزاده جهان را شاد کرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی با تأکید بر اینکه در جامعه ما استاد همیشه مورد تکریم قرار گرفته به روایت العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم یَجِدهُ صیلَ عَلَیهِ از امام علی (ع) اشاره کرد و افزود: در عرصه‌های مختلف وقتی دنبال علم رفته ایم پیشرفت کرده‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ارتقای کیفیت آموزش و پیشرفت علمی با جذب دانشجویان بین الملل
  • توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند
  • آمادگی پیام نور برای پذیرش دانشجویان اخراجی آمریکا
  • «نمی‌توان با میانگین معدل ۱۲ مدعی الگوی جهانی بود»
  • آمادگی پیام نور برای پذیرش دانشجویان اخراجی دانشگاه‌های آمریکایی
  • دانشجویان معترض آمریکایی پیروان مکتب امام صادق هستند
  • دانشجویان معترض آمریکایی پیروان امام صادق هستند!
  • دفاع دانشجویان از مردم فلسطین نشان‌ می‌دهد حرف حق جای خود را باز می‌کند
  • استادان، دانشجویان را برای تبدیل دانایی به توانایی ترغیب کنند
  • هدف‌گذاری تبدیل یزد به قطب تولید ماشین‌آلات نساجی