Web Analytics Made Easy - Statcounter

بارها در صحبت های مقام معظم رهبری و همچنین برخی از فرماندهان نظامی ارشد در سال های اخیر به توسعه سواحل مکران تاکید شده است و در این راستا قرار است خط کشتیرانی بین کراچی و چابهار راه اندازی شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، در سیاست های کلی برنامه ششم توسعه به طور مشخص توسعه اقتصاد دریایی جنوب کشور حد فاصله چابهار تا خرمشهر مورد تاکید قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بند 21 سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه که از سوی مقام معظم رهبری به دولت ابلاغ شده، توسعه محور چابهار- خرمشهر با تاکید بر توسعه سواحل مکران مورد تاکید قرار گرفته است.

 

اگر کریدور شمال - جنوب را مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا فرض کنیم که به گفته کارشناسان در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر است. این کریدور می تواند یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه باشد که کشورهای مسیر این کریدور را منتفع می کند.

 

براساس اطلاعات موجود، این کریدور ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار کرده و اتصال خلیج عمان و بندر چابهار در ساحل شرق دریای مکران یا دریای عرب به عنوان بندری استراتژیک به این کریدور در مبادله کالا به شرق کشور و همسایه های شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفاد می کند.

 

کارشناسان می گویند: «با راه اندازی کامل این مسیر کشورهای آسیایی و اروپایی می توانند در مسیر کریدور شمال ـ جنوب کالای خود را با سرعتی حدود دو برابر در مقایسه با مسیر کانال سوئز مبادله کنند. این امر با توجه به ایجاد کشورهای جدید در منطقه آسیای میانه و نیز شکل گیری بازارهای جدید جهانی در حوزه اقیانوس هند و خلیج فارس ، برای هر دو قاره آسیا و اروپا دارای اهمیت فراوانی است.»

 

بارها در صحبت های مقام معظم رهبری و همچنین برخی از فرماندهان نظامی ارشد در سال های اخیر به توسعه سواحل مکران که نقطه اتصال کریدور شمال- جنوب است، تاکید شده است. مقام معظم رهبری در دیدار خود با فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در 9 آذر 1393 فرمودند: «مسئله آبادسازی سواحل مکران نیز جزء همین کارهای اساسی است که باید با همکاری دولت، برنامه‌های مورد نظر در این منطقه با سرعت بیشتری دنبال شود.»

 

کریدور شمال ـ جنوب فرصتی استثنایی است چون مهمترین و مناسبترین حلقه ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا به شمار می رود. این کریدور از حوزه اقیانوس هند (بندر بمبئی) آغاز و از طریق دریا به بندرعباس در جنوب ایران متصل می شود و بر این اساس کالاها می توانند در داخل خاک ایران به وسیله حمل و نقل جاده ای یا ریلی به بنادر شمال کشور (بندر انزلی و بندر امیرآباد) انتقال یافته و سپس از طریق دریای خزر به بنادر آستاراخان و لاگان روسیه حمل شوند.

 

کارشناسان می گویند هزینه حمل کالاهای ترانزیتی میان کشورهای حوزه اقیانوس هند و شمال اروپا از طریق مسیر کریدور شمال ـ جنوب تا حدود 30 درصد نسبت به مسیرهای سنتی موجود ارزان تر است و کشورهای جنوب شرقی آسیا، آسیای مرکزی، خاورمیانه، حوزه اقیانوس هند و خلیج فارس و نیز شمال اروپا با پیوستن به کریدور حمل و نقل بین المللی شمال ـ جنوب که ازجمله کریدورهای چندوجهی است‌ می توانند از مزایای آن در حمل و نقل سریع و ارزان کالاهایشان بین آسیا و اروپا استفاده کنند.

 

بر همین اساس توسعه سواحل مکران و بندر چابهار در دستور کار قرار گرفته است و حالا در آخرین اقدامات برای بهره برداری صحیح از این منطقه قرار است خط کشتیرانی بین کراچی و چابهار راه اندازی شود.

 

«بهروز آقایی»، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه چابهار مکمل بنادر منطقه است به ایرنا گفته است: «هیچ رقابتی با بنادر منطقه نداریم و به دنبال شروع خط کشتیرانی مسافری میان کراچی و چابهار هستیم.

 

وی ادامه داد: «امروز فضای ما در بندر چابهار فضای پیوند دوستی ها در بنادر منطقه است. بندر چابهار توسعه پیدا کرده به این جهت که سهم اقتصاد دریامحور را در منطقه دریای عمان توسعه دهد و در نهایت به مردم کشور و منطقه خدمت رسانی کند. ما بندر گوادر پاکستان را به عنوان مکمل خود و خودمان را به عنوان مکمل گوادر می دانیم و از این بابت با افزایش ظرفیت بندر گوادر و بندر چابهار کالاهای ترانزیتی و کالاهای ترانشیپی در این دو بندر افزایش پیدا خواهد کرد و در نهایت کشتیرانی ساحلی بین ایران و پاکستان راه اندازی خواهد شد که این اولین نفعش برای کشتیرانی ساحلی و محلی بین دو کشور است.»

 

آقایی اضافه کرد: «در حوزه ریلی هم اعتقاد داریم باید بندر گوادر و بندر چابهار با ریل بهم متصل شوند و حتی در نهایت بندر چابهار به عنوان حلقه واسط بین بندر شهید رجایی و بندر گوادر به صورت ریلی بتواند ایفای نقش کند.»

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: «یکی از موضوعاتی که امروز بین ما و پاکستان مورد توافق قرار گرفته راه اندازی خط کشتیرانی مسافری بین کراچی و چابهار است، جهت استحضار ما امروز یکی از بزرگترین ترمینال های مسافر دریایی بین المللی در چابهار راه اندازی کرده ایم که این ظرفیت را هم برای عمان هم افغانستان و هم پاکستان می خواهیم استفاده کنیم. مذاکرات خوبی بین ما و پاکستان در خصوص راه اندازی خط کراچی به چابهار انجام شده که انشاالله در ماه های آتی مراحل شروع عملیات کشتیرانی انجام می شود.»

 

وی افزود: «در سفر اخیر با آقای آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی به کراچی، این جزو یکی از توافقات سفر بود و قرار براین شد که جمهوری اسلامی ایران و پاکستان هماهنگی ها و مقدمات لازم را در دستور کار قرار دهند که ما هم متعاقب آن مکاتبات زیادی با وزارت امور خارجه و پاکستان انجام دادیم. به نظر می رسد در ماههای آتی این مهم انجام می شود. اگر خط کراچی به چابهار پایدار باشد، بنادری که نزدیک به کراچی هستند، می توانند از این خط استفاده کنند. حالا یا از کراچی به چابهار از این خط استفاده می کنند یا خط های دیگری که به این خط کراچی به چابهار متصل می شوند.»

 

وی در پاسخ به این سوال که بخش کنسول وزارت خارجه آمادگی برای این کار دارد، گفت: «بله در سفارت ما در پاکستان این موضوع مطرح و مکاتباتی نیز انجام شد و هم سفارت پاکستان در ایران و هم اینکه بنادر کشور این موضوع را در دستور کارشان دارند و انشاالله در روزها و ماههای آتی به یک نتیجه خیلی خوبی می رسیم.»/

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: شب یلدا وحدت حوزه و دانشگاه هفته پژوهش کانون های فرهنگی هنری مساجد آمریکا مجلس ایران خبرگزاری شبستان رژیم صهیونیستی کشتیرانی بندر چابهار پاکستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۰۰۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایان پیشرفت در مدارس آذربایجان شرقی راه اندازی شود

به گزارش خبرنگار مهر، مالک رحمتی صبح پنج شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان افزود: در نظام آموزشی ما آنچه که مورد هدف است، آموزش در مسیر معارف دینی و اسلامی است.

وی با بیان اینکه مسائل تربیتی خیلی زود بازده نبوده و باید برای انجام آن برنامه ریزی کرد، گفت: نظام تربیتی، روندی تدریجی است و برای نتیجه گرفتن در این راستا باید استمرار و استقامت داشت.

رحمتی با اشاره به فرا رسیدن هفته معلم تاکید کرد: فرهنگ تکریم و تجلیل از معلمان و دبیران به افزایش کیفیت آموزش و پرورش کمک خواهد کرد؛ بنابراین برنامه ریزی های لازم برای این منظور در هفته معلم انجام گیرد.

وی تاکید کرد: معلمانی که در مناطق محروم و کم برخوردار فعالیت می‌کنند، فراموش نشوند و مورد توجه ویژه قرار گیرند.

استاندار آذربایجان شرقی به اهمیت نیروی انسانی اشاره و بیان کرد: محور اصلی همه تغییر و تحولاتی که در کشور باید اتفاق بیفتد، نیروی انسانی می‌باشد، زیرا این نیروی انسانی است که تکنولوژی و پیشرفت را به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: تربیت نیروی انسانی کارآمد و اثربخش، بزرگترین کاری است که در آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد و در این زمینه هر چقدر هزینه انجام شود، سرمایه گذاری برای توسعه و پیشرفت کشور است و مفید ترین و اثربخش ترین زمانی که یک فرد مورد تربیت قرار می‌گیرد، در دست آموزش و پرورش است.

رحمتی به اهمیت جایگاه معلم تاکید کرد و افزود: اگر معلم به این دیدگاه برسد دانش آموزان وی تمام پیشرفت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه را رقم خواهند زد، قطعاً نگاهش تغییر خواهد یافت.

استاندار آذربایجان شرقی از معلمان درخواست کرد در ابتدای هر کلاس در کنار مطالب آموزشی، از آموزه‌های دینی و اخلاقی اهل بیت (ع) برای دانش آموزان بازگو کنید.

وی افزود: معلمان در مدارس، استعدادیابی و راهنمایی دانش آموزان برای رسیدن به موفقیت را در اولویت کاری خودشان قرار دهند.

رحمتی با اشاره به حدیث یک ساعت تفکر بهتر از ۷۰ سال عبادت است، گفت: چیزی که در نظام آموزشی به آن نیاز اساسی داریم، مهارت آموزی و در کنار آن نحوه اندیشه کردن است و این معلمان هستند که می‌توانند این آموزش را به دانش آموزان ارائه دهند و آنها را مستعد به بار بیاورند.

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: اگر کلاس‌های درس دارای استرس باشند، آموزش و یادگیری ممکن نخواهد بود و اگر در کلاسی آرامش حاکم شود، دانش آموز از لحاظ روحی شاداب‌تر و یادگیری برای وی جذاب‌تر خواهد بود.

رحمتی در پایان تاکید کرد: در کنار آموزش‌های انجام یافته در مدارس، بازدید دانش آموزان از پیشرفت حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، فرهنگی کشور در اولویت قرار گیرند تا دانش آموزان در جریان این خدمات و پیشرفت‌ها قرار گیرند.

کد خبر 6081694

دیگر خبرها

  • انتقاد طالبان از عدم همکاری اسلام آباد
  • انتقاد دیپلمات طالبان در کراچی از عدم همکاری دولت پاکستان
  • روایان پیشرفت در مدارس آذربایجان شرقی راه اندازی شود
  • تروریست‌ها علیه اقتصاد مَکُران
  • حضور مدیرکل راهداری جنوب استان در محور مسدود نیکشهر به چابهار
  • با مسیر ریلی تبریز آذربایجان، مرکز هاب لجستیکی منطقه بیشتر آشنا شویم
  • اجرای یک هزار طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در آذربایجان شرقی
  • لزوم راه اندازی دهکده لجستیکی در بندر بوشهر
  • پیشرفت 73 درصدی در ساخت کانال اتصال بندر فاو به «جاده توسعه»
  • دورخوردگی از نوع ایرانی!