Web Analytics Made Easy - Statcounter

برگزاری نخستین کارگاه آموزشی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران باعنوان گفتگوی سه جانبه، فرصتی را فراهم کرد تا در مورد دلایل عدم شکل‌گیری تشکل‌های صنفی قدرتمند با محمد مرتهب رجبی عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران و سخنران کارگاه گفتگویی داشته باشیم. رجبی دراین مصاحبه وضعیت موجود را ترسیم کرده و بایدها و نبایدها را برای تحقق چشم‌اندازی روشن‌تر بررسی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

به‌نظر می‌رسد امروز ایران بابحران وجود تشکل‌های قدرتمند صنفی روبرو شده است. به‌نظر شما، مهم‌ترین موانع شکل‌گیری تشکل‌های قدرتمند صنفی در کشورمان چیست؟ چه عواملی موجب شده تا در این حوزه پیشرفتی نداشته باشیم؟

تجربیات فعالیت تشکل‌های قدرتمند غربی در سطح دنیا نشان می‌دهد که سابقه تشکل‌گرایی این نهادها به سال‌های خیلی دور بازمی‌گردد. به عبارت دیگر، تشکل‌گرایی و اعتقاد به اینکه باید تشکل قوی وجود داشته باشد، نیازمند برخورداری از دانش و اعتقاد افراد است. یعنی خود افراد تشکیل‌دهنده تشکل، باید تجربیات کافی و به کار تشکیلاتی اعتقاد داشته باشند. حضور این افراد در تشکل باید بر اساس اعتقاد باشد نه اینکه هدف‌شان این باشد که تشکلی ایجاد شود و آنها به عضویت هیات مدیره دربیایند تا به این ترتیب جایگاه و پرستیژ اجتماعی آنها ارتقا پیدا کند.

فارغ از نقشی که اعضا باید ایفا کنند، نقش دولت را در جلوگیری از شکل‌گیری تشکل‌های قدرتمند چطور ارزیابی می‌کنید؟

در گام نخست، دولت وظیفه دارد تا قوانین سهل و آسانی را برای راه‌اندازی این تشکل‌ها ایجاد کند. مهم‌تر اینکه مسئولان اجرایی باید اعتقاد به کار تشکلی داشته باشند. به عبارت دیگر حاکمیت باید این نگرش را داشته باشد که اگر تشکیلات صنفی با حضور خبرگان صنف تشکیل شده این ضرورت وجود دارد که با این خبرگان در ارتباط بوده و با آنها مشورت کند. اگر قرار است در حوزه مرتبط با این تشکل تصمیم‌گیری کند، لازم است تا نظرات صنف گرفته شود و مهم‌تر آنکه این نظرات تاثیرگذاری لازم را هم داشته باشد. در این صورت ارتباط خوبی بین صنف و حاکمیت ایجاد خواهد شد.

به وظیفه اعضا در برابر تشکل اشاره کردید. آیا این تعهد فقط در پرداخت حق عضویت خلاصه می‌شود؟

اعضای تشکل، جدای از اعضای هیات رئیسه و مدیریت، وظیفه دارند تا از کمک‌های فکری و مالی نسبت به تشکل دریغ نکنند. فردی که عضو یک تشکل است باید این نکته را مدنظر قرار دهد که تشکل زمانی موفق خواهد شد که وضع مالی مناسبی داشته باشد تا بتواند کار کارشناسی انجام دهد.

کمک‌های فکری تا چه اندازه قادر است یک تشکل قدرتمند بسازد؟

پرداخت حق عضویت در کنار باوری که به کار تشکیلاتی وجود دارد، امری لازم و ضروری است. به عبارت دیگر پرداخت حق عضویت برای فعالیت گسترده تشکل لازم است .مهم‌تر از آن، کاری است که اعضا برای تعالی انجمن انجام می‌دهند. امکان دارد که تشکلی، توان مالی بالایی نداشته باشد اما در برابر اعضا با تشکیل کمیته‌های متعدد به صورت خودجوش و داوطلبانه، شرایطی را مهیا کنند تا اعضای صنف بهترین خدمات رادریافت کرده وقدرت چانه‌زنی را افزایش دهند.

وجه تمایز تشکل‌های صنفی ایران نسبت به جهان چیست و باید چه بسترهایی برای تعالی تشکل‌های صنفی فراهم شود؟

تشکل صنفی لازم است از تجربیات جهانی بهره گرفته و استانداردهای جهانی را اجرایی کند. در بحث سازمان بین‌المللی کار و کنوانسیون‌ها، دو مورد مقاوله‌نامه ۹۸و۸۷ وجود دارد که در مورد آزادی تشکل‌ها بحث کرده است. با وجود اینکه جمهوری اسلامی ایران عضو سازمان بین‌المللی کار است اما هنوز به مقاوله‌نامه‌ها ملحق نشده است. از طرف دیگر سازمان بین‌المللی کار قادراست تا تجربیات خود را در اختیار ما قرار دهد. مجموعه این عوامل موجب خواهد شد تا کشور ما تشکل قوی و قدرتمند داشته باشد.

چه زمانی تشکل‌های صنفی قادر به تاثیرگذاری در تصمیم‌سازی مدیریت کلان کشور خواهند شد؟

مزیت تشکل‌هایی که کار صنفی انجام می‌دهند این است که می‌توانند به دستگاه قانون‌گذاری و مجریه مشورت بدهند. این مهم زمانی اجرایی خواهد شد که باور عمیقی به کار تشکل‌ها وجود داشته باشد. از همه مهم‌تر اینکه تشکل‌ها زمانی می‌توانند عملکرد واقعی داشته باشند که از استقلال مالی برخوردار بوده و زیر نظر دولت و سازمان‌هایی با جنبه انتفاعی نباشند. تجربه نشان داده که اگر تشکل‌های صنفی از دولت یا هر نهاد دیگری کمک مالی دریافت کند، خیلی زود منحرف خواهد شد. تشکلی که استقلال داشته باشد این امکان را پیدا می‌کند تا منافع اعضا را تامین کند.

چه عواملی سبب شده تا تشکل‌های صنفی موجود در کشور به بالندگی مورد انتظار نتوانند دست پیدا کنند؟

می‌توان گفت سابقه تشکل‌گرایی ما ضعیف بوده و نسبت به برخی از کشورها کمتر است. دوم اینکه خود اعضا کمتر همکاری کرده و نسبت به تشکل تعهد لازم را ندارند. از طرف دیگر بنیه مالی خوبی نداشته و گردش مالی مناسبی ندارند. مهم‌تر اینکه وابستگی مالی به احزاب و دولت داشته و قوانین دست و پاگیر مانع فعالیت آنها می‌شود. به همین دلیل قادر نیستند در چارچوب استانداردهای بین‌المللی کار کنند. واقعیت این است که ما نسبت به گذشته پیشرفت داشتیم اما تا رسیدن به نقطه مطلوب راه طولانی در پیش داریم و امیدواریم که شرایط به سمت تشکیل تشکل‌های صنفی قدرتمند برود.

گفتگو: معصومه ستوده

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۰۰۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت‌های تاثیرگذاری برای حل مشکل آب اصفهان در حال انجام است

رئیس شورای اسلامی شهرستان اصفهان گفت: فعالیت‌های بزرگ و تاثیرگذاری در راستای حل معضلات استان، به ویژه مسئله آب صورت گرفته است و اعتباراتی از سمت شهرداری برای حل این مشکل اختصاص داده شده و امیدواریم زودتر از زمان مقرر این مشکل رفع شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مجید نادرالاصلی امروز_ پنج‌شنبه سیزدهم اردیبهشت_ در جلسه همایش شورای اسلامی شهری و روستایی شهرستان اصفهان با بیان اینکه برای برگزاری این همایش و دورهمی بیش از یک‌ماه تلاش شده است، اظهار کرد: در طول سال تلاش اعضای شوراها بر این است که در آن حوزه‌هایی که مربوط به اصفهان است، بتوانیم در خصوص مشکلات و مسائل مختلف، طرح موضوع انجام شده و مصوبه‌ها پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین افتخار اعضای شوراهای شهر و روستا نمایندگی مردم است، افزود: سعی داشتیم با استفاده از حیات طیبه‌ای که خدا اهدا کرده است، با فشار، سختی‌ها و موانع موجود غلبه کرده و به رفع مشکلات و حل مسائل مردم بپردازیم.

رئیس شورای اسلامی شهرستان اصفهان در خصوص چالش آب در اصفهان با بیان اینکه به دنبال پیگیری مسائل مربوط به آب اصفهان هستیم، عنوان کرد: نزدیک ۲۵ سال است که آب اصفهان را به بهانه‌های مختلف از شهرستان خارج کردند و با ارائه طرح تونل سوم قصد جبران آن را داشتند، با این وجود تونل تأسیس شد، ولی سدی برای آن ساخته نشد.

نادرالاصلی با بیان اینکه آب دریاها مناسب استفاده عموم مردم نیست، چرا که بهره‌برداری آن برای صنایع خواهد بود، ادامه داد: ۱۷۰ میلیون متر مکعب آب مورد انتقال قرار گرفت که فاز اول آن، ۷۰ میلیون متر مکعب است، همچنین بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان توسط صنایع برای این آب هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه مشکل آب در اصفهان به حدی رسید که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در سخنان خود مشکل اصلی استان را مشکل آب بیان کردند، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های بزرگ و تأثیرگذاری در راستای حل معضلات استان به ویژه مسئله آب صورت گرفته است و اعتباراتی از سمت شهرداری برای حل این مشکل اختصاص داده شده و امیدواریم زودتر از زمان مقرر این مشکل رفع شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان اصفهان با تاکید بر اینکه مردم دغدغه‌مند اصفهان نسبت به مسئله آب نگران هستند، اضافه کرد: زیرساخت‌های سامانه تأمین آب شرب حلقه اصفهان بزرگ که علاوه بر انتقال آب، آن را تصفیه می‌کند، انجام شده است، اما در فاز اول نیمه‌کاره ماند، همچنین لوله‌گذاری ۵۳۰ کیلومتر لوله ۲۰۰۰ از دو مسیر کمشچه و ورزنه به سمت سیرجان در ۱۸ ماه انجام شده که در دنیای فنی بی‌سابقه است.

کد خبر 750159

دیگر خبرها

  • حمایت قاطع بیش از ۵۰۰ گروه تبلیغی از نیروی انتظامی و طرح نور
  • وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت ناشی از چیست؟
  • کمبود آرد در اسدآباد وجود ندارد
  • همه واحدهای صنفی باید کد یکتا خود را دریافت کنند
  • فعالیت‌های تاثیرگذاری برای رفع مشکل آب اصفهان در حال انجام است
  • فعالیت‌های تاثیرگذاری برای حل مشکل آب اصفهان در حال انجام است
  • ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد پلمب شدند
  • پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد
  • هیچ‌گونه کمبود آردی در اسدآباد نداریم
  • شهرک صنفی در رزن احداث می‌شود