Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@04:37:36 GMT

خاطرات بلدچی ۱۶ ساله جنگ همچنان می‌فروشد

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۰۴۲۸۹

خاطرات بلدچی ۱۶ ساله جنگ همچنان می‌فروشد

«وقتی مهتاب گم شد»، خاطرات بلدچی ۱۶ ساله جنگ است؛ از دوران کودکی تا زمانی که در جنگ تحمیلی جانباز شد. ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، «وقتی مهتاب گم شد»، نوشته حمید حسام، دربردارنده خاطرات شهید علی خوش‌لفظ است که با دوران کودکی راوی آغاز شده و تا جنگ تحمیلی ادامه می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده در این اثر با نثری زیبا و شیرین و با بیان جزئیاتی از زندگی خوش‌لفظ، سعی دارد زندگی یکی از قهرمانان جنگ را برای نسل امروز روایت کند. «وقتی مهتاب گم شد» در زمره کتاب‌های موفق در حوزه خاطرات هشت سال جنگ تحمیلی است که وجود برخی ویژگی‌ها از جمله نوع روایت نویسنده، توصیف، توجه به جزئیات، بیان کامل حوادث، استفاده از دیالوگ، شخصیت‌پردازی و... سبب شده تا بعد نمایشی آن نیز پررنگ‌تر شده و کتاب قابلیت خلق اثر در قالب کار سینمایی داشته باشد.

کتاب همانند بسیاری دیگر از آثار با بهره‌گیری از عناصر داستان‌نویسی، نثری روان و جذاب دارد که با کارهای اولیه حسام تفاوت چشمگیری دارد. کارهای اخیر حسام در مقایسه با آثار اولیه او، نثری پخته‌تر دارد و این پختگی و تکامل را می‌توان در کتابی مانند «وقتی مهتاب گم شد» دید. اگر مخاطبی کارهای حسام را پیگیری کرده باشد، این تفاوت‌ها به خوبی در نظرش مجسم می‌شود.

متن تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب "وقتی مهتاب گم شد" منتشر شددردهای علی خوش‌لفظ تمام شد، مسئولان آسوده بخوابند+ فیلم و عکس

انتشارات سوره مهر اخیراً چاپ سی و دوم این اثر را روانه بازار نشر کرده است. در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم:

«... روز از نیمه گذشت. هواپیماهای خودی توپخانه عراقی‏‌ها را بمباران کردند و توپخانه هم چند آتشبار کاتیوشا را برای چندمین‌بار، روی تانک‌‏های عراقی ریخت. تا آن ساعت اجساد حدود هشتاد نفر از بچه‌‏های گردان ما دور و برمان بود. روی پیکرشان خمپاره‏ و توپ‏ فرود می‌‏آمد، ولی کاری از ما برنمی‌‏آمد. باید غروب می‏‌شد. اما آیا این رؤیا به واقعیت بدل می‏‌شد؟

نه فقط ساعت که حتی دقیقه و ثانیه‌‏ها نیز ‌‌کند می‏‌گذشت. هر دقیقه مثل یک ساعت شده بود. خورشید هم انگار خیال غروب کردن نداشت. زمین هم از گرما و تف حرارت خورشید می‏‌سوخت و هم از آتش بی‏‌وقفه عراقی‏‌ها. بیشتر بچه‏‌ها نماز را به هر شکلی که ممکن بود در حین نبرد با پوتین، بی‌‏وضو، یا حتی بی‏‌تیمم، رو به قبله یا به هر سمت دیگر، خواندند. در این میان آرامش معاون محور سلمان، حسین همدانی، توجهم را جلب کرد. او رو به سمت خرمشهر ـ احتمالاً رو به قبله ـ نشسته بود. با لباس پاره از موج انفجار و دست‏‌هایی که رو به آسمان بود و می‌‏گفت: «خدایا کمکمان کن. خدایا ما خیلی ضعیفیم. به فریادمان برس. خدایا سیاهی شب را برسان.»

صدای انفجارها و رگبارهای متوالی حکایت از درگیری شدید‏تر در سایر محورها داشت. زمین از شدت انفجارها زیر پایمان می‏‌لرزید، اما نمی‏‌دانستیم زلزله جنگ، روی جاده دارد اتفاق می‌‏افتد، یعنی جناح چپ ما که پیشانی نبرد با تانک‏‌های عراقی بود، یعنی مقاومت گردان سلمان فارسی به فرماندهی حسین قجه‌‏ای. همان قهرمان‌مردی که او را از مریوان می‏‌شناختم. همان صحابی محکم و بی‏‌تزلزل حاج احمد متوسلیان که روی جاده، تک‏تک نیروهایش را از دست داد. تانک‌‏ها روی آسفالت آمدند و مجروحان و شهدای گردان او را به آسفالت چسباندند و او از آخرین نفراتی بود که روی جاده می‏جنگید و تیر قناسة عراقی دقیق وسط پیشانی‏اش نشست. او روی جاده افتاد، اما جاده سقوط نکرد. تانک‏‌ها از مقاومت بچه‏‌ها خسته شدند. جنگ در روی جاده با شهادت فرمانده محور محرم، محسن وزوایی، و فرمانده شجاع گردان سلمان فارسی، حسین قجه‏ای، و شهادت صدها نفر به پایان رسید.

خورشید پشت افق رنگ می‌‏باخت که حبیب مظاهری با پای مجروح آمد و گفت: «سالم‌‏ترها مجروحان و شهدا را جمع کنند.»

وقتی شهبازی با موتور لب جاده آمد چشمم خورد به چند تویوتای تیر و ترکش‌خورده که عقب آن چند پشته آدم‏ لت و پار خوابیده بودند، همه شهید.

شهبازی رو کرد به حبیب: «این شهدای عزیز را این جوری عقب نبرید. روحیه نیروها خراب می‏‌شود.»

حبیب خودش می‏‌لنگید، اما به روی خودش نیاورد و گفت: «چشم.»

جنگ عاشورایی روی جاده در روز دوم عملیات بیت‏‌المقدس آغاز راهی بود که باید به خرمشهر ختم می‌‏شد، اما چگونه؟...».

انتهای پیام/

R1013197/P1013197/S4,35/CT1 واژه های کاربردی مرتبط ادبیات مقاومت ایران و جهان سوره مهر ادبیات دفاع مقدس

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سوره مهر ادبیات دفاع مقدس سوره مهر ادبیات دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۰۴۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینگام: رئال مادرید تمام زندگی من است؛ کاش خاطرات بارسلونا را دوباره زنده کنم

ستاره انگلیسی از این‌که رئال مادرید به او فرصت درخشیدن داده، سپاس‌گزار و قدردان است.

طرفداری | گلزنی در دو دیدار رفت و برگشت مقابل بارسلونا، شیرین‌ترین خاطره جود بلینگام است.

به گزارش مارکا، بدون شک جود بلینگام موثرترین بازیکن در فصل موفق رئال مادرید بوده‌است. در فصلی که رئال از نبود یک مهاجم نوک تراز اول در ترکیب رنج می‌برد، هافبک جوان انگلیسی در نقش بهترین گلزن کهکشانی‌ها ظاهر شد و به تنهایی امتیازات زیادی در مسیر قهرمانی لالیگا، از جمله 6 امتیاز شیرین در دو بازی رفت و برگشت مقابل بارسلونا به حساب کارلو آنچلوتی واریز کرد. این عملکرد فوق‌العاده در حالی به ثبت رسیده که بلینگام 20 ساله اولین فصل حضور خود را در رئال مادرید به پایان می‌رساند، موضوعی که ارزش کار او را بیش از پیش نمایان می‌کند.

جود بلینگام در مصاحبه با لیا ریویه، خبرنگار نزدیک به باشگاه رئال مادرید از تجربه یک سال حضور درخشان در رئال مادرید صحبت کرد که قسمت‌های جذاب آن را در ادامه می‌خوانید:

اهدافت؟

من فقط به اهداف جمعی فکر می‌کنم. بقیه چیزهایی که درباره من می‌گویند، فقط حرف مردم است. من همیشه به هم‌تیمی‌هایی که هر روز با آن‌ها کار می‌کنم، فکر می‌کنم، کسانی که در سختی‌ها کنارم هستند و در لحظات شاد با آن‌ها شادی می‌کنم. اگر یک سال دیگر با هم صحبت کنیم، دوست دارم یک قهرمانی لیگ قهرمانان داشته باشم و در یک نیمه‌نهایی دیگر حاضر باشم.

جامی که دوست داری در رئال ببری؟

احتمالا لیگ قهرمانان. بدیهی است که وقتی بازیکن رئال مادرید هستی، باید لیگ قهرمانان را ببری.

یک فصل تجربه در رئال مادرید؟

رئال مادرید همیشه بالاترین جایگاهی است که می‌توانی در فوتبال آرزو داشته باشی. همیشه سطحی بوده که می‌خواستم و می‌توانستم به آن برسم، اما فکر نمی‌کردم به این سرعت به این‌جا برسم. حالا که اینجا هستم، هر روز برای اینکه می‌توانم نماینده این باشگاه باشم سپاسگزارم. رئال مادرید بخش بزرگی از زندگی من است، در واقع تمام زندگی من است. بازی در رئال همیشه هدف من بوده است.

باید از رئال مادرید برای علاقه‌شان تشکر کنم. بازیکنان بااستعداد زیادی وجود دارند و من افتخار می‌کردم که آن‌ها فکر می‌کردند. من ویژگی‌ها و شخصیت درستی برای جا افتادن در این تیم دارم. وقتی پروژه را به من گفتند، مرا متقاعد کردند. حتی مجبور نبودم به آن فکر کنم.

در رئال مادرید چه چیزی یاد گرفتی؟

در رئال مادرید یاد می‌گیری که اسطوره‌های تاریخ باشگاه را بشناسی. ارزش‌ها و هویت باشگاه بر پایه این اسطوره‌ها بنا شده است که نشان رئال مادرید را قبل از ما با زیبایی حمل می‌کردند. مهم است که میراث و ارزش‌هایی را که آن‌ها پایه‌گذاری کرده‌اند ادامه دهیم و این کاری است که من سعی می‌کنم انجام دهم.

اگر در یک جزیره گیر بیوفتی، دوست داری کدام هم‌تیمی کنارت باشد؟

شوامنی گزینه خوبی است. او باهوش، بامزه و علایق مشابهی با من دارد. او خیلی باهوش است، بنابراین فکر می‌کنم راهی برای نجاتمان پیدا می‌کند. هاهاها.

اگر فقط یک خاطره از دوران فوتبالت را بتوانی زنده کنی، آن خاطره چیست؟

خاطره ال‌کلاسیکو. آن دو گل به بارسلونا.

 

تفریح مورد علاقه‌ات خارج از حیطه فوتبال؟ 

خوابیدن! 

بهترین بازیکنی که کنارش بازی کردی؟ 

مودریچ و کروس. 

از دست ندهید ????????????????????????

بایرلورکوزن رکورد 59 ساله را می‌شکند پاس دیدنی سردار آزمون برابر یوونتوس که با بی‌دقتی گل نشد (فیلم) کلوپ: امیدوارم با هوای بارانی اشک‌هایم را کسی نبیند پالما با ایرانی‌ها فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد

دیگر خبرها

  • جاده‌ای 2600 ساله که پدر «راه‌آهن» به حساب می‌آید(+عکس)
  • بلینگام: رئال مادرید تمام زندگی من است؛ کاش خاطرات بارسلونا را دوباره زنده کنم
  • 80 درصد تمامی مرسدس G کلاس‌های تولیدی همچنان در جاده‌ها تردد می‌کنند! (+عکس)
  • تصادف مرگبار در گتوند خوزستان
  • پدر، مادر، ما متهمیم ...
  • سخنگوی شورای نگهبان: لایحه حجاب هنوز کار دارد؛ ایرادات همچنان باقی است /کنایه به روحانی: وقتی تایید می شوید، سطح درک شورا بالاست؟ /تایید تشکیل سازمان «سپند»
  • شیرین مثل «شکرستان»/ پویانمایی که ۱۸ ساله شد
  • وقتی «علی خاوری» ابراهیم هادی زمانه شد
  • ۱۰ مصدوم بر اثر تصادف زنجیره‌ای در محور بستان آباد - تبریز
  • یادآوری خاطرات با نسخه بدنساز داستان اسباب بازی ها(عکس)