Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر با تاکید بر اینکه ایده‌های خلاقانه اساتید دانشگاه‌ها برای حل یک معضل صنعتی و تولید محصول در ارتباط با صنعت به نام آنها ثبت نمی‌شود، گفت: این معضل موجب شده است که بسیاری از اعضای هیات علمی از ارائه ایده‌های خلاقانه که منجر به تولید یک محصول می‌شود، خودداری کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر طالعی در دومین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور به مهمترین چالش‌های پیش رو در این زمینه اشاره کرد و گفت: در بحث عقد قراردادهای ارتباط با صنعت متاسفانه ما با مشکلاتی مواجه می‌شویم که برخی از این مشکلات برون سازمانی به صنعت و دولت مربوط می‌شود و بخشی نیز به مشکلاتی مربوط می‌شود که در درون دانشگاه‌ها وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع مسائلی نظیر قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های قراردادهای پژوهشی از جمله موانع این ارتباط از سوی نهادهای خارج از دانشگاه و گرایش به سمت فعالیت‌های آموزشی و ... از موانع شکل گیری ارتباط با صنعت از سوی دانشگاه‌ها به شمار می‌رود.

وی در ادامه موضوع مالکیت فکری طرح‌های تحقیقاتی را از دیگر موانع پیش روی ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها توصیف کرد و گفت: در واقع طرح راه حل  یک معضل یا مشکلات صنعت و تولید یک محصول ماحصل سال‌ها تلاش یک استاد یا عضو هیات علمیه است که ما متاسفانه این تلاش‌ها را به راحتی طی یک فراخوان به صنعت واگذار می‌کنیم و هیچ مالکیت فکری برای کسی که ایده پردازی می‌کند وجود ندارد. به همین خاطر اعضای هیات علمی حاضر به ارائه پیشنهادهای خلاقانه در مسائل تحقیقاتی نیستند.

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر یادآور شد: مسئله دیگر در زمینه ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت این است که ما علی رغم اینکه حمایت‌های خوبی از معاونت علمی ریاست جمهوری و شورای عطف داریم و تلاش شده پروژه‌های کلانی در عرصه تحقیقاتی معرفی شوند اما عملا در تعریف این پروژه‌ها شناخت و انتخاب مجری‌های آن به خوبی صورت نگرفته است و باید این مشکلات رد شود.

به گفته وی بودجه محدود دانشگاه‌ها از دیگر عوامل گرایش به سمت طرح‌های تحقیقاتی کلان محسوب می‌شود. متاسفانه آنچه که از این بودجه به حوزه پژوهش می‌آید عملا عددی نیست که بتوان بر اساس آن سیاستگذاری‌های تحقیقاتی کلان را انجام داد و این بودجه‌ها نیز عملا بر روی فعالیت‌های جاری هزینه می‌شود.

دکتر طالعی در خصوص موانع و مشکلات مربوط به صنعت نیز گفت: نحوه و نوع تعامل و انتظار از دانشگاه‌ها و نداشتن برنامه میان و بلند مدت در بیشتر موارد ارتباط صنعت و دانشگاه را با مانع و مشکل مواجه می‌کند. در واقع پژوهش‌های دانشگاهی بر چالش‌های علمی و کشف حوزه‌های دانشی بلندمدت و دامنه دار متمرکز است و لذا با منافع و علایق صنعت که حل مسئله در کوتاه مدت متمرکز است و بر توسعه فناوری اختصاصی یا انتقال فناوری تاکید می‌کند در تضاد است. به طور کلی نوع تعامل دانشگاه‌ها و صنعت به صورت مقطعی و پروژه مبنا است. در حالیکه برای یک رابطه مستحکم و متمرکز نیاز به تعامل بر مبنای برنامه‌های بلند مدت داریم.

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر در پایان بر ضرورت بازنگری آئین‌نامه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه اغلب آئین‌نامه‌های موجود در دانشگاه‌ها پژوهش محور هستند و بر فعالیت‌های پژوهشی کمتر توجه می‌شود. بنابراین لازم است بر بازنگری این آئین‌نامه‌ها اهمیت پژوهش در دانشگاه‌ها جدی گرفته شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اعضاي هيات علمي ایده های خلاقانه بودجه پژوهشی پژوهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۰۴۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد/معرفی جوان ترین و پیرترین استاد

به گزارش خبرنگار مهر، سی و یکمین مراسم تجلیل از اعضای هیات علمی نمونه کشوری صبح امروز با حضور محمد علی علی زلفی گل، برخی از معاونان این وزارتخانه و تعدادی از روسای دانشگاه ها در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

حسن زمانیان رییس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در این مراسم با تبریک روز معلم گفت: عملیات وعده صادق غزوه خیبر دیگر بود و پیروزی بزرگ دیگر برای رزمندگان اسلام. زوایای پیدا و پنهان این عملیات باید توسط اندیشکده ها تحلیل شود.

وی با اشاره به مراسم استاد نمونه کشوری گفت: به این مراسم از سه جنبه توجه شده است اول رشد فزاینده این اساتید طی سال های گذشته است. از ۱۰ استاد به ۶۰ الی ۷۰ استاد رسیده ایم و میزان تعداد گروه و جایزه ها هم افزایش یافته است. همچنین به اساتید نمونه کشوری که با همکاری اساتید این سازمان در محورهای پژوهشی سازمان پروپوزال داشته باشد یک میلیارد تومان گرفت تعلق می‌گیرد.

رییس سازمان پژوهش های علمی صنعتی افزود: ما آینده پژوهشی دنیا را تا سال ۲۰۵۰ بررسی کردیم مسائل پژوهشی که مطرح است شامل میکرو الکترونیک، کوانتوم، هوش مصنوعی، امنیت غذایی، سوخت پاک هیدروژن و موارد دیگر است که سازمان پژوهش ها روی آن‌ها کار می کند.

وی افزود: هر استاد نمونه کشوری که در این زمینه ها پروپوزال داشته و با همکاری اساتید سازمان روی آن کار کند و این طرح را پیش ببرد تا یک میلیارد تومان گرنت به آن اختصاص می یابد.

کد خبر 6092762

دیگر خبرها

  • نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط «صنعت و دانشگاه»
  • نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط صنعت با دانشگاه
  • اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد / معرفی جوان‌ترین و پیرترین استاد
  • راه اندازی مجموعه آزمایشگاه های تحقیقاتی و پژوهشی در استان ها
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود
  • معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد/معرفی جوان ترین و پیرترین استاد
  • رویداد صدرا با حضور ۶۰ شرکت در دانشگاه آزاد بوئین‌زهرا آغاز شد
  • تربیت نیروی ماهر در گرو ارتباط دانشگاه و صنعت
  • ارتباط صنعت و دانشگاه، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای