Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به انتقاد صریح مراجع تقلید نسبت به سیاست های غلط در حوزه دخانیات، انتظار می رود وزارت کشور، وزارت صنعت و همچنین مدیریت گمرک در رابطه با واردات بی رویه دخانیات و صدور مجوز فعالیت برند های سیگار در کشور توضیحات خود را ارائه کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، مصرف دخانیات و عواقب شیوع آن در دانشگاه ها و مدارس، نگرانی های فراوانی در جامعه بوجود آورده است؛ پژوهش هایی که در این حوزه صورت می گیرد و آمارهایی که از میزان مصرف مواد دخانی در بین قشر جوان منتشر می شود، این نگرانی ها را تشدید می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طبق آمارهای رسمی و غیررسمی مصرف دخانیات طی سال های گذشته رو به افزایش گذاشته است و به نظر می رسد بیشترین آسیب متوجه قشر جوان بوده است؛ شاید علت گرایش جوانان به دخانیات و مواد مخدر، هیجانات و اقتضائات سنین جوانی باشد، با این حال دسترسی آسان به اینگونه مواد نیز سهم به قابل توجهی در شیوع اعتیاد بین جوانان داشته است.

اواخر هفته گذشته چند تن از علمای قم نسبت به شیوع اعتیاد در بین دانشجویان و دانش آموزان واکنش نشان داده و از مسئولین دولتی بخاطر داشتن نگاه درآمدی به مسئله دخانیات انتقاد کردند.

آیت‌الله سید محمد علوی گرگانی در دیدار با اعضای جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور ضمن انتقاد شدید از عملکرد دولت گفت: متأسفانه دولت به مسئله سیگار به‌عنوان یک منبع درآمدی نگاه کرده و حاضر نیست از آن منافع اقتصادی حاصل از آن دست بردارد، در این شرایط باید نسبت به آگاهی بخشی عمومی بیشتر از گذشته توجه کرده و درصدد توجیه دولت نسبت به نگاه اقتصادی به مسئله دخانیات و سیگار بود.

آیت الله مکارم‌شیرازی نیز در همین رابطه ضمن اشاره به امراض و گرفتاری های ناشی از مصرف دخانیات بیان داشت: اگر سخنان پزشکان در مورد امراضی که در مورد سیگار کشیدن ایجاد می‌شود، درست است، پس چرا مجوز کشیدن سیگار در کشور صادر می‌شود، یا اینکه بگوییم سخنان پزشکان در امور امراض مرتبط با سیگار دروغ است کدام حرف را باید باور کرد.

ابوالفضل ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز نسبت به شیوع اعتیاد در بین دانش آموزان ابراز نگرانی کرد و افزود: در مسئله دخانیات یکپارچگی عمل وجود نداشته و بسیاری از سیاست‌ها و قوانین موجود برخلاف خواسته‌ها و منویات متولیان سلامت و دانشگاه علوم پزشکی است؛ مصرف سیگار در بین نوجوانان و جوانان بیش از گذشته استفاده می‌شود که تبعات اجتماعی شدیدی بوجود خواهد آورد.

انتقاد مراجع تقلید و کارشناسان حوزه سلامت از عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت کشور در حالیست که مسئولین ذیربط نسبت به این موضوع بی تفاوت بوده و سیاست های اتخاذ شده توسط آنان نه تنها در راستای کاهش مصرف دخانیات نبوده بلکه به افزایش این معضل اجتماعی دامن زده است؛ اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات سیگار و صدور مجوز فعالیت برند های مختلف سیگار در داخل کشور از جمله اشتباهاتی است که طی چند سال و چند ماه گذشته از سوی دولت اعمال شده است.

حال با توجه به انتقاد صریح مراجع تقلید نسبت به سیاست های غلط در حوزه دخانیات، انتظار می رود وزارت کشور، وزارت صنعت و همچنین مدیریت گمرک در رابطه با واردات بی رویه دخانیات و صدور مجوز فعالیت برند های سیگار در کشور توضیحات خود را ارائه کنند.


انتهایی پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۰۴۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حجم تجارت خارجی ایران نسبت به سال گذشته

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ سخنگوی دولت در نشست با فعالان اقتصادی شهرستان گلپایگان گفت: تجارت خارجی ایران در فروردین سال جاری ١٠.۴ میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافته است.


علی بهادری جهرمی با بیان اینکه حال منابع ارزی ما خوب است تصریح کرد: ما مشکلات ارزی و دیگر معضلات جاری را می‌دانیم، اما مجبوریم در شرایط تحریم، تعادل ارزی را برقرار کنیم.


سخنگوی دولت با اشاره به اینکه نظارت بر نوسانات نرخ ارز به صورت جدی دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: نگاه دولت هدایت منابع ارزی به سوی موارد مهم و اولویت هاست.


وی درباره نظارت بر نظام بانکی گفت: سال گذشته سه موسسه مالی اعتباری بزرگ را منحل کردیم بدون اینکه هیچ مشکل اقتصادی و اجتماعی رخ دهد.


بهادری جهرمی تصریح کرد: درصدد هستیم که منابع بانکی را به سمت اقدامات مولد مانند تولید و مسکن سوق دهیم و از سوی دیگر در بخش‌های تکلیفی مانند فرزندآوری نیز از آن بهره‌مند شویم.


وی گفت: نرخ سود بانکی نرخ سابق است از طرف دیگر نرخ تورم تولید کننده که در ابتدای دولت ١٠٣ درصد بود الان به ٢٣ درصد رسیده است.


سخنگوی دولت با بیان اینکه در دهه ٩٠ بسیاری فرصت‌ها از دست رفت، گفت: این موضوع تنها به مباحث اقتصادی محدود نبوده است و در دیگر موارد مانند فرهنگی و اجتماعی نیز کاستی داشتیم.


بهادری جهرمی همچنین در مورد توزیع شیر در مدارس اظهار داشت: این موضوع پارسال در قانون بودجه نبود، اما امسال سعی کردیم برای آن ردیف بودجه تعریف کنیم.

دیگر خبرها

  • دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات: مالیات مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات است
  • انتقاد یک رواشناس اجتماعی بیان کرد؛ رواج قلیان در ایران نتیجه کم کاری وزارت بهداشت
  • مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات
  • انتقاد اردوغان از بی‌تفاوتی غرب نسبت به نسل‌کشی در غزه توسط صهیونیست‌ها
  • انتقاد اردوغان از بی‌تفاوتی غرب نسبت به نسل‌کشی در غزه توسط صهیونیستها
  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی
  • ممنوعیت‌های تازه به سبک دهه ۶۰ در مدارس
  • افزایش بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور
  • فروش برق با نرخ‌های جذاب در بورس انرژی
  • افزایش حجم تجارت خارجی ایران نسبت به سال گذشته