Web Analytics Made Easy - Statcounter

در چند ماه اخیر با وجود اینکه قیمت مرغ روند صعودی داشته است اما در عین حال مرغداران از عدم تومانایی خود برای خرید نهاده های دامی خبر داده و مسئولان نیز اظهارات متفاوتی داشته اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز،  با رصد بازار امروز، قیمت عرضه هر کیلو مرغ در خرده ‌فروشی‌های آذربایجان غربی به ۱۴ هزار تومان می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود اینکه در تابستان سالجاری بارها گرانی در بازار مرغ و تخم مرغ را شاهد بوده ایم اما در عین حال مسئولان وعده کاهش قیمت را با کاهش دمای هوا داده اند چراکه گرمای هوا را عامل کاهش جوجه ریزی دانسته بودند.

اما در پی افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار، مردم به مراتب قادر به خرید گوشت قرمز نبوده و به تدریج شاهد افزایش تقاضا در بازار مرغ می شویم.

متأسفانه طی روزهای اخیر، بازار مرغ ترمز بریده و با سرعت بی سابقه در حال حرکت روی باند گرانی است چراکه طی سال های اخیر ورود قیمت مرغ به مرز ۱۳ هزار تومان وجود نداشته به گونه ای که این ماده غذایی قصد ارزان شدن نداشته و هر روز بیش از دیروز در حال گران شدن است.

* پیشی گرفتن مرغ از دلار!

این روزها دلار حتی تا مرز ۹ هزار تومان نیز روند کاهشی به خود گرفته اما مرغ در پی تاخت و تاز در بازار بوده و هرروز بیش از دیروز قشر آسیب پذیر جامعه در حال آسیب دیدن و شاهد خالی شدن سفره خود است.

* قیمت مرغ پر کشید

«محسن میرزایی» یکی از خریداران مرغ در حوالی بازار ارومیه است. او در گفت وگو با خبرنگار اروم نیوز، ضمن گلایه از افزایش بی سابقه قیمت مرغ، اظهار می کند: عامل بسیاری از گرانی ها در خلا نظارت دستگاه های متولی و نبود مدیریت صحیح احساس می شود.

وی، می افزاید: این روزها قیمت مرغ به ۱۳ هزار تومان رسیده و شاهد هستیم کم کم این کالا هم از سفره مردم در حال حذف شدن است. دولت باید فکری به حال مردم کند و این گرانی ها را مهار کند زیرا کاستن از مشکلات مردم وظیفه اصلی دولت است.

این شهروند، می گوید: مسئولان باید چاره ای بیاندیشیند چراکه مردم همچون آن ها حقوق های میلیونی دریافت نمی کنند و این گرانی ها زندگی آنان را با مشکل مواجه کرده است.

وی، تاکید می کند: گرانی ها هرروز بیشتر از قبل خودنمایی می کنند. به علت گرانی گوشت قرمز مدت ها بود که مرغ را جایگزین گوشت مصرفی خانواده کرده بودیم اما این روزها به لطف مسئولان مربوطه توان خرید این کالا هم از ما گرفته شده و در سایه نبود نظارت کافی شاهد فروش مرغ به قیمت بیش از ۱۳ هزار تومان در شهر هستیم.

* افزایش تقاضا عامل گرانی مرغ

مدیرکل جهادکشاورزی آذربایجان غربی، در همین راستا با بیان اینکه افزایش نسبی قیمت مرغ در استان به علت تقاضای بالای بازار و بالا بودن قیمت گوشت قرمز است، می افزاید: کاهش جوجه ریزی در مرغداری های استان های همجوار نیز در روند افزایش قیمت مرغ تاثیرگذار بوده و اقداماتی برای کاهش قیمت مرغ در حال انجام است تا طی روزهای آینده تعادل قیمت آن در بازار برقرار شود.

وی، ادامه می دهد: به منظور جلوگیری از افزایش قیمت، توزیع گوشت مرغ و قرمز منجمد در سطح فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی مصرف استان ادامه دارد.

کریم زاده، با اشاره به جوجه ریزی انجام شده به میزان بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه در مرغداری های استان در آذرماه، عنوان می کند: بیش از ۵۰۰ تن گوشت مرغ مازاد بر نیاز استان تولید می شود که به سایر استان ها نیز صادر خواهد شد.

وی، می گوید: در راستای تعادل قیمت بازار مرغ، توزیع مرغ منجمد به قیمت عمده ۸ هزار و ۵۰۰ تومان بدون محدودیت در سطح فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی مصرف آغاز شده و همچنان ادامه خواهد داشت.

مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، ادامه می دهد: توزیع گوشت منجمد گاوی هم به قیمت ۲۹ هزار تومان تا تثبیت قیمت در بازار استان ادامه می یابد.

وی، بیان می کند: گوشت قرمز، مرغ تازه و منجمد به اندازه کافی وجود دارد و به میزان نیاز در بازار توزیع می شود. البته آذربایجان غربی دارای ۹ میلیون واحد دامی اعم از دام سبک و سنگین و مرغ و ماکیان بوده و بیش از ۷۰۰ واحد مرغداری در استان فعال است.

* افزایش قیمت نهاده های دامی عامل گرانی مرغ

البته چندی پیش احمد دهقان مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز با بیان اینکه قیمت مرغ در روزهای اخیر افزایش داشته، گفت: دولت نرخ جدیدی برای مرغ منجد اعلام کرده و در روزهای آینده در بازار توزیع مرغ منجد آغاز خواهد شد.

وی، افزود: میزان توزیع مرغ منجمد در بازار معلوم نیست اما هرچه که انبارها توان داشته باشند تا زمان کاهش قیمت مرغ در بازار توزیع انجام می شود.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، در خصوص علل افزایش قیمت مرغ در بازار، بیان کرد: دان مرغ از جمله ذرت افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته و واردات نهاده های دامی نیز به علت افزایش قیمت ارز با مشکل مواجه شده است.

آنچه که امروز قابل تامل است، این است که چرا با وجود اینکه بارها مرغداران به گرانی نهاده های دامی و وارداتی بودن این اقلام اعتراض کرده اند و حتی برخی نیز به دلیل مشکلات مالی اقدام به کاهش تولید و یا حتی تحمل گرانی ها کرده اند، بازهم شاهد این مشکل و گرانی مرغ به دلیل این مشکلات هستیم؟

البته مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی دلایلی را نیز عامل گرانی دانسته اما خبری از مهار گرانی در بخش نهاده های دامی، وارداتی بودن و یا حتی اعلام حمایتی از مرغداران نداشته است.

شاید این مسئولان در صدد هستند تا مرغداری استان و سفره های مردم آسیب پذیر جامعه را همچون کشاورزان نگون بخت دچار اختلال کرده و این تولید را نیز به مرز نابودی بکشانند!

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۰۴۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشتی در اقتصاد جهان | خوش‌بینی صندوق بین‌المللی پول به اقتصاد آسیا

به گزارش همشهری آنلاین، صندوق بین‌المللی پول، با خوش‌بینی نسبت به رشد اقتصاد هند، پیش‌بینی کرد که اقتصاد آسیا در سال جاری به‌جای ۴.۲ درصد (پیش‌بینی ۶ ماه پیش) ۴٫۵ درصد رشد کند.

درعین‌حال، این نهاد بین‌المللی بزرگ‌ترین خطر برای اقتصاد آسیا را طولانی شدن اصلاحات در بخش املاک چین عنوان کرده که تقاضا را تضعیف می‌کند و احتمال وقوع تورم منفی طولانی‌مدت و ضربه زدن به سایر اقتصادها از طریق «سرریزهای تجاری مستقیم» را افزایش می‌دهد.

-عربستان قصد دارد تا قیمت نفت خود را برای مشتریان آسیایی تا بالاترین رقم طی ۵ ماه گذشته افزایش دهد که احتمالاً ۳ دلار در هر بشکه بالاتر از شاخص عمان / دبی می‌رسد. اکثر تحلیلگران رویترز انتظار دارند قیمت رسمی فروش نفت متوسط و نفت سنگین عرب هم به خاطر کمبود عرضه در بحبوحه کاهش تولید اوپک پلاس افزایش یابد.

-گروهی از شرکت‌های بیمه غربی اعلام کردند اعمال سقف قیمتی برای نفت روسیه غیرقابل اجرا بوده و فقط سبب پیوستن کشتی‌های بیشتری به ناوگان سایه شده است. گروه هفت، سقف قیمت را برای نفت روسیه تصویب کرد و شرکت‌های حمل‌ونقل و بیمه غربی زمانی می‌توانند در معاملات نفت روسیه شرکت کنند که قیمت آن کمتر از ۶۰ دلار در هر بشکه باشد.

- بانک جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد ۸۴ میلیون دلار برای مبارزه با مشکلات اقتصادی و اجرای پروژه‌های معیشتی به افغانستان کمک می‌کند. بر اساس بیانه این نهاد بین‌المللی، مبلغ ۷۰ میلیون دلار از این حمایت مالی از طریق صندوق امانی افغانستان و انجمن انکشاف بین‌المللی برای اجرای پروژه‌های معیشتی در ۶ حوزه و ۲۶ ولایت افغانستان هزینه خواهد شد.

-قیمت بیت کوین ۱۸.۶ درصد از سقف خود کاهش پیدا کرده و بسیاری از تحلیل‌گران انتظار دارند کاهش قیمت بیشتری را نیز تجربه کند. در آستانه جلسه FOMC، بیت کوین به محدوده ۵۷٬۱ هزار دلار رسیده است که از سقوط ۱۴ درصدی در یک هفته حکایت دارد. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران قدیمی با استفاده از فرصت ورود نقدینگی در حال فروش کوین‌های خود هستند.

- شرکت شل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با هدف تمرکز بر عملیات‌های سودآورتر، از بازار برق در چین شامل تولید، تجارت و کسب‌وکارهای مربوط به آن خارج می‌شود و این تصمیم از پایان سال ۲۰۲۳ در حال اجراست. شرکت، «شل انرژی چین» یکی از اولین شرکت‌های خارجی بود که در بازار کاهش انتشار کربن چین شرکت کرد و برای تجارت در بازار برق چین نیز ثبت شده است.

- کمیته قیمت سوخت امارات متحده عربی روز سه‌شنبه اعلام کرد که قیمت بنزین در این کشور از ماه آینده افزایش می‌یابد درحالی‌که گازوئیل ارزان‌تر خواهد شد. امارات در سال ۲۰۱۵ قیمت سوخت را آزاد کرد و بر همین اساس قیمت‌ها حامل‌های انرژی در این کشور منعکس کننده روند بازار جهانی نفت بود. البته قیمت‌ سوخت در دوره کرونا، به‌صورت موقتی تا مارس ۲۰۲۱ ثابت شده بود.

کد خبر 848822 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها هند اقتصاد صندوق‌ بین‌المللی پول

دیگر خبرها

  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • صادرات دام راه حلی مناسب برای تعدیل بازار گوشت
  • پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • اعلام آمادگی ۵ استان برای افزایش سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی
  • پیش‌بینی یک فعال بازار: طلا در هفته آینده به این قیمت می‌رسد
  • پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده/ طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • یک پیش‌بینی از آینده بازار سکه /سکه‌های کوچکتر تغییر فاز دادند
  • تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات/ سکه‌های حراجی به بازار نیامده است
  • گشتی در اقتصاد جهان | خوش‌بینی صندوق بین‌المللی پول به اقتصاد آسیا