Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@19:10:25 GMT

ما هزار سمن داریم...

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۰۵۰۷۰

ما هزار سمن داریم...

«نمی‌شود در دریافت هزینه از جامعه گفت، همه مردم جهان هزینه زندگی خود را می‌پردازند اما به وقتی نوبت به خودمان می‌رسد مثل مسئولان جهان تصمیم نمی‌گیریم. اجازه بدهید وقتی تصمیمات شما جهانی شد، آنگاه ما هم هزینه‌های شهر را مثل دیگر مردم جهان پرداخت می‌کنیم.»

به گزارش ایسنا، مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: «محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران می‌گوید: «باید کسی که در تهران زندگی می‌کند هزینه‌های زندگی در تهران را بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من فکر می‌کنم بر اساس آن چه در دنیا مرسوم است، قیمت واقعی بلیت مترو در تهران در حدود ۱۰ هزار تومان تمام می‌شود.»

میرلوحی راست می‌گوید در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، مردمی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، هزینه زندگی را پرداخت می‌کنند اما آقای عضو شورای شهر فراموش کرده است که آن مردم با تورم هر روزه، با حقوق کم و هزار درد و بلای دیگر روبه‌رو نیستند.

این عضو شورای شهر فراموش کرده است که چه کسانی در شهر تهران از مترو استفاده می‌کنند. آنهایی که مترو سوار می‌شوند چاره دیگری جز استفاده از مترو ندارند. آنها هم اگر پول داشتند، ماشین‌های چند صد میلیونی سوار می‌شدند.

شاید شما ندانید اما همین هزار تومان‌های روزانه هم برای بخشی از مردم سخت است؛ چه برسد به ۱۰ هزار تومان!

مترو را برای چه ساختیم؟ کمک به حل ترافیک شهری و کاهش آلودگی هوا. خوب، وقتی هزینه آن ۱۰ برابر حالت عادی شود، همان مردمی که با مترو می‌آمدند، ترجیح می‌دهند تاکسی سوار شوند و فشار مترو را تحمل نکنند.

از مسؤلان محترم کشور درخواست می‌کنیم، تا وقتی شرایط کشور عادی نشده است، لطفا با سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود، دغدغه‌ای به دغدغه‌های مردم اضافه نکنند. لطفا از گرانی بنزین و مترو حرف نزنند. مردم به اندازه کافی در این روزها با مشکلات ریز و درشت سرکار دارند و قول معروف «آن قدر سمن هست که یاسمن گُمه».

وقتی تمام امکانات و اشتغال را در تهران خلاصه و مردم شهرهای مختلف کشور را مجبور به مهاجرت کردیم، چگونه انتظار داریم، آنها هزینه شهر را هم بپردازند. واقعا اگر در شهرهای کوچک و روستاها، کار و امکانات مناسب وجود داشت آیا مردم صابون مهاجرت را به تن خود می‌مالیدند و از دیار خود دل می‌کندند و راهی شهر بی در و پیکری مثل تهران می‌شدند؟ سری به شهرهای کوچک کشور بزنید و ببیند که بیکاری بیداد می‌کند و جوان بیچاره راهی جز مهاجرت و رسیدن به شهرهای بزرگ و برای پیدا کردن شغل ندارد. خیلی از مردمی که در تهران زندگی می‌کنند، دوست دارند از این شهر دل بکنند و به زادگاه خود برگردند اما نمی‌توانند چون در آنجا نه شغلی هست و نه آینده‌ای. تمرکز گرایی را از تهران بزدایید و همه امکانات را در کل کشور پراکنده کنید و بعد به دنبال گرفتن هزینه زندگی مردم در پایتخت ایران باشید.

هر وقت توانستید این کارها را انجام دهید، آنگاه به فکر دریافت هزینه باشید. نمی‌شود در دریافت هزینه از جامعه گفت، همه مردم جهان هزینه زندگی خود را می‌پردازند اما به وقتی نوبت به خودمان می‌رسد مثل مسئولان جهان تصمیم نمی‌گیریم.

اجازه بدهید وقتی تصمیمات شما جهانی شد، آنگاه ما هم هزینه‌های شهر را مثل دیگر مردم جهان پرداخت می‌کنیم. به خدا که دل ما برای شهر و کشور بیشتر از شما می‌سوزد.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شوراي شهر تهران محمود میرلوحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۰۵۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه‌جویی ۵۴ همتی در حوزه آرد و نان با هوشمندسازی / در مرحله مردمی‌سازی هستیم

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: کاهش هزینه‌ای که در دو سال گذشته به‌واسطه طرح هوشمندسازی در حوزه عرضه نان صورت گرفت که سه میلیون تن معادل ۵۴ هزار میلیارد تومان و مصرف ۴۰ میلیون نفر بوده است که بدون هیچ‌گونه شوک قیمتی اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت اقتصاد، محمد جلال در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به «هوشمندسازی یارانه آرد و نان» به عنوان یکی از دستاوردهای وزارت اقتصاد، با بیان اینکه اقتصاد هوشمند برشی از اقتصاد داده محور محسوب می‌شود، اظهار کرد: دهه گذشته دهه‌ای بود که فرآیندها مسیر الکترونیکی شدن خود را طی کردند؛ دهه پیش رو دهه هوشمندسازی و بهره‌برداری از داده‌های الکترونیک است که در این مسیر تولید شده است.

وی کاهش خطاهای انسانی و افزایش اتکا به پردازش داده‌ها را از ویژگی‌های هوشمندسازی برشمرد و افزود: با انتخاب مسیر هوشمندسازی علاوه بر اینکه هزینه‌های مدیریت در کشور را کاهش می‌دهیم، خطاها و اشتباهات فرآیندی، خستگی و طولانی بودن فرآیندها را کنار می‌گذاریم و امیدواریم با نمونه‌های موفق هوشمندسازی بتوانیم امیدواری را نسبت به تداوم این روند ایجاد کنیم.

جلال در خصوص هوشمندسازی یارانه آرد و نان اظهار کرد: درباره یارانه آرد و نان یک گزینه این بود که دولت از الگوهای متعارف صرفاً اقتصادی که با فشار و تحمیل هزینه‌ها به مردم مسئله را حل کند و گزینه متعارف دیگر، آزادسازی قیمت بود تا رانت موجود از بین برود اما نمی‌خواست مسئله خود را به قیمت افزایش هزینه زندگی مردم حل کند؛ بنابراین ایده هوشمندسازی یارانه نان از سوی دولت در پیش گرفته شد.

مشاور وزیر اقتصاد اضافه کرد: در این طرح مانند هر طرح دیگری در حوزه هوشمندسازی در ابتدا نیازمند داده‌های الکترونیکی متولد شده در زنجیره بودیم؛ این زنجیره یک نقص داده‌ای در فرایند تبدیل آرد به نان داشت که با استقرار کارتخوان‌های هوشمند در دو سال اخیر تراکنش‌های فروش نان یعنی فرایند تبدیل آرد به نان برای اولین بار تبدیل به داده شد.

وی گفت: بر اساس داده‌های به دست آمده، متوسط تعداد تراکنش روزانه خرید نان در کشور ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد است، الگو و میزان مصرف خانوار کشف و در سامانه ثبت شد و فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌های مصرف شناخته و بعضاً احیا و مستحکم شد.

جلال با بیان اینکه استقرار این زیرساخت سخت‌افزاری در یک اقدام جهادی از سوی بانک عامل در کمتر از ۱۰۰ روز در بیش از ۸۰ هزار نانوایی در سراسر کشور رقم خورد، اضافه کرد: نزدیک به ۲۰ هزار نانوایی در روستاهای ما مستقر هستند و عملیات استقرار کارت خوان هوشمند عملیات سنگینی بود و گام نخست را تا شهریور ۱۴۰۱ انجام دادیم اما از آنجا که با یک پدیده فرهنگی و اجتماعی مواجه بودیم چند ماهی را مهلت دادیم تا فرهنگ استفاده از آن در نانوایی‌ها پذیرفته شود.

مشاور وزیر اقتصاد مرحله نخست اجرا را شفاف سازی و به دست آوردن داده‌های قابل اتکا عنوان کرد و ادامه داد: مرحله دوم که هوشمند سازی بود این راهبرد را دنبال می‌کرد که ساختار تخصیص آرد یارانه‌ای در کشور هوشمند شود. بیش از ۹۸ درصد نان کشور یا نان یارانه‌ای است و تقریباً نان غیر یارانه‌ای نداریم؛ هزینه هر فرد برای تأمین نان در روز ۱,۲۰۰ تومان است و دولت سعی کرده تا نان در سبد معیشت مردم افزایش هزینه نداشته باشد و اکنون به مرحله سوم رسیده‌ایم که مرحله مردمی‌سازی است.

وی گفت: در الگوی محاسبات محافظه کارانه ما در واقع با فرض ادامه روند رشد ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۰ یک و نیم میلیون تن معادل ۲۷ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در کشور شده است؛ این یک و نیم میلیون تن آرد معادل نیاز ۲۰ میلیون نفر در مدت یک سال است و طبق الگوی واقع‌بینانه کاهش هزینه‌ای که در دوسال گذشته به واسطه طرح هوشمندسازی در حوزه عرضه نان صورت گرفت سه میلیون تن معادل ۵۴ هزار میلیارد تومان بوده است که تمامی این صرفه جویی‌ها بدون هیچ گونه شوک قیمتی اتفاق افتاده و پیش بینی این است که این صرفه‌جویی برای سال جدید هم بین ۱.۵ تا ۲ تن خواهد بود.

جلال اضافه کرد: در مرحله سوم یعنی مرحله مردمی سازی، می‌خواهیم از ظرفیت مردمی برای رفع نواقصی که ممکن است در طرح وجود داشته باشد، کمک بگیریم؛ به‌عنوان مثال نظارت اولیه ما جلوگیری از انحراف آرد یارانه‌ای بود اما با توجه به تراکنش‌هایی که اتفاق می‌افتد، امکان نظارت مردمی را با سامانه nazar.ir برای عموم مردم فراهم کردیم که مردم می‌توانند تجربه خرید خود را بلافاصله مشاهده و بازخورد داشته باشند و این داده‌ها موجب شناسایی نقاط قوت و ضعف در نانوایان و تجربه‌های خریدشان شود.

مشاور وزیر اقتصاد گفت: اتفاق خوب دیگر رونمایی از زیر ساختی بود که مردم به موجب آن سامانه از هر نقطه‌ای بتوانند در هر نقطه دیگری از کشور خیرات نان خود را در هر زمانی که مد نظرشان است انجام دهند و از این طریق این خرده فرهنگ ارزشمند نیز مستحکم می‌شود.

وی در بخش دیگری به سامانه هوشمند توثیق سهام و دارایی‌ها (ستاره) اشاره کرد و گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی بیش از یک سال است که زیرساخت جدیدی را در دستور کار خود قرار داده است که البته تکالیف قانونی هم در این موضوع وجود دارد تا مردم بتوانند برای تأمین مالی و دسترسی به تسهیلات خرد از دارایی‌های پراکنده خود به عنوان وثیقه و ضمانت استفاده کنند.

جلال تاکید کرد: در این سامانه هوشمند تمامی دارایی‌های مردم از قبیل سهام بورس، گواهی سکه، اندوخته بیمه عمر، گواهی کسر از حقوق سازمان‌های دولتی و سند خودرو و ملک را می‌توان به شناسایی کرد تا بتوانند به عنوان وثیقه و ضمانت استفاده کنند. وی اظهار امیدواری کرد که با تکمیل زیرساخت‌ها، بتوان سال ۱۴۰۳ را سالی برای بهره‌برداری از این داده‌های هوشمند دانست.

کد خبر 739774

دیگر خبرها

  • بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس
  • وقتی دیگر زمین جایی برای زندگی نیست و شهر فضایی می شود! (عکس)
  • مسئولان با برنامه‌ریزی و عملکرد خود ولایت‌مداری مردم را حفظ کنند
  • صرفه جویی ۵۴ هزار میلیارد تومانی در حوزه آرد و نان
  • صرفه جویی ۵۴ هزار میلیارد تومانی در حوزه آرد و نان با هوشمندسازی
  • صرفه‌جویی ۵۴ همتی در حوزه آرد و نان با هوشمندسازی / در مرحله مردمی‌سازی هستیم
  • افزایش بهای بلیت قطار شهری مشهد اعمال شد
  • افزایش بهای بلیت قطار شهری مشهد اعمال شد/ افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه
  • شادی سفر نوروز، اشک راننده
  • هزینه واردات بنزین از جیب مردم تامین می‌شود