Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حسین میرزایی، معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان مرکزی‌ امروز، چهارم دی‌ماه در نشست خبری که به منظور تشریح برنامه‌های هفته سوادآموزی در سالن جلسات اداره‌کل برگزار شد ضمن گرامیداشت هفتم دی‌ماه سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی، گفت: هفته سوادآموزی از اول دی آغاز و تا جمعه هفتم همین‌ماه ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار کرد: شعار روزهای هفته سواد‌آموزی از شنبه تا جمعه بدین ترتیب است؛ سواد‌آموزی، رسانه‌های جمعی و انعکاس دستاوردهای ملی و بین‌المللی در 40 ساله انقلاب، سواد‌آموزی، مشارکت و حمایت از کالای ایرانی، سوادآموزی، خانواده و فرهنگ کتابخوانی، سوادآموزی و مسئولان، سوادآموزی و تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل و رهبری، سوادآموزی و فرهنگ ایثار و شهادت، سوادآموزی و ترویج فرهنگ نماز و انتظار.
میرزایی با بیان اینکه به تناسب روزهای هفته برنامه‌هایی در سطح استان برگزار می‌شود، اظهار کرد: فرمان حضرت امام(ره) در رابطه با تأسیس نهضت سوادآموزی تأثیر زیادی در رشد علم و دانایی و آگاهی جامعه داشت. با سوادی در جامعه هدف(افراد بین 10 تا 49 سال) در سال 55 حدود 54 درصد بود که این رقم در سال 95 براساس سرشماری نرخ باسوادی استان به 96،5 رسیده است که در مدت 40 سال با رشد 40 درصدی مواجه بودیم.
وی ادامه داد: نرخ با سوادی مردان در سال 55، 52،58 درصد بوده است که این رقم در سال 97 به 97،3 ارتقا پیدا کرده است، نرخ با سوادی بانوان در سال 55، 47 درصد گزارش شده است که این رقم در سال 95، 95،6 نرخ باسوادی زنان در استان است. در شهرها 63،2 درصد نرخ باسوادی بوده است که این رقم در سال 95 به رقمی بالغ بر 97،57 رسیده است، نرخ باسوادی روستاها در سال 55 نیز 32،68 است که این رقم در سال 95، 92،49 گزارش شده است. 99،29 درصد نرخ با سوادی ما در سن 4 تا 14 سال است.
میرزایی بیان کرد: در حجم ابلاغیه سال جاری سازمان مرکزی برای استان سهمیه 1900 نفر سوادآموزی ایرانی، 450 نفر سهمیه اتباع، 500 نفر انتقال و 778 نفر سوادآموز دوره تحکیم در نظر گرفته شده است. ثبت‌نام از اول تیر‌ماه آغاز شده و تا 15 دی‌ماه ادامه دارد، همچنین در سوادآموزی دوره انتقال موفق شدیم اوایل مهر ماه 500 نفر را تحت پوشش ببریم. در دوره تحکیم نیز خیلی زودتر به حجم ابلاغیه دست یافتیم که علاوه بر این تعداد 100 نفر دیگر تقاضای حجم داشتند که در واقع 878 نفر در دوره تحکیم تحت پوشش قرار گرفته است. از 1900 نفر حجم سوادآموزی نیز تاکنون یک‌هزار و 584 نفر تحت پوشش بردیم که نسبت به مشابه سال گذشته 126،76 درصد رشد داشتیم.
وی ادامه داد: سال گذشته 1300 نفر سوادآموز حجم ابلاغیه بود که توانستیم از نظر درصد تحت پوشش در دوره‌های سوادآموزی رتبه اول کشور را به خود اختصاص دهیم. در ارزیابی شاخص‌های 16 گانه نیز موفق شدیم رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده و در گروه استان‌های قابل تقدیر قرار گیریم.
میرزایی ادامه داد: طرح مجازات جایگزین حبس ویژه افراد دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی با جرائم غیر‌عمد است که به جای رفتن به زندان بی‌سوادان را شناسایی و آموزش دهند، قبولی این افراد جایگزین حبس آنان می‌شود. همچنین به مدارس درخواست مدرک تحصیلی والدین ابلاغ شده است تا والدین بی‌سواد یا کم‌سواد تحت پوشش آموزش قرار گیرند. این طرح در دادگستری جهت شناسایی افراد بی‌سواد یا کم‌سواد در حال اجراست.
این مقام مسئول اضافه کرد: اولین مشکل ما این است که هیچ‌گونه اطلاعاتی از افراد بی‌سواد در سرشماری سال 95 که 32 هزار 68 نفر است نداریم، متأسفانه برخلاف تلاش‌های صورت گرفته مرکز آمار اطلاعات را محرمانه تلقی کرده و در اختیار ما نگذاشت.
وی اظهار کرد: مشکل بعدی عدم انگیزه افراد بی‌سواد است، آنان انگیزه‌ای برای حضور در چرخه آموزش ندارند، در صورتی‌که سیاست تشویقی ایران در حوزه آموزش سوادآموزان بسیار بهتر از سایر کشورهاست، برای هر سوادآموز که با آزمون قبول شود 152هزار و 700 تومان هدیه در نظر گرفته شده است، در شهرستان‌ها گاه کمک هزینه سفر مشهد مقدس نیز اعطا می‌شود.
میرزایی اجرای مسابقات کتابخوانی، اجرای طرح «حلقه‌های کتابخوانی» و «خواندن با خانواده» را از جمله طرح‌های معاونت سواد‌آموزی استان مرکزی در راستای افزایش باسوادی و ارتقای کیفیت سواد‌آموزی در استان خواند و اظهار کرد: 2 مرکز محلی با همکاری اداره زندان‌های استان ویژه مددجویان در زندان‌های اراک و ساوه ایجاد شده است که در این مراکز علاوه بر آموزش سواد‌آموزی، آموزش‌های مهارتی جهت اشتغال‌زایی پس از اتمام دوره محکومیت نیز در نظر گرفته شده است.
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان مرکزی در پایان گفت: 100 نفر از سواد‌آموزان شهرستان اراک سال گذشته تحت آموزش‌های هفتگانه رایانه قرار گرفتند که امسال نیز بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده 150 نفر از سواد‌آموزان در شهرستان اراک و ساوه تحت آموزش‌ها قرار می‌گیرند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری ایکنا ایکنا مرکزی سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۰۵۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وام قرض الحسنه ۳۰۰ میلیونی دولت با کارمزد ۴ درصد | وام قرض الحسنه فوری با اقساط ۲ میلیون تومانی

بانک مرکزی بند‌های مرتبط با قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در خصوص پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۰۱‌/۰۱‌/۱۳۹۹ بوده است مبلغ سه میلیارد (۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است؛ همچنین تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون (۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال خواهد بود.

گفتنی است، مسئولیت حسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسات اعتباری و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط است. عدم اجرای هریک از بند‌های این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) تخلف محسوب شده و در مراجع ذی‌صلاح قابل پیگیری است.

پیش از این هم محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور گفته بود: بانک مرکزی به شکل رسمی و در دستورالعمل خود اعلام کرده که بانک‌ها موظف هستند برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج یک ضامن را قبول کنند، اما گاهی ممکن است متقاضیان فردی را به عنوان ضامن معرفی کنند که بر اساس ارزشیابی بانک، فرد صلاحیت کافی برای ضامن شدن را نداشته باشد بر این اساس بانک اعلام می‌کند که فرد ضامن دیگری را هم معرفی کند.

او افزود: این که بانک مطرح می‌کند دو ضامن برای تسهیلات قرض‌الحسنه نیاز است موارد استثنایی است که توجیهاتی مانند این دارد که گاهی ضامن اول که فرد معرفی می‌کند توان بازپرداخت ضعیفی دارد که در اینجا ممکن است بانک‌ها برخلاف مصوبه بانک مرکزی اعلام کنند که متقاضی یک نفر دیگر را هم معرفی کند تا دو نفر ضامن شوند.

در همین راستا و با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۳ هم روز گذشته اعلام شد: در رابطه با تسهیلات ازدواج پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، مؤسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

بانک مرکزی هم اعلام کرده است: مردم می‌توانند هر گونه ناهماهنگی از سوی شبکه بانکی را به بانک مرکزی اطلاع دهند و چنانچه افراد به شعب مراجعه می‌کنند و شکایت و درخواستی دارند، می‌توانند با تماس با سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی (شماره تلفن ۲۷۰۶) یا «سامانه رسیدگی به شکایات و ارتباط مردمی»، درخواست‌ها و شکایت‌های خود را ثبت کنند و حتماً بانک مرکزی این مهم را پیگیری می‌کند که از جمله مواردی که افراد حتما باید آن را گزارش کنند درخواست ضمانت‌های فراتر از قانون و بخشنامه‌ها است.

گفتنی است، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به هیچ وجه دوبار پرداخت نمی‌شود و هر فرد تنها یکبار می‌تواند از تسهیلات ازدواج استفاده کند.

منبع: مکتوب نامه

tags # وام سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • وام قرض الحسنه ۳۰۰ میلیونی دولت با کارمزد ۴ درصد | وام قرض الحسنه فوری با اقساط ۲ میلیون تومانی
  • سواد رسانه چه جایگاهی در زندگی افراد دارد؟
  • ۴۲هزار نفر در اصفهان زیرپوشش کلاس‌های سوادآموزی قرار گرفتند
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • شروع طرح ماهر هلال‌ احمر در مدارس استان مرکزی
  • گذر نهضت سوادآموزی از وضعیت حاضر به مدل‌های جدید طبق برنامه هفتم
  • پشت‌پرده سبوس‌گیری از آردها/ سلامت مردم قربانی سودجوها!
  • رشد ۱۹ درصدی آموزش فنی و حرفه‌ای در استان مرکزی
  • ثبت نام ۹۸۹ مددجوی کمیته امداد البرز در دوره‌های سوادآموزی
  • فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور