Web Analytics Made Easy - Statcounter

محدودیت برای فعالیت سیاسی دانشجویان در دانشگاه فردوسی مشهد در شرایطی انجام شده است که به نظر می‌رسد مسئولان فردوسی مشهد بیشتر اقبال به برنامه‌های غیرسیاسی دارند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو از مشهد، روز گذشته با مخالفت شورای معین دانشگاه فردوسی مشهد سخنرانی استاد رائفی پور که قرار بود به مناسبت ایام ۹دی در این دانشگاه انجام شود، لغو شد، انتشار لغو این برنامه با واکنش بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد همراه بود و این تشکل در کانال تلگرامی خود نسبت به لغو سخنرانی رائفی پور واکنش نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



لغو این مراسم از سوی دانشگاه فردوسی مشهد در شرایطی انجام شد که این دانشگاه در روز‌های اخیر و به علت برگزاری جشن شب یلدا که با حواشی مختلفی هم همراه بود، خبرساز شد؛ محدودیت برای فعالیت سیاسی دانشجویان در دانشگاه فردوسی مشهد در شرایطی انجام شده است که به نظر می‌رسد مسئولین فردوسی مشهد بیشتر اقبال به برنامه‌های غیرسیاسی دارند و نمی‌خواهند برنامه‌های سیاسی در این دانشگاه برگزار شود، برای بررسی موضوعات اخیر دانشگاه فردوسی مشهد با دو تن از فعالین تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه گفتگو کردیم.

مسئولان دانشگاه فردوسی از برنامه‌های جشن، رقص و پایکوبی استقبال می‌کنند/ برنامه های سخنرانان انقلابی در حالی لغو می‌شود که نماینده تفکر لیبرال مخفیانه در دانشگاه سخنرانی می‌کند

ابوالفضل باژن، مسئول بسیج دانشجویی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در مشهد، در خصوص لغو سخنرانی رائفی پور در این دانشگاه گفت: با توجه به صحبت‌های انجام شده با مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری کشور موافقت اصولی حضور آقای رائفی پور در دانشگاه‌ها دریافت شد، بر این اساس به مناسبت گرامیداشت ایام 9 دی، در خواست مجوز سخنرانی آقای رائفی پور در دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد ارسال شد؛ اما متاسفانه با وجود تمامی مذاکرات با مسئولین دانشگاه فردوسی، مجوز این برنامه و چند برنامه دیگر ما که قرار بود به مناسبت نهم دی ماه برگزارشود، رد شد.

باژن افزود: متاسفانه در آستانه نهم دی ماه، مجموعه مدیریت فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد هیچ برنامه‌ خاصی برای بزرگداشت این روز مهم ندارد و مسئولین دانشگاه به راحتی برنامه‌های بصیرتی تشکل‌ها را نیز در این زمینه لغو می‌کنند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: این در حالی است که اگر تشکلی مجوز برنامه‌هایی مثل جشن و رقص و پایکوبی ارسال کند، مورد استقبال مسئولین دانشگاه فردوسی قرار می‌گیرد که نمونه آن را در برنامه‌های مجموعه‌های دانشجویی وابسته در شب یلدا دیدیم؛ ولی مجوز برنامه‌های بصیرتی که متناسب با اهداف جنبش دانشجویی می‌باشد با انواع بهانه‌ها رد می‌شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

وی در توضیح چرایی برگزاری جشن توسط بسیج دانشجویی در دانشگاه فردوسی توضیح داد و گفت: در پاسخ به عده‌ای که در ایام اخیر به ما انتقاد می‌کردند که چرا بسیج دانشجویی، جشن برگزار می‌کند و سراغ برگزاری برنامه‌های محتوایی و جنبشی نمی‌رود، باید به این نکته توجه کنند که دانشگاه مانع برگزاری برنامه‌های محتوایی و بصیرتی می‌باشد و مجوز‌های ما یکی پس از دیگری لغو می‌شود و این روند نیز ادامه دار است.

باژن ادامه داد: طبق آیین نامه بسیج دانشجویی ما برای اجرای برنامه‌ها باید از شورای فرهنگی دانشگاه مجوز بگیریم، اما متاسفانه در دانشگاه فردوسی مشهد بیش از سه ماه است که جلسه شورای فرهنگی دانشگاه برگزار نشده و دانشگاه مجوز‌های ما را به شورای معین می‌فرستد و در شورای معین هم شاهد این هستیم که به دلایل غیر منطقی مجوز بعضی از برنامه‌ها مثل سخنرانی چهره‌های انقلابی استاد رائفی پور و حجت الاسلام رسایی رد می‌شود، اما چهره‌هایی مانند آقای عباس آخوندی که به عنوان نماد تفکر لیبرال شناخته می‌شود، بعد از سه بار استیضاح و در نهایت استعفای وی از وزارت راه و شهرسازی و خسارت‌هایی که برای کشور ایجاد کرد، صادر می‌شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: آقای آخوندی نه از نظر علمی و نه از نظر اجرایی هیچ نقطه مثبتی در کارنامه سراسر سیاه خود ندارد، اما متاسفانه مخفیانه در دانشگاه حضور پیدا می‌کند و سخنرانی می‌کند که البته با واکنش منفی دانشجویان همراه بود.

 

وضعیت فرهنگی اسفبار دانشگاه فردوسی باعث نگرانی تمام تشکل‌ها شده است/ مسئولان دانشکده‌ها برای برگزاری برنامه‌های تشکل‌ها کارشکنی می‌کنند
مهدی بزم آرا، دبیر جامعه اسلامی دانشکده علوم اداری دانشگاه فردوسی مشهد هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در مشهد، در خصوص وضعیت تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه فردوسی مشهد توضیح داد و گفت: یکی از مشکلات اصلی پیش روی تشکل‌های فرهنگی سیاسی دانشگاه فردوسی فقدان درک فرهنگی و اساسا نداشتن نگاه فرهنگی مسئولین دانشکده‌ای می‌باشد و این معضل تاجایی پیش می‌رود که گاهی این مسئولین در جهت کارشکنی‌های خود در مقابل فعالیت‌های فرهنگی مقابل خواست ریاست محترم دانشگاه نیز مقاومت می‌کنند.

بزم آرا افزود: در ایام اخیر ما جهت اخذ مجوز و حتی برگزاری برنامه‌های خود دچار سنگ اندازی‌ها و مشکلات بسیاری از سوی مسئولین دانشکده‌ای بودیم که نمونه‌ بارز آن برنامه‌ ۱۷ آذر دانشکده علوم اداری با حضور دکتر داریوش سجادی بود که ریاست دانشکده حتی از باز کردن در ورودی آمفی تئاتر دانشکده نیز مضایقه کرد و اجازه این کار را نداد که این خود باعث ریزش بسیاری از مخاطبین شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی     دبیر جامعه اسلامی دانشکده علوم اداری دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: همچنین این موضوع در دیگر دانشکده‌ها هم ادامه دارد، مسئولین دانشکده کشاورزی با کارشکنی جهت استفاده از آمفی تئاتر این دانشکده همیشه سنگ اندازی می‌کنند و تشکل‌ها برای برگزاری برنامه در آمفی تئاتر این دانشکده همیشه باید مراحل پیچیده تری را طی کنند.
وی اضافه کرد: دردآورتر از همه، برخورد‌های معاونت پژوهشی دانشکده علوم تربیتی با فعالیت‌های فرهنگی سیاسی است، تا آنجا که این مسئول مناظره دانشجویی که از ابتدای درخواست مجوز مکان برگزاری آن در دانشکده مشخص بوده است و امور عمومی و ریاست محترم دانشکده آن مجوز آن برنامه را تایید کرده اند، توسط این مسئول جابجا شده است و مسئولین برگزار کننده برنامه و مخاطبین را دچار زحمت بسیاری نموده است.   بزم آرا اظهار کرد: ازسوی دیگر همین مسئولین محترم در اموری که به اصطلاح برای دانشکده درآمدزا می‌باشد، بدون درنظر گرفتن هیچ ملاحظه‌ای دست به اقدامی می‌زنند که نمونه بارز آن را در دانشکده ادبیات دیدیم که طی روز‌های اخیر سعی در منتقل کردن نمازخانه دانشکده به زیر زمین دانشکده و اجاره دادن مکان نماز خانه جهت اموری غیر متناسب با محیط دانشگاه را داشته اند که البته با مقاومت فعالین تشکل‌های دانشجویی روبرو شده اند و معلوم نیست که چه زمانی را برای انجام این تصمیم خود در نظر گرفته‌اند.  



دبیر جامعه اسلامی دانشکده علوم اداری دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: این شرایط در حالی است که گاهی شاهد برگزاری برنامه‌هایی نظیر جشن‌هایی که به اسم شب یلدا در برخی دانشکده‌ها از جمله همین دانشکده ادبیات برگزار شد، هستیم که طی اجرای این برنامه‌ها بعضا بسیاری از شئونات نیز زیر پا گذاشته شد.

وی در پایان گفت: وضعیت فرهنگی اسفبار دانشگاه فردوسی موضوعی نیست که فقط نگرانی یک تشکل یا یک سلیقه خاص را سبب شده باشد، بلکه این موضوع دغدغه همه تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه است.

حال باید دید مدیریت فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد نسبت به برنامه‌های تشکل های دانشجویی در آینده چه نگاهی خواهد داشت و عملا محدودیت برای برگزاری مراسمات سیاسی در این دانشگاه تا چه زمانی ادامه دارد. 

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۰۵۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در دانشگاه مازندران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، رئیس دانشگاه مازندران با بیان اینکه ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در راستای نقش آفرینی دانشگاه‌ها در تمدن نوین اسلامی است گفت: مجوز راه اندازی این دانشکده برای دانشگاه مازندران کسب شده و مقدمات راه اندازی آن در حال انجام است.

حشمت الله علی نژاد افزود: رویکرد دانشکده فناوری‌های راهبردی، بین رشته‌ای و فرادانشکده‌ای است و نیازی به فضای زیر ساختی و اعضای جدید هیات علمی ندارد.

رئیس دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه چهار گروه ابزار‌های هوشمند، فناوری کوآنتوم، علوم شناختی و پدافند غیر عامل برای این دانشکده تدوین شده است ادامه داد: تربیت نیرو‌های متخصص در حوزه‌های مختلف و راهبردی کشور، تحقیق و پژوهش در حوزه‌های میان رشته‌ای با توجه به پیشرفت‌های نوین علمی دنیا و رفع نیاز‌های داخلی در بخش‌های مختلف از مهم‌ترین اهداف راه اندازی این دانشکده نوین است.

علی نژاد تاکید کرد: پذیرش دانشجو برای این دانشکده ازطریق ضوابط سازمان سنجش و آموزش کشور و به دو روش کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای پیوسته انجام می‌پذیرد.

او گفت: ارائه بورسیه تحصیلی به دانشجویان نیز از دیگر امتیازاتی است که دانشجویان دانشکده فناوری‌های راهبردی از آن برخوردار می‌شوند.

یاد آور می‌شود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا کنون مجوز ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی را برای بیست دانشگاه کشور صادر کرده است.

زینب دیوارگر گزارش می دهد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حکم رییس دانشگاه تهران برای همسر و معاون رییس جمهور
  • ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در دانشگاه مازندران
  • برگزاری مراسم گرامیداشت فردوسی ترکمن‌ها در همه شهرستان‌های گلستان
  • فعالیت ۲۰۰ تشکل دانشجویی و ۱۰۰ تشکل فعال استادی در دانشگاه آزاد
  • ادامه حمایت تشکل‌های دانشجویی از خیزش دانشجویان آمریکایی
  • برگزاری اولین دوره مسابقات کشوری علمی پژوهشی مفتاح کاپ در دانشگاه فردوسی مشهد
  • آمادگی دانشگاه فردوسی برای پذیرش دانشجویان آمریکایی + عکس
  • تشکل یافتگی دانشجویان یک ویژگی خاص در تظاهرات دانشگاه‌های آمریکا است
  • تشکل جامعه اسلامی در حوزه سیاست‌گذاری دانشگاه اثرگذار بوده است
  • فرافکنی دانشگاه‌ها درباره نقش خود در تعلیم و تربیت اجتماعی/ اثرگذاری اساتید و تشکل‌ها محدود است