Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: روند اشتباه اعطای کاربری غیرهمخوان به آثار تاریخی که در کشور باب شده، اثرات منفی دارد و حمام تاریخی فاروج شاهد مثال آن است.

علی اکبر وحدتی، با بیان اینکه موافق دادن کاربری های غیرهمخوان به آثار تاریخی نیستم به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: دادن کاربری موزه، رستوران و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به حمام های تاریخی با توجه به نوع سازه آن اشتباه است و تاثیر این روند اشتباه را در حمام تاریخی فاروج و جاجرم در پی یک بارندگی در سال های گذشته دیدیم.

 

 وی گفت: سازه حمام به تناسب کاربری آن داخل زمین ایجاد می شود و با رطوبت و آب سر و کار دارد لذا بنایی که زیر طراز آب است، آبگرفتگی آن طبیعی است.

 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اظهارداشت: آبگرفتگی حمام تاریخی فاروج در سال های گذشته ربطی به عملیات اجرایی آن نداشته، هرچند تمهیداتی اندیشیده شد که این اتفاق دوباره نیفتد.

 

وی با اشاره به تثبیت و مرمت استحفاظی قلعه علی آباد روستای یام شهرستان فاروج و شروع مستندسازی این اثر بیان داشت: برای قلعه علی آباد کاربری خاصی تعریف نمی شود.

 

وحدتی گفت: برای این اثر، کاربری که به طور ویژه از آن  استفاده شود، نداریم، یک نماد تاریخی و بنای یادمانی است که طبیعتا  مثل سایر سایت های تاریخی جای بازدید برای دریافت اطلاعات تاریخی از این محل خواهد بود.

 

بنای 150 ساله حمام دوره قاجاریه فاروج در سال 88 به ثبت ملی رسیده و مرمت اثر با محوریت حفظ بنا با خصوصیات اولیه آغاز شد که در سال 90 به عنوان موزه مردم شناسی فاروج افتتاح شد اما به فاصله اندکی بعد از افتتاح به علت آسیب از ناحیه بارندگی تعطیل شد. این بنا در آستانه نوروز 93 مجددا به روی علاقه مندان گشوده شد اما پس از تعطیلات نوروز، دوباره در آن به روی بازدید کنندگان بسته شد و بعد از برطرف شدن مشکلات دایر و همچنان مردم  می توانند از فضای این بنا دیدن کنند.

 

حمام فاروج مربوط به دوره قاجار است و در جنوب شرقی شهر فاروج  واقع شده و این اثر به  شمارهٔ ثبت ۲۳۱۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پایان پیام/640

منبع: شبستان

کلیدواژه: آیت الله هاشمی شاهرودی هفته پژوهش شب یلدا شیراز آمریکا خبرگزاری شبستان مجلس کانون های فرهنگی هنری مساجد وحدت حوزه و دانشگاه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شهرستان فاروج موزه مردم شناسی تغییر کاربری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۰۶۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌ معنوی و طبیعی کشور بر ضرورت بازنگری فنی حریم اثر تاریخی عمارت خسروآباد سنندج تاکید کرد و گفت: باید مطالعات لازم برای این محدوده در اسرع وقت انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، علیرضا ایزدی شامگاه _شنبه هشتم اردیبهشت_ ضمن بازدید از محدوده عمارت خسروآباد سنندج اظهار کرد: اجرای ضوابط اختصاصی حریم بناهای تاریخی یکی از نکات حائز اهمیت در حفظ و نگهداری بافت‌های تاریخی است.

وی افزود: باید حریم‌ها را با لحاظ اینکه مردم کمتر دچار آسیب شوند، اصلاح کنیم. مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی کشور با اشاره به لزوم همکاری دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه شهرداری سنندج در خصوص بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج، خاطرنشان کرد: امیدواریم با اعمال اصلاحات و بازنگری، عرصه و حریم قانونی آثار حفظ شود. در این بازدید مقرر شد مشاور واجد شرایط و صلاحیت کار در بافت‌های تاریخی تعیین و موضوع در کوتاه‌ترین زمان انجام شود. به گزارش ایمنا، عمارت خسروآباد در سنندج که با شماره ۱۴۹۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده، بنایی واجد ارزش‌های معمارانه است که به دلیل باغ و بنا در کنار هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کد خبر 748550

دیگر خبرها

  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • اعطای جایزه ملی البرز به ۱۶۰۰ نخبه علمی
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • تصویب طرح یادمان و جانمایی کاربری‌ها در تپه روضه الشهید
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • اعجاز سنگ نمک را بدانید تا از بلای مختلف و انرژی‌های منفی به دور باشید | خود را به آرامش دعوت کنید
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه