Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@20:06:05 GMT

برون سپاری، شناسایی بی سوادان را آسان تر می کند

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۰۶۵۶۱

برون سپاری، شناسایی بی سوادان را آسان تر می کند

بجنورد- ایرنا- نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد گفت: آموزش و پرورش باید همانگونه که سواد آموزی را برون سپاری کرده، دستیابی به آمار بی سوادان و شناسایی بازماندگان از تحصیل را هم برون سپاری کند.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی روز سه شنبه در دیدار کارکنان آموزش و پرورش با وی تاکید کرد: نبود و یا نقصان آمار، سبب بروز مشکل در برنامه ریزی ها می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: نهضت سوادآموزی فرزند انقلاب است و خوشبختانه در چهل سال گذشته اقدامات خوبی برای حل مشکل بیسوادی انجام داده است.
وی اظهار داشت: رشد چشمگیر ایران در زمینه علم، نشان از توجه نظام به دانش اندوزی دارد و اکنون شاهد رشد و توسعه دانشگاه ها و مراکز علمی در جای جای کشور هستیم.
وی خاطرنشان کرد: البته هنوز مشکل بی سوادی در کشور وجود دارد و این زیبنده نظام نیست.
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با اشاره به اختلاف آماری مرکز آمار ایران و سامانه سوادآموزی استان در خصوص شمار بی سوادان این منطقه گفت: باید با کار میدانی، آمار درست بیسوادان و بازماندگان از تحصیل، مشخص شود.

* ارتقای سوادآموزی در انقلاب
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی هم در این دیدار، سوادآموزی و ریشه کنی بی سوادی را از مطالبات رهبر انقلاب خواند و گفت: یکی از مشکلات اصلی ما در سوادآموزی، عدم دسترسی به آمار دقیق و فهرست بی سوادان است.
عباس سعیدی اظهار داشت: بر اساس نتایج سرشماری سال 95، 83.3 درصد از جمعیت بالای 6 سال استان باسوادند که شامل 78.6 درصد از جمعیت زنان، 87.8 درصد از مردان، 89.6 درصد از جمعیت شهری و 75.08 درصد از جمعیت روستایی استان است.
وی افزود: در این چهل سال، میزان جمعیت باسواد استان 43.3 درصد ارتقا یافته است.
سعیدی در باره دستاوردهای سوادآموزی استان گفت: ارتقای 3/04 درصدی باسوادی در گروه بالای 6 سال براساس سرشماری سال 95 نسبت به سال 90 و کسب رتبه نهم در افزایش باسوادی در بین استان ها، ارتقای 2/96 درصدی باسوادی در گروه 10 تا 49 سال و کسب رتبه هشتم در افزایش باسوادی در بین استان ها
از جمله دستاوردهای این استان است.

* جذب بیش از 6 هزار نفر به سوادآموزی
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی هم گفت: همکاری استان در اجرای طرح آی.سی.دی.ال یکی از دستاورهای این مجموعه است.
مهدی مودی اظهار داشت: سازمان نهضت سوادآموزی، برنده جایزه بین المللی 2018 کنفوسیوس یونسکو بابت اجرای این طرح در سال جاری شده است.
وی افزود: امسال جذب حدود هفت هزار نفر در برنامه های سواد آموزی استان برنامه ریزی شده که تا کنون 6 هزار و 18 نفر جذب شده اند.
وی با بیان اینکه نهضت سوادآموزی، کامل ترین بانک اطلاعات را دارد، گفت: از دغدغه های ما، اختلاف آمار بی سوادان است و یکی از علت های این اختلاف آمار، خوداظهاری مردم در طرح سر شماری نفوس و مسکن است.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: به دلیل داشتن بانک اطلاعات قوی، بروز تخلف در ثبت نام ها صفر است اما هنوز در برگزاری امتحانات، شاهد برخی تخلفات هستیم.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.
7185/5132

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي آموزش و پرورش سوادآموزي خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۰۶۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از پیشگیری آسان تا درمان مشکل

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی اراک با توجه به نامگذاری ۹ می‌ مصادف با ۱۹ اردیبهشت بعنوان رز جهانی تالاسمی گفت: هدف از نامگذاری این روز، توجه به بیماران مبتلا، فراهم آوردن امکانات درمانی مطابق با استاندارد‌های جهانی و ترویج پیشگیری از تولد نوزادان تالاسمی است.
دکتر میرشفیعی افزود: تالاسمی یک  اختلال خونی ژنتیک است که به دلیل شکل گیری غیر طبیعی هموگلوبین و کم خونی ایجاد می شود که فرزند از پدر و مادر دارای تالاسمی نوع خفیف به ارث می برد.
او با بیان اینکه تالاسمی به دو شکل مینور و ماژور (شدید) وجود دارد، گفت: اختلال ژنتیکی تالاسمی از طریق ژن‌ها از والدین به کودک به ارث می‌رسد و زمانی که یکی از والدین یا هر دوی آنان حامل این ژن باشند، احتمال ابتلای کودک نیز وجود دارد و در صورت ابتلای پدر و مادر به بیماری تالاسمی مینور یعنی فُرم خفیف بیماری هستند ۲۵ درصد شانس ابتلا به بیماری تالاسمی ماژور ۵۰ درصد احتمال ابتلا به تالاسمی مینور و ۲۵ درصد هم تولد فرزند سالم وجود دارد که این بستگی به این دارد که کدام ژن معیوب از پدر و مادر را دریافت.
میرشفیعی افزود: بزرگ شدن جمجمه، بزرگ شدن استخوان‌های صورت، رنگ پریدگی و پهن شدن بینی از جمله علائم مبتلا به بیماری تالاسمی است و بیماری‌های قلبی، کلیوی، اختلالات تیروئید و پوکی استخوان به خاطر خون سازی غیرموثر از عوارضی است که این بیماری بر روی فرد می‌گذارد.
او گفت: خوشبختانه از سال ۷۶ تاکنون بروز بیماری تالاسمی در سطح استان نداشتیم و طی ۱۵ سال گذشته هیچ بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور (شدید) متولد شده در استان نداشتیم.
رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی اراک دراستان ۱۳ بیمار مبتلا به تالاسمی وجود دارد که تحت حمایت‌های درمانی و پزشکی هستند و با رایزنی‌هایی که با وزارت بهداشت انجام شده این بیماران مشکلی برای دریافت دارو ندارند.
هشتم ماه می‌مصادف با ۱۹ اردیبهشت به نام روز جهانی تالاسمی نامگذاری شده است.

دیگر خبرها

  • سهم ناچیز سدهای خراسان شمالی از بارش‌ها/ آب ذخیره کمتر شد
  • ۷۲۱آموزش دهنده در حوزه سوادآموزی کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند
  • از پیشگیری آسان تا درمان مشکل
  • سرمایه‌گذاری خارجی ۱۰.۷ میلیون دلاری در خراسان شمالی
  • ۹۸ و ۸ دهم درصد نرخ باسوادی در کهگیلویه و بویراحمد
  • میانگین بارش در خراسان شمالی ۸۲ درصد افزایش پیدا کرده است
  • کشف بزرگترین مزرعه استخراج «ارز دیجیتال» در استان خراسان شمالی
  • بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال در خراسان شمالی کشف شد
  • جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ۳۰۰ درصد رشد کرد
  • ترک تحصیل ۱۵ درصد دانش‌آموزان خراسان شمالی در دوره متوسط دوم