Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@07:28:07 GMT

حجم خرید و فروش کالای دست دوم در ایران

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۰۷۱۱۶

حجم خرید و فروش کالای دست دوم در ایران

فارس نوشت: آمار‌های رسمی بانک مرکزی را که شخم بزنید، نکات قابل توجهی پیدا می‌کنید. یکی از آن‌ها درآمد هر خانواده از فروش کالا‌های دست دوم است که از سال ۸۷ به شکلی عجیب و مداوم هر سال رشد کرده است.

۱۰سال پیش خانوار‌های ایرانی از این محل به طور متوسط ۴۲۰ هزار تومان درآمد داشتند. یک سال بعد این عدد به ۴۵۰ هزار تومان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای سال ۸۹ عدد ۴۶۰ هزار تومان به ثبت رسیده و در سال ۹۰ متوسط درآمد هر خانوار ایرانی از محل فروش کالا‌های دست دوم به عدد ۵۳۰ هزار تومان رسید. یک سال بعد ۶۸۲ هزار تومان و سال ۹۲ با جهشی بلند به ۹۳۰ هزار تومان می‌رسیم.

آمار‌های بانک مرکزی متوسط درآمد خانوار‌های ایرانی را در سال‌های بعدی به ترتیب یک میلیون و ۶۰هزار، ۹۵۰هزار و یک میلیون و ۲۵هزار تومان ذکر کرده اند. آخرین گزارشی که بانک مرکزی درباره این مسئله منتشر کرده به سال ۹۶ اختصاص دارد و نشان می‌دهد درآمد هر خانوار ایرانی از محل فروش کالا‌های دست دوم به رقم متوسط یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

رشد مداوم درآمد خانوار‌های ایرانی از فروش کالای دست دوم

هر چند به نظر می‌رسد فروش کالا‌های دست دوم در ایران مانند سایر کشور‌ها متداول نیست و بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند، به جای فروش لوازم آن‌ها را در انباری‌ها نگهداری کنند، اما گزارش‌های رسمی حرف دیگری می‌زنند. این طور که پیداست پولی که از این راه به دست می‌آید ایرانی‌ها را علاقمند کرده کالا‌های دست دوم خود را بفروشند.

گزارش‌های مرکز آمار می‌گوید، در سال ۹۰ چیزی در حدود ۲۱ میلیون خانوار در کشور سرشماری شده‌اند که هر کدام آن‌ها به طور متوسط بیش از ۵۳۰ هزار تومانی کالا‌های دست دوم فروخته است. به این ترتیب می‌توان ارزش تقریبی بازار کالا‌های دست دوم را در آن سال ۱۱ هزار و ۱۷۲ میلیارد تومان برآورد کرد. در سال ۹۶ به طور تقریبی می‌توان تعداد خانوار‌های ایرانی را حدود ۲۴میلیون در نظر گرفت که به این ترتیب حجم بازار کالا‌های دست دوم به عدد ۲۵ هزار میلیارد نزدیک می‌شود.

برای فهم بزرگی این عدد بهتر است مثال‌های زیر را در نظر بگیریم. این پولی است که مجموعه بانکی در یک ماه اول امسال به عنوان وام در اختیار بخش کشاورزی کشور قرار داده است. در مهرماه امسال محسن هاشمی رفسنجانی گفته برای تکمیل خط شش و هفت مترو کشور به ۲۵هزار میلیارد تومان پول بودجه نیاز دارد. ۲۵هزار میلیارد تومان همچنین رقمی است که گفته می‌شود، موسسه‌های مالی و اعتباری غیرمجاز از مردم جمع کرده‌اند.

اگر با نگاهی دقیق‌تر گزارش‌ها را ورق بزنیم، متوجه می‌شویم بالاترین درآمد حاصل از فروش کالا‌های دست دوم به خانوار‌های پنج نفره شهری تعلق دارد. یعنی در حالی که خانوار‌های یک نفره در سال ۱۳۹۶ حدود ۲۰۰ هزار تومان از محل فروش کالا‌های دست دوم خود درآمد داشته‌اند، درآمد خانوار‌های پنج نفره به یک میلیون و ۳۷۰ هزار تومان می‌رسد.

این مقدار برای خانوار‌های دو نفره معادل ۸۷۰هزار تومان است. در این سال متوسط درآمد خانوار‌های ایرانی از محل فروش کالای دست دوم در حالی به رقم یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان رسیده است که تقریبا با حداقل حقوق یک ماه کارگر برابری می‌کند.

عصر آنلاین‌ها

اگر چه سمساری‌ها دیگر به اندازه گذشته پررونق نیستند، اما کسب و کار سمساری‌های جدید حسابی گرفت. در ابتدا گفتیم که در سال ۹۲ درآمد متوسط خانوار‌های ایرانی به شکل ناگهانی از ۶۸۰ هزار تومان به ۹۳۰ هزار تومان رسید. فکر می‌کنید دلیل این مسئله چه بوده؟ جستجو‌ها نشان می‌دهد در این سال اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی مثل دیوار کار خود را آغاز کرده‌اند.

آیا آن‌ها را باید سمساری‌های عصر جدید بدانیم؟ آمار‌ها نشان می‌دهند امروز و پس از گذشت حدود پنج سال از تاسیس سایت دیوار، گزارش سال گذشته این سایت نشان می‌دهد، روزانه بیش از ۲۰۰هزار آگهی برایش ارسال شده و تنها در عرض یک سال ۲۵میلیون نفر برای خرید یا فروش کالا یا ارائه خدمات خود از آن استفاده کرده‌اند.

تعداد آگهی‌های منتشر شده روی این سایت سال گذشته از مرز ۶۰میلیون گذشته است. محبوب‌ترین آگهی‌های دیوار به املاک، خودرو و لوازم خانه مربوط می‌شود. در آخرین خبرها دیوار گزارش کرده سقف آگهی‌های روزانه این سایت در مهر و آبان سالجاری از مرز ۳۸۰هزار آگهی گذشته است. ب

بوشهر، شیراز، اهواز، تهران، کرج، بندرعباس، کرمان، مشهد، کرمانشاه و اصفهان ۱۰شهری هستند که بیشترین فعالیت کاربران دیوار در آن‌ها انجام می‌شود. در یک روز معمولی از مرداد سال گذشته ارزش آگهی‌های فعال سایت دیوار ۴۲برابر بیشتر از میانگین ارزش روزانه معاملات بورس تهران بود. سرتان گیج رفت؟ سهم شما از این اعداد و ارقام چقدر است؟

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۰۷۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدل جدید خرید و فروش مسکن از خرداد ماه

به گزارش پارس نیوز، سامانه خودنویس به نشانی khodnevis.mrud.ir از خرداد ۱۴۰۲ در اختیار عموم مردم بوده و به مرور انواع معاملات اجاره روی این سامانه بارگذاری و رفع ایراد شد.

۲۱ بهمن سال گذشته نیز دسترسی مشاوران املاک تهران به سامانه قدیم (سامانه املاک و مستغلات) حذف و مشاوران املاک برای ثبت قراردادهای اجاره به سامانه جدید (سامانه خودنویس) ارجاع داده شدند.

این اقدام وزارت راه و شهرسازی مورد انتقاد برخی مشاوران املاک قرار گرفت که آن را نوعی تصدی‌گری دولت در حوزه اصناف و مشاغل می‌دانند.

با این حال هادی عباسی ـ معاون وزیر راه و شهرسازی بهمن سال گذشته گفت که با راه‌اندازی سامانه خودنویس، مشاوران املاک بیکار نمی‌شوند و امکان فعالیت برایشان فراهم است اما باید به نقطه‌ای برسیم که خدمات مشاوران املاک تخصصی شود و ارتقا یابد.

به تازگی نیز مهدی ساسانی ـ مدیر سامانه خودنویس گفته است: در برنامه است تا خردادماه امسال نسخه اولیه قرارداد خرید و فروش در این سامانه رونمایی شود.

سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات در سال ۱۳۸۸ تحت عنوان ایران املاک آغاز به کار کرد و همان زمان وزارت راه و شهرسازی سامانه را از وزارت صمت دریافت کرد و مکلف شد تا دسترسی مردم به کد رهگیری رایگان بدون مراجعه به مشاوران املاک و مستغلات را ایجاد کند. به مدت ۱۴ سال اقدام خاصی روی این سامانه ایجاد نشد و با آغاز به کار دولت سیزدهم با بررسی سامانه مقرر شد تا سامانه جدید راه اندازی شود. زیرا به روز رسانی سامانه املاک و مستغلات عملاً ممکن نبود.

در حال حاضر اگر ملکی در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده باشد امکان استفاده از سامانه خودنویس را برای عقد قرارداد ندارد.

منبع : ایسنا

دیگر خبرها

  • آتش سوزی در انبار کالا در جنوب تهران
  • نحوه خرید کشنده فاو در بورس
  • ترکمنستان مقصد۴۸ درصد صادرات گلستان/ خبری از یُد در ۱۰ کالای اول صادرات نیست!
  • مردم گوشت نمی‌خریدند، حالا شیر و ماست هم نمی‌خرند؛ چرا؟
  • مذاکره آیندهوون با بارسلونا برای خرید ارزان دِست
  • فاو J6-460 در بورس کالا به فروش می‌رسد
  • خرید آیفون در چین کاهش یافت
  • مدل جدید خرید و فروش مسکن از خرداد ماه
  • آیفون ۱۴ رجیستر نمی‌شود، اما اجازه خرید جت شخصی داده می‌شود؟
  • جزئیات فروش شفاف زعفران در بورس کالا