Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر پایه آخرین پژوهش‌ها، میزان شیوع اختلالات روانپزشکی در کشور 23.6 درصد است که حدود 12.5 میلیون نفر از جمعیت گروه سنی 15 تا 64 سال ایران از یکی اختلالات روانپزشکی رنج می‌برند. ناطقان: علی اسدی روز سه‌شنبه در حاشیه آغاز به کار کارگاه ملی سه‌روزه طرح تحول سلامت روان در یزدافزود: باید این افراد شناسایی شوند و با مداخله کارشناسان حوزه سلامت روان در مراکز خدمات سلامت تحت درمان قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی در کشور را افسردگی با شیوع 12.7 درصد و اضطراب 15.6درصد ذکر کرد و گفت: برای جلوگیری از تشدید این اختلالات هم برای افراد در معرض آسیب و دیگر شهروندان برنامه‌های آموزشی برای والدین ، کودکان و نوجوانان با موضوع مهارت‌های زندگی و فرزند پروری برنامه‌ریزی‌شده است.
معاون سلامت روانی وزارت بهداشت بابیان اینکه ازنظر علمی، در شیوع اختلالات یا بیماری‌های روانپزشکی عوامل بیولوژیکی، محیطی و فردی نقش دارد، تأکید کرد: بسیاری از افراد به دلیل نداشتن یکسری مهارت‌های زندگی و توانمندی‌ها دچار بیماری می‌شوند.
وی ادامه داد: همچنین برخی افراد هم به خاطر شرایط زندگی، مسائل خانوادگی ، شغلی ، اقتصادی و اجتماعی از آن رنج می‌برند که بر جسم و روان آن‌ها تأثیر می‌گذارد و دچار اختلالات روانپزشکی می‌شوند.

**ابتلای زنان به افسردگی و اضطراب بیشتر است
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت تصریح کرد: اختلال افسردگی و اضطراب در میان زنان ایران نسبت به همانند آمارهای جهانی بیشتر است.
وی یادآور شد: اختلالات افسردگی در مناطق غربی کشور زیاد است که دلایل مختلفی دارد و دراین‌ارتباط توضیح بیشتری ارائه نکرد.

** مصرف الکل به‌صورت پنهانی و زیرزمینی
وی افزود: مصرف الکل به دلیل اینکه ازنظر شرعی در کشور حرام است، عرضه و مصرف آن به‌صورت پنهانی و زیرزمینی است .
اسدی با اشاره به عوارض الکل و آسیب‌های آن خاطرنشان کرد: متأسفانه در چند ماه گذشته در کشور افرادی به دلیل مصرف الکل نابینا یا فوت کردند.
وی اضافه کرد: کارشناسان حوزه سلامت و روان وزارت بهداشت در مراکز جامع سلامت کشور، سازوکارهایی را فراهم کردند، افرادی که داوطلبانه به این مراکز مراجعه کنند مورد غربالگری قرار می‌گیرند و به آن‌ها خدمات ارائه می‌شود.
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اضافه کرد: عرضه و توزیع مصرف الکل به‌صورت پنهانی علاوه بر اینکه ابعاد گسترده‌ای دارد در پس پرده تجارت آن نفوذ برخی شبکه‌ها و افراد سودجو نیز وجود دارد، بنابراین افراد باید در جریان عوارض خطرناک این ماده حرام قرار گیرند.
اسدی همچنین در آیین افتتاحیه کارگاه یادشده گفت: شناسایی ، تشخیص و مراقبت از بیماری‌های روان‌پزشکی در حوزه سلامت ازجمله اولویت‌های این دفتر است و برنامه‌های حوزه سلامت و روان در قالب 10 و 12 سرفصل تعریف‌شده است.
وی شناسایی و تشخیص بیماران روانی، ارائه خدمات به آن‌ها در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از خودکشی را ازجمله مهم‌ترین اولویت‌های دفتر سلامت روانی ذکر کرد.
اسدی ادامه داد: مصرف مواد مخدر، مواد دخانی و الکل عوارض بسیاری به همراه دارد که علاوه بر آسیب‌های جدی بر جسم و روان به اقتصاد و اجتماع زیان زیادی وارد کنند که با ارائه خدمات از سوی مراکز جامع سلامت به این افراد می‌توان از بسیاری آسیب‌ها جلوگیری کرد.
در کارگاه ملی طرح تحول سلامت روان ، مدیران گروه سلامت روانی ، اجتماعی و اعتیاد ، کارشناسان مسئول سلامت روان، رئیسان اداره پیشگیری از اعتیاد و اداره سلامت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور حضور دارند.
در این کارگاه سه‌روزه در مورد چالش‌های اجرای برنامه‌ سلامت اجتماعی، مهارت‌های زندگی ، فرزند پروری ، پیشگیری و درمان مصرف مواد دخانی و الکل بحث و بررسی می‌شود.
منبع: ایرنا برچسب ها: اختلالات روانپزشکی ، سلامت روان ، افسردگی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: اختلالات روانپزشکی سلامت روان افسردگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۱۱۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی ارائه شد

 

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت:  در حوزه معاونت بهداشتی با توجه به رایگان بودن خدمات در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، ۹۰۷ نفر جدید؛ دارای مشکلات روانپزشکی شناسایی شدند که برای این افراد سه هزار و ۴۰۰ خدمت روانشناختی توسط روانشناسان مراکز خدمات جامع سلامت ارائه شده است.

دکتر محمد سالاری افزود: با توجه به اهمیت ارتقای سواد سلامت روان و تاثیر آن بر بهزیستی و کیفیت زندگی انسان ها برای حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر آموزش انفرادی و برای بیش از ۱۰ هزار نفر به صورت گروهی جلسات آموزشی مهارت های زندگی، مهارت های فرزندپروری، نوجوان سالم و خودمراقبتی توسط روانشناسان معاونت بهداشتی برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در مرکز مشاوره مبتنی بر سبک اسلامی– ایرانی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه حدود ۲ هزار خدمت روانشناختی، روانپزشکی، مددکاری، تحصیلی و آموزشی برای هزار و ۶۶۵ دانشجوی مراجعه کننده به این مرکز ارائه شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ادامه داد: مرکز آموزشی درمانی واسعی به عنوان تنها بیمارستان دارای بخش روانپزشکی در غرب خراسان رضوی، با ۴۶ تخت فعال شامل ۲ بخش مجزای روانپزشکی زنان و مردان، در زمینه بستری بیماران روانپزشکی خدمت رسانی می کند.

دکتر سالاری افزود: در سال گذشته هزار و ۶۶۰ بیمار در این ۲ بخش بستری و از خدمات روانپزشکی بهره مند شده اند که تمامی این خدمات برای تسریع در روند درمان اختلالات، افزایش مهارتها و کاهش احتمال عود بیماری صورت گرفته است.

به گفته وی در بیمارستان فوق تخصصی حشمتیه سبزوار نیز خدمات روانشناختی و سلامت معنوی به بیماران بستری در بخش‌های مختلف از جمله اطفال و قلب با تشخیص و درخواست پزشک ارائه می شود و در کلینیک ویژه دانشگاه نیز سه هزار و ۳۸۲ بیمار به صورت سرپایی از خدمات روانپزشکی بهره برده اند.

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با ۴۵ مرکز خدمات جامع سلامت فعال، ۳۱ پایگاه شهری و یک پایگاه روستایی، ۱۹۵ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیر پوشش به بیش از نیم میلیون نفر جمعیت شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی می‌دهد.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

دیگر خبرها

  • آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود
  • این کشور رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان شد
  • بهترین ورزش برای تقویت قوای جنسی
  • جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟
  • بهترین ورزش برای تقویت قوای جنسی چیست؟
  • مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است
  • الکل‌های دست‌ساز و قاچاق زمینه‌ساز بروز مسمومیت
  • مصرف الکل های سمی در هر اندازه ای خطرناک است
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی ارائه شد