Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی امروز تفاهم‌نامه‌ای بین اداره کل انتقال خون استان و شرکت الیت امضا شد که بر اساس آن از فردا پارکینگ‌های الیت برای اهداکنندگان خون رایگان خواهد بود.

محمدمهدی اسدی، مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت، در این مراسم که در محل اداه کل انتقال خون خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ایده رایگان شدن پارکینگ‌های الیت برای اهداکنندگان خون اولین بار توسط اعضای شورا در حد طرح مساله مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشحالم که این ایده منجر به بسته شدن این تفاهم‌نامه شد.

وی ادامه داد: از فردا نزدیک‌ترین پارکینگ‌های الیت که در مجاورت پایگاه‌های اهدای خون قرار دارند برای افرادی که قرار است اهدای خون داشته باشند، رایگان خواهد بود. سازوکار به این صورت است که افراد هنگام مراجعه به پارکینگ اعلام می‌کنند برای اهدای خون می‌روند و هنگامی که باز می‌گردند، برگه اهدای خون را نشان می‌دهند و از آنها هزینه‌ای بابت پارکینگ دریافت نمی‌شود.

اسدی در پاسخ به این سوال که چرا رایگان شدن پارکینگ‌های الیت برای اهدا کنندگان خون شامل پارک حاشیه‌ای نمی‌شود، گفت: پارک حاشیه‌ای سند بالادستی دارد. برای تمام ماشین‌های انتقال خون این کار را انجام دادیم اما برای مراجعه کنندگان همیشه اطراف پایگاه‌های اهدای خون پارکینگ داریم. اتفاقا تاکید ما بر این است که افراد نزدیک پایگاه‌های اهدای خون پارک نکنند و آنجا برای پارک ماشین‌های انتقال خون خالی باشد.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما به پارکینگ‌ها صرفا نگاه هزینه‌ای نیست، عنوان کرد: پارک سوار وکیل‌آباد در ابتدای جاده طرقبه داریم واگر افراد آنجا پارک کنند و ادامه مسیر را با متر و اتوبوس وارد شهر شونند، پارکینگ برای آنها به صورت رایگان خواهد بود. به دنبال این هستیم پارکینگی در این راستا در ایستگاه صدف وکیل آباد داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت با بیان اینکه برای اهداکنندگان خون باید فرش قرمز بیندازیم، اظهار کرد: برای اهداکنندگان خون در هر زمینه‌ای که به حوزه حمل‌ونقل ربط دارد همکاری خواهیم کرد و عبور و مرور این افراد باید تسهیل شود.

اسدی افزود: همچنین برای فرهنگسازی در زمینه اهدای خون از بنرهای شهرداری که در در اختیار الیت قرار می‌گیرد، سایت الیت، از ظرفیت نیروهایمان در سطح شهر به صورت حمایل و... استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال همکاری با هلال احمر هستیم، گفت: با توجه به اینکه نیروهای پارک‌بان ما در صف مقدم تصادف هستند و زودتر از هر کس دیگر به صحنه تصادف می‌رسند و می‌توانند کمک اولیه داشته باشند، در حال آموزش آنها هستیم.

افزایش 7 درصدی اهدای خون در استان
در بخش دیگری از این مراسم حمیدرضا اسلامی، مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی در خصوص آمار این سازمان در 9 ماهه ابتدای سال جاری گفت: 147 هزارو869 مراجعه‌کننده داشته‌ایم از این تعداد 114 هزار و 665 خون‌گیری انجام شده است. امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6 درصد در مراجعان و 7 درصد در خون‌گیری افزایش داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه « افرادی که 3 بار در سال اهدای خون دارند اهداکننده مستمر هستند»، ادامه داد: امسال 53 درصد از اهداکنندگان ما اهداکننده مستمر بوده‌اند و 61 هزار و 220 اهداکننده مستمر داشته‌ایم. در سال گذشته 77 هزار اهدای خون مستمر داشتیم.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اهداکننده باسابقه در سال حداقل یک بار خون اهدا می‌کند.در سال جاری 32 هزار و 498 نفر اهداکننده باسابقه داشته‌ایم که 28 درصد اهداکنندگان را تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: اهداکنندگان بار اولی 20 هزار و 947 نفر بودند که 18 درصد از اهداکنندگان راشامل می‌شوند.

اسلامی اظهار کرد: نسبت خانم‌ها به آقایان در اهداکنندگان 6 درصد به 94 درصد است. خانم‌ها به دلیل این باور اشتباه که چون هر ماه خون از دست می‌دهند نمی‌توانند اهدای خون انجام دهند. در حالی که علم اثبات کرده است بدن مثل ماشین نیست و هر قسمت آن را که بیشتر استفاده کنیم قوی‌تر می‌شود. بنابراین اهدای خون باعث می‌شود سیستم خون ساز تقویت شود.اهداکنندگان مستمر کمتر دچار سکته و... می‌شوند.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به اینکه «حجم مصرف خون استان بسیار بالاست»، اظهار کرد: تولید اسمی و ظرفیت ما 100 هزار کسیه خون در سال است اما سال گذشته 352 هزار کیسه خون تولید کردیم. تهران، مشهد و فارس 30 درصد خون کشور را تامین می‌کنند. این موضوع نشان‌دهنده حجم بالای تولیدات در این استان‌ها است.

وی ادامه داد: بیمارستان امام رضا جزو اولین مصرف‌کنندگان خون در کشور است زیرا حجم عمل‌های آن بالاست. مدیریت خون و فرآورده خونی در بیمارستان‌ها انجام می‌شود و بر این موضوع نظارت داریم. در سال گذشته بیمارستان امام رضا 54 هزار کیسه و بیمارستان قائم 42 هزار کیسه خون استفاده کردند.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به اینکه «درحال حاضر برای یک عمل جراحی قلب 10 واحد خون رزرو می‌شود»، خاطرنشان کرد: در سال 82 نوبت عمل جراحی قلب یک سال تا یک سال و نیم بود اما در حال حاضر نوبت عمل جراحی قلب از یک هفته کمتر است. پشت سر این موضوع اهدای خون است که باعث شده نوبت‌های عمل کوتاه شده است.

اسلامی با اشاره با بیان اینکه «در آسیا فقط ایران، چین و ژاپن بانک خون‌های نادر دارند»، گفت: خون نادر به گروه‌هایی گفته می‌شود از هر 100 هزار نفر یک نفر آن را دارا باشد. تاکنون در سطح استان 11 نفر که خون نادر دارند شناسایی شده است. ما حتی این افراد را پوشش می‌دهیم. برای آنها گردنبند مخصوص درست کرده‌ایم تا هنگام مراجعه به بیمارستان شناسایی شوند.

با کمبود پرسنل مواجهیم
وی با بیان اینکه «ما در کل استان 250 نفر مشهد و در مشهد 150 نفر هستند»، تصریح کرد: پایگاه‌های اهدای خون امید و ثامن در مجاورت حرم به دلیل کمبود پرسنل فقط در شیفت صبح کار کی‌کنند. هماهنگی با سپاه انجام شده و در پایگاه ثامن دو نیروی تخصصی سرباز گرفتیم. اگر سپاه بیشتر همکاری کند شیفت بعدازظهر و شب را می‌توانیم دایر می‌کنیم.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی افزود: تعداد پرسنل و بودجه ما به اندازه 100 هزار کیسه خون است. نیازمند همکاری بیشتر سازمان برنامه و بودجه هستیم. در مطالبات پرسنل به شدت مشکل داریم. شش ماه اضافه کار آنها پرداخت نشده همچنین از اسفند سال گذشته هیچ کارانه‌ای به آنها پرداخت نکرده‌ایم.

اسلامی ضمن اشاره به تفاهم‌نامه بین سازمان انتقال خون استان و شرکت الیت درخصوص رایگان شدن پارکینگ‌های الیت برای اهداکنندگان خون گفت: یکی از مشکلات مراجعه کنندگان پارکینگ است که با همکاری الیت درحال حل شدن است. مراجعه‌کنندگان مخصوصا در مرکز اهدای خون امام رضا مشکل عمده در پارکینگ دارند. اگر چنین تسهیلاتی ایجاد شود کمک خوبی است هرچند این اقدامات در قبال خونی که اهدا می‌شود ناچیز و غیر قابل مقایسه است.

وی ادامه داد: یکسری همکاری‌ها باعث می‌شود اهداکنندگان خون از تسهیلاتی برخوردار شوند که حق اجتماعی آنهاست. اگر اهداکنندگان خون نباشند بیمارستان‌ها خوابیده است. اهداکنندگان خون قهرمانان اجتماعی هستند.

اهداکنندگان مستمر در برابر هپاتیت به صورت رایگان واکسینه می‌شوند
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی عنوان کرد: با همکاری 6 دانشگاه علوم پزشکی استان اهداکنندگان مستمر به صورت رایگان بر علیه بیماری هپاتیت واکسینه خواهند شد. واکسن هپاتیت سه مرحله دارد و پس از اولین تزریق باید یک ماه بعد و 6 ماه بعد دوباره واکسن انجام شود. اگر فرد تمام مراحل را انجام ندهد واکسینه لازم انجام نمی‌شود. واکسن هپاتیت برای نوزادانی که تازه به دنیا می‌آیند تزریق می‌شود و برای تمام افراد زیر 29 سال جامعه ما تزریق شده است.

وی با اشاره به اینکه مشهد زمینه خوبی برای گردشگری سلامت دارد بیان کرد: بسیاری افراد از شهرها و کشورهای دیگر برای درمان به مشهد مراجعه می‌کنند تا در کنار امام رضا(ع) درمان خود را انجام دهند. اگر همه کمک کنند مشهد یکی از قطب‌های درمانی آسیا خواهد شد.

اسلامی با تاکید بر اینکه سیاست سازمان افزایش اهداکنندگان مستمر است، اظهار کرد: این افراد از فرهنگ بالاتری برخوردار هستند، بهداشت را بیشتر رعایت می‌کنند، خون آنها از آلودگی کمتری برخوردار است زیرا رفتارهای ریسکی همچون اعتیاد، روابط جنسی خارج از عرف و.. کمتر انجام می‌دهند.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی درخصوص شرایط اهدای خون گفت: وزن 50 کیلوگرم و سن 18 تا 60 سال، شرایط اهدای خون است.خانم‌ها 3 بار و آقایان 4 بار در سال می‌توانند اهدای خون داشته باشند

وی افزود: از هر 3 نفر یک نفر تا پایان عمر به خون و فرآورده خونی نیاز پبدا خواهد کرد. اهدای خون هم چکاب خوبی برای خود فرد است و هم باعث می‌شود 3 نفر را به زندگی سالم بازگرداند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی اجتماعی اهدای خون مشهد قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۱۱۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شوند

ایسنا/کرمانشاه دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه از برنامه ریزی برای تسریع در تعیین تکلیف خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه خبر داد. 

 حمیدرضا کریمی، امروز(ششم اردیبهشت) در جمع خبرنگاران، با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف وسایل نقلیه توقیفی موجود در پارکینگ‌های انتظامی استان کرمانشاه، اظهار کرد: پلیس راهور باید از طریق وسایل ارتباط جمعی به فاصله یک ماه دو مرتبه به مالکان خودروهای رسوبی و وسایل نقلیه فرسوده جهت ترخیص این خودروها اطلاع‌رسانی کند.

وی افزود: در صورتی که مالک ظرف مدت سه ماه از تاریخ انتشار آگهی وسایل نقلیه از مراجعه خودداری کند، وسیله نقلیه در حکم رها شده تلقی می‌شود و طبق مقررات تعیین تکلیف خواهد شد. 

دادستان کرمانشاه تصریح کرد: همچنین برای وسایل نقلیه‌ای که دارای شماره تلفن و نشانی مالک هستند، علاوه بر فراخوان پلیس راهور، باید از طریق پلیس‌های تخصصی مربوطه ابلاغ هایی به مالک صورت گیرد و یا با آنها تماس گرفته شود.

وی تاکید کرد: پلیس راهور باید لیست تمام خودروهای فرسوده غیرقابل استفاده و اسقاطی را احصاء و تفکیک کند و به قید فوریت اقدامات لازم را جهت ترخیص آنها به صورت جداگانه اجرایی کند. 

کریمی خاطرنشان کرد: به منظور جلوگیری از انباشت مجدد خودروهای رسوبی در پارکینگ‌ها، در زمان توقیف هر خودرویی باید اطلاعات و مشخصات کاملی از مالک و متصرف آن همچون پلیس راهور، پلیس راه، پلیس‌های تخصصی انتظامی، کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها و ... ثبت شود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شوند
  • سایبان خودرو بدون پایه
  • از اولین پیوند کلیه در ایران تا حس و حال اهداکنندگان
  • خودرو‌های متخلف طرح نور که راننده دارد با جرثقیل حمل نمی‌شود
  • اهدای ۴۰۰ کیسه آرد رایگان به نیازمندان در بشاگرد
  • سه بیمار شیرازی با اهدای عضو دختر ۱۸ ساله تربت جامی جان دوباره گرفتند
  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان ۴ را نفر را نجات داد
  • زندگی دوباره ۴ بیمار با اهدای عضو در مشهد
  • نیاز اصفهان روزانه به ۶۴۰ اهداکننده خون
  • دیدار مدیرکل انتقال خون یزد با فرمانده سپاه الغدیر استان