Web Analytics Made Easy - Statcounter

قزوین - ایرنا - اعضای شورای شهر قزوین شامگاه سه شنبه در حالی مطالعه اولیه طرح تراموا (قطار شهری) را با صرف هشت میلیارد رالا هزینه به تصویب رساندند که سوالات و ابهامات زیادی را پیش روی این طرح بزرگ عمران شهری قرار دادند.

به گزارش ایرنا، در جلسه علنی عصر سه شنبه پارلمان شهری قزوین که با حضور معاون حمل و نقل ترافیک شهری و نماینده شرکت مشاور هگزا برگزار شد، لایحه قطار شهری برای مطالعات اولیه به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این طرح به طول 11 کیلومتر و از شرق به غرب قزویندر محور مواصلاتی نسیم شمال تا میدان مینودر امتداد خواهد داشت و قرار است به گفته مسئولان با تخصیص ردیف بودجه، 50 درصد هزینه ها از سوی دولت حمایت شود.
در همین ارتباط خردادماه سال جاری بود که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین گفته بود، اجرای خط تراموا در شهر قزوین بیش از 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و باید با استفاده از سرمایه گذار خارجی تامین اعتبار کرد.
اکنون با گذشته 5 ماه از این اظهار نظر، نماینده شرکت هگزا طی بررسی های انجام شده اجرا و تکمیل این پروژه را نیازمند 100 میلیون یورو معادل یک هزار و‌220 میلیارد تومان برآورده کرده است که هزینه مطالعات اولیه آن 800 میلیون تومان است.

** استفاده از لاستیک به جای ریل نیازمند مطالعه کارشناسی است
وهاب میزانی معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری قزوین در این نشست گفت: پروژه تراموای شهری از همان ابتدا قرار بود که با بودجه دولتی پیگیری شود و تاکنون نیز در انتظار یک مطالعه عمیق و کارشناسی بودیم تا بهترین شرکت را برای اجرای پروژه انتخاب کنیم.
وی اضافه کرد: در زمان تصویب این طرح باید یک ردیف بودجه لحاظ شود و قرار بود این ردیف در طول روند پروژه همراه با الزامات مورد نیاز قابلیت تغییر پیدا کرده و افزایش داشته باشد.
میزانی در تشریح فرم تراموا اظهار داشت: تراموای شهری قابلیت حمل 300 مسافر را داراست و اگر قرار باشد به گفته برخی مطالبات اعضای شورا به جای مونوریل از لاستیک استفاده کنیم، باید مطالعه جامع و دقیق تری انجام دهیم تا شرایط اجرایی سنجیده شود.

** تکمیل طرح تراموا به 100 میلیون یورو اعتبار نیاز دارد
نماینده شرکت هگزا نیز در صحن علنی شورا گفت: تاکنون مطالعات خوب و جامعی در رابطه با طرح تراموا انجام نشده است و لازم است که این طرح با مطالعات فاز یک شامل موضوعات اجتماعی و اقتصادی همراه باشد.
محمد عباسی افزود: اگر مطالعات تراموا جامع و دقیق انجام نشود، امکان قیمت گذاری و بررسی دقیق وجود پروژه برای اجرا وجود ندارد و نمی توانیم در زمان عملیاتی کردن مناقصه خوبی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: طرح تراموا به دنبال این است که نسبت به تجمع خودروها در مرکز شهر تمرکززدایی کند و بتواند در کنار پیاده راه برای مردم فرآیند حمل و نقل را تسهیل نماید.
عباسی با بیان اینکه تکمیل طرح 100 میلیون یورو هزینه لازم دارد، اظهار داشت: درحال حاضر تا قبل از رسیدن به اجرای پروژه به مطالعات فاز یک نیاز داریم که برای انجام آن 800 میلیون تومان اعتبار لازم است.
وی علت گران تر شدن قیمت تکمیل پروژه را افزایش نرخ ارز در کشور دانست و تصریح کرد: تا زمانی که بخواهیم اجرای پروژه را به صورت عملیاتی و بعد از مطالعه دنبال کنیم به طور حتم بازهم با افزایش قیمت‌ها روبرو خواهیم بود.

** هزینه تراموای قزوین نزدیک به هزینه راه آهن قزوین - رشت است!
نایب رییس شورای شهر قزوین نیز در این جلسه گفت: هزینه انجام راه آهن قزوین - رشت هزار و 800 میلیارد تومان برآورد شده است و باید بررسی کنیم که چرا برای 11 کیلومتر تراموای شهری این همه هزینه لازم است؟
مهدی عبالرزاقی افزود: مدت زمانی که لازم است قطعی و انسداد جاده برای اجرای این پروژه انجام شود باید مشخص شود تا تمهیدات لازم برای جلوگیری از نارضایتی مردم فراهم شود.

** شرح خدمات شرکت مشاور در مطالعه تراموا باید شفاف سازی شود
دبیر شورای اسلامی شهر قزوین نیز در رابطه با این طرح گفت: باید دید آیا در مورد عرض خیابان‌های قزوین بررسی لازم صورت گرفته است، چرا که الگوی طرح تراموا مطابق با کشور سوییس است و خیابان‌های ما تا این حد عریض نیستند.
محسن حق شناس گفت: مطالعات اولیه با هزینه 800 میلیون تومان چگونه محاسبه شده است و باید شرح خدمات شرکت مشاوره در طول اجرای پروژه شفاف سازی شود.

** برای مطالعه تراموا باید بیشتر از 800 میلیون تومان هزینه کرد
رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر قزوین گفت : در حمل و نقل عمومی باید تلاش کنیم که اساس حرکت ما به سمت انسان محوری باشد تا جای ممکن با بکارگیری از حمل و نقل عمومی از خودروهای شخصی فاصله بگیریم.
سیده منیره قوامی افزود: متاسفانه سالیانه هزاران نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی یک ضرورت اجتماعی است.
وی با بیان اینکه احداث قطار شهری در قزوین ضروری و مهم جلوه می کند، تصریح کرد: به نظر من 800 میلیون تومان برای مطالعات اولیه این طرح بسیار پایین است و اگر بیشتر هم باشد به کیفیت کار منجر می شود.

** قیمت مطالعه طرح تراموای قزوین یک سوم استان گیلان است
نادر رضا نوری کارشناس مهندسی سازه‌های مترو نیز در این نشست گفت: هزینه مطالعات اولیه برای تراموای شهری در گیلان بیش از 2 میلیارد و‌500 میلیون تومان برآورد شد و ‌قیمت قزوین نسبت به سایر استان ها یک سوم است.
وی افزود: صحبت‌هایی که اکنون برای چانه زدن قیمت انجام می شود، شبیه به سال 63 در مجلس شورای اسلامی است که اساسا مترو و تراموا یک کار فانتزی تلقی می شد و تمایلی برای انجام آن وجود نداشت، ضمن اینکه شرکت هگزا 50 سال سابقه دارد و عقب انداختن این طرح صرفا به افزایش قیمت‌ها منجر می شود.


** طرح تراموای قزوین در خیابان تنگ امام قابلیت اجرایی ندارد
سعید دقیقی عضو شورای شهر قزوین گفت: موضوعی که الان برای شهروندان دغدغه به حساب می آید، نبود عرض کافی در مکان اجرای پروژه است و تجربه ثابت کرده که احداث چنین مواردی همانند پل نادری در این فضاهای کوچک نه تنها مشکلی را از نظر ترافیکی حل نمی کند، بلکه کاسبی واحد‌های صنفی را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.
وی با بیان اینکه از خیابان امام خمینی(ره) تا ولیعصر (عج) فضای کافی موجود نیست،تاکید کرد: گذر خیابان امام به نظر بنده شرایط تحقق طرح قطار شهری را ندارد و لازم است که این پروژه با مطالعه دقیق آری دنبال شود.


** دغدغه ما در طرح تراموای قزوین از خیابان طالقانی تا دروازه رشت است
رییس کمیسیون املاک و مستغلات شورای شهر قزوین نیز در این نشست گفت: مشکلات ترافیکی سهر قزوین نیازمند جایگزین هایی نظیر تراموا است و اگر طرح شرق به غرب اجرایی شود، در آینده طرح شمال به جنوب را پیگیری خواهیم کرد.
احد چگینی افزود: پروژه تراموا یک اثر ماندگار برای شهر قزوین است و نگرانی ما تنها از خیابان طالقانی تا دروازه رشت است که می توان در این بخش با اعمال محدودیت های ترافیکی بخش اعظمی از مشکلات را برطرف کرد.


** تراموای شهر قزوین مشکلات مسافران شهرک های اقماری را برطرف می کند
رییس شورای شهر قزوین نیز در پایان این جلسه گفت: ترافیک اصلی ما در قزوین از شرق به غرب است و مسافران شهرک های اقماری بیدستان و الوند به طور حتم برای جابه‌جایی از میدان مینودر به درون شهر نیازمند تراموا هستند.
حکمت الله داوودی افزود: حالا که قرار است اقدامی این چنین پرهزینه در شهر تحت عنوان تراموا انجام شود ، مطالعات لازم باید صورت پذیرد و هدف اصلی تامین نیاز شهروندان باشد.
طرح تراموای شهری قزوین برای انجام مطالعات اولیه به مبلغ 800 میلیون تومان با 2 رای مخالف از سوی مهدی عبدالرزاقی و سعید دقیقی و 6 رای موافق سایر اعضا به تصویب رسید.
فرج الله فصیحی رامندی عضو شورای اسلامی شهر قزوین در این جلسه غایب بود.
در این جلسه شورای اسلامی شهر قزوین همچنین قهرمانان قزوینی مدال آور در بازی های اسیایی 2018 جاکارتا تجلیل به عمل آمد.
9925*3013

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد حمل و نقل ترامواي قزوين شهرداري قزوين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۱۴۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۱۵ میلیارد تومان اعتبار به پروژه آب داجیوند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام از تخصیص ۱۵ میلیارد تومان اعتبار به پروژه آب داجیوند خبر داد و گفت: آبرسانی ۱۴ روستای باقیمانده باید هر چه سریع‌تر آبرسانی شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، سعید هژبری امروز-امروز _دوشنبه، هفدهم اردیبهشت‌_ در نشست با فرماندار هلیلان، شهردار و اعضای شورای شهر توحید و کهره و مدیر امور شهری استانداری با اشاره به اینکه هفته آینده کمیته فنی طرح جامع هلیلان برگزار می‌شود، اظهار کرد: این طرح در کارگروه برنامه‌ریزی استان به تصویب خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان ارشد استان نگاهی ویژه به توسعه همه‌جانبه شهرستان هلیلان و تقویت زیرساخت‌های شهری آن دارند، افزود: در بودجه اربعین، با اختصاص ماشین‌آلات و سهمیه قیر کمک‌های خوبی به شهر هلیلان شده است.

معاون عمرانی استاندار ایلام با اشاره به اینکه نحوه مدیریت سهمیه قیر یکی از ملاک‌های ارزیابی شهرداران استان است، گفت: در صورت توجیه فنی و اقتصادی، آماده ارائه تسهیلات و حمایت جهت راه‌اندازی کارخانه آسفالت و سنگ‌شکن در هلیلان هستیم.

هژبری از تخصیص ۱۵ میلیارد تومان اعتبار به پروژه آب داجیوند خبر داد و گفت: آبرسانی ۱۴ روستای باقیمانده باید هر چه سریع‌تر آبرسانی شوند.

کد خبر 751237

دیگر خبرها

  • تخصیص ۱۵ میلیارد تومان اعتبار به پروژه آب داجیوند
  • مشهد شهری فرا ملی اما با اعتبارات محلی است
  • شهرداری قزوین اقدام عملی برای مناسب‌سازی شهر انجام نداد
  • شهرداری قزوین قدمی برای مناسب‌سازی شهر برنداشت
  • اما و اگرهای قانون سربازی
  • هواشناسی قزوین هشدار نارنجی صادر کرد
  • استفاده از نظرات نخبگان سرلوحه کار شورای شهر قزوین است
  • به دنبال انتقال میدان میوه و تره بار و خشکبار قزوین هستیم
  • قطعه سوم کمربندی نسیم شمال قزوین افتتاح می‌شود
  • روزی به فرزندانم می‌گویم کنار کروس بازی کردم