Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمیدرضا عظیمی معاون برنامه ریزی شرکت برق حرارتی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دستاوردهای چهل سالگی انقلاب اسلامی در حوزه  نیروگاه های حرارتی، اظهار کرد: در اوایل انقلاب ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی حدود ۷ هزار مگاوات بود که با تلاش‌های صورت گرفته، پیشرفت تکنولوژی و اتکا به دانش ایرانی، این رقم ظرفیت به ۸۰ هزار مگاوات رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون برنامه ریزی شرکت برق حرارتی افزود: از ۸۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده در نیروگاه حرارتی، ۶۴ هزار مگاوات مختص نیروگاه های گازی، بخاری و سیکل و مابقی آن مربوط به نیروگاه تجدیدپذیر، هسته ای، برقابی و دیزلی است.

به گفته وی، در تابستان سال ۹۷ رکورد مصرف برق از ۵۷ هزار مگاوات عبور کرد که بخش اعظمی  آن توسط نیروگاه حرارتی تامین شد.

عظیمی با اشاره به استفاده از نسل جدید نیروگاه‌های حرارتی در کشور بیان کرد: طی چند سال گذشته با پیشرفت علم و تکنولوژی، کیفیت ساخت نیروگاه های حرارتی نیز رشد شگرفی داشته است و هم اکنون نسل جدید نیروگاه حرارتی کلاس F، برای افزایش راندمان و سازگاری محیط زیست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: استفاده از نیروگاه‌های نسل جدید توسط شرکت‌های خصوصی آغاز شده است و در بخش دولتی نیز با استفاده از تکنولوژی و پتانسیل شرکت‌های داخلی زمینه برای بومی سازی این نسل از این نیروگاه‌ها و انتقال تکنولوژی به کشور‌های دیگر در حال پیگیری است.

بیشتر بخوانید: کسب رتبه اول آمارگیری اینترنتی در دنیا/ قوانین آماری ایران مطابق جدید‌ترین استاندارد‌های جهانی است

عظیمی با اشاره به خودکفایی در ساخت نیروگاه کلاس E، بیان کرد: در ساخت نیروگاه کلاس E، به خودکفایی کامل رسیده ایم، به طوریکه طی سفری که وزیر نیرو به روسیه داشت، طرف روسی خواستار ساخت این نوع نیروگاه و انتقال تکنولوژی به کشور روسیه شد.

معاون برنامه ریزی شرکت برق حرارتی با اشاره بومی سازی دانش حفظ و نگهداری نیروگاه‌های حرارتی ابراز کرد: در تعمیرات و نگهداری نیروگاه‌ها، پیشرفت قابل توجهی داشته ایم که بخش اعظم آن توسط نیروی متخصص داخلی صورت می‌گیر.همچنین ۹۰ درصد ساخت تجهیزات صنعت برق در داخل انجام می‌شود.

به گفته عظیمی، صنعت برق کشور، رتبه اول در منطقه و رتبه چهاردهم در جهان را داراست.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور از پیک مصرف تابستان ۹۸ بیان کرد:برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور از اوج مصرف تابستان ۹۸ از مرداد ماه امسال آغاز شده است که مطابق آن در پی افزایش ۵۲۲۳ هزار مگاواتی نیروگاه‌های حرارتی هستیم و در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر، برقابی نیز ۷۰۰ مگاوات وارد وارد می‌شود.

عظیمی افزود: تاکنون ۱۵ درصد از برنامه افزایش ظرفیت نیروگاهی محقق شده است که طی روز‌های آینده با افتتاح نیروگاه بخار کاشان اجرای آن ادامه خواهد یافت و برای مدیریت مصرف نیز ۳ هزار مگاوات در نظر گرفته شده است.

معاون برنامه ریزی شرکت برق حرارتی با اشاره به رشد مصرف در سال آینده بیان کرد: پیش بینی می شود میزان پیک مصرف تابستان به ۶۱ هزار مگاوات برسد، البته در برنامه‌های وزارت نیرو برنامه‌هایی برای مدیریت مصرف در نظر گرفته شده است.

عظیمی در پایان گفت: وزارت نیرو، برنامه‌های مدون و نقشه راهی تا سال ۱۴۰۵ برای تامین رشد مصرف برق کشور در نظر گرفته است که در این میان نباید از مدیریت مصرف نیز غافل ماند.

انتهای پیام/

ظرفیت نصب شده  نیروگاه حرارتی به ۶۴ هزار مگاوات رسید

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی اشتغال انقلابی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۱۵۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود

 اول اردیبهشت ماه، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی توسط هیئت دولت به میزان یک درصد تعیین و از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.  

براین اساس کالاهای مانند گندم، برنج، شکر خام، روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، جو، حبوبات، گوشت قرمز و گوشت مرغ مشمول این مصوبه هستند. نکته قابل توجه در این میان حذف کالای چای از این لیست است.  

در این راستا کارشناسان صنعت چای کشور با انتقاد از این تصمیم دولت، حذف چای از لیست مذکور و افزایش حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده آن به ۱۰ درصد را تصمیمی نادرست خواندند.  

یکی از فعالان صنعت چای گفت: افزایش ارزش افزوده چای منجر به افزایش نرخ تمام شده آن و در نهایت رشد قیمت برای مصرف کننده نهایی می شود.  

 طاهری اضافه کرد: علاوه بر این شاهد گسترش قاچاق این کالا به کشور خواهیم بود و حضور تجار رسمی در صحنه واردات چای کمرنگ می شود.  

این فعال صنعت چای با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از مصرف چای کشور وارداتی است، تاکید کرد که افزایش هریک از فاکتورهای تعیین کننده قیمت تمام شده، سبب افزایش فشار مضاعف بر مصرف کننده نهایی می شود.  

او ادامه داد: با توجه به اینکه سال گذشته نیز تغییر نرخ تخصیص ارز از تالار اول به تالار دوم منجر به افزایش قیمت چای شد، رشد مجدد قیمت برای بازار مشکلات زیادی را به وجود می آورد.   

این فعال بخش خصوصی با اشاره به محدودیت های وارد شده به  صنعت چای در یکسال و نیم گذشته، گفت:  مواردی چون توقف ثبت سفارش و عدم تخصیص ارز در سال گذشته مشکلات زیادی را به وجود آورد اما تلاش های تجار و فعالان صنف باعث شد که بازار دچار بحران نشود به همین جهت درخواست ما از دولت این است که در مصوبه اخیر خود بازنگری کرده تا آرامش نسبی بازار چای که با تلاشی فوق العاده، ایجاد شده دچار خدشه نشود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • تکلیف افزایش قیمت برق روشن شد
  • در مصرف برق صرفه جویی کنید خودرو جایزه ببرید
  • گران‌ترین پاداش صرفه جویی در مصرف برق مشخص شد | ۴۷ میلیون جایزه برای مشترکان خانگی
  • با صرفه جویی در مصرف برق، خودرو جایزه بگیرید
  • مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • نیروگاه اتمی بوشهر بیش از ۶۵ میلیون مگاوات ساعت برق تولید کرد
  • افزایش ۲۰۳۶ مگاواتی ظرفیت تولید برق در سال ۱۴۰۲
  • راه‌اندازی دو نیروگاه با ظرفیت ۱۲ مگاوات تولید برق
  • تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور به روزهای پایانی رسید