Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - زنجان - ايرنا - زنجان - ايرنا - طبق گزارش بررسي‌هاي معاونت اقتصادي مرکز پژوهش ‌هاي مجلس شوراي اسلامي، زنجان رتبه سوم کشور در تامين امنيت سرمايه‌گذاري خارجي را داشته و برابر اعلام نظر رسمي اتاق بازرگاني کشور، سومين استان در بهبود فضا و محيط کسب و کار است.

به گزارش ايرنا، امنيت، آرامش و بهبود فضاي کسب و کار، زنجان را جزو پنج استان جذاب سرمايه‌گذاري خارجي قرار داده که کاهش ‌روند اداري و فرهنگ‌سازي بين مردم در کنار حفظ منافع و مراقبت از منابع طبيعي در توسعه اين استان موثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قرار گيري 12 استان شامل 50 درصد بازار توليد و مصرف کشور در شعاع 400 کيلومتري زنجان، نزديکي به پايتخت و همسايگي با 7 استان و گلوگاه متصل‌کننده مرکز با شمال‌غرب و غرب کشور، قرارگيري در شاه‌راه‌ها و مسيرهاي اصلي ارتباطي و حمل‌و نقل داخلي و بين ‌المللي، محورهاي گردشگري و مواصلاتي بازرگاني بواسطه قرارگيري در مسير جاده ابريشم، قرارگيري در کريدور انرژي کشور (مسير شبکه سراسري خطوط انتقال نفت، گاز و برق) از جمله شاخص هايي است که توسط مرکز خدمات سرمايه‌ گذاري استان به عنوان دلايل عمده سرمايه‌گذاري در زنجان عنوان شده است.
نزديکي به 7 نقطه مرزي انزلي، آستارا، نوردوز، جلفا، بازرگان، رازي و باشماق کردستان و مناطق آزاد تجاري- صنعتي انزلي و ارس، کشت محصولات متنوع و باکيفيت کشاورزي، وجود بيش از 35 نوع از انواع مواد معدني منحصر به فرد، يکي از قطب‌هاي مهم صنعتي کشور، وجود جاذبه‌هاي فرهنگي و آثار تاريخي متعدد و قطب توليد صنايع دستي فلزي کشور، وجود مراکز و امکانات آموزشي متعدد و نيروي جوان ماهر و متخصص از ديگر مزيبت هاي سرمايه‌گذاري در زنجان است.
** زنجان، جزو 5 استان برتر در جذب سرمايه‌گذار خارجي است
بنا بر گزارش ‌ها 39 درصد از درآمدهاي استاني مربوط به حضور سرمايه‌گذاران خارجي بوده و درآمد مالياتي واصله از اين سرمايه‌گذاران از سال 94 تاکنون 700 ميليارد تومان است؛ همچنين 150 ميليارد تومان حقوق گمرکي در سال 96 و شش‌ماهه اول سال جاري فقط از يک سرمايه‌گذار خارجي اخذ شده است ضمن اين که سهم 86 صدم درصدي استان از صادرات کشور، طي 6 ماهه اول سال جاري به بيش از 2 درصد افزايش يافته که نشان از رونق اقتصادي، توليد و اشتغال دارد که بخشي از اين‌ها به سبب حضور سرمايه‌گذاران خارجي بوده است.
يکي از بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي که در استان محقق شد مربوط به قرارداد توليد واگن کشور به ارزش 720 ميليون يورو در سال گذشته است که طبق اين قرارداد، 450 واگن مسافري ريل‌باس در کشور توسط شرکت واگن‌سازي ايريکو توليد مي‌شود.
بر اساس اعلام راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران اين تعداد واگن، معادل 150 قطار بوده و بزرگترين قرارداد تامين ناوگان مسافري ريلي محسوب مي‌شود که بهره‌برداري از اين واگن‌ها تا 6 سال آينده، ظرفيتي معادل جابجايي 70 ميليون مسافر به ناوگان ريلي کشور اضافه مي‌کند.
معاون امور صنايع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: طيفي از سرمايه‌گذاي خارجي در توليد محصولات مختلف از جمله ساخت فلزات اساسي مانند فولاد، ساخت محصولات بهداشتي و سلولزي، صنايع معدني و محصولات دخاني در استان در حال توليد بوده و يا در دست اجرا است.
علي کلانتري در اين رابطه به خبرنگار ايرنا افزود: اين شرکت‌ها شامل ايريکو ابهر، شرکت فولاد البرز ناب آرش توسط سرمايه‌گذار ايراني و منشا ترکيه با 1000 ميليارد تومان سرمايه در زمينه توليد شمش فولاد با تکنولوژي کوره قوس الکتريک که در دست اجرا بوده و شرکت آنديا فولاد زنجان توسط سرمايه‌گذار چيني با سرمايه‌گذاري حدود 560 ميليارد تومان در توليد شمش چدن است.
وي با بيان اين که شرکت فولاد و آهن جاده ابريشم توسط سرمايه‌گذار چيني با 373 ميليارد تومان سرمايه در توليد مذاب چدن به شمش فولاد در دست اجرا است، خاطرنشان کرد: شرکت پارس‌حيات توسط سرمايه‌گذار ترکيه‌اي با 290 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري در زمينه توليد محصولات سلولزي و بهداشتي در شهرستان ابهر در حال فعاليت است.
کلانتري اظهار داشت: شرکت پاک‌ حيات کيميا پارس توسط سرمايه‌گذار ترکيه‌اي با 196 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري در زمينه توليد انواع شوينده پودري و مايع است و همچنين شرکت آهن فولاد زنجان توسط سرمايه‌گذار چيني با 40 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري، پروانه بهره‌برداري گرفته و در حال توليد است.
معاون امور صنايع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، شرکت فوکاصنعت توسط سرمايه‌گذار آلماني با حدود 26 ميليارد تومان سرمايه ‌گذاري در زمينه اسقاط خودرو و ذوب ضايعات فلزي را يکي ديگر از سرمايه‌گذاران خارجي برشمرد و عنوان کرد: شرکت معدن‌کاران پيشرو آسيا توسط سرمايه‌ گذار چيني با 11 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري در زمينه کنسانتره مس نيز در دست اجرا است.
وي اضافه کرد: شرکت جي‌ تي‌ آي (JTI) پارسيان توسط سرمايه‌گذار ژاپني با 769 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري در توليد محصول دخاني (سيگار) با ظرفيت توليد سالانه 30 ميليارد نخ سيگار طرح توسعه را در سال گذشته اجرا کرد.
کلانتري با اشاره به اينکه تبديل سرمايه‌گذاري ارزي به ريالي با سيستم وزارت صمت تعيين مي‌شود، خاطرنشان کرد: مجموع سرمايه‌گذاري خارجي شرکت‌هاي مذکور در استان، 3 هزار و 265 ميليارد تومان است.
معاون امور صنايع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اينکه شرکت فولاد البرز ناب آرش به احتمال زياد تا پايان سال به بهره‌برداري مي‌رسد، گفت: شرکت‌هاي پاک‌ حيات کيميا پارس و جي‌ تي‌ آي (JTI) در دهه فجر، افتتاح شده و بخش زيادي از پيشرفت فيزيکي شرکت معدن‌کاران پيشرو نيز انجام شده که اواخر امسال يا اوايل سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسد.
وي با اشاره به اينکه شرکت پارس‌ حيات 60 درصد از نياز بازار ايران در زمينه پوشک بچه با نام تجاري «مولفيکس» را تامين مي‌کند، خاطرنشان کرد: با بهره‌برداري از شرکت پاک ‌حيات کيميا پارس در کنار توليد ساير شوينده‌ها با سرمايه‌گذاري داخلي، زنجان در زمينه توليد مواد شوينده، جزو استان‌هاي مطرح کشور خواهد شد.
** سرمايه‌گذاري در حوزه اشتغال
کلانتري با بيان اين که سرمايه‌گذاري در حوزه اشتغال به دو بخش «سرمايه‌بر» و «کاربر» تقسيم مي‌شود، گفت: شرکت‌هايي مانند فولاد البرز ناب آرش، آنديا فولاد، معدن‌کاران پيشرو آسيا و فولاد و آهن جاده ابريشم، سرمايه‌بر تعريف مي‌شوند چون ميزان سرمايه‌گذاري براي انجام اين پروژه‌ها در ايجاد اشتغال بالا است.
وي افزود: وجود اين شرکت‌ها سبب شده‌اند ما بتوانيم زنجيره توليد شمش آهن در استان را تکميل کنيم يعني با استخراج سنگ آهن استان اين ظرفيت وجود دارد که کليه استخراج ساليانه در داخل، فرآوري شده و تبديل به محصولات با ارزش افزوده بالا شود.
کلانتري با بيان اين که تمام سنگ آهن استخراجي از معادن استان قابليت تبديل به محصول نهايي و ايجاد ارزش افزوده بيشتر را دارد، ادامه داد: با ايجاد ارزش افزوده از خام‌فروشي، جلوگيري مي‌شود.
معاون امور صنايع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بيان اين که تعدادي سرمايه‌گذاري کاربر در زمينه لوازم بهداشتي ايجاد شده است، اظهار داشت: اين نوع سرمايه‌گذاري، سرانه ايجاد شغل کمتري نسبت به سرمايه‌بر دارد يعني با سرمايه کم، شغل بيشتر ايجاد مي‌شود که نمونه آن پارس‌ حيات است که با 290 ميليارد تومان سرمايه بيش از هزار نفر فقط اشتغال مستقيم و بيش از 4 هزار اشتغال غيرمستقيم ايجاد کرده است که اين نسبت براي سرمايه‌گذاري صنايع ‌بر، متفاوت است؛ البته هر دو نوع سرمايه‌گذاري براي توليد، اشتغال و توسعه استان، نياز است.
کلانتري در خصوص وجود ظرفيت‌هاي جديد و متقاضيان سرمايه‌گذاري گفت: متقاضي هميشه وجود داشته و اين موضوع بستگي به شرايط دارد. هيات‌هاي خارجي، شرايط را بررسي مي‌کنند و اخيرا هم ديداري با مقامات ارشد استان داشتند.
وي با بيان اين که بيشترين ظرفيت سرمايه‌گذاري استان در صنايع معدني است، افزود: اما اگر بخواهيم به‌صورت تک‌ ‌تک بيان کنيم، جي‌تي‌آي(JTI) سالانه 30 ميليارد نخ توليد دارد در حالي که مصرف کل کشور، 75 ميليارد نخ است و يا پارس‌ حيات 60 درصد پوشک بچه کشور را تامين مي‌کند.
معاون امور صنايع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در پاسخ به اين سوال که چه عواملي موجب جذب سرمايه‌گذار خارجي در استان شده است، افزود: مجموعه مديريت استان بابت سرمايه‌گذاري‌ها به يک هماهنگي رسيده‌اند که مشکلات در بروکراسي‌هاي اداري به نحو احسن و تا حد ممکن تسهيل شده و تاکنون هم کمک زيادي براي حل مشکلات موجود سرمايه‌گذاران شده است. نکته بعدي اين که استان زنجان در صنايع معدني مزيت بيشتري دارد که مورد شناسايي قرار گرفته و سبب استقبال سرمايه‌گذار خارجي مي‌شود.
** منافع استان در جذب سرمايه‌گذار در نظر گرفته مي‌شود
مديرکل دفتر جذب و حمايت از سرمايه‌گذاري استانداري زنجان با بيان اين که در جذب هرگونه سرمايه‌گذار داخلي و خارجي، علاوه بر جذب بر اساس ظرفيت‌هاي موجود، منافع استان نيز در نظر گرفته مي‌شود، گفت: سعي بر حرکت به سمتي است که کمترين داده و بيشترين ستاده را داشته باشيم.
مسعود اطاعتي با بيان اين که استان زنجان، ظرفيت و مزيت‌هايي در بخش صنعت، توليد، خدمات و گردشگري براي سرمايه‌گذاري دارد، افزود: طرح‌هايي در اولويت هستند که داراي ويژگي‌هاي پايين بودن آلايندگي زيست ‌محيطي، کم‌آب بودن و کم ‌آسيب بودن صنايع و حفاظت از منابع طبيعي بوده و در مقابل، منجر به توليد و اشتغال بالا، رونق اقتصادي، افزايش توليد ناخالص داخلي و توسعه استان شوند.
وي با تاکيد بر برخورد هوشمندانه با سرمايه‌گذاران، خاطرنشان کرد: نتيجه وقتي حاصل مي‌شود که مشخصات طرح، کامل بوده و فهم مشترک بين مسئولان و سرمايه‌گذاران ايجاد شود.
اطاعتي با اشاره به اينکه تلاش مي‌ کنيم دستگاه‌ها امکانات را در کمترين زمان ممکن ارائه دهند، ادامه داد: دو نوع دستگاه «خدمات‌دهنده» و «مجوزدهنده» داريم البته برخي دستگاه‌ها هر دو خدمات را ارايه مي کنند ؛ در راستاي جلب نظر و حمايت سرمايه‌گذاران، تلاش مي‌شود تا فرآيند صدور مجوز و ارائه خدمات کاهش يابد.
** تلاش براي تعيين تکليف طرح‌هاي ناقص
مديرکل دفتر جذب و حمايت از سرمايه‌گذاري استانداري زنجان با بيان اينکه تلاش براي جذب سرمايه‌گذار واقعي است، گفت: تعلل سرمايه‌گذار سبب حبس امکانات استان مي‌شود، براي مثال؛ در صورتي که طرح ناقص بوده و از سوي ديگر تسهيلات هم دريافت کرده و توليد را معطل کند، نتيجه‌اي حاصل نمي‌شود. بر اين اساس چون بهره‌برداري از طرح‌هاي غيرفعال يا نيمه ‌تمام، سهل‌ الوصول ‌تر است تلاش مي‌شود تا طرح‌هاي ناقص يا طرح‌هايي که تمام شده اما به دلايلي مانند عدم مديريت و سرمايه در گردش، متوقف شده را به چرخه بيندازيم.
اطاعتي ادامه داد: در اين رابطه، طي تعامل با بانک‌ها عين تسهيلات پرداختي به سرمايه‌گذار قبلي با عنوان جديد به متقاضي ارائه شده و تخفيفاتي هم براي فعالسازي مجدد اين واحد اعمال مي‌شود.
وي با بيان اين که تمرکز بر روي استفاده بهينه از امکانات موجود است، اضافه کرد: اين روش، زمان کمي مي‌خواهد و نيازي به چند سال انتظار نيست و با تغييرات کوچک مي‌تواند به توليد، اشتغال، صادرات و ارزآوري برسد.
اطاعتي اظهار داشت: فعالسازي مجدد واحدهاي نيمه ‌تمام و متوقف در صورت تمايل به سرمايه‌گذاران خارجي هم پيشنهاد مي ‌شود و وقتي سرمايه‌گذار، مديران استان و بانک‌ها آماده همکاري هستند بهتر مي‌شود تعامل کرد.
مديرکل دفتر جذب و حمايت از سرمايه‌گذاري استانداري زنجان، سرمايه‌گذاري خارجي را 2 نوع پوششي و غيرپوششي خواند و گفت: اين امر در اختيار سرمايه‌گذار است، در حال حاضر 7 سرمايه‌گذار خارجي غيرپوششي در استان بوده که به مرحله بهره‌برداري رسيده و اکثر آن‌ها فعال هستند، البته ممکن است سرمايه‌گذاري ديگري هم باشد و به دليل غيرپوششي بودن در آمار ما نباشد.
اطاعتي ادامه داد: سرمايه‌گذاري پوششي مصوب استان، حدود 633 ميليون دلار بوده که تاکنون 296 ميليون دلار، سرمايه‌گذاري وارده به ثبت رسيده است که البته اين عدد متغير است چون طرح‌هاي جديد، مصوب و وارد مي‌شوند.
** فرهنگ برخورد با سرمايه‌گذاران در جذاب بودن استان موثر است
وي با بيان اينکه يکي از دلايل افزايش درآمدهاي استان ناشي از سرمايه‌گذاري خارجي است، اظهار داشت: اين موضوع فقط مربوط به اخذ ماليات نيست بلکه ارزش افزوده يا توسعه طرح‌ها نقش موثري دارد چون ممکن است طرح توسعه واحدها بيشتر از طرح اصلي باشد.
اين مسئول در پاسخ به عوامل جذاب شدن استان در بخش سرمايه‌گذاري خارجي گفت: دليل اصلي، موقعيت استان است که بيش از نيمي از جمعيت، بازار عمده، دسترسي به شاه‌راه‌هاي ارتباطي، قرار گرفتن روي مسير ترانزيتي و موقعيت ويژه زيرساخت‌ها در شعاع 400 کيلومتري آن قرار دارد.
وي خاطرنشان کرد: بايد بر روي فرهنگ سرمايه‌گذاري واقعي در زنجان کار شود، هر اندازه بتوانيم فضاي کسب و کار و امنيت سرمايه‌گذار را تامين و بهبود بخشيم، قطعا موقعيت استان جذاب‌تر مي‌شود.
مديرکل دفتر جذب و حمايت از سرمايه‌گذاري استانداري زنجان با تاکيد بر اين که مقوله سرمايه‌گذاري و جذب سرمايه‌گذار فقط به دستگاه‌ها مربوط نمي‌شود بلکه مردم هم نقش دارند، تصريح کرد: ديدگاه، برخورد و ميهمان‌نوازي مردم سبب مي‌شود سرمايه‌گذاران نيز احساس امنيت، آرامش و آسودگي خاطر داشته باشند.
وي ادامه داد: مردم هر اندازه از نگاه رونق اقتصادي، اشتغال، توليد، توسعه و شهرت استان با فرهنگ بالا رفتار کنند در جذب و علاقه‌مندي کنشگران موثر است، ضمن اينکه شکل‌ گيري مجموعه‌هايي در بخش خصوصي که به دنبال جذب سرمايه‌گذار باشند نيز نقش زيادي دارد که اين مهم در ساير کشورها به‌صورت تخصصي انجام مي‌شود.
** نقش مهم رسانه‌ها
مديرکل دفتر جذب و حمايت از سرمايه‌گذاري استانداري زنجان گفت: يک طرح پژوهشي با همکاري دانشگاه زنجان در مورد موانع سرمايه‌گذاري در زنجان و راهکارهاي جذب سرمايه در حال انجام است که راهکارهاي جذب سرمايه‌گذار، پيشنهاد شده و خروجي اين پژوهش مي‌تواند برخي موانع و مسائل را مشخص کند تا بدانيم راهکارها براي جذب بيشتر سرمايه‌گذار چيست.
وي با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در توسعه، خاطرنشان کرد: رسانه‌هاي محلي در کشورهاي ديگر، يک پاي توسعه بوده و نقش بي‌بديلي در پيشرفت محل، ايفا مي‌کنند.
اطاعتي با بيان اين که پيش‌بيني مي‌شود زنجان در آينده، يکي از قطب‌هاي گردشگري شود، اظهار داشت: با توجه به اين که آمار گردشگران خارجي استان طي چند سال اخير، رشد 7 برابري داشته، اگر بتوانيم بستر را فراهم کنيم اين امکان وجود دارد که علاوه بر گردشگران خارجي، بخشي از مسافران خروجي از پايتخت نيز زنجان را مقصد گردشگري خود قرار دهند که اين موضوع، نقش مهمي در سرمايه‌گذاري خواهد داشت.
9556/8068
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۱۶۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولان زنجانی برای نجات پل تاریخی میربهاءالدین به خط شدند

دادستان زنجان پس از به خط کردن مسئولان استانی برای نجات سه پل تاریخی و ساماندهی بستر زنجانرود، استاندار زنجان را مجبور کرد تا ۱۵ خرداد به مسئولان استانی فرصت دهد که وضعیت ظاهری این پل تاریخی را ساماندهی کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، 10 فروردین امسال بود که این رسانه ، گزارش ویدئویی با موضوع وضعیت نامناسب پل قدیمی میربهاءالدین با قدمت بیش از 100 ساله منتشر کرد و روی خط خروجی رفت؛ همین موضوع سبب شد که دادستان مرکز زنجان در زمینه انتشار این خبر ضمن تقدیر از مطالبه‌گری خوب خبرگزاری تسنیم بگوید: این موضوع را پیگیری می‌کنم و با دستگاه‌هایی که در این زمینه ترک فعل کرده‌اند برخورد خواهد شد.

از سوی دیگر شهرداری زنجان با ورود دادستانی به موضوع، نیروهای پاکبان شهرداری منطقه 3 را به خط و در عرض یک روز بیش از یک تن زباله را از آنجا جمع‌آوری کرد؛ اما این پایان کار نبود و بهروز عباسی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان دوباره شخصاً 17 فروردین از پل‌های تاریخی زنجان (میربهاءالدین و سیدمحمد و سردار) بازدید کرد و در این بازدید، شهردار زنجان، مدیرکل میراث فرهنگی، مدیرکل محیط زیست و چند تن دیگر مدیران، وی را  همراهی کردند.

بهروز عباسی در این بازدید ضمن تأکید بر حفظ آثار باستانی و تاریخی، از مسئولان درخواست کرد که هرچه سریعتر به وضعیت ظاهری این پل‌های تاریخی رسیدگی کنند. عباسی دراین بازدید تأکید کرد: با ترک فعل هر دستگاهی برخورد خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد کوتاهی برخی دستگاه‌ها، سبب نارضایتی مردم شود.

در ادامه، دادستان زنجان 29 فروردین ماه، بعد از رژه نیروهای مسلح زنجان، استاندار و مسئولان استانی را به خط کرد و همگی از حاشیه زنجانرود و سه پل تاریخی زنجان (میربهاءالدین، حاج محمد و سردار) بازدید کردند.

بهروز عباسی دادستان زنجان در این بازدید به مسئولان استانی تأکید کرد که باید مشکلاتی که سالیان سال در اطراف این پل‌ها انباشته شده است را رفع کنند.

وی با بیان اینکه ترک فعل نباید در این زمینه رخ دهد و سبب نارضایتی عمومی شود، گفت: باید بتوانیم نهایت استفاده را از ظرفیت این پل‌های تاریخی داشته باشیم و مشکلات پیرامون این پل‌ها و زنجانرود را حل کنیم.

حال این روزها، به دستور استاندار زنجان،‌ لایروبی زنجانرود و ساماندهی وضعیت وخیم پل میربهاءالدین و دو پل تاریخی دیگر در حال انجام است که خود استاندار زنجان هم با استوری در اینستاگرام از روند کار اجرایی در این حوزه اشاره کرد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • لزوم جذب سرمایه گذار برای اجرای طرح‌های راه وشهرسازی آذربایجان غربی
  • ادامه رایزنی شورای شهر بیرجند درباره برج ۴۶ طبقه ارتش
  • کارگران رکن اصلی اقتصاد کشور هستند
  • رایزنی با ده‌ها سرمایه‌گذار برای فعالیت در لرستان
  • آمادگی ۲۵ بسته در بجنورد برای جذب سرمایه‌گذار
  • مصوبات شوراها بر جذب سرمایه‌گذار معطوف شود
  • مسئولان زنجانی برای نجات پل تاریخی میربهاءالدین به خط شدند
  • زنجان چه ظرفیت‌های صادراتی دارد؟ + فیلم
  • سرمایه‌گذار برتر منطقه آزاد اروند تجلیل شد
  • ظرفیت های فارس، چشم ۳۲ هیات تجاری خارجی را گرفت