Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد سه‎شنبه، چهارم دی در جلسه هفتگی تفسیر قرآن‌کریم در مدرسه علمیه معصومیه در با تشریح نکات تفسیری آیه 68 سوره زمر با مضمون «وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شاءَاللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرى‌ فَإِذا هُمْ قِيامٌ يَنْظُرُونَ»، اظهارکرد: این آیه به تفسیر مسئله نفخ صور و آغاز قیامت می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به این‌که بیشتر آیات سوره زمر مربوط به توحید و قیامت است، اضافه کرد: در سوره زمر ادله فراوانی برای توحید در خالقیت، ربوبیت و استدلال در توحید در تدبیر و عبادت آمده است کمالینکه بخشی از آیات زمر در مورد قیامت است.
آیت‌الله میرعمادی با طرح این سؤال که مقصود از نفحه صور چیست، ادامه داد: نفح همان دمیدن اما واژه «صور» به‌معنای شیپور است بدین معنا که در اصل شاخ گاو که روزنه‌ای در درون آن وجود داشت و در زمان قدیم در جنگ‌ها و اعلام یک خبر از آن استفاده می‌شد را گویند روی این جهت در این آیه خداوند می‌فرماید در صور دمیده شده است.

چه کسی در صور می‌دمد؟

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با طرح این سؤال که چه کسی‌که در صور می‌دمد، یادآور شد: در این‌که دمنده صور چه کسی است برخی گفته‌اند اسرافیل از فرشتگان مقرب است.
خطیب نماز جمعه خرم‌آباد با تشریح معنایی واژه «صَعِقَ» در آیه مذکور گفت: «صَعِقَ» صدای وحشتناکی است که موجب بیهوش شدن می‌شود.
این مفسر قرآن‌کریم در جمع‌بندی آیات در آغاز قیامت، ادامه داد: وقتی قیامت شروع می‌شود اسرافیل در صور می‌دمد به‌طوری‌که این صدا در آسمان‌ها و زمین شنیده می‌شود و کسانی‌که در آسمان و زمین هستند مدهوش می‌شوند و می‌میرند.
وی با ذکر این مطلب که وقوع و آغاز قیامت را با نفخه صور است، اضافه کرد: نفخه صور صدای آسمانی است که در هنگام قیامت در آسمان‌ها و زمین شنیده می‌شود و با آن همه موجودات عالم می‌میرند و نفخه صور به معنای پایان دنیاست.
آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که در قرآن از نفخه صور تعبیرهای دیگری شده است در قرآن در شش مورد راجع به نفخ صور سخن به میان آمده است، اضافه کرد: استثنای به کار رفته از این آیه با مضمون «إِلَّا مَنْ شاءَ اللَّهُ» استثنا از مردن است یعنی در نفخ صور همه می‌میرند مگر آن‌که خداوند بخواهد.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان در خصوص استثنائات از مردن در نفخ صور، گفت: برخی مفسران گفته‌اند که مقصود فرشتگان هستند برخی مفسران بر این عقیده هستند که انبیا و اولیا از مردن در هنگام نفخ صور مستثنی هستند.
خطیب نماز جمعه خرم‌آباد با ذکر این مطلب که خداوند آنچنان که قدرت دارد با یک دمیدن بمیراند، خاطرنشان کرد: همان خدا قدرت دارد تا برخی‌ها با شنیدن نفخ صور نمیرند به این معنا که دست خدا بسته نیست می‌تواند در نفخ صور عده‌ای را بمیراند و عده‌ای را زنده نگه دارد.

قدرت مطلق الهی در میراندن و زنده کردن/ دست خدا بسته نیست

این مفسر قرآن کریم با ذکر این مطلب که پیام این آیه این است که خداوند در نفخ صور علاوه‌بر این‌که می‌خواهد آغاز قیامت و پایان جهان را اعلام کند می‌خواهد قدرت مطلق الهی را به رخ بکشد، اظهارکرد: دست خداوند در میراندن و زنده کردن بسته نیست.
وی با اشاره به دمیده شدن نفخه صور دوم، یادآور شد: نفخه اول برای میراندن و نفخه دوم برای زنده کردن است.

نفخه صور اول مرگ آفرین و دوم حیات است

آیت‌الله میرعمادی با تاکید بر این‌که نفخ اول نفخه مرگ آفرین و نعخه دوم نفخه دوم نفخه حیات و زنده کننده است، اضافه کرد: در اینکه فاصله بین نفخه اول و دوم چقدر فاصله است از تعبیر «ثُمَّ» این آیه برداشت می‌شود که از نظر ادبی هرگاه بخواهیم فاصله طولانی بین دو چیز ایجاد کنیم «ثُمَّ» را به کار می‌بریم.
نماینده ولی‌فقیه در استان به فاصله طولانی بین نفخه اول و دوم اشاره کرد و افزود: نفخ صور اول و دوم به‌صورت ناگهانی رخ می‌دهد به‌طوری‌که نفخه اول آن‌چنان اتفاق می‌افتد که حتی به برخی افراد که مشغول کسب و کار، مباحثه، مطالعه و مخاصمه هستند مجال سکوت نمی‌دهد.
امام جمعه خرم‌آباد با ذکر این مطلب که نفخه صور دوم هم به‌صورت ناگهانی رخ می‌دهد، یادآور شد: کسی می‌تواند قرآن را تفسیر کند که از نظر ادبی مسلط باشد.

یادآور می‎شود، در آیه 73 سوره انعام با این مضمون «وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ بِالْحَقِّ وَيَوْمَ يَقُولُ كُن فَيَكُونُ قَوْلُهُ الْحَقُّ وَلَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنفَخُ فِي الصُّوَرِ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ»، آیه 99 سوره کهف «وَتَرَكْنَا بَعْضَهُمْ يَوْمَئِذٍ يَمُوجُ فِي بَعْضٍ وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَجَمَعْنَاهُمْ جَمْعًا»، آیه 102 طه «يَوْمَ يُنفَخُ فِي الصُّورِ وَنَحْشُرُ الْمُجْرِمِينَ يَوْمَئِذٍ زُرْقًا»، آیه 101 سوره مؤمنون «فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءلُونَ »، 87 نمل «وَيَوْمَ يُنفَخُ فِي الصُّورِ فَفَزِعَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاء اللَّهُ وَكُلٌّ أَتَوْهُ دَاخِرِينَ»، 51 یس «وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَإِذَا هُم مِّنَ الْأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّهِمْ يَنسِلُونَ»، 68 زمر «وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاء اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُم قِيَامٌ يَنظُرُونَ»، 20 ق «وَنُفِخَ فِي الصُّورِ ذَلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ»، 13 حاقه «فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ نَفْخَةٌ وَاحِدَةٌ» و 18 نبا «يَوْمَ يُنفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجًا» به نفخ صور اشاره شده است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا لرستان فعالیتهای قرآنی آیت الله میرعمادی نماینده ولی فقیه در لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۱۶۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمدان: عملیات کرم ابو سالم نشانه آمادگی مقاومت بود

اسامه حمدان سخنگوی حماس اعلام کرد که عملیات کرم ابو سالم پیامی مبنی بر آمادگی مقاومت برای مقابله با دشمن بود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، وی در گفتگو با تلویزیون العربی تاکید کرد که مقاومت از طریق عملیات امروز یکشنبه علیه پایگاه نظامی کرم ابو سالم این پیام را به دشمن داد که اگر بخواهد به رفح حمله زمینی کند، کاملا آماده مقابله با آن و دفاع از ملت خود است.

اسامه حمدان اظهار داشت: سخت است از تغییر موضع آمریکا در قبال جنگ علیه غزه سخن گفت مگر اینکه آتش‌بس محقق شده و دشمن صهیونیستی نیز به آن پایبند باشد.

حمدان: حمله زمینی به رفح موجب توقف مذاکرات خواهد شد

این رهبر جنبش مقاومت اسلامی حماس در بخش دیگری از سخنانش گفت: پیشرفت‌هایی در مذاکرات صورت گرفته و هیئت حماس برای مشورت با رهبران خود قاهره را ترک کرده است.

حمدان تصریح کرد: رژیم اشغالگر بر موضوع مبادله اسرا متمرکز شده و پاسخی به مسائلی که ما مطرح کردیم، نمی‌دهد.

وی بیان کرد که مقاومت قادر است بسیار فراتر از آنچه دشمن تصور می‌کند، به مقابله و رویارویی با آن ادامه دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تسلیحات ممنوعه صهیونیستی پیکر شهدای غزه را ذوب می‌کند
  • ۶ علامت کمبود ویتامین که از چهره مشخص می‌شود
  • آیا ناسا نشانه‌هایی قطعی از حیات فرازمینی پیدا کرده است؟
  • رفلاکس معده؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • حمدان: عملیات کرم ابو سالم نشانه آمادگی مقاومت بود
  • مداخله به‌هنگام، راه کنترل نشانه‌های اوتیسم
  • ده نشانه بحث‌برانگیز از وجود حیات فرازمینی
  • رنگ پلاک خودروها نشانه چیست؟
  • اتفاقات دانشگاه‌های آمریکا نشانه بیداری جهانی است