Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالحسین محمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: حفاظت و حراست از زیستگاه های جنگلی استان مرکزی در دو بخش پایش (کنترل) حفاظتی و حمایتی با هدف جلوگیری از انقراض گیاهان نادر جنگلی سازماندهی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ادامه داد: منابع طبیعی به عنوان بستر اصلی حیات هر منطقه محسوب می‌شود و تخریب منابع طبیعی و به خصوص جنگل و مرتع باعث به هم خوردن تعادل در بسیاری از بخش ها ازجمله کیفیت خاک، کیفیت و کمیت سفره های زمینی، تغییر شرایط اقلیمی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. می شود.

وی افزود: در استان مرکزی بیش از ۱۵ هزار هکتار جنگل های طبیعی در دو ناحیه رویشی ایرانی - تورانی و همچنین زاگرسی با تنوع اقلیمی منحصر به فرد وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اضافه کرد: این میزان جنگل در استان مرکزی عمدتا با گونه های درختی و درختچه ای همچون بلوط ایرانی، بادامچه، پسته وحشی، سماق و... پوشیده شده است.

محمدی بیان داشت: با توجه به ارزش ژنتیکی بسیار بالای مناطق و ذخیره گاه های جنگلی به دلیل داشتن گونه های گیاهی نادر که با احتمال انقراض به دلیل داشتن رویشگاه خاص روبرو هستند، جلوگیری از انقراض یا تخریب این رویشگاه ها و حفاظت از آنها در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اضافه کرد: ذخیره‌گاه جنگلی گاه به دلایل بوم شناختی (اکولوژیک) و یا دخالت های انسان دچار آسیب شده و با خطر انقراض روبرو می شود. با توجه به چنین پدیده ای که نابودی تنوع زیستی را در زیستگاه ها به دنبال دارد، لازم است با هدف جلوگیری از چنین اتفاقی برنامه‌هایی برای حفاظت از این مناطق به منظور استمرار زادآوری اجرا کرد که این مهم در دستور کار اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی عنوان کرد: از جمله مهمترین اثرات از بین رفتن ذخیره گاه های جنگلی و تغییر اقلیم بر جوامع انسانی، می توان به افزایش مخاطرات طبیعی، کاهش امنیت غذایی، مشکلات زیستی محیطی و... اشاره کرد.

انتهای پیام/ب

برنامه های پیشنهادی برای جلوگیری از نابودی تنوع زیستی در زیستگاه ها

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست محیط طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۱۸۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فریدونشهرگفت: تاکنون بیش از ۵۰۰ سازه آبخیزداری شامل بند‌های خاکی، سنگی ملاتی و گابیونی به منظور ذخیره روان آب‌ها و جلوگیری از وقوع سیلاب در این شهرستان احداث شده است.


علی رحیمی میانگین بارش سالیانه نزولات جوی شهرستان فریدونشهررا بیش از ۵۵۰ میلیمتراعلام کرد و افزود: در سال‌های گذشته حجم زیادی از این بارش‌ها به صورت روان آب و سیلاب ازشهرستان به صورت روان آب یا سیلاب خارج می‌شد یا باعث خسارت‌هایی به عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی می‌شد که با احداث سازه‌های آبخیزداری ۸۰ درصد روان آب‌ها و سیلاب‌ها مهار شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


وی گفت: طرح‌های آبخیزداری وبیولوژیکی در حوزه‌های آبخیزداری پشتکوه، قلعه سرخ و میدانک و پلاسجان باهدف ذخیره سازی روان آب‌ها، کنترل سیلاب ها، جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش نفوذ پذیری آب در سفره‌های زیرزمینی شهرستان در دو سال گذشته با بیش از ۸۰ میلیارد ریال اجرا شده است.


کارشناس آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فریدونشهر هم گفت: این شهرستان یکی از سرشاخه‌های اصلی سه سد مهم کشور، زاینده رود، کارون و دز است، که احداث سازه‌های آبخیزداری نقش مهمی در کاهش ورود رسوبات ناشی از فرسایش خاک به این سد‌ها دارد.


سیامک اسفنانی افزود: جلوگیری از فرسایش خاک، تکمیل چرخه کربن، احیاء و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، پیشگیری از خسارات و آسیب‌های سیل و تغذیه چشمه ها، قنوات و سفره‌های زیرزمینی ازمهمترین اهداف و فواید اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

دیگر خبرها

  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • برخورد قاطع دستگاه قضا با متعرضین اراضی ملی و منابع طبیعی
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • رئیس دادگستری مازندران به متعرضین منابع طبیعی هشدار داد
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • رفع تصرف ۴ هزار مترمربع از اراضی ملی سوادکوه
  • رفع تصرف ۴ هزار متر مربع از اراضی ملی در شهرستان ساری
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام