Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-28@17:32:10 GMT

مخالفت نمایندگان با افزایش ناگهانی قیمت بنزین

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۱۸۸۵۶

مخالفت نمایندگان با افزایش ناگهانی قیمت بنزین

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی از مخالفت نمایندگان با افزایش ناگهانی قیمت بنزین خبر داد.

به گزارش شریان نیوز،  احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در حال ارزان فروشی بلکه مفت فروشی ثروت‌های ملی با هدف احیای محبوبیت از دست رفته است، گفت: ارزان فروشی ثروت‌های ملی بیش از هر کس برای قاچاقچیانی که سوخت و دام زنده را از کشور خارج می‌کنند، ملموس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

     



این نماینده مجلس با اشاره به سخنان رئیس جمهور در زمان تقدیم لایحه بودجه گفت: شعار «گرانفروشی دولت» محصول جدید مشاوران تبلیغاتی و رسانه رئیس جمهور است. چراکه در حال حاضر اگر اقتصاددانی قیمت سوخت، انرژی و خدمات از جمله درمانی و حمل و نقل عمومی را در ایران گران معرفی کند، به منزله آن است که حیثیت حرفه‌ای خود را نابود کرده باشد.

آزادی‌خواه سیاست دولت، یعنی خفه کردن مصرف کننده در یارانه‌های کالایی را مشابه توزیع رایگان سیب زمینی دانست و به رئیس جمهور در مورد انتخاب مشاوران رسانه‌ای چیره‌دست، برخلاف تیم اقتصادی، تبریک گفت و مهمترین دستاورد تیم تبلیغاتی دولت را بحرانی جلوه دادن وضعیت کشور در زمان تصویب شدن FATF و CFT عنوان کرد.

وی همچنین با بیان اینکه نمایندگان مجلس همه روزه با مراجعات متعدد از سوی شهروندان آبرومندی مواجه‌اند که حاضر نیستند تحت پوشش کمیته امداد قرار گیرند، افزود: اغلب این خانوارهای نیازمند که خودروی شخصی نداشته و جزو مشترکین کم مصرف آب و برق و گاز هستند، امکان بهرمندی از یارانه کالایی را ندارند و عملاً یارانه‌های دولتی بیش از همه به سوی دهک‌های بالای جامعه جریان می‌یابد. شاید نان تنها کالای یارانه‌ای است که همه دهک‌ها تقریباً به شکل عادلانه‌ای از آن برخوردار هستند.

آزادی‌خواه ضمن مخالفت با افزایش ناگهانی قیمت بنزین اظهار داشت: ما از دولت می‌خواهیم سازوکاری را ایجاد نماید تا خانوارهایی که خودرو شخصی ندارند نیز بتوانند سهم خود از این ثروت ملی را کسب نمایند. در مقابل خانوارهایی که بیش از یک خودرو دارند، نتوانند سهم دیگران را به خود اختصاص دهند.

وی اقدام دولت برای توزیع بنزین از طریق کارت سوخت را اقدامی خوب ولی ناکافی دانست و توضیح داد: عرضه سوخت از طریق کارت تنها می‌تواند قاچاق آن را محدود کند و لازم است سهمیه‌بندی سوخت نیز صورت گیرد تا این ثروت ملی به‌طور عادلانه میان دهک‌های جامعه توزیع شود.

وی در پایان بخش اول سخنان خود با اشاره به بیکاری بخش بزرگی از جامعه گفت درصورتی که سهم دهک‌های پایین جامعه از یارانه کالایی به طور عادلانه در اختیار این اقشار قرار گیرد، اظهار داشت: قطعاً تعداد افراد تحت پوشش کمیته امداد کاهش خواهد یافت، این درحالی است که تداوم سیاست ارزان فروشی ثروت‌های همگانی، و عدم بهرمندی اقشار ضعیف از یارانه‌های کالایی، در حال حاضر موجب افزایش روزافزون جامعه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) شده است.

آزادی‌خواه در بخش دوم سخنان خود به موضوع واردات گسترده گوشت گرم گوسفندی با ارز 4200 تومانی اشاره کرد و افزود: چطور است که واردات بی‌رویه فقط برای خودروسازی مضر است ولی چند میلیون جمعیت روستایی که به طور سنتی پس‌انداز خود را به صورت دام سبک نگه‌داری می‌کنند و در دو سال گذشته طی رقابت با واردکنندگان صاحب نفوذ، خاک نشین شده‌اند، از سوی وزیر جهادکشاورزی به افزایش بهره‌وری و تجمیع امکانات برای واردات خوراک دام و فروش مستقیم محصول در بازار توصیه می‌شوند.

این نماینده مردم استان همدان در ادامه افزود: اگر دولت قصد تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها به نفع مصرف کننده را دارد چرا با خرید مستقیم و تضمینی گوشت از دامدار به قیمت مناسب و عرضه آن به قیمت یارانه‌ای، اقدام نمی‌کند. چرا باید چند شخص و شرکت معدود با دسترسی به رانت و ارز 4200 تومانی سی درصد گوشت موجود بازار را وارد نمایند.

آزادی‌خواه با بیان اینکه تنها دامداران صنعتی با استفاده از نژادهای اصلاح شده امکان رقابت با گوشت وارداتی یارانه‌ای را دارند، گفت: عمده جمعیت دام سبک کشور نژاد بومی هستند و جایگزینی همه آنها با نژادهای وارداتی اصلاح شده نه ممکن است و نه مطلوب.

وی با انتقاد از وزارت جهاد کشاورزی که مسئولیت اقتصاد دام کشور را به عهده دارد گفت: ظاهراً کسانی امروز جانشین جهادگران انقلابی گذشته شده‌اند که معدودی دارندگان مجوز واردات گوشت با ارز دولتی را به میلیون‌ها روستایی که دام بخشی از زندگی آنهاست ترجیح می‌دهند و از انقلابی‌گری فقط نگران آن هستند که مبادا مردم بگویند در فلان دولت قیمت گوشت گران شد.

آزادی‌خواه در مورد کاهش جمعیت دامی کشور برای آینده هشدار داده و گفت: طی دو سال گذشته کشوری که صادرکننده دام سبک بوده است به واردکننده‌ بزرگ گوشت گوسفند تبدیل شده است و تعداد کشتار دام سبک در کشتارگاه‌های کشور در شش ماهه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 30 درصد کاهش یافته است.

وی در پایان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را بیراهه رفتن دانست و تأکید کرد باید سکان اقتصاد، تولید و کشاورزی را از مشاوران رسانه‌ای و تبلیغاتی دولت پس گرفته و رئیس جمهور را از مسیر پوپولیسم بازگردانید.

منبع: فارس

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۱۸۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری

 

افشین صدردادرس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوع آخرین وضعیت واردات گوشت و صادرات دام پرداخت.

با توجه به جمعیت دام، نیازی به افزایش حجم واردات گوشت گرم دارید؟

صدردادرس: بنابر اعلام مرکز آمار، جمعیت دام کشور در پایان زمستان ۷۲.۱ میلیون راس است که نشان دهنده جمعیت مناسب دام است.

با توجه به سطح بارش ها در نقاط مختلف، کماکان نسبت به متوسط دوره بلندمدت کمتر است‌ که انتظار می رود تا پایان اردیبهشت، کمبود بارش جبران شود.

با وجود شرایط مساعد تولید، مسئولان باید برنامه ریزی مناسبی در راستای حمایت از دامداران داشته باشند و حال اتخاذ سیاست افزایش واردات گوشت گرم نه تنها کمکی به بخش تولید نمی کند، بلکه تولیدکننده را از ادامه تولید دلسرد می کند.

آیا افزایش حجم واردات به تنظیم بازار گوشت قرمز کمک می کند؟

صدردادرس: اگر حمایت از افزایش جمعیت دامی صورت نگیرد، اتفاقات سال گذشته تکرار می شود. در بهار ۱۴۰۲ شاهد افزایش جمعیت دامی بودیم که متاسفانه سیاست های نادرست مسئولان منجر به کاهش جمعیت دام در پاییز و زمستان شد. براین اساس مسئولان باید به فکر حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده باشند، نه مدام بر طبل واردات بکوبند.

بنابر آمار در سال ۱۴۰۱، ۴۸ هزار و ۵۰۰ تن و سال گذشته ۱۲۹ هزار و ۲۰۰ تن گوشت گرم و منجمد و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن دام زنده وارد شد که به رغم افزایش واردات در سال ۱۴۰۲، اما قیمت گوشت افزایش و در مقابل سرانه مصرف کاهش یافته است که براین اساس می توان نتیجه گرفت که واردات هیچ تاثیری در تنظیم بازار نداشته است.

حال اینکه مسئولان واردات گوشت گرم را از ۱۲۹ هزارتن به ۱۴۸ هزارتن برسانند، تمام مسئولیت آن را باید برعهده بگیرند.

وضعیت بازار دام زنده چگونه است؟

صدردادرس: بنابر آمار متوسط قیمت دام زنده۲۴۰ تا ۲۶۰ هزارتومان است که امیدواریم قیمت گوشت و دام در بازار به سمتی برود که تولیدکننده و مصرف کننده رضایت داشته باشند. حال اینکه از وسط زنجیره تولید حرکتی در جهت اصلاح قیمت انجام دهیم، مشکلات مرتفع نمی شود.

آیا نیازی به صادرات دام داریم؟

صدردادرس: در شرایطی که تولید دام تقاضا ندارد، صادرات می تواند منجر به تحرک و رونق بخش تولید شود که این امر انگیزه در بین دامداران ایجاد می کند، لذا پیشنهاد بنده این است که شرایطی فراهم شود که صادرات مقطعی نباشد که به تولید آسیب بزند.

در شرایط فعلی که تولید در داخل تقاضا ندارد، صادرات راهگشاست و می تواند تا حدودی مشکلات تولید را حل کند.

راهکار ایجاد رونق و افزایش سرانه مصرف گوشت در بازار چیست؟

صدردادرس: دولت برای ایجاد تقاضا باید گوشت تولید داخل را در قالب کالابرگ عرضه کند که در نهایت این امر به افزایش جمعیت دامی، پایداری تولید و کنترل قیمت در سطح بازار موثر است.

آیا صادرات دام راهکار ایجاد رونق و پایداری تولید در بازار است؟

صدردادرس: با توجه به پایین بودن تقاضا در بازار، صادرات می تواند محرکی برای تولید باشد به شرطی که جو روانی حاصل از صادرات را کنترل کنند تا قیمت ها در بازار افزایش نیابد‌.

خرید توافقی دام می تواند منجر به تنظیم بازار و رونق تولید شود. لذا بنابر قانون نظام جامع دامپروری به صراحت اعلام شده که دولت موظف به خرید حمایتی است، اما به شرطی که خرید به قیمت دستوری همانند سال ۱۴۰۰ نباشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • روزانه ۱۵۰ تن گوشت مرغ در مازندران خریداری می شود
  • مخالفت مجلسی‌ها با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان به ۳۳۰ نفر
  • مجلس یازدهم با افزایش نمایندگان به ۳۳۰ نفر مخالفت کرد
  • مخالفت مجلس با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان
  • مخالفت مجلس با افزایش تعداد نمایندگان
  • مخالفت مجلس با افزایش ۴۰ نفر به تعداد نمایندگان مجلس
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • تخصیص یارانه دارو به خوبی انجام نمی شود / تلاش دولت برای تثبیت قیمت نان در 1403 با سه برابر کردن یارانه
  • ۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال