Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر کارگروه ملی زلزله گفت: در کلانشهر تهران 3 هزار و 260 هکتار بافت فرسوده وجود دارد که در این مساحت قریب به 1 میلیون و 200 هزار نفر زندگی می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دبیر کارگروه ملی زلزله همزمان با روز ملی ایمنی در برابر زلزله، درباره نگرانی مردم از وقوع زمین لرزه در تهران و کرج و نامناسب بودن بافت های شهری به خبرنگار تیتریک، گفت: میراثی که از وضعیت شهرسازی به ما به ارث رسیده است تاریخی بوده و به دوره فعالیت یک الی دو شهردار باز نمی گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



علی بیت اللهی با اشاره به اینکه از دیرباز بی توجهی به امر ساخت و ساز، عدم رعایت مقررات، و ضعف نظارت ها موجب ایجاد ساختمان های بدون کیفیت شده است‌، افزود: گواه این مسئله تلفات بالا در زلزله ها بوده و زلزله های بم، ورزقان، طبس و ...نشان می دهند میراث دار وضعیت خوبی از نظر ساخت و ساز نیستیم.

وی اظهار داشت: از نظر مدیریت بحران زلزله نیز در وضعیت ایده آلی نداریم به ویژه زمانی که جمعیت درگیر این بحران زیاد باشند و نمونه بارز این مسئله را در زلزله ملارد که در ۲۹ آذر سال ۹۶ اتفاق افتاد مشاهده کردیم زیرا در تهران مردم با خودرو به خیابان آمده و همه جا قفل شد. بیت الهی تصریح کرد: هیچگونه معبری در تهران به واسطه زلزله ملارد مسدود نشد، هیچ آواری ریزش نکرده بود و صرفا خودروها وارد خیابان شدند اما تصور کنید خدای ناکرده اگر بر اثر زلزله ای در تهران صرفا سنگ نمای خیابان ها ریزش کند با انسداد مسیر چه فاجعه ای رخ خواهد داد؟

وی به وجود بیش از ۴۷ گسل در اطراف کرج و تهران، از هم گسیختگی زمین و شکافته شدن آن اشاره کرد و گفت: وجود این تعداد گسل به معنای رخ داد زلزله است و زلزله های ریز و درشتی که اتفاق می افتد نشان دهنده این است که شهرهای کرج و تهران در معرض این خطر هستند.بیت اللهی افزود: طرح مسئله مذکور نباید باعث التهاب شود بلکه باید زمینه ساز تمهیدات مهندسی و مدیریتی شود زیرا البرز به عنوان معین استان تهران دارای معضلات حمل و نقل و ترافیکی است.

وی اظهار داشت: احتمال وقوع زلزله بزرگ در تهران وجود دارد زیرا از دوره بازگشت زلزله ها چندین سال گذشته است و اینکه بگوئیم اتفاق نخواهد افتاد حرف درستی نیست، علی رغم اینکه از بیان این مهم ممکن است عده ای نگران شوند.بیت اللهی با اشاره به اینکه اگر هوشیاری خود را از دست داده و نسبت به زلزله بی اهمیت باشیم، در زمان وقوع زلزله باید خود را مقصر بدانیم، تصریح کرد: در کلانشهر تهران 3 هزار و 260 هکتار بافت فرسوده وجود دارد که در این مساحت قریب به 1 میلیون و 200 هزار نفر زندگی می کنند و 200 هزار ساختمان وجود دارد.

وی گفت: با وقوع زلزله ای 6 یا 6.5 ریشتری 50 درصد ساختمان های مذکور آسیب جدی خواهند دید، اگر چه متاسفانه وضعیت بافت ها فرسوده به گونه ای است که بعضا تصور می شود با وزش یک باد نیز فروخواهند ریخت.

بیت اللهی افزود: تحت تاثیر قرار گرفتن حداقل 500 هزار نفر در زلزله تهران بحرانی بزرگ را رقم می زند در حالی که انتظار می رود از معابر تنگ و باریگ این کلانشهر امدادرسانی صورت گیرد.

دبیر کارگروه ملی زلزله در خاتمه اظهار داشت: صحنه هایی که از زلزله احتمالی در ذهن کارشناسان زمین شناسی متصور می شود دردناک است لذا امیدواریم اقدامات جدی ملموس صورت گیرد تا در سال های آتی شاهد ساختمان سازی های غیر مجاز و بی کیفیت نباشیم.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۱۹۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ احتمالی ۶ نفر در حادثه فرو ریختن پل در بالتیمور

حمل‌ونقل دریایی از این بندر که یکی از شلوغ‌ترین و پر ترددترین بنادر در شرق آمریکا است، به حال تعلیق درآمده است.

منبع: صدا و سیما

tags # اخبار حوادث سایر اخبار اولین انسان روی زمین چند سال پیش به دنیا آمد؟ (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • بازارچه صنایع خلّاق در واحدهای دانشگاه آزاد تهران راه‌اندازی می‌شود
  • تلاش جمهوری خواهان برای استیضاح وزیر امنیت داخلی بایدن
  • بریدن درختان در حاشیه اتوبان افسریه تهران/ دلیل شهرداری این بار چیست؟+ عکس
  • رضا مهاجری: اخراج بازیکن خیبر مقابل خوشه؟ اگر بازیکنم مقصر باشد، سخت تنبیه می‌شود
  • محققان آلمانی: سد کالپوش عامل زلزله روستای حسین آباد
  • شکست تیم فوتسال افغانستان دربرابر تایلند
  • آزادراه تهران - شمال و جاده کرج - چالوس یک طرفه شد
  • مرگ احتمالی ۶ نفر در حادثه فرو ریختن پل در بالتیمور
  • پیروزی تیم فوتبال افغانستان دربرابر هند
  • مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟