Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیاکان استاد بهرام بیضایی در ادبیات، شعر و‌ شاعری این مرز و بوم ید بیضایی دارند و پیش از هر شغلی، شاعر پیشه‌ و هنرمند بودند.

خبرگزاری شبستان-آران و بیدگل: «بهرام بیضایی» کارگردان سینما و تئاتر، نمایش‌نامه نویس، فیلمنامه نویس و پژوهشگر شهیر ایرانی در پنجم دی ماه سال ۱۳۱۷ در خانواده ای ادیب از خطه کویری آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان هنرپرور اصفهان دیده به جهان گشود و با پیشینه‌ای ادبی رشد و نمو یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نیاکان بیضایی در ادبیات و شعر و‌ شاعری این مرز و بوم ید بیضایی دارند و پیش از هر شغلی، شاعر پیشه‌ و هنرمند بودند. پدر وی ذکایی بیضایی آرانی تعزیه‌خوان و عموی وی ادیب بیضایی آرانی و پدربزرگش ابن روح آرانی همگی دست‌اندرکار تعزیه و تنظیم متن برای تعزیه بوده‌اند؛ کما اینکه بهرام بیضایی استاد مسلم هنرهای نمایشی ایران نیز  ید بیضایی در ادبیات نمایشی دارد. به همین بهانه، در هشتادمین سالروز تولد استاد بهرام بیضایی، چند تن از منسوبان وی را که از ادیبان و شعرای معاصر بوده اند معرفی می کنیم:

 

ملا محمدرضا بیضایی

جد و پدر بزرگ بهرام ، ملا محمدرضا بیضایی فرزند ملا محمد آرانی متخلص به « ابن روح » از شاعران و عارفان قرن چهاردهم هجری است. وی در سال ۱۲۶۵ هجری قمری در آران و بیدگل دیده به جهان گشود. تحصیلات مقدماتی و علوم ادبی را نزد پدر شاعر و سخنورش ملا محمد آرانی متخلص به «روح الامین» فرا گرفت .

 

ملا محمدرضا مانند پدرش در آران مکتب خانه داشته و در سرودن انواع قالب های شعری بویژه قصیده های مدحی و مرثیه طبع ازمایی نموده و دیوان اشعارش بیشتر در مراثی اهل بیت است. این شاعر فاضل در ظهر جمعه ۱۳ذی حجه سال ۱۳۲۸ قمری در سن ۶۳ سالگی دارفانی را وداع گفت و در صحن امامزاده هلال بن علی(ع) آران و بیدگل مدفون شد.

 

میرزا نعمت الله بیضایی

میرزا نعمت الله بیضایی متخلص به ذکایی،  در سال ۱۲۸۲ در آران و بیدگل چشم به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش آران و بیدگل و تهران گذراند.  ذکایی تذکره نویس و نویسنده پارسی‌گویِ قرن چهاردهم خوشیدی است. 

 

در اوان جوانی، خدمت در ادارۀ ثبت اسناد و املاک کشور را انتخاب کرد و در خلال آن در رشته حقوق موفق به اخذ درجه لیسانس شد و تا سال ۱۳۴۲ش در این اداره فعالیت می کرد. وی که شاعری با ذوق و نکته‌سنج و شعرشناس بود ، در سال ۱۳۲۲ هجری شمسی انجمن ادبی تهران را تأسیس کرد و این انجمن تا سال ۱۳۵۷ش هفته‌ای یکبار در منزلش تشکیل می‌شد. او همچنین به دعوت انجمن ادبی فرهنگستان یکم به ریاست ملک‌الشّعرای بهار، از نبمه سال ۱۳۲۶ در جلسات هفتگی این انجمن شرکت می‌جست. وی پدر استاد بهرام بیضایی است.

 

از جمله آثار میرزا نعمت الله می توان به کتاب های تذکرۀ خوان نعمت، نقد‌الشعراء، طلیعهٔ آثار انجمن ادبی تهران، ید بیضا، علم بدیع،حقوق بین‌الملل،عروض و قافیه، قصص‌الشعراء و زندگی میرعزای کاشانی اشاره کرد. همچنین از وی ۷۵ عنوان مقاله برجای مانده است.

 

ادیب بیضایی آرانی

استاد سخن میرزا علی محمد متخلص به ادیب بیضایی آرانی عموی بهرام بیضایی در سال ۱۲۶۰ هجری شمسی در آران متولد شد. وی خواندن و نوشتن فارسی و خواندن قرآن را نزد پدرش و مقدمات فقه و اصول را نزد ملا محمدباقر آرانی آموخت؛ سپس به مدرسه سلطانی کاشان رفت و در درس میرزا فخرالدین نراقی دانش‌آموزی کرد. ادیب بیضایی سپس به تهران مهاجرت کرد و در آنجا با اکثر بزرگان ادب و شعرای هم عصر خود مانند سعید نفیسی و ملک‌الشعرای بهار و میرزا حسن خان وثوق‌الدوله مکاتبه، مراوده و دوستی داشت.

 

این شاعر معاصر، از همان اوایل جوانی شعر می‌سرود و تلخص خود را شاهر نامیده بود، ولی بعداً به سفارش استادش ملا محمدباقر آرانی تخلص بیضایی را برگزید. او در گفتن انواع شعر توانا بوده، ولی در سرودن ماده تاریخ و قصیده بسیار هنرمند بوده است. بخشی از دیوان بیست هزار بیتی او تحت عنوان دیوان ادیب بیضایی با اهتمام فرزندش پرتو بیضایی آرانی و کمک برادرش میرزا نعمت‌الله ذکایی آرانی در سال ۱۳۲۸ در تهران به چاپ رسید.

 

ملک‌الشعرای بهار در قصیده‌ای از ادیب بیضایی به نیکی یاد کرده و درجه شاعری وی را ستوده است. تسدیس قصیده ایوان مداین خاقانی سرده ادیب بیضایی در سال ۱۳۰۵ خورشیدی به مسابقه گذاشته شد که در میان نام‌آوران ادب فارسی آن زمان، رتبه اول را به دست آورد. ادیب بیضایی در سال ۱۳۱۲ هجری شمسی دیده از جهان فروبست و در قبرستان قدمگاه کاشان به خاک سپرده شد.

 

پرتو بیضایی آرانی

حسین بیضایی فرزند علی‌محمد (ادیب بیضایی آرانی) متخلص به پرتو در سال ۱۲۸۴ خورشیدی در آران و بیدگل متولد شد. او از شاعران معاصر ایرانی است. دیوان اشعار وی در سال ۱۳۶۳ در تهران به چاپ رسید و در زمینه شعری از پیروان صائب و سبک هندی بود. او در روز ۲۵ مهرماه سال ۱۳۴۸ در سن ۶۴ سالگی درگذشت و در حوالی آرامگاه ملامحسن فیض کاشانی دفن شد.

 

کتاب های کاشانه دانش، تلخیص تاریخ گیتی گشای زند، تاریخ کاشان از صدر اسلام تاکنون، تاریخ ورزش باستان و مقالات تحقیقی و ادبی در مجلات یغما، ارمغان، یادگار و تصحیح و تحشیه و مقدمه بر دیوان های ادیب بیضایی، کلیم کاشانی، قصاب کاشی، صباحی بیدگلی از آثار اوست.

 

ادب بیضایی
حسین بیضایی فرزندِ حسن و برادرزادهٔ ادیب بیضایی و ذکایی بیضایی، متخلص به ادب، زاده به سال ۱۳۰۹ در آران و بیدگل بود.  او به رسم خانوادگی شاعری را برگزید و در سال ۱۳۲۵ از زادگاهش به تهران کوچید و از اعضای دائمی انجمن ادبی عمویش ذکائی شد. ادب وارث دفترهای شعر پسرعمویش پرتو بیضایی بود. او سرانجام در بهار سال ۱۳۷۷ درگذشت.

 

میرزا یحیی بیضایی آرانی

میرزا یحیی بیضایی آرانی فرزند ملا محمدرضا و برادر ادیب بیضایی، یکی از مرثیه سرایان خوش ذوق بوده است./

 

پایان پیام/513

منبع: شبستان

کلیدواژه: آیت الله هاشمی شاهرودی آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی آیت الله شاهرودی اردبیل مجلس مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی حماسه 9 دی شاهرودی تشییع آذربایجان غربی بهرام بیضایی شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۲۴۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) بهرام بیضایی به بهاره رهنما: بازیگری نکن!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • غبارروبی قبور شهدای فرهنگی در شهرستان آران و بیدگل
  • افتتاح دفتر کانون بسیج رسانه در شهرستان آران و بیدگل
  • توصیه عجیب بهرام بیضایی به بهاره رهنما
  • شرکت بیش از ۲۳ هزار نفر در مسابقات قرآنی آران و بیدگل
  • مشارکت ۳۴ هزار آران و بیدگلی در مسابقه زندگی با آیه‌ها
  • دعای خیر عباس‌میرزا در حق ناصرالدین‌شاه یک‌ساله: پنجاه سال خوشی‌ها ببیند
  • تحقق ۷۰ درصدی مصوبات حوزه درمان سفر رئیس‌جمهور به کاشان
  • خوزستان میزبان ‌جشنواره‌ هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان
  • پرداخت ۱۰۰۰ میلیاردی تسهیلات در آران و بیدگل
  • (ویدئو) بهرام بیضایی به بهاره رهنما: بازیگری نکن!