Web Analytics Made Easy - Statcounter

سواد زندگی؛ خلاقیت و توسعه توانمندی های فردی- در یک دعوای خانوادگی، چند درصد زن مقصر است و چند درصد مرد؟
در یک شکست تحصیلی، دانشجوی در آستانه اخراج چقدر مقصر است؟
پدر و مادری که فرزندشان معتاد شده چقدر مقصرند و سهم تقصیر فرزندشان چقدر است؟

جواب های فرضی:
- زن و مرد ۵۰ - ۵۰ مقصرند/ شاید زن کوتاهی کرده/ شاید مرد مقصر اصلی باشد، چه می دانیم ماجرایشان چیست؟ / نمی دانیم سهم تقصیر دانشجو و دانشگاه و شرایط او چقدر است ولی می توان برای هر بخش درصدی از تقصیر را متصور بود/ هر کدام از والدین و فرزند سهمی در این وضعیت نابهنجار دارند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. و دهها جواب مشابه دیگر.

راستش برای پاسخ دادن به این سوالات نیازی به خواندن پرونده آن زن و شوهر و آن دانشجو و آن والدین و فرزندشان نیست: همه آنها صد در صد مسوول اند.

فرقی نمی کند کدام یک از کاراکترهای مثال های فوق هستیم یا شخصیت، داستان و قصه دیگری داریم؛ مهم این است که یاد بگیریم دیگران را رها کنیم و فقط درباره خودمان حکم صادر کنیم، فقط و فقط خودمان.
حکم مان هم فقط باید یک چیز باشد، بی شرح و تفسیر و بی تبصره: " من مسوول صد در صدی همه وقایع زندگی ام هستم."
این حکم، راز مهم آدم های موفق دنیا در همه تاریخ است.

در هر مشکلی، به اندازه آدم های درگیر آن، سهم صد در صدی تقصیر وجود دارد.

هیچ کدام از ما تا زمانی که مسوولیت صد در صدی زندگی مان را بر عهده نگیریم، بزرگ نخواهیم شد. تقسیم مسوولیت در یک دعوا بین دو طرف (۳۰-۷۰ / ۵۰ - ۵۰ یا هر نسبت دیگر) فقط یک راهکار بشری ( و بعضاً قضایی) است برای فیصله دادن به اختلافات و به قول حقوقدانان برای "فصل خصومت".

اما اگر از این نسبی گرایی مصلحت آمیز فاصله بگیریم و صرفاً خودمان باشیم، درمی یابیم که تنها مسوول زندگی خودمان، خودمان هستیم؛ این ماییم که طرز فکر و روش زندگی مان را برمی گزینیم، لحظه به لحظه و ریز و درشت در حال انتخاب هستیم، ورودی های ذهن و شکم مان را تعریف می کنیم و ... .

بهانه نگیریم و با چند مثال عهده خودمان را از مسوولیت خالی نکنیم، مثال هایی مثل این که اگر یکهو ماشینی وارد پیاده رو شد و مرا زیر گرفت باز هم صد در صد مسوولیت با من است؟
با این قبیل مثال هایی که نقش "راه در رو" را بازی می کنند، خودمان را فریب ندهیم؛ داریم درباره کلیت زندگی و یک مساله واضح و البته مغفول صحبت می کنیم: هر کدام از ما مسوول صد درصدی زندگی مان هستیم.

"دارن هاردی"، نویسنده کتاب "اثر مرکب" می گوید: زمانی بالغ می شوید که بتوانید مسوولیت صد در صدی زندگی تان را بر عهده بگیرید.

کسانی که دنبال انداختن تقصیرها بر گردن این و آن هستند عمرشان را صرف یک چیز خواهند کرد: "دنبال مقصر گشتن برای رهایی خود از مسوولیت."

آنها همواره نقش یک "قربانی" را بازی می کنند که در میان انبوهی "مقصر" زندگی می کند.
ناکامی، سرنوشت محتوم چنین افرادی است.

____________________________________________________
"سواد زندگی"، مدرسه آموزش های دانش پایه عصر ایران است. همه رسانه ها می توانند از مطالب این سایت استفاده کنند. اما خواهش می کنیم برای سهیم شدن در گسترش دانایی، با لینک سواد زندگی منتشر فرمایید: 

http://www.savadezendegi.com/
کانال سواد زندگی:  t.me/savadzendegi

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سواد زندگی مسؤولیت مسوولیت پذیری تقصیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۲۴۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش مسعود ده‌نمکی به شایعه میلیاردر شدنش | شما مجید سوزوکی هستید یا حاجی گرینوف؟! | چرا ده نمکی دیگر مصاحبه نمی کند؟

به گزارش همشهری آنلاین، مسعود ده‌نمکی، کارگردان سینما و تلویزیون در برنامه «برمودا» شبکه نسیم در پاسخ به سوال کامران نجف‌زاده مبنی بر اینکه الان شما مجید سوزوکی هستید یا حاجی گرینوف؟ گفت: حاجی گرینوف‌ها از مخالفان سر سختم هستند. بله، با آدم‌های مذهبی‌نما مشکل دارم! آنها شعارشان با عملشان نمی‌خواند. وقتی هم در حاکمیت قرار می‌گیرند، تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر می‌شوند. بیشتر این آدم‌ها اینطور صادقه فکر می‌کنند، که صحیح نیست و دین اینگونه نیست. حاجی گرینوف‌ها تظاهر به دین‌داری می‌کنند. حضرت علی (ع) می‌فرماید: مردم به حاکمان خود بیشتر شبیه هستند، تا به پدرانشان. ما آنچه را که در جامعه می‌بینیم و نقد می‌کنیم، برآیند عملکرد حاجی گرینوف‌هاست.

ده‌نمکی در پاسخ به این سوال که شایعه‌ای درباره خودتان شنیدید، که آزارتان بدهد؟ گفت: زیاد. همینکه شما می‌پرسید من میلیاردر هستم، شایعه است. در عالم سیاست می‌آیی، هر روز شایعه است. گاهی شایعه همان کاری را می‌کند، که معاویه با حضرت علی (ع) می‌کرد. بعضی مواقع شایعه صبر آدم را لبریز می‌کند. زمانی که روزنامه‌نگار بودم، یک حدیث از حضرت علی (ع) شنیدم، که فاصله بین حق و باطل چهار انگشت بین شنیدن و دیدن است. یک لحظه دقت کردم و دیدم ما بیشتر خبرهایی که می‌نوشتیم، می‌گفتیم شنیده می‌شود. دیدم هیچ حجتی برای این نوع روزنامه‌نگاری ندارم. روشم را از خبری به سمت تحلیلی بردم.

کارگردان سریال «رستگاری» در پاسخ به این سوال که مسعود ده‌نمکی وسط میدان مین است؟ یا از میدان مین عبور کرده؟ توضیح داد: تا زمانی که عمرمان تمام نشود، وسط میدان مین هستیم.

وی درباره علت کمتر دیده شدن و کمتر مصاحبه کردنش گفت: احساس می‌کنم عافیت در گمنامی است و نه شهرت. من از یک جایی به بعد آب خوردنم هم ژورنالیستی شده بود و تیتر رسانه‌ها می‌شد. احساس کردم این نوع شهرت آسیب‌زننده است. اگر آدم حرفی داشته باشد، وسط جنجال گم می‌شود. بعضی مواقع آدم‌ها دنبال جنجال می‌دوند و گاهی جنجال دنبال آدم‌هاست. من برای اینکه حاشیه‌ها کم شود، دیگر مصاحبه نکردم.

ده‌نمکی در پاسخ به انتقاداتی که به کارهایش می‌شود، گفت: من هیچ وقت منتظر شنیدن تعریف نبودم. گاهی یک نفر واقعاً نقد می‌کند. گاهی هم می‌بینی می‌فهمند کارت خوب است، اما باز تخریبت می‌کنند. بعدها حدیثی شنیدم که مومن همیشه در معرض آزار است؛ یعنی هم از طرف شیطان و دشمن هم از طرف مومن. البته اگر مومن محسوب شویم.

کارگردان فیلم «اخراجی‌ها» در پاسخ به سوال کامران نجف‌زاده مبنی بر اینکه الان منتقدان شما یا شیطان هستند، یا دشمن؟ توضیح داد: خیر، منظورم آدم‌هایی است که هر کاری که می‌کنی، مورد حسد واقع می‌شوی. چرا آدم‌ها وجه مثبت کار را نمی‌بینند؟ حضرت موسی (ع) به خدا فرمود: خدا کاری بکن، که کسی پشت سرم حرف نزند. خدا فرمود موسی من برای خودم اینکار را نکردم، می‌خواهی برای تو اینکار را کنم؟

کد خبر 846592 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها كنسرت موسيقى خبر مهم موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا

دیگر خبرها

  • داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ به چند سوال در چند دقیقه باید پاسخ دهند؟
  • ماسیمیلیانو الگری: انتقادها؟ تقصیر خودمان است که نیم‌فصل اول فوق العاده‌ای داشتیم
  • واکنش مسعود ده‌نمکی به شایعه میلیاردر شدنش/ چرا ده نمکی دیگر مصاحبه نمی‌کند؟
  • ببینید | پاسخ به یک سوال جنجالی؛ زگیل تناسلی یا ایدز واقعاً از طریق کاشت و ترمیم ناخن منتقل می‌شوند؟
  • ببینید | مسعود ده‌نمکی: حاجی گرینوف‌ها جزو مخالفان سر سختم هستند
  • واکنش مسعود ده‌نمکی به شایعه میلیاردر شدنش
  • واکنش مسعود ده‌نمکی به شایعه میلیاردر شدنش | شما مجید سوزوکی هستید یا حاجی گرینوف؟! | چرا ده نمکی دیگر مصاحبه نمی کند؟
  • پاسخ تمسخرآمیز سرمربی پرسپولیس به مهم‌ترین سوال تاریخ فوتبال
  • مسعود ده‌نمکی: حاجی گرینوف‌ها جزو مخالفان سر سختم هستند + فیلم
  • اعترافات جالب فرمانده پایگاه نواتیم : این حمله بی سابقه ترین حمله به پایگاه بود | طفره رفتن فرمانده اسرائیلی از پاسخ دادن به این سوال | ویدئو