Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبی کم رودخانه چالوس و کمبود بارش سبب کم شدن آب این رودخانه شده است و اگر طرح انتقال آب از این رود به نوشهر و هچیرود اجرا شود ممکن است به سرنوشت زاینده رود دچار و خشک شود.

‌سعید رضوی نیا در گفت وگو با ایسنا‌، با بیان اینکه رودخانه چالوس که از وسط شهر می گذرد یک رودخانه حفاظت شده است اما متاسفانه در عمل رنگی از حفاظت در آن دیده نمی شود، اظهار کرد: بسیاری از افراد در خصوص گل آلود بودن این رودخانه که از وسط شهر عبور می کند، دل نگرانی هایی دارند که باید نسبت به رفع آن توجه ویژه صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اهمیت این رودخانه حفاظت شده گفت: زمانی یک سد انحرافی بر روی رودخانه احداث گردید که سبب انتقال دبی قابل توجه آب آن به سمت دیگر شد.

این مدرس دانشگاه، فعالیت کارخانه های شن و ماسه را در بالادست یکی از علل گل آلود بودن رودخانه چالوس برشمرد و افزود: این کارگاه ها و کارخانه‌ها باید فیلترهای مناسبی را نصب و شرایطی را رعایت کنند تا خروجی آنها که ریزدانه هایی به شکل گل و لای است‌، وارد بستر رودخانه نشود.

رضوی نیا تصریح کرد: علت دیگر تشدید گل آلود بودن رودخانه چالوس شیب هیدرولیکی طبیعی رودحانه چالوس است، این امر باعث سرعت زیاد آب شده و زمینه گل آلود بودن آن را تشدید می کند.

وی با بیان اینکه صحبت هایی در خصوص انتقال آب آشامیدنی از بالادست به مناطق پایین دست همچون هچیرود تا نوشهر وجود دارد، تاکید کرد: سرمنشا رودخانه چالوس از کوه های دلیر است که شاخه اصلی آن وارد دزدبن و از آنجا شاخه دیگری اضافه شده و رگه اصلی رودخانه چالوس از آنجا شروع می شود و رودهای کوچکی به آن متصل شده و در نهایت به دریا ختم می شود.

‌نباید معضل زاینده رود در چالوس تکرار شود

این مدرس دانشگاه چالوس به دغدغه خود در این زمینه پرداخت و یادآور شد: با توجه به خشکسالی های اخیر میزان حجم آبی که در تابستان از بستر رودخانه عبور می کند، کاهش چشمگیری داشته و ممکن است با انتقال آن به مناطق دیگر به سرنوشت زاینده رود دچار شود.

رضوی نیا در ادامه افزود: در حال حاضر برای جذب توریست در بخش گردشگری این رودخانه در حال برنامه‌ریزی هستیم اما وقتی قرار است آب آن کاهش یابد این موضوع و طرح معنایی نخواهد داشت.

وی گفت: انتقال آب بالادست ممکن است منجر به خشک شدن رودخانه چالوس شود و برای این طرح باید کار کارشناسانه صورت بگیرد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: چالوس انتقال آب زاینده رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۲۵۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرا نشدن فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد

رئیس شورای اسلامی شهرستان سامان با اشاره به لزوم اجرای شبکه فاضلاب روستایی حاشیه زاینده‌رود، گفت: ورود فاضلاب به این رودخانه می‌تواند تهدیدی برای سلامت عمومی مصرف‌کنندگان آب از این حوزه باشد و اجرای شبکه فاضلاب این روستاها باید هرچه سریع‌تر صورت بگیرد.

غلامرضا چهلگردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: با وجود چهارهزار جوان دارای مجوز فعالیت از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، تکمیل ساختمان فرهنگسرای شهرستان سامان ضروری و نیازمند اعتبار لازم است.

وی با اشاره به لزوم اختصاص اعتبار برای تکمیل ساختمان اداره ثبت احوال شهرستان سامان، گفت: ساخت ساختمان اداری ثبت احوال حدود پنج سال پیش شروع شده و سه سال است که کاملا تعطیل شده است، همچنین تکمیل ساختمان بخشداری زاینده رود، احداث بیمارستان محلی شهرستان سامان و ساماندهی مسیل اصلی شهر سامان و ایمن‌سازی آن نیازمند تخصیص اعتبار مناسب است‌.

رئیس شورای شهرستان سامان ادامه داد: جاده سامان به تیران به عنوان یکی از محورهای اصلی ورودی استان و تکمیل جاده سامان به قراقوش با توجه شرایط خاص این جاده، باید در اولویت کاری قرار داده شود.

چهلگردی با اشاره به لزوم اجرای شبکه فاضلاب روستایی حاشیه زاینده‌رود، افزود: ورود فاضلاب به این رودخانه می‌تواند تهدیدی برای سلامت عمومی مصرف‌کنندگان آب از این حوزه باشد و اجرای شبکه فاضلاب این روستاها باید هرچه سریع‌تر صورت بگیرد.

کد خبر 749212

دیگر خبرها

  • آبی که از سرچشمه گل آلود می شود ؛ داستانی تکراری این بار در روستای سرکلاته کردکوی
  • انتقال آب رودخانه ماربر، تیشه‌ای بر ریشه رودخانه و سد کارون۳
  • قتل برادر با شلیک گلوله/ کشف میلیاردها تومان چک خون‌آلود در جیب مقتول
  • اجرا نشدن شبکه فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • اجرا نشدن فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • پخش «در مرز غبار آلود» از سیما/ روایتی متفاوت از نادر طالب‌زاده
  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • فیلم| دیمه، چشمه‌ای که زاینده رود را زندگی می‌بخشد
  • کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در غرب تهران/ قتل بی‌رحمانه فاش شد
  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند