Web Analytics Made Easy - Statcounter

از جمله طرح‌های پرحاشیه و جنجال برانگیزی که در ماه‌های اخیر توسط گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد پیگیری قرار گرفت، باید به طرح ممنوعیت ازدواج ازدواج کودکان به ویژه دختران زیر سیزده سال اشاره کرد؛ طرحی که به رغم فراز و نشیب‌های و اصلاحات فراوان، توسط اعضای کمیسیون قضایی مجلس رد شد و امکان تبدیل شدن به قانون را پیدا نکرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش «تابناک»؛ طرح ممنوعیت ازدواج کودکان و یا افزایش حداقل سن ازدواج که به «کودک همسری» معروف شد، از جمله طرح‌های مهمی بود که در ماه‌های اخیر توسط فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تدوین و پیگیری شد. این طرح که از همان ابتدا مخالفان فراوانی در مجلس شورای اسلامی داشت، در نهایت با رأی اکثریت اعضای کمیسیون قضایی مجلس رد شد و اجازه تصویب نیافت.

این را می‌توان از واکنش اخیر «طیبه سیاوشی»، یکی از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برداشت کرد که روز گذشته و در رابطه با آخرین وضعیت طرح «کودک همسری» در صفحه مجازی خود نوشت: متأسفانه طرح ما برای ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال به طور کلی در کمیسیون قضایی مجلس رد شد. آن هم با وجود آنکه پیشتر یک فوریت طرح در صحن مجلس رأی آورده بود. دلایل مخالفان بیشتر مسائل فقهی و شرعی عنوان شد و البته اینکه طرح ما کپی‌برداری از طرح‌های غربی است.

بر اساس طرحی که به آن اشاره شد و هفته جاری کمیسیون قضایی مجلس به کل آن را رد کرد، حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۶ و برای پسران ۱۸ سال پیش‌بینی و ازدواج برای دختران زیر ۱۳ سال مطلقا ممنوع شده بود؛ طرحی که پیشتر نیز «پروانه سلحشوری» یکی دیگر از نمایندگان تهران از تلاش‌های فراوان برخی نمایندگان برای رد آن گفته بود و در نهایت نیز مخالفان طرح توانستند مانع تصویب این طرح شوند.

همزمان با رد طرح مورد اشاره در کمیسیون قضایی مجلس، موجی از اعتراضات در این باره در فضای مجازی شکل گرفت که ناظر بر ضرورت وجود چنین قانونی در جامعه بود؛ ضرورتی که البته اکثریت اعضای کمیسیون قضایی مجلس به آن باور ندارند و معتقدند که این طرح مشکلات فقهی و اجتماعی فراوانی دارد.

طیبه سیاوشی، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که یکی از نمایندگان پیگیر قانونی شدن این طرح بود، در رابطه با چرایی رد طرح کودک همسری در کمیسیون قضایی مجلس و خسارات‌ آن برای جامعه توضیحاتی را در اختیار «تابناک» قرار که قابل تأمل است.

سیاوشی در مورد ضرورت قانون شدن طرح کودک همسری و سابقه پیگیری این طرح در مجلس به «تابناک»، گفت: کودک همسری موضوع روزی نیست. همانطور که سابق بر این هم نمایندگان مجلس ششم به اصلاح قانون ۱۰۴۱ قانون مدنی ورود کردند و توانستند سن ازدواج را از ۹ سال به ۱۳ سال برسانند، بر اساس مطالباتی که در جامعه وجود داشت، ما نیز به این موضوع ورود کردیم. در جامعه بررسی که بکنید، خواهید دید آمار طلاق و کودک بیوگی به شدت در حال افزایش است و باید برای مقابله با این پدیده خسارت بار به صورت جدی اقدام کرد.


وی در مورد نحوه ورود نمایندگان مجلس به این طرح افزود: در اولین جلسه‌ای که ما در مجلس برای بررسی قانون کودک همسری برگزار کردیم و مستندات آن موجود است، متخصصان بسیاری در حوزه‌های حقوقی، پزشکی، روانشناسی، اجتماعی و مردم شناسی در جلسه حضور داشتند و اکثر با تصویب قانون منع ازدواج کودکان موافق بودند.
سیاوشی در مورد چرایی مخالفت با این طرح در کمیسیون قضایی مجلس ادامه داد: مخالفان طرح کودک همسری من و دیگر نمایندگانی که پیگیر این طرح هستیم را متهم می‌کنند، به اینکه در راستای سند ۲۰۳۰ حرکت می‌کنیم و به دنبال تصویب قانونی هستیم که الگوبرداری شده از طرح‌های غربی است؛ استدلالی که واقعاً من نمی‌دانم چگونه به آن رسیده اند و با تمسک به آن در حال تخریب ما هستند!

وی تصریح کرد: مخالفان می‌گویند در فرهنگ غرب هرچند ازدواج در سنین پایین غیر قانونی است و اجازه آن از سوی مراجع ذیصلاح صادر نمی‌شود، آن‌ها از همان سنین کودکی به فرزندان خود نحوه ارتباط جنسی را آموزش می‌دهند و کودکانی که نیاز به رابطه جنسی داشته باشند، با محدودیت زیادی رو به رو نمی‌شوند. این در حالی است که در کشور و فرهنگ ما هر گونه ارتباط جنسی باید در چارچوب قانون و ازدواج باشد و غیر از آن امکان دیگری وجود ندارد.

نماینده مردم تهران افزود: مخالفان می‌گویند اگر ما قانون منع ازدواج کودکان را به تصویب برسانیم، عملاً کودکانی که نیاز به رابطه جنسی دارند را تا سن قانونی مشخصی از این موضوع منع کرده ایم که باعث بروز مشکلات دیگری خواهد شد.

وی در همین باره اضافه کرد: این استدلال مخالفان در حالی مطرح می‌شود که باید بپذیریم ارتباط میان ازدواج و رابطه جنسی آنقدری که مخالفان مطرح می‌کنند به هم پیوند ندارد. واقعیت این است که الزاماً کسانی که به دنبال ازدواج می‌روند، به دنبال نیت جنسی نیستند و کسانی که نیاتی، چون رابطه جنسی در سر دارند به دنبال ازدواج نمی‌روند.

سیاوشی در رابطه با ضرورت حساس بودن نهاد‌های حاکمیتی در مورد رواج پدیده کودک همسری گفت: ازدواج امری است که سال‌های طولانی با فرد همراه خواهد بود. ازدواج را باید بزرگ‌ترین قرار داد اجتماعی زندگی افراد در نظر گرفت که نمی‌توان نسبت به آن بی تفاوت بود و اجازه داد که با اجبار امضا شود.

این نماینده مجلس ضمن اشاره به پیامد‌های خسارت بار کودک همسری گفت: در مورد پیامد‌های اجتماعی و فرهنگی پدیده کودک همسری صحبت‌های زیادی در رسانه‌ها مطرح شده است، اما شاید یکی از موضوعاتی که کمتر به آن توجه می‌شود، این است که با رواج کودک همسری با کودکانی رو به رو خواهیم بود که از دوران کودکی خود بدون یافتن آموزش‌های لازم خارج می‌شوند و وارد دنیای بزرگسالی می‌شوند، بدون اینکه برای این دوران آموزش و آمادگی لازم را به دست آورده باشند.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر کودکانی که وارد این چرخه می‌شوند، کودکانی هستند که یا پدر آن‌ها معتاد است و یا به لحاظ مالی فقیر هستند و کودک خود را در ازای دریافت مبلغی به عقد فرد دیگر درمی‌آورند؛ اتفاقی که در آن مصالح و رضایت کودک در نظر گرفته نمی‌شود و جالب اینکه همین کودک در آینده باید به پرورش کودک بپردازد.

سیاوشی تأکید کرد: این وضعیت زمانی بغرنج‌تر می‌شود که بدانیم بسیاری از دختربچه‌هایی که به عقد مردان بزرگسال درمی‌آیند به اجبار ولی خود و در مناطق مرزی به عقد اتباع بیگانه درمی‌آیند و به دلیل نداشتن هویت ایرانی توسط همسر از بسیاری خدمات رفاهی و اجتماعی باز می‌مانند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد مناطقی از کشور که بیشترین حجم از کودک همسری در آن‌ها اتفاق می‌افتد، افزود: این پدیده در بیشتر مناطق کشور وجود دارد، ولی مطالعات تخصصی و گزارش‌های به دست آمده نشان می‌دهد که در استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، زنجان و آذربایجان غربی بیشتر است و زنجان در پدیده کودک همسری رتبه اول را دارد.

وی در مورد یکی از دلایل رد طرح توسط کمیسون قضایی که ناظر بر لزوم ورود فرهنگی به این پدیده است، گفت: این استدلال که پدیده کودک همسری یک موضوع فرهنگی است و نمی‌توان با قوانین سفت و سخت مانع بروز آن شد را من قبول ندارم. اول اینکه حتی برای نهادینه کردن ارزش و هنجار‌های فرهنگی نیز نیاز به قانون است و بدون تمسک به قانون امکان نهادینه کردن ارزش‌ها وجود ندارد و دیگر اینگه چطور ما برای کودکان در بسیاری قرارداد‌های دو و یا چند طرفه محدودیت قائل می‌شویم، اما در بزرگ‌ترین قرارداد آن‌ها محدودیتی اعمال نمی‌کنیم. به طور مشخص چرا یک کودک امکان خرید و تملک یک خودرو را بخاطر سن کم پیدا نمی‌کند، اما همان کودک اجازه دارد که در سنین کودکی بزرگ‌ترین قرارداد زندگی خود را که سال‌ها با او همراه خواهد بود، امضا کند؟

وی در مورد این انتقاد که طرح کودک همسری مشکل فقهی دارد نیز گفت: مخالفان در حالی با تمسک به مسائل فقهی من و دیگر همکارانم که این طرح را دنبال می‌کنیم به اقدام غیر فقهی متهم می‌کنند که در میان فقها نیز اجماع کاملی روی این موضوع وجود ندارد. برای مثال چند ماه قبل به اتفاق تعدادی از نمایندگان از آیت الله مکارم شیرازی به عنوان یکی از مراجع تقلید همین مسأله را استعلام کردیم و ایشان فرمودند که معیار ازدواج افراد نباید بلوغ جسمی و جنسی بلکه بلوغ عقلی باشد.

سیاوشی در پایان و در مورد سرنوشت این طرح اضافه کرد: با توجه به اینکه طرح کودک همسری در کمیسیون قضایی مجلس رد شد، باید گزارش رد طرح در صحن علنی مجلس قرائت شود و نمایندگان در صحن در مورد بازبینی و یا رد کامل آن اظهار نظر کنند.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۲۷۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات جدید از پیدا شدن دختر صحرا؛ پشت‌پرده دزدیده شدن «یسنا» فاش شد!

زی‌سان: در روز‌های گذشته خبر گم شدن دختر چهار ساله‌ای به نام یسنا دست به دست شد، دختری که در فضای مجازی و رسانه‌ها با نام یسناکوچولو شناخته شد. 

اما ماجرا از این قرار بود که یسنا دیدار، دختربچه چهار ساله کلاله‌ای (گلستان) پنج روز پیش در زمین کشاورزی روستای یلی‌بودراق گم شده بود. ساعت ۱۷ روز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت گم شدن یک دختر ۴ ساله در زمین‌های کشاورزی روستای یلی‌بودراق کلاله از سوی بخشداری به هلال‌احمر گزارش شد و از همان ساعت اولیه، گروه‌های امدادی و مردم به صورت گسترده برای پیدا کردن او بسیج شده بودند.

مادر دختربچه چهار ساله کلاله‌ای به نام «یسنا دیدار» بعدازظهر روز یک‌شنبه به همراه فرزندش برای کار به مزرعه رفته بود و بنا بر اظهارات خودش بر اثر غفلت، کودک از او فاصله گرفته و به دلیل اینکه ارتفاع و حجم محصولات کشاورزی بالا بوده، کودک مفقود می‌شود. از همان دقایق اولیه بروز این حادثه گروه‌های امدادی محلی و نیرو‌های امداد و نجات هلال‌احمر گلستان دست به کار شده و کار جست‌وجو برای یافتن این دختر خردسال را آغاز می‌کنند. جمعیت زیادی که این عملیات جست‌وجو را انجام دادند، بار‌ها مورد توجه شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

روز پنج‌شنبه مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر به خبرنگار فارس از زنده پیدا شدن این کودک ۴ ساله توسط تیم پاراگلایدر خبر داد.

همچنین سردار دادگر، فرمانده انتظامی استان گلستان با اعلام این خبر به رکنا گفت: دقایقی پیش تجسس‌های نیرو‌های امدادی، پلیسی و سگ‌های زنده‌یاب به نتیجه نشست و یسنا دختر گمشده پیدا شد. با توجه به پیدا شدن یسنا دختر گمشده در گندم‌زار‌های منطقه و زنده بودن این دختربچه بعد از ۴ روز، اقدامات درمانی درحال انجام است.

دو کودک ربا اعتراف کردند

2 عامل اصلی ربایش یسنا دختر بچه چهار ساله شهرستان کلاله اعتراف کردند.

سردار فاضل دادگر ادامه داد: پلیس افزون بر ۵٠ نفر را به‌عنوان مطلع و سه نفر را هم به‌عنوان مظنون مورد تحقیق و بازجویی قرار داده و به این ترتیب دامنه اشراف اطلاعاتی خود را گسترش داد و در نهایت یکی از سه مظنون دستگیر شد.

فرمانده انتظامی گلستان بیان کرد: پس از پیدایش کودک در عصر روز پنجشنبه (۱۳ اردیبهشت ماه)، تحقیقات از مظنونین اصلی با شدت و جدیت ادامه یافت تا این که با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی پلیس ۲ نفر از عاملان ربایش که یکی در روستاهای کلاله و دیگری در شهرستانی دیگر متواری و مخفی شده بودند را دستگیر و آنها در بازجویی‌های فنی پلیس به جرم خود اعتراف کردند.

وی یادآور شد: ربایندگان پس از این که متوجه قرار گرفتن در تور اطلاعاتی پلیس شده و عرصه را بر خود تنگ دیدند، برای رد گم کنی و فرار از چنگ قانون با توجه به آشنایی به منطقه در فرصتی مناسب، کودک را در مزارع محل رها کردند.

سردار فاضل دادگر همچنین بابیان اینکه تحقیقات پلیس برای یافتن جزییات بیشتر موضوع ربایش یسنا ادامه دارد از همکاری نزدیک اداره کل اطلاعات گلستان در این پرونده قدردانی و گفت: این حادثه بار دیگر اتحاد و همدلی مردم این استان را اثبات کرد.

افرادی که اقدام به دزیدن و ربودن کودکان می‌کنند چه شخصیتی دارند؟

دکتر مریم سامانی - روانشناس بالینی و استاد دانشگاه- می‌گوید: افراد آدم ربا و کسانی که اقدام به ربودن کودکان می‌کنند در روابط شان به قدرت نیاز دارند. در آدم ربایی قدرت موضوع مهمی است. این افراد اغلب خودشیفته هستند و باید گفت به هیچ عنوان همدلی ندارند بنابراین در برابر عجز و گریه و التماس والدین هیچ عکس العمل همدلانه و مهربانانه‌ای نشان نخواهند داد خودشیفته‌ها دنیا را فقط از منظر خود می‌بینند.

وی ادامه داد: ترفند‌های رایج برای ربودن کودکان شامل: بیا سوار ماشین شو، آب نبات و شکلات برات می‌خرم، کمک کن گربه یا سگ ام را پیدا کنم، نمی‌دانی چه حیوان خوشگلی دارم بیا بریم نشانت بدهم، درخواست راهنمایی، یا ادعای اینکه والدین ات از من خواسته است که تو را به خانه ببرم؛ می‌شود.

وی در مورد تبعات روانی ربوده شدن کودکان گفت: بطور کلی با ۵ اثر در آدم ربایی مواجه هستیم که شامل: ترس و اضطراب، درماندگی و ناامیدی، خشمی که می‌تواند متوجه هر کسی شود، واکنش‌های احساسی مانند شوکه شدن و بی حسی عاطفی؛ گسستگیمانند احساس بی حسی و خاموشی عاطفی و آنهدونیا که معنای از دست دادن لذت در انجام کار‌ها می‌دهد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ربوده شدن کودکان در همه جای دنیا دیده می‌شود، اما چگونه از کودک ربایی می‌توان جلوگیری کنیم؟ فقط با آگاهی می‌توان این کار را انجام داد به کودکان خود بگوئید هرگز کسی را به دنبال آنها نخواهید فرستاد و با بزرگسالانی که نمی‌شناسند نباید صحبت کنند.

آما آیا این پرونده بسته شد؟

گم شدن فرزند و از دست دادن فرزند در هر مکانی که باشد یکی از وحشتناک‌ترین تجربیاتی است که هم والدین و هم کودکان آن را تـجربه می‌کنند.

دکتر مریم سامانی - روانشناس بالینی و عضو هیات علمی دانشگاه می‌گوید: گم شدن فرزند در حقیقت تجربه و شوک عاطفی و روانی بزرگی برای کوکان و والدین محسوب می‌شود، زیرا آنان با ترس شدید و احساس ناامیدی بزرگی مواجه می‌شوند و والدین نیز در این زمان تجربه و سوگ بزرگ از دست دادن و سرنوشت نامعلومی که ایجاد شده است با بمباران افکار تجربه می‌کنند و حس گناه آرام شان نمی‌گذارد.

وی افزود: به این علت گمان می‌کنم بجای اینکه خیال مان راحت باشد که یسنا پیدا شد باید فکر کنیم و توجه داشته باشیم که وظیفه اجتماعی مان تمام نشده است.

بر اساس مطالعات تأثیر گم شدن در کودکی به میزان استرس زا بودن آن حادثه بستگی دارد. به عبارت دیگر آسیبی که می‌تواند در اثر گم شدن ایجاد شود، در یک طیف قرار دارد. بر اساس میزان ترسی که کودک تجربه کرده باشد میزان آسسیبی که به او وارد شده متفاوت است.

دکتر مریم سامانی - روانشناس بالینی و عضو هیات علمی دانشگاه می‌گوید: نباید اهمیت تجربیات کودکی را نادیده گرفت، زیرا این گونه حوادث دنیای ذهنی کودکان را به هم م یریزد و آنان احساس ناامنی می‌کنند و این ترس و احساس عدم امنیت در تمام عمر با آنان همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: خوب است که والدین از همان کودکی در مورد گم شدن و حوادثی این چنینی با فرزندان خود صحبت کنند و این جدایی را برای آنان توضیح دهند که اگر کودکی با آن مواجه شد آمادگی ذهنی داشته و ترس از رها شدن و دوست داشته نشدن و ناامنی ذهنش را تحت الشعاع قرار ندهد. 

وی خاطر نشان کرد: اثرات روانی این جدایی و گم شدن موجب پریشانی عاطفی، احساس غم و اندوه، اضطراب و رها شدن در کودکان شود. همچنین در آینده آنان را دچار مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری، گوشه گیری یا رفتار‌های غیراخلاقی خواهد کرد. 

tags # اخبار حوادث سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • (تصاویر) اگر نقاشی کودکان واقعیت داشت جهان چه شکلی می‌شد؟
  • جزئیات جدید از پیدا شدن دختر صحرا؛ پشت‌پرده دزدیده شدن «یسنا» فاش شد!
  • ترویج و آموزش مالکیت معنوی به کودکان و نوجوانان
  • کتاب «خانه زیر آب و جوجه لاک پشت ها» منتشر شد
  • گزارش سازمان‌های بین‌المللی از وضعیت غم‌انگیز کودکان غزه
  • درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه
  • افشاگری در خصوص حواله‌های خودرو در استقلال و قرادادهایی که نجومی شد | اتهام به فرشید سمیعی و علی خطیر
  • تجدید چاپ مجموعه کتاب «کودکی نامداران»
  • ترویج ازدواج شرعی احیای سیره و سنت پیامبر اسلام (ص) است