Web Analytics Made Easy - Statcounter

سر و صدا هنگام نطق رئیس‌جمهور در مجلس زیبنده مجلس نیست

دیروز رئیس‌جمهور برای ارائه لایحه بودجه به مجلس رفت و درباره بودجه نطقی ایراد کرد. در میانه نطق رئیس‌جمهور برخی نمایندگان استان خوزستان که به مسئله آب این استان اعتراض دارند با تجمع و ایجاد سر و صدا سعی کردند اعتراض خود را برسانند که این مسئله باعث قطع سخنان روحانی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلم اعتراض شدید نمایندگان مجلس هنگام صحبت‌های روحانی

در این زمینه چند نکته به نظر می‌رسد:

نمایندگان مجلس طبق قانون وظیفه نظارت بر قوه مجریه و رئیس‌جمهور برعهده نمایندگان است. اینکه نمایندگان بتوانند بدون ترس به عملکرد رئیس‌جمهور اعتراض کنند از نشانه‌های مردم‌سالاری در کشور است و می‌توان آن را تحسین کرد.

اما در شیوه بیان اعتراض اما و اگرهای فراوانی وجود دارد. نمایندگان مجلس ابزارهای قانونی زیادی برای اعمال نظارت بر دولت دارند و می‌توانند از همه آن‌ها استفاده کنند. اینکه نمایندگان مجلس در هنگام سخنرانی رئیس‌جمهور سر و صدا به‌پا کنند و در گوشه‌ای تجمع کنند و ژست‌های خاصی برای دوربین‌ها بگیرند شایسته مجلس ایران نیست.

دیروز نمایندگان می‌توانستند به‌جای جار و جنجال، بعد از نطق رئیس‌جمهور یا حتی در حین نطق با تذکر و اخطار قانون اساسی اعتراض خود را با اجازه مدیر جلسه اعلام کنند؛ حتی می‌توانند از بقیه ابزارهای نظارتی مانند سوال و استیضاح استفاده کنند. 

در مجموع باید گفت این رفتارها زیبنده مجلس، مردم‌سالاری و کشور ما نیست و نمایندگان باید در این زمینه تجدیدنظری اساسی در رفتارشان انجام دهند.

***

کارگزاران باعث شد خاتمی رئیس‌جمهور شود

محمد هاشمی، برادر مرحوم هاشمی رفسنجانی به روزنامه شرق گفت: «در سال ۷۵ ما حزب کارگزاران را تشکیل دادیم و پس از پیشنهاد به آقای حبیبی به آقای خاتمی پیشنهاد حضور در انتخابات را دادیم و او گفت اگر کارگزاران از من حمایت کند، به انتخابات وارد می‌شوم. آقای خاتمی پیروزی‌اش را مدیون حمایت کارگزاران و مرحوم هاشمی است. مرحوم هاشمی از آقای خاتمی حمایت کرد. این موضوع درست نیست که خاتمی چهره مخالف هاشمی بوده است. در زمانی که روحانیون مبارز در انزوای کامل بود و اصلاح‌طلبی به شکل کنونی وجود نداشت، کارگزاران از آقای خاتمی حمایت کرد. جالب است که با چنین حمایت‌هایی پس از انتخابات سال ۷۶ و تشکیل حزب مشارکت، علیه آقای هاشمی سخن‌ها گفته شد و روزنامه‌ها به‌طور زنجیره‌ای علیه او ‌نوشتند. به هرحال، همه این موضوع را می‌دانستند که آقای هاشمی از پتانسیل بالایی برخوردار است و اصلاح‌طلبان نسبت به او حس رقابت شدیدی داشتند.»

روایت محمدهاشمی از حضور خاتمی در انتخابات ۷۶ و پیروزی او روایت جالبی است. اینکه اساسا خاتمی به پشتوانه کارگزاران سازندگی کاندیدا شده و فراتر از آن به‌دلیل حمایت کارگزاران توانست پیروز انتخابات شود، تاکنون از جانب سیاستمداری مطرح نشده بود و هاشمی برای اولین بار این مسئله را مطرح کرده است.

***

کارنامه ضعیف مجلس صرفا محصول نظارت استصوابی است؟

محمدرضا تابش نایب رئیس فراکسیون امید درباره عملکرد مجلس به خبرآنلاین گفت: «این مجلس محصول نظارت استصوابی شورای نگهبان است و بهتر است فرافکنی نکنیم. یک زمانی خدمت آیت‌الله جنتی رسیدم گفتند چرا وضعیت مجلس اینگونه است؟ گفتم حاج آقا نصف تقصیرات متوجه شماست که رد صلاحیت‌هایتان گسترده بود و بخشی هم متوجه ماست که هرکس ادعا کرد اصلاح‌طلب است ما او را در لیست قرار دادیم. لذا این مجلس محصول نظارت استصوابی شورای نگهبان است و نه ما و نه آنها نباید فرافکنی کنیم بلکه باید در برابر عملکردهایمان پاسخگو باشیم.»

متاسفانه با طرح ماجرای درازهی، که عضو فراکسیون امید بود، برخی اصلاح‌طلبان در این چند روز نظارت استصوابی را علت اصلی ورود چنین افرادی به مجلس دانسته‌اند و تلاش کرده‌اند از خودشان سلب مسئولیت کنند. تابش به‌درستی بر نقش اصلاح‌طلبان هم تاکید کرده است اما باز هم نظارت استصواب شورای نگهبان را مقصر اصلی قلمداد می‌کند.

اما به‌نظر می‌رسد آنچه بیش از همه چیز، فقدان احزاب موثر و قوی در سپهر سیاسی کشور باعث بروز چنین مشکلاتی است. تحزب، لازمه پارلمان است اما در کشور ما به‌سبب سابقه بد احزاب از ابتدای مشروطه تاکنون، مردم تصور خوبی از آن‌ها در ذهنشان ندارند. هرچند به‌نظر می‌رسد در سال‌های اخیر این ذهنیت منفی تا حدودی اصلاح شده است و با تلاش و درایت فعالان سیاسی و مسئولین کشور باید بیش از پیش به سمت تحزب گام برداریم.

***

آخرین اخبار از ماجرای نماینده سراوان

درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی و حادثه تلخ واژگونی اتوبوس در دانشگاه علوم و تحقیقات دو خبر مهمی بودند که از دیروز فضای رسانه‌ای کشور را تحت تاثیر قرار دادند و باعث شدند پیگیری ماجرای محمدباسط درازهی در رسانه‌ها کمرنگ شود. با این حال، امروز وزیر اقتصاد خبر خوبی در این زمینه بیان کرد. دژپسند در پاسخ به سوالی در خصوص ماجرای پیش آمده در گمرک گفت:« کارمندان گمرک به نماینده مجلس توهینی نکرده اند و رفتار خلاف عرفی نبوده است. به رییس مجلس نامه دادم که چون تخلفی از سوی همکارانم در گمرک رخ نداده، با آن ها برخوردی نمی کنم.»

محسن مهدیان از فعالان رسانه‌ای هم از مقاومت رئیس گمرک در برابر فشارها پرده برداشت.

این اتفاقات، بسیار فرخنده است و انتظار افکار عمومی استعفای درازهی و تقدیر از کارمن وظیفه‌شناس گمرک است و رسانه‌ها تا رسیدن به این هدف باید ماجرا را پیگیری کنند.

***

مسئولین پس از کسب رای، پاسخگو نیستند

تابناک نوشت: «اینکه افراد، سیاسیون و احزاب پس از کسب رای و ناتوانی در اجرای وعده های انتخاباتی شان به کل منکر آنچه گفته اند و قول داده اند بشوند، همین آسیبی است که امروز در مورد دسته جات و گروه های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا و اعتدالیونی که با حمایت بخش هایی از این دو طیف سیاسی روی کار آمده اند صدق می کند و کار را به جایی رسانده است که بسیاری از مردم منتظر چیزی غیر از اصلاح طلب و اصولگرا هستند!

مردم انتظار دارند مسئول در مقام خود پاسخگو باشد، نه اینکه وقتی نتوانست موضوعی را به نتیجه برساند، به جای عذرخواهی در نقش اپوزیسیون مسئولیتی که خود بر عهده دارد عمل کند و طلبکار کشور و جامعه هم بشود! این موضوع آسیب بزرگی است که چند وقتی است دامنگیر برخی مسئولان شده و مردم را به شدت آزار می دهد...

اینکه مردم از اصولگرایی و اصلاح طلبی، اعتدالیون و اعتدالی ها، تندروها و تندروی ها، سنتی ها و «تکرارها» خسته شده اند را باید تنها در عملکرد به جای مانده از آنها جست. مردمی که انتظار دارند وقتی کشوری 8 درصد منابع جهان را دارد و یک درصد جمعیت دنیا را، به همان اندازه از این مواهب خدادادی برخوردار بشوند و تنها عده ای خاص که متشکل از بخشی از خانواده ها هستند، برخوردار نباشند و دیگران غیر برخوردار.»

***

آزادی کارگران هفت‌تپه، امید را در دل کارگران زنده کرد

بهمن کشاورز، حقوقدان باسابقه درباره صدور قرار منع تعقیب برای کارگزان هفت‌تپه در روزنامه اعتماد نوشت: «کارگران نیشکر هفت تپه به دلیل اعتراض به وضعیت صنفی و شغلی خود دست به تجمع زده بودند. باتوجه به اینکه اعتصاب در قانون کار ایران به صورت رسمی شناخته نشده است ولی باتوجه به اصل ۲۷ قانون اساسی تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‏ها بدون حمل سلاح و به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است. به نظر بنده تجمع کارگران نیشکر هفت تپه فاقد جرم و وجه کیفری بوده است و قطعا بازپرس محترم پرونده به این نتیجه رسیده‌اند که حکم منع تعقیب را صادر کرده‌اند. این موضوع می‌تواند برای کارگران بسیار امیدوار‌کننده باشد زیرا می‌توانند بدانند که مسوولان کشوری به‌دنبال حل مشکلات آنها هستند و از سوی دیگر به خواسته‌های آنها هم احترام می‌گذارند. اینچنین موضوعاتی می‌تواند باعث کاهش خشم و تنش در بین کارگران و مسوولان بشود و بدانند که حقوق آنها در هر شرایطی محفوظ خواهد بود.»

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۲۸۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اعتبارات سفر دولت در استان سمنان/ واحدهای تولیدی جان گرفتند

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد رضا هاشمی غروب شنبه در دیدار با رئیس و اعضای خانه کارگر استان سمنان به میزبانی این دفتر ضمن بیان اینکه اعتبارات دور دوم سفر رئیس جمهور به استان افزایش داشته است، ابراز داشته است، ابراز داشت: این اعتبارات در حوزه‌های زیرساختی، تکمیل طرح‌های نیمه تمام و انجام پروژه‌های اولویت دار هزینه خواهد شد.

وی از رشد ۳۳۰ درصد اعتبارات عمرانی در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان خبر داد و افزود: این اعتبارات به واحدهای تولیدی استان جان تازه خواهد بخشید و بهبود وضعیت معیشت کارگران را به همراه دارد.

استاندار سمنان ضمن بیان اینکه در سفر دوم رئیس جمهور به استان مطالبات جامعه کارگری نیز مطرح شدند، ابراز داشت: موضوع درمان، معیشت و ایمنی در کار از جمله مباحث مهمی که پیگیری آن در دست اقدام است.

هاشمی بابیان اینکه نگاه دولت سیزدهم نیز همواره بر تکریم و رفع دغدغه‌های جامعه کارگری بوده است، تصریح کرد: علاوه بر آن مطالبات و درخواست‌های جامعه کارگری نیز در تهران پیگیری می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه قدردان زحمات جامعه کارگری هستیم، افزود: مردم استان به ویژه جامعه کارگری در همه عرصه‌ها حضور فعال داشته و این باید به نحو مطلوب پاسخ داده شود.

کد خبر 6090309

دیگر خبرها

  • رشد اعتبارات سفر دولت در استان سمنان/ واحدهای تولیدی جان گرفتند
  • ببینید | اردوغان جنجال به پا کرد؛ شانه زدن موهای رئیس‌جمهور هنگام ورود به دادگاه
  • تصمیمات نادرست در وزارت کار، چرا دستمزد ۱۴۰۳ اصلاح نمی شود؟!
  • مجلس در این هفته| ساماندهی اجاره و اصلاح مالیات بر سوداگری
  • چرا دستمزد ۱۴۰۳ اصلاح نمی‌شود؟!
  • فیلم/ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هو شد
  • فیلم/ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را هو شد
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید