Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به مناسبت روز ملی «ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» در پیامی تاکید کرد: آنچه که بیش از پیش باید مورد توجه مدیران شهری و روستایی کشور قرار گیرد، تقویت آمادگی و افزایش تاب آوری شهر‌ها و روستاهاست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مهدی جمالی نژاد، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی پیامی به شرح زیر صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این پیام آمده است: بلایای طبیعی چالشی جهانی است؛ به طوری که بر اساس گزارش صلیب سرخ جهانی در ده سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزار نفر در حوادثی همچون زلزله، سیل، آتش سوزی، طوفان و رانش زمین جان خود را از دست داده اند که نیمی از این تعداد، قربانی زلزله شده اند.

زمین لرزه‌ها بخش اجتناب ناپذیری از آینده زمین هستند، همان طور که بخشی از گذشته بوده‌اند. کشور ما نیز در منطقه لرزه‌ای بسیار فعال قرار دارد و حافظه تاریخی مردم ما با تعدادی زلزله ویرانگر عجین شده است که خسارت‌های جانی و مالی فراوانی را به کشور تحمیل کرده است.

روز پنجم دی ماه، مصادف با زلزله غمبار شهر بم در سال ۱۳۸۲ به نام "روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی" نام گذاری شده است تا به ما یادآوری کند که باید آمادگی مواجهه با حوادث و بلایای طبیعی را داشته باشیم. زلزله یک سال پیش سرپل ذهاب نیز مهر تأییدی است بر احتمال وقوع حوادثی از این دست که آمادگی بیش از پیش مردم و مسئولین را برای مدیریت و کنترل آثار و پیامد‌های بلایای طبیعی طلب می‌کند.

روز پنجم دی ماه هرسال به ما یادآوری می‌کند که فاجعه اتفاق می‌افتد و قبل از وقوع باید همه اقدامات پیشگیرانه را برای کاهش خسارات بکار بندیم. زلزله‌های ویرانگر و سایر بلایای طبیعی به ما اهمیت آماده سازی برای مواجهه با حوادث را یادآوری می‌کند. ما باید بدانیم که پس از وقوع فاجعه و قبل از رسیدن امدادگران، اولین کسانی هستیم که عمل می‌کنیم و مهم است از قبل آماده کمک به خود و جامعه باشیم.

تجارب حاصل از بحران‌های گذشته نشان داده است که دولت‌ها به تنهایی در مقابله با بحران‌ها به صورت کامل موفق نبوده‌اند و برای انجام عملیات موفق امداد و نجات و کاهش خسارات و تلفات، مشارکت مردم و گروه‌های مختلف در مدیریت بحران بسیار مؤثر است؛ لذا در یک تغییر رویکرد شاهد حرکت از مدیریت بحران متمرکز به سمت مدیریت بحران اجتماع محور بوده و نگاه آسیب پذیری، جای خود را به مفهوم تاب آوری داده است.

تاب آوری نه تنها بر راه حل‌های کالبدی نظیر زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها تاکید دارد، بلکه با نگاهی وسیع بر قابلیت سازی در سیستم‌های اجتماعی، اقتصادی و سازمانی شهر تأکید فراوان دارد.

در این دیدگاه تأکید بر موضوع مشارکت مردمی و تقویت جوامع در برابر مخاطرات طبیعی است. آنچه که بیش از پیش باید مورد توجه مدیران شهری و روستایی کشور قرار گیرد، تقویت آمادگی و افزایش تاب آوری شهر‌ها و روستاهاست.

همچنین لازم است مدیران ضمن ایجاد و تقویت زیرساخت‌های مناسب شهری و روستایی، نظارت موثری بر ساخت و ساز‌ها داشته باشند و با استفاده از فناوری‌های نوین و دانش پایه و کاربست ایده‌های خلاقانه به کاهش اثرات بلایای طبیعی و آسیب‌ها احتمالی کمک کنند.

در این راستا با تأکید بر آینده پژوهی و آینده نگاری، دستیابی به راهبرد‌های جامعی که بتوان با تکیه بر آنها، ایمن سازی شهر‌ها و روستا‌ها و بهبود امنیت شهروندان و حفاظت از اماکن و دارائی‌های مردم را تقویت و محیطی سالم، ایمن و پایدار را ایجاد کرد، از اهمیت بسیار برخوردار است و در این راه رسانه‌ها، نخبگان و افراد اثرگذار نقش بسیار مهمی خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: زمین لرزه زلزله مدیران شهری مقاومت زلزله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۲۹۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود

مدیرکل نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم گفت: با وجود اینکه اطلاع‌رسانی کافی برای اعلام ساعت جمع‌آوری زباله صورت گرفته، نزدیک به ۱۲ درصد پسماند شهر قم در روز جمع‌آوری می‌شود.

سیدمحسن میرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم فرهنگ‌سازی و آموزش را از موضوعات مهم خدمات شهری دانست و اظهار کرد: اگر شهروندان همکاری و مشارکت نداشته باشند، به شهر پاکیزه نخواهیم رسید.

وی در خصوص آموزش‌های شهروندی افزود: پساب خاکستری یا فاضلابی که در بعضی مناطق توسط برخی شهروندان وارد معابر شهری می‌شود یکی از مشکلات مهم محیط زیست شهری در قم است.

مدیرکل نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم خاطرنشان کرد: طی هماهنگی با مرکز بهداشت و شرکت آب و فاضلاب مقرر شد که به شهروندان اطلاع‌رسانی کنند که تعداد زیادی توانستند با شبکه آب و فاضلاب ارتباط بگیرند و بسیاری از انشعابات وصل شد.

میرهادی عنوان کرد: زباله‌های خارج از نوبت که برخی شهروندان در بعضی مناطق خارج از منزل می‌گذارند یکی از معضلات محسوب می‌شود در حالی که ساعت اعلام شده برای جمع‌آوری پسماند از ۲۱:۰۰ تا ۶:۰۰ است.

وی گفت: نزدیک به ۱۲ درصد از پسماند شهر قم در روز جمع‌آوری می‌شود، با وجود اینکه اطلاع‌رسانی لازم به شهروندان انجام شده است و امیدواریم با همراهی مردم بتوانیم زباله روز را کاهش دهیم.

کد خبر 748158

دیگر خبرها

  • هشدار استاندار قم نسبت به کم کاری برخی از مدیران
  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • آمادگی بانک‌ها برای استفاده از برات الکترونیکی
  • معرفی استان کرمانشاه به عنوان مرکز پشتیبانی غرب کشور در سوانح و بلایای طبیعی
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است