Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش ایکنا از همدان، عیسی مسیح یا عیسی ناصری در شهر بیت‌لحم، از شهرهای ایالت ناصره منطقه یهودیه به دنیا آمد، مادر وی مریم به اراده خدا و بدون همسر باردار شد و پسری به دنیا آورد که مسیحیان وی را خداوند در جسم می‌دانند.

در آن عصر، یهودیان به شکل نامطلوبی زیر یوغ بیگانگان قرار داشتند و فشار دولت روم غیر قابل تحمل بود، نهضت‌های بی فرجامی در گوشه و کنار فلسطین برخاست، اما بی‌رحمانه شکست خورد و شاگردان و پیروان او با عزمی استوار به نشر آیین وی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این آیین بازماندگان نهضت‌های پیشین را به خود جلب کرد و اکنون دین مسیحیت یا ترسایی با جمعیت حدود 2.5 میلیارد بیشترین پیرو را در سرتاسر جهان داراست، پیروان این دین بر این باورند که مسیح بر صلیب کشیده شد، سپس از مردگان برخاست و به آسمان عروج کرد و دوباره در پایان برای برقراری صلح جهانی به زمین باز خواهد گشت.

در بخش‌های مختلفی از انجیل، عیسی به خورشید ربط داده شده‌است، بر پایه یک پیشگویی که از ملاکی نقل شده‌است، عیسی به عنوان «خورشید عدالت» دانسته می‌شود: «تا آنکه تو، خورشید عدالت بالا بیایی و درمان در میان بال‌های او است» یوحنا، عیسی را به «روشنایی جهان» تشبیه کرده‌است، چنین نمادگرایی خورشیدی برای عیسی مسیح باعث می‌شود تا بیش از یک روز برای تولد او محتمل شد.

اگر کمی در تاریخ دقیق شویم، در می‌یابیم که مردمان مسیحی ادوار گذشته میان مراسم مذهبی بزرگداشت روز میلاد حضرت مسیح و تاریخ واقعی روز میلاد مسیح تفاوت قائل می‌شدند، این در حالی است که تاریخ دقیق و مشخصی از روز میلاد حضرت مسیح در دست نیست، جالب این جا است که حتی در انجیل هم به طور مفصل در مورد تولد حضرت مسیح صحبت شده اما هیچ تاریخ دقیقی ار آن ذکر نشده است.

 

فرضیات دینی و محاسبات جشن کریسمس

فرض محاسبات کریسمس به یک روز مقدس که پیش از آن است مربوط است، این روز که بر ۲۵ مارس منطبق است روز حلول مسیح است، به عبارت دیگر پس از حلول مسیح، ۹ ماه محاسبه شده و بعد روز کریسمس در نظر گرفته شده‌است، امروزه روز ۲۵ مارس با نام روز بشارت مسیح یا مژده به بانوی ما شناخته شده‌است، این روز در سده ۱۷ میلادی مقدس اعلام شد و ۹ ماه پیش از کریسمس است همچنین این روز با روز اعتدالین هم منطبق است اما به قضیهٔ حلول مسیح مرتبط نیست، چون در آن زمان به فراموشی سپرده شده بود.

شاید بتوان با قاطعیت گفت که سال نو یا کریسمس بدون بابانوئل هیچ معنایی ندارد، بابانوئل در واقع یک کشیش مسیحی به نام سنت نیکولاس بوده که در در حدود سده چهارم میلادی در منطقه ترکیه امروزی زندگی می‌کرده است، او به دلیل اینکه با کودکان رفتار بسیار مهربانی داشت در آن زمان شهرت پیدا کرد و همین رفتار او باعث شد تا در میان مسیحیان این اعتقاد به وجود بیاید که شب سال نو سنت نیکولاس که امروز او را با نام بابانوئل می‌شناسند بیاید و برایشان هدیه‌هایی بیاورد. 

 

درخت کاج در جشن کریسمس

امروزه در تمام جهان درخت کاج نماد مهم کریسمس است، اما درخت سرو در آئین‌های پاکان و فرهنگ قدیم ایران نیز بسیار مهم بوده و درخت جاودانگی تلقی می‌شده‌است هنوز در بسیاری از نقاط ایران به درخت کاج با نگاه تقدس نگریسته می‌شود.

اسلام و مسيحيت از اديان ابراهيمی به شمار می‌آيند،به اين معنا كه اصل دين مسيحيت دين توحيدی است كه خداوند متعال آن را به وسيله حضرت مسيح(ع) برای هدايت بشر فرستاده بود و اسلام نيز دين توحيدی است كه با نبوت حضرت محمد(ص) بعد از دين مسيحيت برای هدايت بشر نازل شده است.

از ديدگاه قرآن، دين خداوند در نزد خداوند فقط يك دين بيشتر نيست كه آن همان اسلام است، لذا خداوند در قرآن كريم فرموده است: «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ؛ هر آينه دين در نزد خدا دين اسلام است»(آل عمران/ آیه 19).

در جای دیگر نیز پروردگار می‌فرمایند: «وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرين؛ و هر كس كه دينی جز اسلام اختيار كند از او پذيرفته نخواهد شد و در آخرت از زيانديدگان خواهد بود»(آل عمران/ آیه 85).

عقل نیز حكم می‌كند که دين خداوند در تمام زمان‌ها بايد دارای يك حقيقت باشد، چرا که انسان در هر دوره و زمانی دارای یک حقیقت و یک فطرت است لذا با این يگانگی در حقيقت و فطرت انسان به هدايت و رستگاری يك سان نيازمند است

 با توجه به اينكه حقيقت انسان و بشریت در تمام ادوار دارای يك حقيقت بوده و از فطرت يكسان برخوردار می باشند لذا همگی با تفاوتی از اين جهت در بين آنها وجود ندارد، از طرف ديگر از خدای واحد و عالم و حكيم برای بشر با نيازمندی يكسان آنها، نزول اديان مختلف و متضاد برخلاف حكم عقل است.

 

مسيحيت هیچ منافات و تضادی با دين اسلام ندارد

لذا دين مسيحيت در اصل به گونه‌ای بوده كه هيچ منافات و تضادی با دين اسلام ندارد به جزء برخي تفاوت‌هايی كه در شريعت آنها بنا بر اقتضای زمان وجود داشته است، اما اين دين با تحريفات و دستبردهای انسان‌های مغرض از اصل خود دور شده و به شكلی در آمده است كه با دين اسلام تفاوت‌هاي بسیاری در حد تضاد و تنافی پيدا كرده است.

فرق اساسی بين اين دو دين در مورد شخصيت و هويت حضرت مسيح(ع) است، دين اسلام حضرت مسيح (ع) را انسان و بنده‌ای از بندگان خدا معرفی نموده كه به عنوان پيامبر اولوالعزم با داشتن كتابی آسمانی به نام انجيل از طرف خداوند برای اعتلای كلمه توحيد و عبادت پروردگار يكتا در راستای هدايت بشر به سوی رستگاری مبعوث گرديده است.

درباره خلقت و تولد حضرت مسيح نیز هيچ ابهامی در دين اسلام وجود ندارد و قرآن كريم خلقت حضرت مسيح(ع) را شبيه خلقت حضرت آدم(ع) دانسته و می‌فرمايد: «إِنَّ مَثَلَ عيسی عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُون؛ مثَل عيسي در نزد خدا، چون مثَل آدم است كه او را از خاك بيافريد و به او گفت: موجود شو، پس موجود شد»(آل عمران/ آیه 59).

قرآن كريم اوصاف بسياری را به حضرت مسيح (ع) نسبت داده ازجمله اينكه عيسي(ع) بنده خدا، پيامبر خدا، رسول بنی اسرائيل و يكي از پيامبران اولوالعزم صاحب شريعت و كتابی به نام انجيل، که خدای تعالی نام او را مسيح عيسی نهاد.

اما در دين مسيحيت حضرت مسيح (ع) شخصيت مبهم و چند پهلو دارد، در انجيل، حضرت مسيح (ع) يكبار پسر يوسف نجار، و بار ديگر پسر روح القدس و در موارد متعدد پسر خدا پنداشته شده است در نتيجه اعتقاد مسيحيان بر اين مطلب متمركز گرديده كه حضرت مسيح پسر خداست و پيامبر نبوده و كتابی هم نداشته است بلكه كلام خدا در او تجسد يافته است. 

از اين رو، مسيحيان بر این باورند كه حضرت مسيح پسر خدا است كه در روی زمين به شكل، پسر انسان تجسم پيدا كرده است و از تمامی جهات دارای صفات خدايی و الوهي می‌باشد، در انجيل يوحنا بر اين مطلب تصريح شده است كه: «در ابتداء كلمه بود و و كلمه نزد خدا بود و كلمه خدا بود همان كه در ابتداء نزد خدا بود همه چيز به واسطه او آفريده شد و به غير از او چيزی از موجودات وجود نيافت»، بنابراين الوهيت و خدايی حضرت مسيح (ع) در دين مسيحيت اساس اين دين را تشكيل می‌دهد.

تفاوت دیگر این دو دین که از تفاوت نخست ناشی می شود اين است كه دين اسلام مبتنی بر توحيد و يگانگی خداوند است و غير از آن هر اعتقادی را نسبت به خدا شرك و كفر آميز می داند، اما دين مسيحيت بر اعتقاد به تثليث استوار است، به اين معنا كه خدای پدر و خدای پسر و روح القدس جملگی يك خدا را می سازند.

از تفاوت‌های دیگر این اسلام و مسیحیت آن است که دين اسلام در عين حالی كه دين مسيح را منسوخ و در نزد خدا از رسميت افتاده می‌داند اعتقاد به رسالت حضرت مسيح و كتاب انجيل را از شرايط ايمان به دين اسلام می‌داند در حالی که مسيحيت، پيامبر اکرم(ص) به هیچ عنوان قبول ندارد.

در دين اسلام شريعت الهی محفوظ بوده لذا دستورات خداوند در ابعاد عبادی، و اجتماعی و سياسی، اقتصادی و... مورد تمسك در عمل قرار گرفته و بر اين اساس فقهای اسلام در راستای استنتاج احكام الهی با تلاش‌های بسياری كتاب‌های فقهی گرانبهايی را تحويل امت اسلامی داده اند بنابراین بر طبق شريعت الهی در دين اسلام حلال و حرام و وجوب و حرمت در موضوعات مختلف وجود دارد.

اما از آنجا که در دين مسيحيت، شريعت توسط پولس برداشته شد مسئله وجوب و حرمت و حلال و حرام جايگاهی ندارد و راه يك نوع اباحی گری مطلق، در اين دين باز شده و هيچ نوع تقيدی در آن وجود ندارد، در اين دين فقط آن مقدار از شريعت تورات و موسوی كه در اناجيل تكرار شده است قابل اعتنا است و آن هم منحصر در ده فرمان است كه يك سلسله احكام اخلاقی نسبت به همسايگان می‌باشد.

یادداشت از لیلا خدائی، خبرنگار ایکنا

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا همدان عیسی مسیح حضرت عیسی کریسمس مسیحیت مسیحیت و اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۳۰۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجالس شهدا میدان مقدس و اطهر حضرت فاطمه(س) است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم یادواره شهدای گمنام به مناسبت سالگرد تدفین پنج شهید گمنام در دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه برگزار شد.

این آیین به منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والا مقام و تجدیدمیثاق با آرمان‌های والای آنان، در جوار یادمان این شهدا با حضور استادان، کارکنان، دانشجویان و جمعی از مسئولان شهرستان در محوطه دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم سخنرانان به تبیین مقام شامخ شهدا و ایثارگری‌های آنان در راه حفظ و حراست از نظام مقدس جمهوری اسلامی پرداختند.

رزمنده هشت سال دفاع مقدس در این مراسم گفت: هرکجا مجالس شهدا برگزار می‌شود یقین بدانید میدان مقدس و اطهر فاطمه زهرا(س) خواهد بود.

فرهاد بابلی با بیان اینکه اخلاص یکی از ویژگی‌های شهداست، بیان کرد: اگر علم و دانش وجود داشته باشد، اما اخلاص در عمل نباشد، کمترین فایده را دارد و این اخلاص ویژگی شهیدان بود.

وی، جنگ تحمیلی را بزرگ‌ترین راهکار استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: در آن مقطع زمانی شرق و غرب عالم دست به دست هم داده و صدام را کاملاً تجهیز کردند تا به کشور ما حمله کنند.

رزمنده هشت سال دفاع مقدس گفت: هدف استکبار از تمام این اقدامات اول شکست انقلاب اسلامی و جلوگیری از رشد انقلاب اسلامی بود، البته اهداف دیگری مانند از بین بردن تمامیت ارضی ایران هم داشتند و مرز‌های دریایی و خاکی ما را مورد هجمه قرار دادند، اما هرگز نتوانستند ذره‌ای از این خاک را تصاحب کنند.

در پایان این مراسم که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه برگزار شد با اهدای گل و عطر افشانی مزار پنج شهید آرمیده در این یادمان بار دیگر یاد و خاطره این عزیزان گرامی داشته شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شهر قم غرق در عزا و ماتم شهادت رئیس مذهب جعفری+ فیلم و عکس
  • یادداشت| امام صادق(ع) و نگاه ویژه به شهر مقدس قم
  • شهر مقدس قم، سوگوار شهادت امام صادق (ع)
  • شهر مقدس قم، سوگوار شهادت امام صادق (ع) 
  • از بقیع صدای گریه می‌آید
  • ام‌القرای جهان اسلام معطر به عطر شهدای گمنام شد
  • مجالس شهدا میدان مقدس و اطهر حضرت فاطمه(س) است
  • کارگران در خط مقدم جبهه اقتصادی قرار دارند
  • وداع با پیکر ۲ شهید گمنام در حرم حضرت معصومه(س)
  • جزئیات تشییع پیکر شهدای تازه تفحص شده اصفهانی