Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، در گوشه گوشه این شهر مؤسساتی هستند که به نام قرآن و عترت زینت یافته‌اند و مدیر و مربیان از سر اخلاص و با وجود همه مشکلات آیه‌های وحی را به مشتاقان آموزش می‌دهند. این موسسات شریان‌های حیاتی جامعه‌اند که بدون آن‌ها نشر مفاهیم قرآنی ممکن نخواهد شد.

مؤسسه بلدالامین یکی از مؤسسات فعال قرآن و عترت شهرستان بیرجند است که تا کنون حافظان زیادی را تربیت و دوره‌های قرآنی متعددی را برگزار کرده و مدیر آن نیز یکی از حافظان برجسته خراسان‌جنوبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهمان این مؤسسه شدیم، مؤسسه‌ای که بر اساس گفته مسئولان آن تاکنون کلاس‌های مختلف تجوید عمومی و خصوصی، مفاهیم و تدبر در قرآن، آموزش مداحی و حفظ، کلاس‌های آموزشی ویژه آمادگی برای مسابقات قرآنی و کلاس آموزش مکالمه عربی با تأکید بر جنبه‌های قرآنی برگزار کرده است.

بازی و سرگرمی بهترین روش جذب کودکان به قرآن

سیده محدثه حسینی، یکی از اساتید این موسسه که حافظ ۱۰ جز قرآن کریم است، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: قرآن به همه ابعاد زندگی بشر اشاره دارد و مختص به زمان خاصی نیست.

وی افزود: در این موسسه به تمام ابعادی که قرآن از جمله ابعاد اجتماعی و اقتصادی توجه دارد و با برگزاری کلاس‌های هنری و اجتماعی سعی در تفهیم این مبانی دارد که باعث شده قرآن‌آموزان بیشتر جذب موسسه و قرآن‌آموزی شوند.

این استاد قرآن کریم با بیان اینکه شیوه بیان اساتید و دست اندرکاران این موسسه در جذب قرآن‌آموزان موثر است، تصریح کرد: محیط قرآنی خانواده باعث می‌شود فرد به سوی مفاهیم قرآنی جذب شود و بهترین روش برای جذب کودکان، استفاده از روش‌های بازی و سرگرمی است.

حسینی با بیان اینکه برای جذب کودکان، همراه با نقاشی و بازی به آنان آموزش می‌دهم، اظهار کرد: متاسفانه قرآن را خوب نشناختیم و تنها از آن در جلسات ترحیم بهره برده‌ایم.

وی افزود: لازم است باید همه ابعاد قرآن را بفهمیم تا آن را در زندگی به کار بندیم که سعادت ما را تضمین خواهد کرد.

جلسات قرآن هم تفریح و هم آموزش است

محمدحسین زیبا، یکی دیگر از اساتید این موسسه نیز در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: مدت سه سال است که مشغول تدریس روخوانی و روانخوانی قرآن در این موسسه هستیم.

وی افزود: اگر بتوانیم کودکان و نوجوانان را جذب قرآن مفاهیم قرآنی کنیم و فضای قرآنی را برای آنان شاد کنیم خواهیم توانست به خوبی مفاهیم قرآنی را در جامعه منتشر کنیم.

این استاد قرآن با بیان اینکه تدریس کودکان را از سن دوم دبستان تا هشتم دبستان برعهده دارم، اظهار کرد: چون برچسب قرآنی دارم سعی می‌کنم رفتارمطابق جامعه قرآنی باشد.

زیبا ادامه داد: از کودکی پدر و مادرم قرآن می‌‌خواندند و جلسات قرآنی را با هم شرکت می‌کردیم و زمزمه‌های مادرم باعث شد پیش زمینه‌ای از کشش به سوی قرآن در من ایجاد شود.

وی از روش‌های آموزش کودکان گفت و بیان کرد: برای آموزش کودکان سعی می‌کنم با آنان صمیمی شده و با استفاده از ابزارهای روز پیام‌های قرآنی را به آنان انتقال دهم.

این استاد قرآن اظهار کرد: عده‌ای به صورت افراطی موسیقی گوش می‌کنند و اگر آن‌ها را به درستی با مفاهیم قرآنی آشنا کنیم شاید با گوش دادن به قرائت قرآن، نیاز موسیقایی آن‌ها برطرف شود.

وی با بیان اینکه فضای جلسات قرآنی و قرائت قرآن ابعاد کاملی دارد، گفت: جلسات قرآن هم تفریح و هم آموزش است.

زیبا ادامه داد: موازی‌کاری برنامه‌های قرآنی یکی از مشکلات است که باعث می‌شود، قرآن‌آموزان دیده نشود.

زیبا خاطرنشان کرد: شیوه برخورد با جوانان و نوجوانان باعث جذب بیشتر آنان به سمت قرآن می‌شود که این موسسه سعی کرده است در این راستا حرکت کند.

تربیت 40 استاد قرآن در موسسه بلدالامین

حمیدرضا جعفری، مدیر موسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: یکی از تاکیدات خداوند متعال و اولیای الهی لزوم یادگیری قرآن برای تحصیل تعالیم این کتاب مقدس است.

وی افزود: با توجه به اینکه مبادی فراوانی در حیطه آموزش‌های قرآنی متصور است موسسه فرهنگی بلدالامین به صورت غیررسمی فعالیت خود را در حدود 15سال پیش به صورت دوره هفتگی قرآنی آغاز کرد.

مدیر موسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند ادامه داد: این دوره به زودی با انگیزه و تلاش فراوان اعضای خود شروع به گسترش فعالیت‌های خود کرده و توانست در ابتدا برنامه هفتگی خود را به صورت یک برنامه با کیفیت آموزشی درآورد و در ادامه با در اختیار داشتن مکانی کوچک و با حمایت و تلاش خود جوانان جلسه برنامه‌هایش را به صورت تدریجی گسترش دهد.

جعفری بیان کرد: این موسسه افتخار دارد از ابتدای کار خویش تا هم اکنون در کنار خود همواره از وجود حدود 40 استاد و مربی که همگی جوانگرا بوده و با اخلاص در راستای اهداف موسسه همکاری کرده‌اند استفاده کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از سه هزار خواهر و برادر مرتبط با فعالیت‌های موسسه در حال همکاری هستند، افزود: برگزاری مجالس قرآن هفتگی در منازل اعضای موسسه جمعه شب‌ها به همراه فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی جالب و برگزاری محفل هفتگی خواهران هر هفته در محل موسسه همراه با یک برنامه متنوع و مناسب آن هفته از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این موسسه است.

مدیر موسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند ادامه داد: برگزاری محافل قرآنی هرشب در ماه مبارک رمضان در مساجد مختلف شهر بیرجند همراه با برنامه‌های ویژه شب قدر و برگزاری این برنامه ویژه خواهران در محل موسسه که همه روزه شرکت کنندگان از مباحث دینی در قالب گفتگو و پرسش و پاسخ از اساتید مجرب در موضوعات مختلف احکام، اخلاق، تفسیر و طب سنتی از دیگر برنامه‌ها است.

جعفری اظهار کرد: برگزاری روضه ابا عبدالله الحسین(ع) همراه با زیارت عاشورا در تمام ایام محرم و صفر و ادامه این مراسم در طول سال، برگزاری جلسه هفتگی آموزش قرائت و حفظ قران بعد از نماز مغرب و عشا در مهدیه بیرجند و برگزاری جلسه هفتگی آموزش قرائت و حفظ در محل مسجد حضرت ولیعصر(ع) از دیگر برنامه‌های این موسسه است.

وی افزود: برگزاری محافل انس با قرآن در شهرستان‌ها و روستاهای تابعه بیرجند از جمله سربیشه، معدن قلعه زری، سرخنگ، مزار کاهی، رزگ و ریچ و برگزاری محفل انس با قرآن در موسسه توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) بیرجند از دیگر بنامه‌ها است.

مدیر موسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند ادامه داد: برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن شامل حفظ کل، روخوانی و روانخوانی، تجوید عمومی و تخصصی، مفاهیم و تدبر، آموزش مداحی، مکالمه عربی از برنامه‌های این موسسه است.

جعفری اظهار کرد: همچنین این موسسه دوره‌های طب سنتی و دوره تربیت مربی حفظ قرآن کریم و اعطای گواهینامه کشوری و دوره تدبر در قرآن کریم در ماه رمضان و اردوهای سیاحتی و زیارتی و کارگاه‌های آموزش مهارت‌های پیش از ازدواج و کارگاه بهترین انتخاب -بیشترین امتداد را نیز برگزار می‌کند.

وی برپایی کارگاه قالی بافی عتبات عالیات را از برنامه‌های جانبی این موسسه نام برد که در آن بانوان محله با عشق به این کار می‌پردازند، تصریح کرد: این موسسه در کنار آموزش‌های قرآنی از آموزش هنری نیز غافل نشده و کلاس‌هایی از قبیل خیاطی، هویه کاری، شفق کاری، تراریوم و ویترا نیز برگزار می‌کند.

موسسات قرآنی، آموزش و نشر مفاهیم قرآن در جامعه را برعهده دارند، مفاهیمی که چراغ راه انسان‌ها هستند و می‌توانند انسان را به سعادت اخروی برساند.

گزارش از زهرا حمیدی

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا خراسان جنوبی موسسات قرآنی فعالیت های قرآنی آموزش هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۳۱۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلفیق هنر دست و صنعت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ آقای پوریان و همسرش خانم آشوری می‌گویند: در واحد تولیدیشان علاوه بر آموزش تخصصی گلدوزی با چرخ، شیوه‌های نوین کسب و کار را به مجموعه تحت پوششان آموزش می‌دهند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گنبدکاووس نیز می‌گوید: سه هزار هنرمند در گنبدکاووس در رشته سوزن دوزی فعالیت می‌کنند و وجود چنین زنجیره‌های تولیدی، رونق کسب و کار آنها را موجب می‌شود.

مریم آتابای خاطرنشان کرد: این واحد تولیدی علاوه بر حفظ نقوش سنتی سوزن دوزی قوم ترکمن، تلاش کرده است، این رشته را کاربردی‌تر و با هزینه‌های کمتری در اختیار عموم مردم قرار دهد.

وی با بیان اینکه تولیدات این واحد فعال در گنبدکاووس تلفیقی از هنر دست و صنعت است، گفت: استفاده از پوشاک سوزن دوزی شده، بسیار مورد توجه قشر‌های مختلف قرار گرفته است و ما هم به دنبال حمایت از کسب وکار‌هایی که رنگ و بوی تولید داخلی داشته باشد، هستیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۱۰۶۶ ختم قرآن به نیت شهدای قوچان انجام خواهد شد
  • کارگاه آموزشی جامع مدیریت امور قرآنی در یاسوج برگزار شد
  • برگزاری اردو برای پرورش دانش‌آموزان از ساعت‌ها سخنرانی مفیدتر است
  • تلفیق هنر دست و صنعت
  • برگزاری کارگاه آموزشی سامانه جامع حمد در یاسوج
  • برگزاری مسابقات قرآن بین کودکان و دانش آموزان در روستای الیف + تصاویر
  • غوغای «فرشته‌های کابلی» در «قصر دارالامان»
  • برگزاری کلاس‌های بازیگری برای دانش آموزان تهرانی
  • برگزاری طرح «هر روستا یک خانه قرآن» در ملایر
  • رقابت‌های قرآنی دانش‌آموزی استان مرکزی