Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از موارد بسیار مهم در سعادت و یا شقاوت آدمی انتخاب دوست و هم‌نشين و نیز مجالست و مؤانست با اهل غفلت یا اهل ذکر به دليل اثرگذاری سریع و زود بر رفتار و شخصيت انسان است؛ زیرا روح و نفس انسان بسیار حساس و تأثیر‌پذیر است. امام علی(ع) در اهميت دوست می‌فرمايد: «سَلْ عَنِ الرَّفِيقِ قَبْلَ الطَّرِيق»[1]؛ پيش از اينكه در راهي قدم گذاري، نخست از رفيق راه و همسفر خود بپرس(که با چه کسی همسفر هستی).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آدمی در این سرای خاکی راهی طولانی و عظیم به سوی ابدیّت و ابدی‌شدن دارد پس انتخاب رفیق راه یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های سیر‌الی‌الله است. حضرت، معیار دوستی و رفاقت را این‌گونه بیان می‌فرمایند: «إِنَّمَا سُمِّيَ الرَّفِيقُ رَفِيقاً لِأَنَّهُ يَرْفَقُكَ عَلَى صَلَاحِ دِينِكَ فَمَنْ يَرْفَقُكَ عَلَى صَلَاحِ دِينِكَ فَهُوَ الرَّفِيقُ الشَّفِيق.»[2]؛ رفيق را به خاطر اين رفيق مي‌نامند كه تو را در جهت مصالح ديني‌‌‌ات همراهي مي‌كند، پس تنها كسي رفيق توست كه در اين مسير ياري‌ات نماید. وقتی انسان در انتخاب دوست و رفیق حساسیت و وسواس نداشته باشد در قیامت ندامت و پشیمانی گریبان‌گیر وی خواهد شد.[3] پس دوست و همنشین می‌تواند نقش موثری در سعادت و یا شقاوت یک نفر ایفا کند.

خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: ما سَلَكَكُمْ في‏ سَقَر...وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضين...فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشَّافِعين‏؛ (به آنان رو كرده‏) مى‏گويند: چه چيز شما را به دوزخ وارد كرد؟... و با فرورفتگان (در گفتار و كردار باطل‏) فرومى‏رفتيم‏... پس آنان را شفاعت شفيعان سودى نمى‏دهد.[4]

تشریح معنای «خوض»

الخوض، با دست آب نوشیدن و در آب در آمدن و عبور کردن در آب و در کارهای دیگر بطور استعاره بکار رفته است. بیشترین مواردی که واژه خوض در قرآن وارد شده در‌باره چیزهائی است که پرداختن به آن‌ها مذّمت شده است[5]، ابن‌منظور نیز کلماتی قریب به همین مضامین راغب دارد.[6] ابن‌فارس نیز معتقد است«خوض» به معنای دخول و وارد شدن در چیزی است.[7] ناگفته نماند این کلمه در قرآن کریم در ورود به آب اصلا بکار نرفته و در همه‌جا، موارد آن خوض در باطل است.[8]

خوض در باطل‌، معنى وسيع و گسترده‌اى دارد كه هم شامل ورود در مجالس كسانى مى‌شود كه آيات خدا را به باد استهزا مى‌گيرند، تبليغات ضداسلامى مى‌كنند، و يا شوخي‌هاى ركيك دارند، يـا گـنـاهـانـى را كـه انجام داده‌اند به عنوان افتخار يا تلذد نقل مى‌كنند، و همچنين شركت در مـجـالـس غـيـبت و تهمت و لهو و لعب و مانند آن‌ها، ولى در آيه مورد بحث بيشتر نظر بر مجالسى اسـت كـه بـراى تـضـعـيـف دين خدا و استهزاى مقدسات، و ترويج كفر و شرک و بى‌دينى تشكيل مى‌شود. اين‌ها بدون هيچ تخفيفی در سقر جای خواهند گرفت و شفاعت در مورد آن‌ها معنا و جايگاهی ندارد.[9]

شیخ طبرسی می‌نویسد: (وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِينَ) قتاده گويد: هر وقت فريبنده‏اى فريبكارى مي‌نمود و در باطل فرو مي‌رفت ما هم با او فرو رفته و فريب مي‌خورديم و معنايش اين است كه ما بوديم كه خود را بگذشتن در باطل آلوده نموده مانند آلوده شدن مرد بفرو رفتن در كثافات پس چون اين گروه سير می‌كردند با افرادى كه تكذيب می‌كردند حقّ را و پيرو بودند آنان را در منطق، بودند فرو رفتگان با ايشان.[10]

در تفسیر روض‌الجنان نیز چنین آمده: وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ‏، و روز قيامت كه روز جزاست دروغ داشتيم و اين دليل است بر آن كه مراد به آيات كافرانند، و اين حكم ايشان را خواهد بودن‏.[11]

در تفسیر شریف لاهیجی هم چنین آمده است: وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِينَ‏ و بوديم ما كه خوض مى‌كرديم و فرو مي‌رفتيم در امور باطله با خوض كنندگان و فروروندگان‏.[12]

آلوسی هم معتقد است: وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِينَ‏ أي نشرع في الباطل مع الشارعين فيه‏.[13]

همچنین در تفسیر بیان‌السعاده هم همین معنا ذکر شده است: وَ كُنَّا نَخُوضُ‏ ما در آيات با ردّ و قدح و طعن و استهزا خوض مى‏كرديم و فرومى‏رفتيم. مَعَ الْخائِضِينَ‏ با كسانى كه در آيات اين چنين فرومى‏روند.[14]

بیان محمد‌جواد مغنیه نیز همین است: وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِينَ، هرچيزى را ناديده مى‏گرفتيم، جز كارهاى بيهوده كه بدان مى‏پرداختيم‏ و در هر جايگاهى وارد مى‏شديم، جز جايگاه حق و نيكى.[15]

علامه طباطبائی نیز معتقد است: وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِينَ منظور از خوض سرگرمى عملى و زبانى در باطل، و فرو رفتن در آن است، به طورى كه به كلى از توجه به غير باطل غفلت شود.[16]

طبرانی نیز همین عقیده را دارد: وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِينَ؛ و كنا نخوض مع أهل الباطل في الباطل و التكذيب.[17] همان‌طور که قاطبه مفسرین نوشته‌اند، هم‌نشینی و سرگرم‌شدن با افرادی که اهل باطل هستند سبب می‌شود که انسان از رحمت الهی که مصداق بارز آن همان شفاعت باشد دور شود که این مطلب از بیان صریح آیه شریفه فهمیده می‌شود.

ادامه دارد...

احمد گلستانی عراقی

پی‌نوشت‌ها:

[1] .کلینی، محمد بن يعقوب، الكافي(ط - الإسلامية) –ج ۸ ؛ ص۲۴

[2] .ليثى واسطى، على بن محمد، عيون الحكم و المواعظ (لليثي) ص۱۷۸

[3] .تأثیر مؤانست و همنشينی با اشخاص بد‌، پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، با جابجایی.

[4] .سوره مدثر، آیات 42 – 48.

[5] .راغب اصفهانی، حسین‌بن‌محمد، مفردات فی غریب القرآن، ص 216

[6] .ابن‌منظور‌، محمد بن مکرم‌، لسان‌العرب‌،  ج1 ، ص 1197

[7] .ابن‌فارس‌، احمد‌بن‌فارس‌، معجم مقاییس‌اللغه‌، ج 2 ، ص 229

[8] .قرشی بنایی‌، علی اکبر‌، قاموس قرآن‌، ج 2 ، ص 312

[9] . مکارم شیرازی‌‌، ناصر و دیگران‌، تفسير نمونه‌، ج‏25 ، ص 254

[10] . طبرسی‌، فضل بن حسن‌، تفسير مجمع‌‌البيان‌، ج‏2 ، ص  84

[11] . ابوالفتوح رازی‌، حسین بن علی‌، روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن،ج‏20، ص36

[12] . اشکوری‌، محمد بن علی‌، تفسير شريف لاهيجى‌، ج‏4، ص 639

[13] . آلوسی‌، محمود بن عبد الله‌، روح المعاني‌،ج‏15، ص 147

[14] . سلطان علی‌شاه‌، سلطان محمد بن حیدر‌، ترجمه تفسير بيان السعادة فى مقامات العبادة، ج‏14، ص 365

[15] . مغنیه‌، محمد‌جواد‌، ترجمه تفسير كاشف‌، ج‏7، ص776

[16] . طباطبائی‌، محمد حسین‌، تفسير‌الميزان‌،ج‏20، ص 153

[17] . طبرانی‌، سلیمان بن احمد‌، التفسير‌الكبير: تفسير القرآن العظيم (الطبرانى)‌،ج‏6، ص388

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری ایکنا ایکنا مرکزی شفاعت سعادت و شقاوت استان مرکزی اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۳۱۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوک به تیم ملی: ستاره ایران VNL را از دست داد

به گزارش "ورزش سه"، اردوی تیم ملی والیبال ایران برای حضور هرچه بهتر در رقابت‌های لیگ ملت‌های 2024 که از یکم خردادماه در کشورهای برزیل و ترکیه آغاز می‌شود، از امروز وارد فاز جدی‌تر شد.

بردیا سعادت به دلیل گذراندن دوران نقاهت پس از حادثه رانندگی‌اش در ترکیه از هفته گذشته به اردوی تیم ملی پیوست تا با نظر نهایی کادر پزشکی و فنی درصورت نبود مشکل به تمرین بپردازد اما با توجه به نتایج آزمایشات و گزارش پزشکی و صحبت‌هایی که با سرمربی تیم ملی و رئیس فدراسیون والیبال انجام شد، با در نظر گرفتن اولویت سلامتی بردیا سعادت، به این بازیکن برای گذراندن کامل دوران نقاهت از حادثه رانندگی استراحت داده شد. گفتنی است که زمان کمی برای آمادگی و حضور در لیگ ملت‌های 2024 باقی مانده است و این بازیکن با اخلاق تیم ملی والیبال کشورمان در این رقابت ها به استراحت و طی کردن دوران نقاهت خود خواهد پرداخت به همین دلیل خروج وی از اردوی تیم ملی با نظر پائز و موافقت رئیس فدراسیون قطعی شد.

بردیا سعادت در خصوص خروجش از اردوی تیم ملی گفت: در ابتدا از کادر فنی و رئیس فدراسیون والیبال که پس از تصادفی که داشتم جویای احوالم بودند، تشکر می‌کنم. بعد از دوران نقاهتم در ترکیه و پس از ورود به ایران وارد اردوی تیم ملی والیبال ایران شدم اما براساس آزمایش‌هایی که انجام دادم، دکتر نیاز بر این دانست که به خاطر سلامتی‌ام، باید مدتی استراحت کنم.

وی با تاکید بر این که مدت کوتاهی قادر به انجام فعالیت‌های ورزشی نخواهم بود، تصریح کرد: زمان کمی تا شروع لیگ ملت‌ها باقی مانده است. متاسفانه با وجود انگیزه بسیاری که داشتم و علی‌رغم آمادگی ذهنی و بدنی برای پوشیدن پیراهن و عضویت در تیم ملی کشورم برای چهارمین سال متوالی و همچنین تمایلم برای شاد کردن دل مردم با کسب پیروزی، با شرایطی که بعد از تصادفم به وجود آمد قادر به همراهی تیم ملی نیستم.

بازیکن قطر پاسور والیبال کشور ادامه داد: قطعا تمریناتم را ادامه خواهم داد و امیدوارم با فیزیوتراپی و ریکاوری خوب، پرقدرت تر از قبل به تیم ملی برگردم. بتوانم از این افتخار برخوردار شوم که بار دیگر پیراهن تیم ملی کشورم را بر تن کنم.

دیگر خبرها

  • نگاهی به تقابل سپاهان و پرسپولیس؛ فینال بزرگ‌ فصل
  • مانع بزرگ بر سر راه تمدید قرارداد اوسمار
  • تفال به حافظ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ مرا به رندی و عشق آن فضول عیب کند...
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (11 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • بردیا سعادت لیگ ملت‌ها را از دست داد
  • شوک به تیم ملی: ستاره ایران VNL را از دست داد
  • آب‌های نیلگون، روی پرده نقره‌ای
  • شایعه داغ در اصفهان؛ «محمد» نام جدید ژوزه مورایس؟
  • گرایی بازهم به تیم ملی کشتی دعوت نشد!