Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،حمیدرضا رحمانی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی بابلسر گفت: محدودیت منابع آبی در سال‌های اخیر تهدیدی برای بخش کشاورزی به شمار می‌رود که کشاورزان برای ادامه کار و تولید چاره‌ای جز به کارگیری راهکار‌های جدید همچون کشاورزی حفاظتی ندارند.

وی افزود: در این راستا و در جهت کاهش میزان آب مصرفی، امسال ۲۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی بابلسر با اعتبار ۱۴ میلیارد رالر به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار و کم فشار مجهز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحمانی گفت: تاکنون در ۱۲ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کشت بدون شخم کلزا انجام شد و تسهیلات مربوط به دریافت ادوات برای کشت نوتیلیج به متقاضیان پرداخت می‌شود.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی بابلسر با بیان اینکه در شرایط کنونی که کشور با محدودیت فزاینده در منابع آب و خاک دست و پنجه نرم می‌کند، کشاورزی حفاظتی مرهمی بر عطش زمین کشاورزی است، افزود: این شیوه از کشت به‌خاطر استفاده از بقایای گیاهی به عنوان ذخایر مواد آلی برای احیا، حفظ رطوبت ذخیره شده در خاک، افزایش حاصلخیزی خاک، پایداری در تولید و افزایش عملکرد مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه حداقل استفاده از ماشین آلات کشاورزی و عملیات خاک ورزی یکی دیگر از اصول کشاورزی پایدار حفاظتی است، گفت: کاهش هزینه اجرای عملیات خاک‌ورزی و کاشت، کاهش میزان تردد در سطح خاک و جلوگیری از فشردگی آن، کاهش سرمایه‌گذاری در ماشین‌های کشاورزی، صرفه‌جویی قابل توجه در زمان و انرژی مصرفی به ازای هر هکتار از جمله مزایای دیگر کشاورزی حفاظتی است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی بابلسر با بیان اینکه نگهداری بقایای کشت قبلی موجب حفظ رطوبت، کاهش تبخیر و افزایش فعالیت فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک خاک می‌شود، گفت: استفاده از دستگاه‌های کارنده نوین از جمله انجام کشت نوتیلیج این امر را ممکن می‌کند.

رحمانی با اشاره به کاهش آفات و علف‌های هرز به عنوان یکی از فواید رعایت تناوب زراعی در کشاورزی حفاظتی افزود: در ۹۲ هکتار از مزارع دیم شهرستان که سال گذشته زیرکشت گندم و سویا قرار داشت، کلزا کشت شد.

انتهای پیام/آ

اعتبار میلیاردی برای تجهیز باغ های استان به سیستم‌ نوین آبیاری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی اقتصاد مقاومتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۳۲۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم

روح الله احمدزاده در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: با توجه به تنوع آب و هوایی مناسب این شهرستان برای کاشت نهال انجیر دیم، کاشت انجیر در اراضی بخش چاهک اجرا شد.

وی با بیان آنکه انجیرهای کشت شده در شهرستان از ارقام استهبان، سبز، سیاه و گلاب است، افزود: انجیر دیم تنها از طریق نزولات آسمانی آبیاری می‌شود و اگر بارندگی کمتر از حد نرمال باشد به صورت غرقابی سه تا چهار مرحله آبیاری می‌شود.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی شهرستان خاتم تصریح کرد: در شهرستان خاتم ۶۵ هکتار انجیر وجود دارد که ۴۲ هکتار بارور و ۲۳ هکتار غیر بارور است و ۲۸۰ هکتار اراضی شیب دار به کشت انجیر اختصاص یافته است.‌

کد خبر 6092042

دیگر خبرها

  • قرارگیری چهارمحال و بختیاری در جایگاه دوم استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • آیا از لوله سیاه آهنی برای مصارف کشاورزی می‌توان استفاده کرد؟
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • آیا می توان گیاهان را به صورت خودکار آبیاری کرد؟
  • راهنمای جامع انتخاب و خرید دزدگیر منزل
  • کشاورزی حفاظتی در گرمسار به هزار هکتار افزایش می‌یابد
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران