Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان گفت: تامین آب و نجات سفره‌های زیرزمینی نیازمند سرمایه‌گذاری در طرح‌های آبخیزداری و سیلاب است. ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱ استانها کاشان نظرات - اخبار استانها -

مجید کافی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم در کاشان، اظهار داشت: شهرستان کاشان از ابتدای تاریخ یک منطقه خشک و کم آب است و مربوط به دهه‌های اخیر نیست و اکنون به‌خاطر خشکسالی کم آبی در این منطقه نمود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر جهاد کشاورزی افزود: طبق تعاریف موجود منطقه‌ای که زیر 300 میلی متر بارندگی داشته باشد منطقه خشک و کم آب محسوب می‌شود و در بهترین شرایط جوی آمارهای هواشناسی نشان می‌دهد کاشان به عدد 230 میلی متر هم نرسیده است.

وی با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی بیش‌ترین مصرف کننده آب خام در جهان است تصریح کرد: مشکل کم آبی کاشان مشکل بخش کشاورزی نیست و این بخش برای حفظ آب و استمرار برداشت آب بیش از همه سرمایه‌گذاری می‌کند.

کافی‌زاده بیان کرد: در دو سال گذشته بیش از هزار و ششصد هکتار اراضی کشاورزی را تجهیز به آبیاری نوین و بیش از 3 هزار و 400 هکتار در دست اقدام داریم که حداکثر تا یک‌ سال آینده این 5 هزار هکتار باعث می‌شود مصرف قابل توجهی از برداشت سفره‌های آب زیرزمینی کاهش پیدا کند.

70 درصد طرح‌های آبخیزداری استان اردبیل اجرا شد17 پروژه آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در همدان اجرا می‌شود80 پروژه آبخیزداری با بیش از 24 میلیارد تومان اعتبار در استان گلستان اجرا می‌شود
وی با اشاره به اینکه ما متولی آب نیستیم ما متولی کشاورزی و استفاده بهینه از آب هستیم عنوان کرد: برای تامین آب و نجات سفره‌های آب زیرزمینی در این منطقه کمترین سرمایه‌گذاری را کردند و سرمایه‌گذاری در تامین آب فقط در قالب طرح‌های آبخیزداری و بخش سیلاب است.

وی در ادامه افزود: در این منطقه بارندگی در فصولی است که خارج از زمان کشاورزی است و در زمان بارندگی طولانی مدت به دلیل شیب تندی که این منطقه دارد تبدیل به سیلاب می‌شود و قابل استفاده در بخش کشاورزی نیست.

مدیر جهاد کشاورزی افزود: این منطقه 23 هزار هکتار اراضی قابل کشت که 15 هزار هکتار سطح سبز، 9 هزار سطح باغات و 6 هزار هکتار زراعت است. در ابتدای انقلاب 15 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین تجهیز بود ولی اکنون حدود 7 هزار و پونصد هکتار آبیاری نوین در اراضی کشاورزی را داریم.

وی در رابطه با کشت محصولات آب‌بر در این منطقه گفت: قانونی در مورد منع کشت این محصولات نیست و مالک اختیار آب و زمین خود را دارد و هر منطقه‌ای استعداد تولید محصولی خاص خود را دارد اما با توجه به وضعیت منطقه باید کشت‌هایی را توسعه دهیم که مصرف آب را رعایت کند.

کافی‌زاده گفت: این منطقه یکی از  شهرستان‌های پیش‌رو در تغییر الگوی کشت است و از قدیم کشاورزان محصولاتی را کشت می‌کردند تا آب را بهینه استفاده کنند. تغییر الگوی کشت به باغ گل محمدی، کشت گیاهان دارویی، حذف مزارع پنبه و تبدیل آن به باغات پسته یا کشت تلفیقی باعث مصرف آب کم‌تر، تولید بیش‌تر و تامین اقتصاد کشاورز است.

وی با بیان اینکه 45 هزار نفر شاغلین بخش کشاورزی هستند خاطرنشان کرد: هنری که مسئولان باید داشته باشند این است که باید اشتغال کشاورزان و تولید کشاورزی را حفظ کنیم زیرا ما مشکل کمبود آب نداریم بلکه مشکل مدیریت آب را داریم و بحث آبخیزداری نجات بخش کشاورزی است.

انتهای پیام/ح

R7845/P1357/S6,1369/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۳۳۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم قربان پور ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات موثر اداره امور اراضی جهاد کشاورزی اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات مجموعه جهاد کشاورزی واگذاری ۱۵۲ هکتار از اراضی دولتی به طرح های مختلف کشاورزی و غیره بوده است.

رییس جهاد کشاورزی کاشمر ادامه داد: در سال جاری باهدف آموزش بهره برداران بیش از ۲۵۰ نفر روز دوره آموزشی برگزار شده و بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از اراضی به طور موثر پیمایش شده که منجر به صدور ۸۰ مورد اخطاریه و ۴۰ مورد اعمال قانون تبصره ۲ ماده ۱۰ وتعداد ۶ مورد ماده ۳ طبق قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغی شده است.

وی بیان کرد: در سال جاری ۱۸ مورد نقشه تجمعی پلاک های دارای رفع تداخلات با سطحی بالغ بر ۳هزار و ۵۰۰ هکتار تهیه شده و۶۳۰ نفربهره بردار با سطحی برابر ۳۵۰ هکتار به اداره ثبت اسناد و املاک جهت سند دار کردن اراضی معرفی شده اند.

قربان پور اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۱۰ مورد ثبت پرونده حقوقی و تعداد ۱۷۳ مورد از پرونده های سنوات گذشته را در سامانه ثبت کرده ایم.

رییس جهاد کشاورزی کاشمر خاطر نشان کرد: همچنین طرح های اجرا شده در قالب تبصره یک ماده یک ۹ مورد و ۱۳ مورد نیز در قالب طرح های واگذاری اراضی ملی انجام شده است.

کد خبر 6093028

دیگر خبرها

  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • مراقبت کنید طرح هادی درزمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود
  • زیمبابوه به صنعت کشاورزی و دارویی ایران نیازمند است
  • وضعیت اطلاع‌رسانی در کاشان مطلوب نیست
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • انتقاد از رفیق بازی مدیران ورزشی در اصفهان/ وزیر ورزش به این بازی مار و پله خاتمه دهد
  • استاندار مرکزی: آموزش فنی و حرفه‌ای راه نجات کشور است
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • امنیت شغلی کارگران در کاشان تامین شود