Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش برنا از ایلام؛آیت قیصربیگی در یادداشتی نوشت: بعد از کش و قوس های فراوان رئیس‌جمهور روحانی لایحه بودجه 98 را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. از مهمترین ویژگی های بودجه 98 می توان به تداوم پرداخت یارانه نقدی، حمایت از معیشت عمومی و استمرار اجرای طرح توسعه و توازن منطقه ای اشاره کرد.

افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان و اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان، حمایت از معیشت عمومی و عدالت اجتماعی، استمرار طرح مقابله با فقر مطلق و استمرار طرح تحول سلامت از دیگر مشخصه های بودجه سال آینده کشور است که این اولویت ها، گامی در راستای تامین نیاز مردم و جلوگیری از افزایش فشار اقتصادی بر زندگی مردم محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با این مقدمه به تحلیلی کوتاه از وضعیت بودجه 98 در مقایسه با قانون بودجه سال 97 در غربی ترین و کوچک ترین استان کشور می پردازیم تا ببینیم نماگرهای بودجه 98 در سرزمین طلوع آفتاب به چه شکلی و شمایلی ترسیم شده است؛ 

1. اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای. در حالیکه اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای کل کشور  62 هزار میلیارد تومان از بودجه 97 به 98 ثابت باقی مانده است و این اعتبارات در استان های کشور از 23 هزار میلیارد تومان به 25 هزار میلیارد توامان افزایش 8.7 درصد را نشان می دهد در استان ایلام این میزان از 472 میلیارد تومان در سال 97 به 515 میلیارد تومان در سال 98 می رسد و رشدی 9.2 درصد داشته است. این میزان رشد 9.2 از میانگین کل کشوری و 5. درصد از اعتبارات  استان ها بیشتر بوده است.

2. اعتبارات هزینه ای. در حالیکه اعتبارات هزینه ای کل کشور از 293 هزار میلیارد تومان در سال 97 به 320 هزار میلیارد تومان رسیده است و رشدی 9.2 درصد داشته است. از طرفی اعتبارات هزینه ای استانها از 10 هزار میلیارد تومان در سال 97 به 12 هزار میلیارد تومان در بودجه 98 رسیده است و رشدی 20 درصدی را تجربه کرده است. اما این شاخص در استان ایلام از 222 میلیارد تومان در بودجه 97 به 274 میلیارد تومان در بودجه 98 رسیده که رشدی 23.7 درصدی داشته است که این میزان 14.5 درصد از کل کشور و 3.7 درصد از اعتبارات هزینه‌ای استان ها بیشتر بوده است.

3. اعتبارات طرح های تملک دارایی های سرمایه ای ملی. در حالیکه 120 میلیارد تومان میزان اعتبارات استان از بودجه 97 در این حوزه بوده است این مقدار در بودجه 98 به 176 میلیارد تومان می رسد و رشد خیره کننده 46.7 درصد را تجربه می کند.

4. اعتبارات طرح های ملی استانی شده. این اعتبارات در بودجه 97 برای استان ایلام 68 میلیارد تومان بوده است درحالیکه این میزان در بودجه 98 به 90 میلیارد تومان می رسد و رشدی 32.4 درصدی را نسبت به سال گذشته  نشان می دهد.

5. کل اعتبارات. کل اعتبارات استان های کشور در بودجه 97 عدد 33 هزار میلیارد تومان را نشان می دهد که این میزان در بودجه 98 به 37 هزار میلیارد تومان رسیده است و رشد 12.1 درصد را نشان می دهد. این درحالی ست که کل اعتبارات استان ایلام در بودجه 97 عدد 694 میلیارد تومان را نشان می دهد و در بودجه 98 رقم 790 میلیارد تومان پیش بینی شده است که این میزان افزایش 13.8 درصد را نشان می دهد. در اینجا هم بودجه استان ایلام در این شاخص نسبت به اعتبارات استان های کشور افزایش 1.7 درصد داسته است.

جان کلام اینکه در بودجه سال 1398 سهم کل اعتبارات استان ایلام از کل اعتبارات استان های کشور 2.13 درصد است. حال اگر به دو شاخص عمده جذب بودجه یعنی "جمعیت" و "میزان درآمد" استان ها نگاهی بیاندازیم آنوقت میزان افزایش بودجه استان ایلام اهمیت دوچندان پیدا می کند. بر اساس نتایج سرشماری سال 95، استان ایلام کم جمعیت‌ترین استان کشور با 580 هزار و 158 نفر حدود 0.73 جمعیت کشور را دارا است.

 به عبارتی استان ایلام با 0.73 جمعیت کشور توانسته است 2.13 درصد بودجه کشور را به خود اختصاص دهد. موضوع دوم پائین بودن سهم استان از کل درآمدها به علت پرداخت  مالیات غالب شرکت های توانمند و بزرگ ایلام درخارج از استان و معافیت های مالیاتی ویژه مناطق کمتر توسعه یافته و جنگی و ... است. 

بنابراین و از آنجا که استان ایلام در دو ملاک اصلی اختصاص بودجه یعنی میزان جمعیت و سهم درآمدها در رتبه آخر کشور قرار دارد، می توان چنین گفت که مجموعه پارامترهایی که باعث افزایش بودجه استان ایلام به نسبت میانگین کشوری و درمجموع بیشتر از 9 استان کشور شده است را بایست در علل و عوامل دیگر چون رایزنی های گسترده مسئولان استان ایلام بادولتمردان خصوصا با مدیران ارشد سازمان برنامه و بودجه کشور در بولد کردن نیازهای استان جستجو کرد و در این راستا حضور پرشمار این مدیران در ایلام و بالعکس گواهی مستند بر این ادعاست.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بودجه روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه سرمایه قانون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۳۳۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبلغ این جدول بودجه خیلی درشت است /جدول برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ به تصویب رسید؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان رسیدگی به جدول شماره ۹ گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور (بخش دوم- جداول) با عنوان «برآورد اعتبارات ردیف های متفرقه سال ۱۴۰۳» با تصویب این جدول موافقت کردند.

بنابر روایت ایسنا، روح‌الله متفکر آزاد نماینده مردم تبریز در مخالفت با تصویب این جدول گفت: برخی ردیف‌ها در این جدول آمده درحالی که مسائلی مهمتر از آن در کشور وجود دارد.

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک نیز طی اظهاراتی در موافقت با تصویب این جدول گفت: همانطور که رئیس کمیسیون تلفیق پیشنهاد داد این جدول مربوط به مسائل سالیانه است؛ سال قبل شاهد ایجاد مشکلاتی برای تولیدکنندگان گندم بودیم یا مواردی که ممکن است به دلیل حوادث غیرمترقبه پیش بیاید و نیاز باشد تا به دستگاهی کمک اضطراری شود؛ همچنین در حوزه یارانه‌ها در این جدول اعتباراتی در نظر گرفته شده است‌.

وی تاکید کرد: نه مبلغ این جدول خیلی درشت است و جای آن نیز مشخص است و شامل مواردی در حوزه یارانه‌ها و کمک‌های معیشتی است.

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده دولت به اعلام نظر درباره جدول شماره ۹ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ پرداخت و با بیان اینکه «در این جدول تغییراتی داده شده که عملا مشکلاتی ایجاد میکند و مورد تایید ما نیست»، اظهار کرد: در یکی از این موارد ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای گروه‌های جهادی تعیین شده است که ذیل معاونت اول فعالیت می‌کنند و فعالیت آنها مورد تایید مقامات ارشد نظام است؛ همچنین ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای احیای واحدهای راکد در سال جهش تولید قرار داده‌ایم که هر توی این موارد توسط کمیسیون‌ تلفیق حذف شده است.

وی گفت: درخواست ما بازگشت دو ردیف است و همچنین در مواردی هزینه‌هایی اضافه شده است که درباره آنها قبلاً محاسبه و اعتباراتی پیش‌بینی کردیم؛ دوستان این اعتبارات را اضافه کردند که مورد تایید ما نیست. مثلاً ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه کاغذ جدید برای آموزش و پرورش پیش بینی شده است درحالی که با اعتبارات موجود مشکل این وزارت خانه برطرف می‌شود یا اینکه ۷۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت کمک‌های رفاهی به جهاد کشاورزی اضافه شده است در حالی که اعتبارات کمکهای رفاهی در جای خودش پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: بنابراین در مواردی اضافاتی و کاهش‌های است که مورد بحث است خواهش ما این است که به کمیسیون ارجاع شود.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳، با تاکید بر اینکه کلیات و شاکله این جدول به هم نریخته است اما ممکن است جابجایی‌هایی جزیی به دلیل پیشنهادات کمیسیون‌ها اعمال شده باشد، گفت: ۲۴۸ همت اعتبار جدول ۹ است و آقای منظور اشاره کردند که فقط ۲۵۰۰ همت آن را تغییر دادیم.

وی افزود: امروز ۱۶ میلیون نفر دانش‌آموزان کتاب می‌خواهند اما کاغذ ندارند؛ مبلغی که تعیین شده برای یک پنجم هزینه خرید کاغذ است؛ بنابراین ۹۹ درصد همان است که دولت گفته و ما یک درصد را تغییر داده‌ایم آن هم اعتبارات را استانی کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس پس از استماع سخنان مخالف و موافق و همچنین نماینده دولت و کمیسیون تلفیق، با تصویب جدول ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور موافقت کردند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900954

دیگر خبرها

  • شاخص برخورداری گلستان از صدور اسناد مالکیت، هفت درصد بالاتر از میانگین کشوری
  • مبلغ این جدول بودجه خیلی درشت است /جدول برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ به تصویب رسید؟
  • تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • فرهنگ و هنر در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳
  • بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در بخش فرهنگ و هنر
  • رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها بوده است
  • رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان نسبت به ۱۴۰۲
  • رشد 30 درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان نسبت به 1402
  • کاهش سرانه تخت بیمارستانی خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری
  • اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان به حوزه رسانه در سال جاری