Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛نشست مدیران و فعالان حوزه کشاورزی استان با علیرضا آشناگر استاندار سمنان چهارشنبه ۵ دیماه در محل سالن غدیر استانداری سمنان برگزار گردید.
استاندار سمنان در این نشست با اشاره به عوامل مهم سوء مدیریت درمصرف بهینه آب به احداث سدهای فراوان، بهره برداری مضاعف از منابع زیر زمینی، وخشکسالی هایی ایجاد شده اشاره کرد و گفت:وجود کشت های آب بر، عدم تناسب تولید محصولات کشاورزی با قیمت ناچیز و عرضه آن در بازار از عوامل مهم و موثر در مدیریت سوء مصرف منابع آب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آشناگر عدم مدیریت درست منابع آب را تنها به سو مدیریت مدیران بخش آب مرتبط ندانست و گفت:این معضل به مدیریت کلان هم مرتبط است که نیازمند توجه و بازنگری جدی در این حوزه است.
وی جهاد کشاورزی را متولی بخش عمده ای از تکالیف توسعه ای در بحث کشاورزی دانست و افزود :جهاد کشاورزی متولی امور مهمی است، از اول انقلاب تا کنون کارهای زیادی انجام شده و در شرایط فعلی هم جهاد کشاورزی به وظایفی که به آنها اضافه شده، به نحو مطلوب عمل نموده است،چه در دوران دفاع مقدس و چه در دوران سازندگی توفیقات زیادی این نهاد داشته است .
استاندار سمنان جهاد کشاورزی را نهادی موثر در توسعه اقتصاد دانست و افزود: در این‌ مجموعه نیروی مخلصی کار میکنند و این نهاد از جمله نهادهایی است که با روحیه جهادی کماکان مشغول خدمات دهی به مردم است. تامین غذا، امنیت غذایی تا تولید،توجه به معیشت روستایی از جمله تکالیف متعدی است که بر عهده جهاد کشاورزی است و این نوع خدمات خوبی است. 
آشناگر مجموعه خدماتی که به حوزه عشایر داده میشود را از تکالیف ارزشمندی برشمرد است و گفت:خدمات خوبی به این قشر صورت گرفته که امید است این خدمات خوب در روستاها و عشایر بیشتر ارائه شود تا درجهت توفیق بیشتر در امر توسعه استمرار یابد .
وی در ادامه سخنان خود استان سمنان را استان پهناوری برشمرد و یادآور شد:متاسفانه دو درصد ازکل مساحت استان زیر کشت است و این در شرایطی است که ۸۶ درصد منابع آبی را با بازدهی ۱۷ درصد مصرف میشود .
عالیترین مقام اجرایی استان با بیان‌اینکه بخش عمده ای از جمعیت استان، اقتصاد آن از راه کشاورزی حاصل میشود خاطرنشان کرد:باید تلاش شود با افزایش بهره وری، سرانه در آمدی آنها نیز افزایش یابد و هم به توسعه آموزش در بخش کشاورزی کمک شود تا وضعیت بهره گیری از آب بهبود یابد .
آشناگر گریزی به وضعیت دشت های استان هم زد و یادآور شد:استان سمنان ۲۸ دشت دارد که ۱۵ دشت ان ممنوعه است و ۱۳ دشت فاقد ظرفیت است که عملا از منابع آبی محروم است،از طرفی ۱۵۰ میلیون متر مکعب نیازمند افزایش ظرفیت می باشد،که بارش کم و خشکسالی برای توسعه کشاورزی ایجاد مشکلات زیادی نموده است. باید بهبود وضعیت کشاورزی استان باید چند اقدام مهم صورت گیرد.
او با تاکید بر این نکته که برای بهبود وضعیت کشاورزی استان باید اقدامات مهمی انجام داد خاطر نشان کرد:برای دستیابی به این بحث باید الگوی کشت را درست کنیم،موردی که از آن غفلت کرده ایم و فراموش نموده ایم که کنترل و رصد کنیم، باید برحسب آمایش منطقه مشخص شود،چه نوع کشت در استان باید انجام شود، لذا بخشی از خاستگاه استان که پسته است اگر توسعه یابد، به بهره وری بهتر آب در کشور کمک خواهد کرد.
استاندار سمنان گسترش و تولید کشتهای گلخانه ای و نوع سازه آن را با توجه به بروز کمترین‌خسارت را یادآور شد و گفت: توسعه کشت گلخانه ای باید مد نظر قرار بگیرد و باید تولیداتی که در استان از آب زیاد استفاده میکنند اندک اندک حتی در سطح باغات حذف شوند.
آشناگر با اشاره به این نکته که استان سمنان در بحث کشاورزی جهش خوبی داشته و این امر مورد رضایت رئیس جمهور نیز بوده تصریح کرد: میزان صادرات کشاورزی به مرز ۳۵ میلیون دلار رسیده که این رقم بسیار خوبی است و فرودگاه بین المللی شاهرود نیز میتواند در بحث سرعت صادرات محصولات بسیار موثر باشد .

وی در ادامه همکاری بین بخشی را در جهت توسعه مهم دانست و افزود:باید برای توسعه بیشتر در برخی شرایط همکاری بین‌بخشی وجود داشته باشد، لذا باید برای همکاری و مساعدت برای واگذاری اراضی به کارهای توسعه ای باید رجوع کرد.
مقام عالی دولت در استان در ادامه در خصوص احیای بافت کشاورزی نیز افزود: باغات شهر سمنان در حال نابودی است که باید طرح احیا و استفاده از باغات و منابع آبی که اتلاف می شود ارایه گردد حتی بهره وری از پساب های فاضلاب با جدیت صورت گیرد و هیچ یک‌از منابع آبی از بین نرود . 

وی در بخش پایانی سخنان‌خود در خصوص ضرورت توجه به کمبود منابع آبی گفت:تامین آب برای استان و فلات مرکزی برای شرب است و بخش کشاورزی باید الگوی کشت را تغییر بدهد واز منابع زیر زمینی استفاده کند،توسعه کشت های گلخانه ای و طرح های آبخیز داری و آبخوان داری باید عملیاتی شود، تا از میزان آبی که در اختیار دارد بهره بری لازم شود .

استاندار سمنان، برنامه کلان مدیریت توسعه ای بخش کشاورزی با رویکرد مصرف بهینه آب و بهروری بیشتر را یادآور شد و گفت:عدم توسعه سطح زیر کشت باید ملاک عمل فعالیت این حوزه باشد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: انقلاب جهاد کشاورزی دوران دفاع مقدس فرودگاه کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۳۳۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب ۱۰ داروخانه گیاه پزشکی متخلف در داراب

جاوید عباسی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به پلمب ۱۰ واحد داروخانه گیاه پزشکی بدون مجوز در شهرستان داراب، اظهار کرد: ۲۰ واحد متخلف در این شهرستان نیز به مراجع قانونی معرفی شدند. 

او با بیان اینکه شناسایی این واحد‌ها توسط گروه بازرسی و ساماندهی نهاده‌های کشاورزی انجام شده است، افزود: میزان ۲۰۰ لیتر سم و ۸۰۰ کیلوگرم کود غیرمجاز از این داروخانه‌ها کشف و ضبط شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه داروخانه‌های گیاه پزشکی استان فارس به صورت مستمر و با همکاری ادارات مربوطه مورد پایش و بازرسی قرار می‌گیرند، به بهره برداران توصیه کرد: سموم مورد نیاز خود را با نسخه گیاه پزشکی از داروخانه‌های مجاز خریداری کنند.

عباسی اظهار کرد: گروه بازرسی و ساماندهی نهاده‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس متشکل از نمایندگان مدیریت حفظ نباتات، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، مدیریت بازرسی اتاق اصناف، حراست شرکت خدمات حمایتی، موسسه آب و خاک استان فارس، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و نیروی انتظامی شهرستان هستند که به صورت مستمر نسبت به پایش داروخانه‌های گیاه پزشکی اقدام می‌کنند.

داراب در جنوب شرقی فارس و در فاصله ۲۴۵ کیلومتری شیراز قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • پلمب ۱۰ داروخانه گیاه پزشکی متخلف در داراب
  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • مصرف ۳ هزار و ۸۸۵ میلیون کیلووات ساعت برق در استان همدان
  • زیرساخت‌های درمانی مرکز استان سمنان نیازمند توسعه
  • خاموشی چاه‌های کشاورزی در رفسنجان
  • سومین جشنواره ملی «افتخار من» به کار خود پایان داد
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • سال گذشته ۱۰هزار میلیارد ریالی به طرح‌های اولویت دار جهاد کشاورزی همدان پرداخت گردید
  • لزوم تسریع در استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی