Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل سیاسی گفت: امروز ما با مشکلات و چالش‌های شدید اقتصادی مواجه هستیم که عده‌ای به‌جای پاسخ‌گویی در برابر پیشگاه ملت در مورد عملکرد خودشان، جایگاهشان را از پاسخ‌گو به مطالبه گر، از پاسخ‌گو به مدعی تغییر داده‌اند که این‌یک فتنه بزرگی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ میزگرد «از فتنه تا حماسه - از خواص تا مردم» با حضور محمدجواد یاری، عباس خسروانی، حیدر جهانبخشی و مجتبی صدیقی از کارشناسان سیاسی استان مرکزی در پایگاه تحلیلی خبری دیار آفتاب برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباس خسروانی کارشناس سیاسی در این میزگرد ضمن بیان اینکه فتنه ۸۸ یک امتحان الهی برای انقلاب اسلامی ایران بود، گفت: نظام اسلامی ایران حرف نویی را در دنیا مطرح کرده است و این حرف نو حامیان و مخالفانی در دارد، برای همین انقلاب اسلامی همواره در معرض انواع امتحانات و تهدیدها قرار داشته، دارد و خواهد داشت.

خسروانی فتنه‌ها و امتحانات را تا پافشاری بر مواضع انقلابی ادامه‌دار دانست و عنوان کرد: هنر این است که بتوانیم این فتنه‌ها را شناسایی و فهم کنیم و هم بتوانیم نسبت به خنثی‌سازی و سربلند بیرون آمدن از آن‌ها برنامه‌ریزی و تدبیر لازم را داشته باشیم.

وی به خسارات فتنه ۸۸ پرداخت و تصریح کرد: خسارات فتنه ۸۸ در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی مباحث استراتژیک قابل‌بررسی است؛ یکی ازاین‌دست ابعاد در حوزه اقتصادی است که قطعاً برای مردم ملموس‌تر خواهد بود و بیان آن به فهم بیشتر ماجرا کمک خواهد کرد.

خسارت ۳۲۴ هزارمیلیاردی فتنه ۸۸ به کشور

این کارشناس سیاسی افزود: یکی از برآوردهای صورت گرفته نشان از آن دارد که به‌طورکلی خسارات مادی فتنه ۸۸ بیش از ۳۲۴ هزار میلیارد تومان برای کشور بوده است و اگر به قیمت ایجاد شغل در آن زمان این عدد را نسبت بگیریم و محاسبه کنیم با این هزینه پرداخت‌شده در فتنه ۸۸ می‌توانستیم حدود بیش از ۲ میلیون فرصت شغلی برای جوانان ایرانی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در این فتنه بیش از ۶۳ میلیارد تومان به اموال عمومی تهران خسارت وارد شد و نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی ما اعم از بانک‌ها مؤسسات اعتباری و سایر نهادهای دولتی و سازمانی در آتش خشم و کینه عده‌ای آشوب‌طلب سوختند و دچار خسارات هنگفتی شدند.

خسروانی کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور را یکی دیگر از خسارات فتنه ۸۸ برشمرد و اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از آیتم‌های رشد اقتصادی و ایجاد شغل در کشور استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خارجی و جذب منابع مالی است و این حوزه مهم‌ترین بسترش امنیت داخلی یک کشور است اما متأسفانه فتنه ۸۸ باعث شد بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی که ایران را برای سرمایه‌گذاری محیط خوبی می‌دانستند و علاقه بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری در کشور داشتند از سرمایه‌گذاری منع شوند.

افزایش تحریم‌ها نتیجه فتنه ۸۸

وی به افزایش تحریم‌ها به‌عنوان یکی دیگر از خسارات فتنه ۸۸ پرداخت و تشریح کرد: تا قبل فتنه ۸۸ تحریم‌ها فروکش کرده بود و ناامیدی عمیقی در میان سیاست‌گذاران آمریکایی و اروپایی برای ادامه و تداوم تحریم‌ها ایجادشده بود اما فتنه ۸۸ پیامی را برای آن‌ها ارسال کرد که زمینه برای اعمال تحریم‌های شکننده و خورد کننده و به تعبیری فلج‌کننده فراهم‌شده است. همچنین بسیاری از فتنه گران اعلام می‌کردند که ایران را تحریم کنید تا ما بتوانیم سیاست‌های خودمان را دنبال کنیم. در همین خصوص وال‌استریت اعلام کرده است که تحریم‌هایی که پس از سال ۸۸ بر ایران اعمال شد فقط و فقط در بخش سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار کاهش داشته و این بسیار خسارت آفرین است و وقتی ما در حوزه انرژی سرمایه‌گذاری‌مان کم شود قطعاً تولید و درنتیجه آن درآمدهای ملی و تولید ناخالص کاهش می‌یابد و این‌ها روی نرخ رشد اقتصادی تأثیر بسیار منفی خواهد گذاشت.

این کارشناس سیاسی ایجاد اخلال در روابط اقتصادی ایران با سایر کشورهای دنیا را دیگر خسارت فتنه ارزیابی کرد و ادامه داد: پیامی که فتنه گران از داخل به‌نظام بین‌الملل دادند ناامن جلوه دادن کشور بود و این‌ها باعث شد تا نظام روابط اقتصادی ما با کشورهای مختلف دنیا دچار مشکل شود.

وی به ایجاد اخلال درروند صادرات کشور براثر فتنه ۸۸ پرداخت و تشریح کرد: صادرات کشور در حوزه نفتی و غیرنفتی به‌شدت کاهش پیدا کرد و طبق آمار رسمی که در این حوزه اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد ارزش کل صادرات کشور در سال ۸۸ نسبت به سال ۸۷، ۱۳ درصد کاهش داشته و با توجه به اینکه صادرات یکی از گلوگاه‌های کسب درآمد است این برای کشور خسارت بزرگی بود.

فتنه ۸۸ دشمنان را برای ضربات اقتصادی حریص‌تر و امیدوارتر کرد

خسروانی تحریم بانکی را یکی دیگر از خسارات عنوان کرد و افزود: به‌طورکلی کسانی که فتنه ۸۸ را برای کشور به وجود آوردند قطعاً وطن‌پرست نبودند و منافع مردم برای آن‌ها مهم نبود علت این سخن این است که عملکرد آن‌ها یک چنین خسارت‌های هنگفت اقتصادی بر کشور متحمل کرد که تا به امروز هم تاوان این خسارات اقتصادی را در حوزه‌های مختلف می‌دهیم. شرایط کشور در سال ۸۸ و قبل از آن در حوزه اقتصادی و تعاملات جهانی روبه بهبودی بود و یاس و ناامیدی که در میان دشمنان انقلاب اسلامی در حوزه اقتصادی به وجود آمده بود برای ما دلگرم‌کننده بود اما وقایع سال ۸۸ بار دیگر دشمنان انقلاب اسلامی را برای واردکردن ضربات شدید اقتصادی حریص‌تر و امیدوارتر کرد و متأسفانه این خسارت‌های صدها میلیارد دلاری را تا به امروز هم تحمل می‌کنیم و جواب پس می‌دهیم.

وی افزود: این مسئله باید برای ما درس عبرتی باشد و درس عبرت این است که، کسانی که به دنبال منافع ملی، آبادانی کشور و حقوق ملی هستند هیچ زمانی از این طریق و روش‌ها به دنبال احقاق حقوق ملی نیستند و این‌یک تناقض بزرگ در رفتار آشوب گران و فتنه گران است که باید به‌دقت به این موضوع توجه داشته باشیم.

ولایت‌فقیه پای اصلی خنثی‌سازی فتنه‌ها است

این کارشناس سیاسی ضمن اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود در اثر فتنه‌ها شالوده یک نظام فروبپاشد نبود رهبری است؛ اظهار کرد: خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی به برکت وجود ولایت‌فقیه در رأس نظام توانستیم بسیاری از فتنه‌ها را از ابتدای انقلاب تا به امروز خنثی کنیم. مطالعه و تحلیل تمام فتنه‌های انقلاب از ابتدا تا به امروز نشان می‌دهد که یک پای اصلی خنثی‌سازی‌ها ولایت‌فقیه بوده است و ما باید قدر این مهم را بدانیم و از تضعیف آن به‌شدت خودداری کنیم.

وی ضمن تأکید بر اینکه اگر در سال ۸۸ روشنگری‌های رهبری و حضور جدی ایشان در میدان نبود قطعاً انقلابیون قافله را باخته بودند، عنوان کرد: اگر نگاهی به نحوه عملکرد و مدیریت ولایت‌فقیه در سال ۸۸ داشته باشیم به‌خوبی متوجه می‌شویم که حضرت امام(ره) به‌درستی فرمودند که پشتیبان ولایت‌فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی وارد نشود.

خسروانی یکی از بارزترین ویژگی‌های ولایت‌فقیه در سال ۸۸ را شجاعت دانست و اظهار کرد: علی‌رغم تمام فشارهای بین‌المللی و داخلی و حتی فشارهای نزدیکان ایشان در جهت پذیرش شروط این شجاعت را تمام و کمال در رهبری دیدیم و ایشان شجاعانه ایستادند و زیر بار شروط نرفتند و این‌یکی بارزترین ویژگی‌های ولایت‌فقیه در نظام جمهوری اسلامی است و باید این را قدر بدانیم.

وی قاطعیت در اعلام نظر را دیگر ویژگی ولایت در ۸۸ برشمرد و بیان کرد: در سال ۸۸ ذره‌ای در دیدگاه و نظرشان تغییری ایجاد نشد و با توجه به جو روانی کشور قاطعانه بر اجرای قانون ایستادگی کردند.

حراست ولایت‌فقیه از جمهوریت نظام و رأی مردم در سال ۸۸

این فعال سیاسی به حراست ولایت‌فقیه از جمهوریت نظام در سال ۸۸ اشاره کرد و ادامه داد: ما باید به مردم بگوییم که ولایت‌فقیه صرفاً محافظ و حراست کننده از دیانت یا اسلامیت نظام نیست بلکه ولایت‌فقیه نقش حراست از جمهوریت نظام را هم دارد و دیدیم که چگونه در سال ۸۸ ولایت‌فقیه از جمهوریت و رأی مردم دفاع و حراست کرد و این را باید آن‌کسانی که شعار دموکراسی می‌دهند ببینند و بفهمند که آن چیزی که در سال ۸۸ اتفاق افتاد حراست از رأی و نظر مردم بود و ایشان هرگز در برابر نادیده گرفتن رأی مردم کوتاه نیامدند.

وی فهم دقیق ولایت‌فقیه از شرایط کشور را یکی دیگر از ویژگی ایشان در سال ۸۸ برشمرد و افزود: این‌که جریانات چه کسانی هستند و چه اهدافی را دنبال می‌کنند، چه برنامه‌ای و چه تئوری‌ای دارند و چه کسانی بازیگران اصلی هستند و این‌که چگونه با مردم سخن بگویند و چگونه آن‌ها را اقناع کنند این‌ها همه و همه از بصیرت و فهم دقیق ایشان از ماجرا و پدیده بود که ما هم این را باید ارج بنهیم.

اعتلاف قلوب امام و امت در سال ۸۸

خسروانی ادامه داد: نکته بعدی در این حوزه وحدت بین امام و امت در سال ۸۸ بود ما به‌خوبی یکدلی و یکرنگی امام و امت را در سال ۸۸  دیدیم و وقتی امت و ولایت باهم گره می‌خورد هیچ قدرتی توانایی مقابله با آن را ندارد و دیدیم که رهبری ما چگونه توانست رابطه و مودت و اعتلاف قلوب بین امام و امت را برقرار و ایجاد کند و از آن در راستای حراست از نظام اسلامی به‌خوبی بهره ببرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: خسارات فتنه ۸۸ چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ روحی و روانی و حتی به لحاظ اجتماعی تا مدت‌ها قابل جبران نیست و یکی از تأثیرات بد این اتفاق ایجاد شکاف در اقشار مردم، ایجاد شکاف بین دولت و ملت، ایجاد شکاف بین مسئولین است که این را باید به‌شدت و سرعت‌ترمیم کنیم و تا به امروز هم موفقیت چندانی در جبران این خسارت نداشتیم.

خسروانی به برکات بیرون آمده از دل خسارات پرداخت و گفت: اما از برکات بیرون آمده از درون این خسارات یکی خالص‌سازی نظام جمهوری اسلامی بود که توانستیم در این ماجرا صف دوستان انقلاب را از دشمنان انقلاب جدا کنیم. چه بسیار افرادی که تا قبل از سال ۸۸ در صف اول انقلاب بودند اما در سال ۸۸ مشخص شد که این‌ها دلشان با انقلاب نیست و علاقه‌ای هم به تداوم انقلاب و سوارشدن بر قطار انقلاب ندارند و پیاده شدن این افراد از قطار انقلاب یکی از برکات مهم بود.

این کارشناس سیاسی دلگرمی بخشی به اقشار مختلف مردم و گروه‌های سیاسی با محوریت این‌که این نظام هم چنان پابرجاست را از دیگر برکات فتنه دانست و تصریح کرد: بسیاری از سیاسیون و مدیران و نخبگان تصور می‌کردند که با فتنه سال ۸۸ قائله تمام است نظام دچار تزلزل و فروپاشی خواهد شد و باید برنامه دیگری ببینند و دیدگاه‌هایشان را تغییر دهند اما فتنه نشان داد که این انقلاب بسیار استوار است و کسانی که تمایل به ادامه راه ندارند باید از قطار انقلاب پیاده شوند و مسیر دیگری را دنبال کنند.

مدعیان ۸۸ ، مدیران ۹۲!!!

وی تشریح کرد: امروز چهره کسانی که در سال ۸۸ نقش‌آفرینی کردند برای مردم مشخص است و حتی بعدازآن و در سال ۹۲ هم به این افراد مدعی که اکثرشان جز معترضین ۸۸ بودند و در ستادهای افراد شاخص فتنه حضور داشتند میدان مدیریت دادیم. حالا مردم باید ببینند این آدم‌هایی که آن سال مدعی بودند که ما باید کشور را مدیریت کنیم و دیگران کشور را به بی‌راهه برده‌اند، امروز نتیجه عملکرد ۶ ساله‌شان چگونه است و چه حرفی برای گفتن دارند؟ چه قدمی در راستای آبادانی کشور برداشتند؟ برای رفع مشکلات کشور چه کردند؟ و امروز این بهانه هم از دست این قشر و جریان گرفته‌شده است و عملکرد آن‌ها هم پیش روی مردم قرار دارد.

این کارشناس سیاسی اضافه کرد: به‌هرحال در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب در جایگاهی قرار گرفتیم که تقریباً تمام جریان‌های سیاسی کشور شانس خودشان را برای مدیریت کشور امتحان کردند و حالا زمان سنجش و ارزیابی است که مردم بتوانند درک کنند که کجاها و توسط چه کسانی عقب رفتیم و در چه قسمت‌هایی و توسط چه کسانی به جلو حرکت کردیم که این از برکات امتحانات الهی است که متوجه انقلاب اسلامی‌شده است و باید در آستانه ۴۰ سالگی از این تجربیات بهره ببریم.

فتنه جدید؛ کسانی که باید پاسخ‌گو باشند، مدعی شده‌اند

خسروانی ضمن بیان اینکه چون انقلاب اسلامی همچنان بر مواضع خود پایبند است و بر آن‌ها تأکید دارد و تحت شدیدترین شرایط اقتصادی و سیاسی و نظامی هم از آرمان‌های خود کوتاه نیامده است قطعاً فتنه‌ها همچنان ادامه خواهد داشت تصریح کرد: تحولات این روزهای کشور چیزی کم‌تر از فتنه ندارد قطعاً این پدیده در آینده ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: امروز ما با مشکلات و چالش‌های شدید اقتصادی مواجه هستیم که عده‌ای به‌جای پاسخ‌گویی در برابر پیشگاه ملت در مورد عملکرد خودشان، جایگاهشان را از پاسخ‌گو به مطالبه گر، از پاسخ‌گو به مدعی تغییر داده‌اند که این‌یک فتنه  بزرگی است.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: جریانی که در سال ۸۸ آن ادعا را داشت امروز حاکم شده است و عملکردی دارد و این عملکرد، کشور را با چالش‌های شدید اقتصادی مواجه کرده است حالا باید پاسخ‌گو باشد اما به شکل ماهرانه‌ای جایگاه خود را از پاسخ‌گو به مدعی تغییر می‌دهد و او از نظام و انقلاب سؤال می‌کند و این آغازی بر یک فتنه ایست که ممکن است در سال‌های بعدی با آن مواجه باشیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۳۴۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوان هنرمند انقلاب اسلامی به منویات اخیر رهبر انقلاب پاسخ دادند

به گزارش خبرگزاری مهر، بانوان هنرمند انقلاب اسلامی در پاسخ به منویات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر رعایت شرعی و قانونی مقوله‌ی حجاب، بیانیه‌ای صادر کردند.

مشروح متن این‌بیانیه به این‌ترتیب است؛

هوالجمیل

اسلام عزیز ما همانطور که به آراستگی زنان تاکید می‌ورزد، پوشش را مایه‌ی دوامِ زیبایی زن می‌داند و همانگونه که زن را محترم دانسته و از جلوه‌گری در انظار عمومی نهی می‌کند، وی را دعوت به گام برداشتن در مسیر رشد و کمال اجتماع خویش می‌کند.

بدینسان توصیه به حفظ حرمت و کرامت زن در اسلام و سایر ادیان الهی، بسان نگینی درخشان جلوه‌گر شده و فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در مقوله‌ی عفاف و حجاب نیز فصل‌الخطاب آن است.

معظم له "چالش تحمیلی مسأله‌ی حجاب" را نقشه و برنامه‌ی هدایت شده توسط دشمنان دانسته و تبیین این مساله را جهت تنویر افکار بانوان، لازم و ضروری می‌دانند.

الحق و الانصاف که جریانات و اتفاقات اخیر و خیزش‌های دانشجویان و اساتید آزادی‌خواه آمریکا در حمایت از مقاومت مردمی غزه، بار دیگر نشان داد آنجا که منفعت نظام سلطه آمریکایی اقتضا کند، به بهانه‌ی دفاع از حقوق زن ایرانی، حجاب از سر آنان برمی‌دارد و آنجا که منافع خود را در خطر ببیند در تناقضی عجیب به ضرب و شتم زنان و دختران بی‌گناه دست می‌زند!

بی‌شک تبیین این نگاه استعماری غرب در نوع نگاه و اندیشه‌ی بانوان ما به مقوله‌ی حجاب مؤثر خواهد بود.

بانوان هنرمند انقلاب اسلامی با لبیک به فرامین و توصیه‌های مقام معظم رهبری اعلام می‌دارند علاوه بر حفظ و پاسداشت حریم حجاب، با قلم و هنر خود در ترویج و شناخت این موهبت الهی که مایه‌ی تشخّص و کرامت زن است همت گماشته و مسئولین و نهادهای فرهنگی را به انجام وظایف قانونی و شرعی خویش فرامی‌خوانند.

و العاقبه للمتقین

کد خبر 6092132 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • نیم قرن مجاهدت «فقیه مجاهد»/ از تاسیس شبکه ماهواره ای تا دانشگاه
  • سینما بدون چهره کارگر ایرانی
  • دشمنان با جنگ رسانه‌ای در مسیر مردم و انقلاب سنگ اندازی می‌کنند
  • دشمنان، همواره در تلاش برای ایجاد نفاق برای منحرف کردن مسیر پیشرفت ایران هستند
  • نماینده ولی فقیه : برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند / برخی از کسانی که برای حج سپرده‌گذاری کرده‌اند چشمشان به کعبه نمی‌افتد و از دنیا می‌روند
  • 10 خبر خوشی که به مذاق دشمنان خوش نیامد | از آخرین دستاوردهای کشور بیشتر بدانید
  • بانوان هنرمند انقلاب اسلامی به منویات اخیر رهبر انقلاب پاسخ دادند
  • نیروهای مسلح ایران دشمنان را به فرسودگی کشاندند
  • انقلاب اسلامی دشمنان را مستهلک کرده است
  • تجلیل از ایستادگی کارگران در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها