Web Analytics Made Easy - Statcounter

تاک‌شو؛ گونه‌ای رایج در تولید برنامه‌های تلویزیونی است که در تمام عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی ورزشی متداول است. شکلی جذاب از برنامه‌سازی که بسیاری از شبکه‌های معتبر و پُرطرفدار تلویزیونی در سراسر دنیا با استفاده آن، دست به تولید می‌زنند و در کشور ما نیز حداقل از دو دهه قبل به این سو، این شکل برنامه‌سازی رواج پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون برنامه‌های تاک‌شوی رسانه ملی به دو شکل زنده و ضبط‌ شده بر روی آنتن رفته‌اند، «صندلی داغ» با اجرای مرحوم نوذری، داریوش کاردان و احمد نجفی و بعدها امیرحسین مدرس از جمله بارزترین برنامه‌ها در این ژانر برنامه‌سازی بود که به شکل تولیدی و ضبط شده به روی آنتن شبکه دو می‌رفت و «مثلث شیشه‌ای» با اجرای چالش‌برانگیز رضا رشیدپور از شبکه 5 سیما از جمله دیگر نمونه‌های مهم این شکل تولید برنامه در تلویزیون ایران بود.

از آنجا که تولید و پخش چنین برنامه‌هایی غالب جذابیتش بر طرح پرسش‌های چالش‌برانگیز و غیرمتعارفی است که ممکن است در اغلب موارد موجب آچمز شخص مصاحبه‌شونده شود؛ لذا به مرور این‌گونه برنامه‌سازی در رسانه ملی به دلیل اعمال برخی محدودیت‌ها و خط قرمزها از تب و تاب افتاد و آن را تبدیل به شکلی کلیشه‌ای و خنثی کرد که نمونه‌ چنین رویکردی را اخیراً در دل برنامه‌هایی همچون «خندوانه» و کمی عقب‌تر «دورهمی» شاهد هستیم که به مصداق همین واژه که تنها قرار است دقایقی دور هم باشیم و گل بگوییم و گل بشنویم، پرسش‌هایی در آن طرح می‌شود که نه‌تنها چالش‌برانگیز نیست بلکه برای مخاطب نیز از حساسیت چندانی برخوردار نیست.

البته این میان شاید همچنان بتوان به پخش برنامه «نگاه یک» از شبکه اول سیما اشاره کرد که با توجه به وجه غالب سیاسی بودن آن به شکل زنده و با دعوت از مسئولان عموماً عالی‌رتبه نظام سعی در تنویر افکار عمومی و روشن شدن برخی نقاط ابهام در مورد امور جاری کشور در اذهان مخاطب داشته باشد اما به استثنای این نمونه باید گفت در اغلب اوقات تولید و پخش برنامه‌های تاک‌شو با طرح پرسش‌های چالشی به جهت معذورات تلویزیون و شاید عدم رغبت فردی که به آن برنامه دعوت می شود و اینکه ممکن است حاضر به جوابگویی به پرسش‌های غیرمترقبه مجری و مصاحبه‌کننده نباشد دیگر چندان از جذابیت لازم برخوردار نیست.

شاید به همین دلیل باشد که رضا رشیدپور همچنان با قائل بودن به اینکه برنامه‌های تاک‌شو می‌تواند  موجب جذب طیف مختلفی از مخاطبان باشد برای آنکه آزادی عمل بیشتری داشته باشد و از قید و بند قوانین دست و پاگیر تلویزیون خلاص شود، با توسل به اسپانسر خصوصی، برنامه تاک‌شویی را در فضای اینترنتی تحت عنوان «دیده در شب» را طراحی و تولید می‌کند که هر چند استقبال از آن قابل ملاحظه است اما باید توجه به اینکه دسترسی به اینترنت محدود بوده، چندان فراگیر نشد.

چند شبی است که مجدد  رسانه ملی اینبار متمرکز در شبکه سوم سیما، اقدام به پخش برنامه زنده تاک‌شویی کرده است به نام «تب تاب» با اجرای باربد بابایی؛ مجری برنامه نسبتاً موفق برنامه «شب کوک» که پیشتر  از شبکه نسیم شاهد پخش آن بودیم. «تب تاب» هم قرار است پرسش‌های چالشی مجری از میهمانان خود را به دنبال داشته باشد اما این چالش بیشتر از اینکه در پرسش‌های مجری نمایان باشد، در دکور مضحک آن هویداست.

مجری و میهمان در این برنامه بر روی صندلی‌های ثابتی همچون صندلی هواپیما که روی صفحه‌ای قرار دارد و آن صفحه نیز بر روی سازه‌ای آهنی به شکل نیم‌کره قرار دارد و در قسمت پایینی با استفاده از چرخ‌هایی بر روی ریل این نیم‌کره در رفت و برگشت است.

اینکه این ایده از کجا به ذهن طراح و کارگردان این برنامه آمده است مسئله دیگری است اما گویا بسته به اینکه مصاحبه‌شونده تا چه اندازه در گفتار خود صادق باشد این سازه آهنی در حرکت خود سرآخر در وضعیتی می‌ایستد که ممکن است شخص مصاحبه شونده را در وضعیت ناپایدار و در سطحی با شیب زیاد نگه دارد.

به نظر می‌رسد که خیلی مضحک باشد برنامه‌ای گفت‌و‌گو‌محور که نتواند  محتوایی قابل تأمل و جذاب برای مخاطب خود به ارمغان بیاورد، متوسل به چنین ایده‌ای در دکور شود حتی اگر به گفته عوامل تولید این برنامه، صفر تا صد ایده‌پردازی و اجرای دکور این برنامه، کارگروهی جوانان مبتکری باشد. آیا تلویزیون اصطلاحاً آنچنان کفگیرش ته دیگ خورده که هیچ ایده دیگری غیر از دکور متحرک برای جذابیت‌بخشی به برنامه نمی‌تواند تدارک ببیند؟! البته وقتی چنین برنامه‌ای فاقد هر نوع نکته آموزنده‌ای برای مخاطب خود باشد و همچون نشریات زرد به زندگی شخصی میهمانان خود سرک بکشد تنها یک مسئله باقی می‌ماند و آن اینکه حداقل به شکل بصری در تلاش باشد که با اجرای چنین دکوری مخاطب خود را به وجد بیاورد.

حتی اگر قرار بر تدارک چنین دکوری در اجرای برنامه‌ای تاک‌شو است به نظر می‌رسد که شاید فضای آن بیشتر با یک برنامه‌ای با موضوع علمی و صنعتی سنخیت داشته باشد و مثلاً برنامه‌هایی که در قالب گفت‌و‌گو در شبکه چهار سیما با اجرای برادران صفاریان‌پور پیرامون علوم فضایی، طراحی صنعتی و نظایر آن به شکل زنده پخش می‌شود، بتوانند از این نوع دکور استفاده کنند.

به قلم امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا خبرگزاری قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۳۷۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمار فروش سالن‌های دولتی تئاتر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و همچنین تماشاخانه سنگلج تا پایان روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ اعلام شد.

نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت ۳۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۱۳ اجرا و میزبانی از ۵ هزار و ۳۱۷ مخاطب (با احتساب بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) توانست به فروشی معادل ۱ میلیارد و ۲۳۸ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست که اجرای خود را از ۳۰ فروردین در تالار چهارسو، با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۳ اجرا و میزبانی از ۸۴۱ مخاطب توانست به فروشی معادل ۱۱۵ میلیون و ۹۷۴ هزار تومان برسد.

نمایش «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطایی فر که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار چهارسو با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۹ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۳۵۲ مخاطب، توانست به فروشی معادل ۱۸۳ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «آن بُرد» به کارگردانی مهدی زندیه و آیدین تمبرچی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۷۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۲۱ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۸۰۵ مخاطب، فروشی معادل ۲۷۳ میلیون و ۵۸۱ هزار تومان داشته است.

نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی، با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۴۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۹ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۶۴۲ مخاطب به فروشی معادل ۱۹۱ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «آبی گونه» به کارگردانی کاوه مهدوی که از ۲۳ فروردین در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۵۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است،‌ با مجموع ۱۹ اجرا و میزبانی از ۶۶۴ مخاطب به فروشی معادل ۶۸ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «کان لم یکن» به کارگردانی سید علی موسویان که از ۲۶ فروردین در تالار سایه با ظرفیت صندلی۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۵۰ هزار تومان روی صحنه رفته است، با ۱۷ اجرا، ۴۶۷ مخاطب جذب کرده و به فروشی معادل ۴۴ میلیون و ۴ هزار تومان دست پیدا کرده است.

نمایش «نظام ابن عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی که از ۲ اردیبهشت‌ در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان به صحنه رفته است، با ۱۱ اجرا میزبان ۲۲۲ مخاطب بوده و به فروش ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.

در تماشاخانه سنگلج، نمایش «سلطان عمرا بمیرد» به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی که از ۴ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳به صحنه رفته است؛ نهمین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در مجموع، میزبان ۴۳۱ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام بها، نیم‌بها، مهمان و تخفیف‌دار با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، مبلغ ۷ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان فروخته است.

همچنین نمایش «جادوی شهرزاد» به کارگردانی احمد دهقان نیز که اجرای خود را از ۹ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ آغاز کرده است با ۴ اجرا توانسته است ۲۰۴ تماشاگر را به تماشاخانه سنگلج جلب کند. این نمایش با بلیت ۸۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، مبلغ ۷ میلیون و ۲۱۶ هزار تومان فروش داشته است.

در تالار هنر، نمایش«انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی که از ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالنی با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است، با ۱۱ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانست ۱ هزار و ۱۰۰ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۷۱ میلیون و ۱۸۱ هزار تومان دست پیدا کند.

همچنین نمایش «آکادمی پرندگان» به کارگردانی حسین مزینانی که از ۲۲ فروردین‌ ۱۴۰۳ در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است، با ۲۱ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانسته ۱ هزار و ۱۳۲ تماشاگر را جلب کند و فروش ۷۸ میلیون و ۴۶۸ هزار تومانی داشته باشد.

نمایشنامه‌ «پینوکیو» به کارگردانی داود زارع که ۷، ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت‌ در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری نمایشنامه‌خوانی شد، با ۳ اجرا و قیمت بلیت ۸۰ هزار تومان، توانست ۶۷۵ تماشاگر را به سالن جلب کند و به فروش ۵۵ میلیون و ۸۸ هزار تومانی برسد.

کد خبر 6097144 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • تمایز «بوم» با دیگر برنامه‌های مشابه چیست؟/ قابی در شأن هنرمندان
  • همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» برگزار می‌شود
  • اجرای بیش از هزار برنامه در دهه کرامت اصفهان
  • استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
  • اجرای بیش از ۱۱۵۸ کیلومتر شبکه گاز در فارس
  • ۱۹۱ کیلومتر از راه‌های اصلی خراسان شمالی بهسازی شد
  • اعلام آمار فروش سالن‌های دولتی تئاتر
  • «گالیله» یک میلیاردی شد
  • «گالیله» بیش از ۱ میلیارد تومان فروخت
  • اجرای همخوانی قرآن در بناهای تاریخی قزوین