Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ طرح توسعه سواحل جنوب کشور پروژه‌ای است که از سال‌ها قبل بررسی و تصویب شده است. بخش قابل توجهی از طرح جاده سازی سراسری جنوب کشور از خوزستان آغاز و تا بندرجاسک ادامه دارد و در برنامه توسعه ششم تاکید بسیاری هم بر آن  شده است. بخش اعظم این طرح علاوه بر توسعه تجاری، توسعه گردشگری بوده است. منابع خبری گفته‌اند زمین‌های طرح توسعه‌ای بدون اعتنا به طرح‌های ملی در حال فروش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«فروش زمین‌های توسعه‌ای برای ایجاد سایت‌های پرورش میگو» یکی از مهمترین اتفاقاتی است که اخیرا در هرمزگان در حال رخ دادن است.   در روزهای گذشته حسین هاشمی نژاد تختی نماینده بندرعباس نیز درباره واگذاری‌ها اظهار تردید کرده و گفته در جانمایی سایت‌های پرورش میگو در شرق شهر بندرعباس ابهاماتی وجود دارد که دستگاه‌های متولی باید نسبت به شفاف سازی این واگذاری‌ها اطلاع‌رسانی کنند.   هاشمی تختی گفته ایجاد بزرگراه ساحلی در شرق بندرعباس و ارتباط به شهرستان میناب با هدف گردشگری و توسعه انجام شده و  واگذاری اراضی در شرق شهر به سایت‌های پرورش میگو و نقش افراد صاحب نفوذ، باعث ایجاد شائبه شده است.
قرار بود به هر متقاضی نهایتا ۲۰ هکتار زمین بدهند

محسن درستکار فعال اجتماعی به رویداد۲۴ گفته طرح توسعه سواحل مکران قرار بود از بندرعباس تا جاسک در زمینه تجاری و گردشگری فعالیت داشته باشد اما در اقدامی عجیب زمین‌های طرح توسعه به نزدیکان افراد صاحب نفوذ واگذار شده است. به عنوان نمونه در نزدیکی بندرعباس، ۶۰۰ هکتار را برای طرح گردشگری در نظر گرفته بودند که متاسفانه بعد از اینکه بحث سرمایه‌گذاری در زمینه پرورش میگو ایجاد شد، به یکباره از تمامی ایران به این منطقه هجوم آوردند تا با طرح‌ پرورش میگو هم وام بگیرند هم زمین‌های طرح توسعه را در اختیار بگیرند.

این فعال محیط زیست گفته وزارت جهاد کشاورزی برخی از مناطق را برای پرورش میگو در نظر می‌گرفت و به هر متقاضی ۱۰ هکتار یا ۲۰ هکتار می‌داد اما دستگاه‌های دولتی به یکباره از شرایط اولیه خارج شدند و همه برای دریافت زمین رجوع کردند و بدون هیچ حساب و کتابی زمین‌هایی با هکتار‌های بالا را واگذار کردند که کمترین واگذاری ۲۰۰ هکتار بود.   او گفته متاسفانه استانداری این قبیل امور را به واسطه‌ها می‌سپارد. آن واسطه هم کارش این است خریداران به او رجوع می‌کنند و او نیز پس از دریافت پول و تماس با مراکز مربوطه اطلاع می‌دهد که به این شخص زمین بدهند.

درستکار به نامه‌های مختلف فعالان محیط زیست به استانداری و محیط زیست و شیلات اشاره می‌کند و می‌گوید: هیچکدام از نهادها به استعلام‌های فعالان اجتماعی و فعالان محیط زیست پاسخی نداده‌اند، زیرا هر پاسخ بله یا خیری که بدهند خودشان زیر سوال می‌‎‌روند و به دلیل تحت فشار بودن از سوی استانداری عموما به استعلام‌ها پاسخی نمی‌دادند و طبق قانون اگر تا ۱۵ روز پاسخی به استعلام‌ها داده نشود، آن‌ها موضوع را به معنای موافقت تلقی می‌کنند.   او گفته واگذاری بی‌حساب و کتاب‌ها زمین‌ها به حدی بود که حتی بخشی از روستا‌های کنار زمین‌ها فروخته و واگذار شده است یا حتی برخی از زمین‌های پرورش میگو در صد متری روستا‌ها قرار دارد که در آینده نزدیک عبور و مرور روستاییان را با مشکل مواجه می‌کند.

به گزارش رویداد۲۴ نهاد‌های زیست محیطی خبرداده‌اند برای پیگیری موضوع نامه‌ها و درخواست‌هایی به دستگاه‌های دولتی ارسال کرده‌اند و خواستار توقف این پروژه‌ها شده‌اند، اما درخواست‌ها تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. امید ذاکری مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان به رویداد۲۴ گفته نامه و درخواستی ارسال نشده که بی جواب بماند.           امید ذاکری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان از ایجاد مراکز پرورش میگو دفاع می‌کند. او به رویداد۲۴ می‌گوید: پرورش میگو خودش یک توسعه است زیرا هم اشتغال‎زایی می‌کند و هم ارزآوری به همراه دارد. ضمن اینکه جایی که طرح‌ها پیاده می‌شود، در مسیر توسعه استان نیست.   درستکار اما با انتقاد از محل‌های ایجاد سایت‌های پرورش میگو می‌گوید: در قسمتی که این مراکز پرورش میگو وجود دارد، باد از سمت موافق می‌وزد و ابتد از روی این مراکز رد می‌شود که همین مسئله باعث شده بوی بد همیشه وارد شهر شود.   او گفته زمانی تخلیه و آبگیری، میلیون‌ها تن از فضولات میگو‌ها وارد دریا می‌شود و چون عمق دریا در این جا بسیار کم است، موج آن‌ها را وارد سواحل بندرعباس می‌کند. به همین علت ما اکنون با دو مشکل واگذاری بی‌رویه زمین‌ها و مشکل زیست محیطی مواجه هستیم که هیچ از مسئولان نیز پاسخگوی آن نیستند.   هاشمی تحتی نماینده بندرعباس موضوع آلودگی‌های زیست محیطی سایت‌های پرورش میگو را تایید کرده است. او گفته ورود پساب و آلودگی‌های زیست محیطی سایت‌های پرورش میگو در شرق شهر بندرعباس به دریا باعث می‌شود تا زیستگاه میگوی دریایی که در حوالی ساحل شرق بندرعباس قرار دارد به خطر بیفتد.

نارضایتی مردم و مسئولانی که پاسخگو نیستند

ذاکری گفته مراکز پرورش میگو در زمین‌های شوره‌زار قرار دارد که این زمین‌ها بی حساب و کتاب فروخته نشده و هیچ‌گونه زمین‌خواری نیز رخ نداده است. این زمین‌ها پس از بررسی‌های کامل از نوع کاربری به متقاضیان فروخته شده است.   به گزارش رویداد۲۴ مدیر کل شیلات هرمزگان حاضر به صحبت درباره معایب طرح پرورش میگو در نزدیکی شهر نشد.
  فعالان محیط زیستی سوال‌هایی را درباره واگذاری زمین‌های طرح توسعه به مراکز پرورش میگو طرح کرده‌اند. آنها گفته‌اند: الف) زمین‌ها چگونه و به چه افرادی واگذار شده است؟ ب) چرا واگذاری زمین‌ها نزدیک شهر بوده است؟ پ) محیط زیست چه تضمینی برای مشکلات زیستی داده است؟

هنوز هیچکدام از مسئولان درباره نحوه واگذاری و آنچه نماینده بندرعباس نفوذ آقازاده‌ها در واگذاری خوانده، پاسخ دقیقی نداده‌اند. درخواست‌های فعالان محیط زیست نیز تا کنون بی‌نتیجه بوده است و معلوم نیست چرا اراضی شرق شهر بندرعباس که قرار بوده کاربری گردشگری داشته باشد در مقیاس‌های چهارصد هکتار یا هشتصد هکتار برای پرورش میگو به افراد خاص واگذار شده است.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 درستکار توسعه سواحل مکران بندرعباس پرورش میگو استانداری هرمزگان رانت زمین خواری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۴۰۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

به گزارش قدس خراسان، محسن داوری ظهر پنجشنبه در آئین قرعه کشی و واگذاری زمین‌های طرح نهضت ملی مسکن در شهر بینالود اظهار کرد: اگر بتوانیم با اجرای این طرح موضوع مشکل مسکن را حل کنیم برخی از مشکلات معیشتی مردم حل خواهد شد.

فرماندار مشهد با ابراز تأسف از اینکه در زمینه اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر بینالود کمی غفلت شده است گفت: مردم از مسؤولان کلیپ نمی‌خواهند بلکه کار می‌خواهند.

وی با گلایه از مسؤولان در زمینه تأخیر در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر بینالود خطاب به مردم گفت: شما به عنوان نماینده من پیگیر اجرای این طرح و واگذاری زمین‌ها باشید و این مساله را مطالبه کنید.

داوری با بیان اینکه شرکت عمران بینالود حق ندارد در ابتدای کار پولی از متقاضیان بگیرد افزود: متقاضیان بلافاصله پس از دریافت زمین کار ساخت واحدهای مسکونی و اجرای فونداسیون را انجام دهند و هزینه آماده سازی زمین‌ها را می‌توانند بعد از دریافت اولین مرحله از وام خود پرداخت کنند.

فرماندار مشهد تصریح کرد: با هدف افزایش سرعت ساخت و ساز این واحدهای مسکونی، مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات با بهره ۱۸ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله به آنها پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه این زمین‌ها به صورت ۹۹ ساله واگذار می‌شود و مالکان امکان خرید و فروش این زمین‌ها را نخواهند داشت، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ۲۵ هزار نفر برای دریافت زمین ثبت نام کردند اگر فردی اقدام به واگذاری زمین دریافت شده کند در هر مرحله‌ای از ساخت و ساز زمین از او گرفته و پس از قرعه کشی تحویل سایر متقاضیان ثبت نامی خواهد شد.

داوری به شرکت عمران بینالود تا پایان اردیبهشت ماه برای آماده سازی و واگذاری زمین به متقاضیان مهلت داد.

در این مراسم بخشدار بخش احمدآباد شهرستان مشهد گفت: در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۲۳ هکتار زمین به شهر ملک‌آباد الحاق شده است.

مجید بیکی ظهر پنجشنبه در آئین قرعه کشی و واگذاری زمین‌های طرح نهضت ملی مسکن در شهر بینالود اظهار کرد: بیش از ۲۳ سال امکان استفاده از ظرفیت‌های مسکن حمایتی در شهر ملک‌آباد وجود نداشت که با توجه و پیگیری‌های انجام شده در دولت سیزدهم این امر با الحاق ۲۳ هکتار زمین به اراضی این شهر محقق شد.

بخشدار بخش احمدآباد شهرستان مشهد افزود: تا کنون این زمین‌های برای ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به ۶۰۰ متقاضی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه اولین مرحله از قرعه کشی و واگذاری زمین برای ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شهر بینالود سال ۱۴۰۰ انجام شد اظهار کرد: با توجه به ظرفیتی که از قبل در این شهر شناسایی شده بود اراضی مورد نیاز از همان ابتدای دولت در این شهر آماده بود.

بیکی افزود: بیش از ۲۵۰۰ قطعه زمین در شهر جدید بینالود برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن پیش بینی شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • واگذاری زمین به خانوار‌های ایثارگر در آذربایجان شرقی
  • واگذاری زمین به ۱۷۷ خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی
  • واگذاری زمین به خانوارهای ایثارگر در آذربایجان شرقی
  • تامین مولد سالم تولید ایمن و پایدار را به‌دنبال دارد
  • پاکسازی کوهستان پارک پنجه علی بندرعباس در هفته زمین پاک + تصاویر
  • فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است
  • طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است
  • واگذاری زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن در بخش ناغان، به شرط تامین زمین
  • استان سمنان ۵ هزار واجد شرایط واگذاری زمین طرح جوانی جمعیت دارد
  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس