Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید کاویانی روز جمعه درگفت و گو با ایرنا، افزود: حدود 20 عنوان دادخواست در مورد خانواده و مسائل حقوقی و قضایی داریم و بر اساس برآوردهای به عمل آمده از یک دعوای خانوادگی حدود 10 تا 12 دعوا منشعب می شود،به عنوان مثال تعیین تکلیف به سمت مطالبه مهریه، تقسیط مهریه، مطالبه نفقه، استرداد جهیزیه، ملاقات طفل، حضانت طفل و در مواردی درگیری و توهین از آن جمله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: با توجه به اینکه سیاست قضایی ابلاغ شده کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی می باشد، سعی شده است با ایجاد مراکز مشاوره ، حتی المقدور از تردد بی جهت زوجین در دادگاه خانواده جلوگیری شود.
کاویانی با بیان این که وظایف مشاوران حفظ شان و کرامت زوجین با محوریت اصلاح ذات البین است، گفت: ورود به مراجع قضایی حاشیه هایی دارد که برای جلوگیری از آن 'سامانه تصمیم' تعریف شده است که براساس آن زوجینی که مشکل دارند بدون این که به دستگاه قضایی مراجعه نمایند، از مشاوره بهره مند می شوند.
وی با بیان اینکه سامانه تصمیم با همکاری بهزیستی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم در نیمه آذرماه راه اندازی شد، بیان کرد: اگر زوجین اختلافی داشته باشند قبل از ورود به مراجع قضایی از درون منزل وارد این سامانه به آدرس http://www.zaman.behzisti.net/ می شوند، مسائل را مطرح می کنند و تیم غربالگری متشکل از اهل فن با توجه به قانون حمایت از خانواده مشکلات را بررسی می کنند و با زوج تماس می گیرند.
وی افزود: مشاوران این سامانه پس از برگزاری جلسه های متعدد تشخیص می دهند که آیا این زوجین می توانند شکایت خود را مطرح کنند یا خیر و در این مقطع بسیار مهم است که به چه نحوی عمل شود تا از تردد بی جهت به دستگاه قضایی جلوگیری شود.
مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم تصریح کرد: چون به محض ورود به دستگاه قضایی ممکن است با توجه به محیط آنجا، شرایطی پیش آید که حریم ها آسیب ببیند و امکان برگشت زوجین را سخت نماید، به همین دلیل اختلافات خانوادگی باید در محیطی بیرون از مراجع انتظامی و قضایی حل و فصل شود.
به گفته وی، سالانه حدود 30 تا 40 درصد کسانی که به مراجع قضایی مراجعه می کنند، دعوایشان بدون نتیجه بوده و منصرف شده اند.
وی بیان کرد: یک ویژگی دیگر سامانه تصمیم معرفی مراکز مشاوره بر اساس مختصات مراکز جغرافیایی افراد است.
کاویانی با اشاره به این که دستگاه قضایی و بهزیستی می توانند نظر مشاوران را به صورت آنلاین ببینند، افزود: عملکرد مشاوران بررسی می شود، آنانی که موفقیت داشتند به شیوه های مختلف مورد تقدیر قرار می گیرند و افرادی که بیشترین آمار طلاق را دارند ، بررسی دیگری می شوند.
به گفته وی، امکان تهیه آمار تحلیلی و توصیفی از زوجین، علل طلاق به صورت روزآمد و دسته بندی، بررسی وضعیت زوجین در سامانه پیش بینی شده و محرمانه بودن این اطلاعات از دیگر مزایای سامانه تصمیم است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در گذشته زوجین قبل از مراجعه به مشاور ابتدا به دستگاه قضایی می رفتند، حریم ها آسیب می دید و امکان اصلاح ذات البین مشکل بود؛ همچنین برخی مراکز مشاوره به خاطر کثرت مراجعات به جای سه جلسه، مشاوره را در یک جلسه خلاصه می کردند.
کاویانی اضافه کرد: در بازرسی هایی که از مراکز مشاوره استان صورت گرفت، برخی مشاوران در بیش از 100 مورد، حدود پنج مورد هم اصلاح ذات البین نداشتند، این مساله جای بررسی داشت.
وی تصریح کرد: ورود دستگاه قضایی به این امر به خاطر جبران نقصان برخی مراکز مشاوره بود، هر چند که منکر زحمات آنها نیستیم، اما برخی مشاوران از تاثیرگذاری و جامعیت لازم برخوردار نبودند.
وی با بیان این که در بررسی 20 ساله طلاق در قم مشخص شد 59 درصد علت طلاق زوجین عدم موفقیت در برقراری ارتباط بود، گفت: هنر مراکز مشاوره در تعریف مهارت های ارتباطی برای زوجین و سوق دادن آنان به سمتی است که مهارت های لازم را برای ادامه زندگی داشته باشند.
مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم افزود: وقتی زوجین برای مشاوره مراجعه می کنند، حالت اضطراب و برزخی دارند که مشاوران می توانند با حوصله و رعایت فواصل قانونی که استاندارد آن سه جلسه در 10 تا 15 روز است، به زوجین مشاوره کارآمد ارائه نمایند.
وی تصریح کرد: برخی مشاوران سواد حقوقی، قضایی، فرهنگی و حتی اخلاقی نداشتند، برخی نیز روانشناس کودک بودند و این آسیب ها در کنار سایر عواملی که بر امر طلاق تاثیر داشت، وجود داشت و مزید بر علت بود.
وی گفت: سامانه تصمیم گامی در راستای مشکلات مرتبط با ناکارآمدی مراکز مشاوره و همچنین تحکیم خانواده و پیشگیری از آسیب های مرتبط با آن است و با حفظ کرامت، امنیت و تحکیم خانواده به سمت حل مشکل بین زوجین می رود.
کاویانی افزود: در استان قم 12 مرکز مشاوره فعال است که به تدریج با سامانه تصمیم مرتبط می شوند تا بتوانند خدمات به زوجین ارائه بدهند.
/2085/ 6133/
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها پیشگیری از وقوع جرم خانواده دستگاه قضایی طلاق قم جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۴۱۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

طبق اعلام مدیرسامانه خودنویس وزارت راه و شهرسازی، خرداد امسال نسخه اولیه قرارداد خرید و فروش ملک در این سامانه رونمایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، سامانه خودنویس به نشانی khodnevis.mrud.ir از خرداد ۱۴۰۲ در اختیار عموم مردم بوده و به مرور انواع معاملات اجاره روی این سامانه بارگذاری و رفع ایراد شد.

۲۱ بهمن سال گذشته نیز دسترسی مشاوران املاک تهران به سامانه قدیم (سامانه املاک و مستغلات) حذف و مشاوران املاک برای ثبت قراردادهای اجاره به سامانه جدید (سامانه خودنویس) ارجاع داده شدند.

این اقدام وزارت راه و شهرسازی مورد انتقاد برخی مشاوران املاک قرار گرفت که آن را نوعی تصدی‌گری دولت در حوزه اصناف و مشاغل می‌دانند.

با این حال هادی عباسی ـ معاون وزیر راه و شهرسازی بهمن سال گذشته گفت که با راه‌اندازی سامانه خودنویس، مشاوران املاک بیکار نمی‌شوند و امکان فعالیت برایشان فراهم است اما باید به نقطه‌ای برسیم که خدمات مشاوران املاک تخصصی شود و ارتقا یابد.

به تازگی نیز مهدی ساسانی ـ مدیر سامانه خودنویس گفته است: در برنامه است تا خردادماه امسال نسخه اولیه قرارداد خرید و فروش در این سامانه رونمایی شود.

سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات در سال ۱۳۸۸ تحت عنوان ایران املاک آغاز به کار کرد و همان زمان وزارت راه و شهرسازی سامانه را از وزارت صمت دریافت کرد و مکلف شد تا دسترسی مردم به کد رهگیری رایگان بدون مراجعه به مشاوران املاک و مستغلات را ایجاد کند. به مدت ۱۴ سال اقدام خاصی روی این سامانه ایجاد نشد و با آغاز به کار دولت سیزدهم با بررسی سامانه مقرر شد تا سامانه جدید راه اندازی شود. زیرا به روز رسانی سامانه املاک و مستغلات عملاً ممکن نبود.

در حال حاضر اگر ملکی در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده باشد امکان استفاده از سامانه خودنویس را برای عقد قرارداد ندارد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: معاون وزیر: رونق بازار مسکن در نیمه دوم سال/ افزایش 50 تا 60 درصدی قیمت مسکن در 5 سال طبیعی است طرح ملی مسکن برای چه‌کسانی؟ (فیلم)

دیگر خبرها

  • لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن
  • نشست مدیران مراکز مشاوره ومراکزبهداشت ودرمان کشور درزاهدان
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در استان کردستان
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق کردستان در سال گذشته  
  • کاهش آمار طلاق در کردستان
  • نمی‌توانم چاق‌شدن زنم را تحمل کنم، طلاق می‌گیرم!
  • مدل جدید خرید و فروش مسکن از خرداد ماه
  • آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس
  • ۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت سرپرستی فرزندخوانده هستند
  • روز ملی کارآفرینی روز مردمان خالق ارزش است