Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخ‌دندان کشیدن بخشی اساسی در حفظ سلامت دندان است. توصیه می‌شود که دست‌کم یک‌بار در روز نخ‌دندان بکشید تا به زدودن پلاک‌های میکروبی از نواحی میان دندان‌هایتان که مسواک به آنها نمی‌رسد، کمک شود.به گزارش بلاغ،بی شک شما هم جزو کسانی هستید که هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کرده و به توصیه های وی درمورد اهمیت نخ دندان کشیدن گوش می دهید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اگر احتمالا شما هم مثل سایر بیماران این حرف ها را از یک گوش شنیده و از گوش دیگر در می کنید باید بگوییم که تنها نخ دندان مثل یک هواپیمای بدون موتور است که در فضای بین دندان هایتان پرواز می کند!
مساله این است که کاری که نخ دندان برای دندان های شما می کند، هیچ جایگزینی ندارد. نخ دندان 40 درصد از کاری که برای تمیز کردن باکتریهای چسبیده به دندان یا همان پللاک ها قرار است انجام شود را، انجام می دهد. پلاک ها تولید اسید می کنند که باعث ایجاد حفره در دندان، تحریک لثه ها و بیماریهای لثه می گردد. هر دندان 5 سطح دارد. اگر نخ دندان نکشید حداقل 2 سطح دندان تمیز نکرده باقی می ماند.
نخ‌دندان کشیدن بخشی اساسی در حفظ سلامت دندان است. توصیه می‌شود که دست‌کم یک‌بار در روز نخ‌دندان بکشید تا به زدودن پلاک‌های میکروبی از نواحی میان دندان‌هایتان که مسواک به آنها نمی‌رسد، کمک شود. انجام این کار مهم است، زیرا پلاک میکروبی که با مسواک زدن یا نخ‌دندان کشیدن زدوده نشود، درنهایت سخت شده و به جرم دندانی بدل می‌شود.

نخ‌دندان کشیدن همچنین از بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

این‌که کشیدن نخ‌دندان را پس از مسواک زدن یا پیش از آن انجام دهید، چندان اهمیت ندارد. مادامی به‌طور کامل و درست نخ‌دندان بکشید، مهم نیست که چه هنگامی آن را انجام دهید. بهتر است زمانی از روز را برای انجام این کار اختصاص دهید که چند دقیقه‌ای وقت مراقبت از دندان‌هایتان را داشته باشید. افرادی که در پایان روز بیش‌ازحد خسته هستند، ممکن است از نخ‌دندان کشیدن در صبح‌ها یا پس از ناهار سود ببرند. دیگران ممکن است بخواهند با دهانی تمیز به خواب روند.

فراموش نکنید که کودکان نیز نیاز به نخ‌دندان کشیدن دارند! شما باید به‌محض اینکه کودکتان دو دندان در کنار یکدیگر درآورد، نخ‌دندان کشیدن برای او را هم شروع کنید. ازآنجایی‌که نخ‌دندان کشیدن به مهارت دستی بیشتری نیاز دارد، کودکان ممکن است تا رسیدن به 10 یا 11 سالگی نتوانند به‌خوبی نخ‌دندان بکشند.

توجه داشته باشید که نخ‌دندان کشیدن نباید دردناک باشد. اگر با شدت زیادی نخ‌دندان بکشید، ممکن است به بافت‌های بین‌دندانی آسیب برسانید.

اگر خیلی آرام نخ‌دندان بکشید، ممکن است ذرات غذا از میان دندان‌ها خارج نشود. احساس کمی ناراحتی هنگام شروع نخ‌دندان کشیدن طبیعی است و نباید به‌این‌علت نخ‌دندان کشیدن را ترک کنید. با مسواک زدن و نخ کشیدن روزانه،‌ این احساس ناراحتی باید در طول یک یا دو هفته برطرف شود.
 

چطور نخ دندان بکشیم؟

 می‌دانیم که باید دست کم یک بار در روز نخ‌دندان بکشیم، اما همه نمی‌دانند که چگونه این کار را به درستی انجام دهند.

این راهنمای قدم‌به‌قدم شما را برای انجام نخ‌دندان کشیدن هدایت می‌کند:

حدود 30 سانتی‌متر نخ‌دندان را جدا کنید و بیشتر طول آن را دور انگشت میانه یک دستتان بپیچید. باقیمانده نخ‌دندان را به دور انگشت میانه دست مقابل بپیچید. این انگشت نخی را کثیف می‌شود، به دور خود نگاه خواهد داشت.

نخ‌دندان را محکم میان انگشتان شست و انگشتان اشاره‌تان نگهدارید.

نخ‌دندان را استفاده از یک حرکت آرام ساینده میان دندان‌هایتان هدایت کنید. هیچ‌گاه نخ‌دندان را به درون لثه‌ها فرونبرید.

هنگامی نخ‌دندان به خط لثه می‌رسد، آن را در مقابل یک دندان به شکلی شبیه حرف C درآورید. به‌آرامی آن را در فضای میان لثه و دندان بلغزانید.

نخ‌دندان محکم روی دندان نگهدارید. به‌آرامی کناره دندان را با حرکت‌های به بالا و پایین، درحالی‌که نخ‌دندان را از لثه‌ها دور نگه‌داشته‌اید، بسایید. این روش را برای بقیه دندان‌ها هم به کار ببندید. بخش پشتی دندان آخر را هم فراموش نکنید.

وقتی کارتان تمام شد، نخ‌دندان استفاده‌شده را به دور بیندازید و دیگر آن را به کار نبرید.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۴۱۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا سید معملی افزود: سلامت دهان و دندان به نوعی سر منشأ سلامتی جسم، روح و روان است و حتی در سلامت اجتماعی نیز نقش آفرین بوده و می‌تواند در روابط اجتماعی افراد را تقویت یا در آن اختلال ایجاد کند.

وی ادامه داد: امسال تمرکز ما این است که از تمام حوزه‌ها و رده‌های بهداشتی و درمانی برای بهبود سلامت دهان و دندان مردم استفاده کنیم. از بهورز در روستاها تا مراقبان سلامت در شهرها، پزشکان و کارشناسان بهداشتی در تمام مراکز متعلق به حوزه سلامت می‌توانند به ما در این عرصه کمک کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان اینکه عواملی که می‌توانند در ناحیه دهان و دندان بیماری ایجاد کنند می‌توانند در بقیه قسمت‌های بدن نیز ایجاد بیماری کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال بین بیماری‌های شدید لثه و دیابت ارتباط وجود دارد. این دو بیماری بر یکدیگر اثرگذار هستند. همچنین بین بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دهان و دندان و لثه ارتباط وجود دارد.

سیدمعلمی یادآور شد: مادر باردار نیز می‌تواند برای جنین و نوزادش از طریق بیماری‌های دهان و دندان مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین سلامت دهان و دندان به سلامت سایر قسمت‌های بدن کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: بنابراین نقش مشترک تمام افراد درگیر بهداشت و درمان در سلامت دهان و دندان مشهود است و این مسئله تنها وظیفه بهداشت کاران دهان و دندان و دندانپزشکان نیست.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از اهداف مشخص ما در سال جاری این است که از دیدگاه عامل خطر مشترک، یعنی توجه به عواملی که هم بیماری‌های دهان را ایجاد می‌کنند و هم بیماری‌های دیگر را، به مسئله بهداشت دهان و دندان بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: البته در این راستا نقش ویژه متوجه بهداشت کاران و مراقبان سلامت دهان و دندان و دندانپزشکانی است که در بخش‌های دولتی و خصوصی کار می‌کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اعلام اینکه ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت «پویش سلامت دهان و دندان» با هدف افزایش آگاهی عمومی در سلامت دهان و دندان در سطح کشور برگزار می‌شود، گفت: در این سه روز برنامه‌های مختلفی برای دانش آموزان، مدارس و جامعه برگزار خواهیم کرد که شناساندن عوامل سلامت و بیماری دهان و دندان از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این پویش خواهد بود.

سیدمعلمی، دندانپزشکان بخش خصوصی و دولتی را به همکاری در این پویش برای آموزش و ارتقای سلامت دهان و دندان مردم دعوت کرد.

کد خبر 6089908 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • سرک کشیدن در موبایل همسر باعث قتل شد!
  • سرک کشیدن در موبایل همسر باعث قتل شد
  • صد و شصتمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • بهترین زمان برای مسواک زدن چه وقتی است؟
  • بیرون کشیدن پسر بچه ۱۲ساله از میان آرواره های سگ بدون صاحب در کرج ! | تصاویر
  • زبانه کشیدن شعله‌های آتش حق طلبی از دانشگاه‌های کلمبیا و اوهایو
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • تصویری از در آغوش کشیدن کاظم صدیقی توسط آقای وزیـر