Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-26@03:20:16 GMT

افزایش آمار انتقال ایدز از طریق روابط جنسی

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۴۱۲۸۹

افزایش آمار انتقال ایدز از طریق روابط جنسی

شاهین قره خانی با یادآوری برنامه وسیع وزارت بهداشت در حوزه کنترل و مدیریت درمان اعتیاد بین سال‌های ۸۰ تا ۸۷ ادامه داد: محور این برنامه بر درمان‌های نگهدارنده بود یعنی توزیع متادون و... که این شیوه در تمام دنیا متداول بود، اما در ایران کمتر مورد توجه بود و برخی مقاومت‌هایی نیز برای استفاده از آن وجود داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درمانگر اعتیاد اظهار کرد: خوشبختانه به رغم همه این موارد در آن سال‌ها اقدامات وسیعی از نظر فرهنگی، آموزشی و راه اندازی تعداد زیادی از مراکز درمان اعتیاد انجام شد، به این معنا که مراکز اعتیاد سرپایی، کلینیک‌های سازمان زندان‌ها مراکز دی آی سی و مراکز گذری با توزیع داروی متادون به بیماران معتاد توانستند بخش عمده‌ای از اعتیاد به شیوه تزریفی را کنترل و درمان و حتی پیشگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به معتادان تزریقی باعث شد که میزان ابتلا به ایدز از طریق سرنگ آلوده ثابت مانده و به سمت ایدز ناشی از رابطه جنسی کنترل نشده سوق داده شود، عنوان کرد: با این اقدامات حجم زیادی از مبتلایان به ایدز تزریقی کاسته شده و کم کم به لحاظ آمار تفکیکی در حال نزدیک شدن به آمار جهانی مبنی بر این هستیم که رابطه جنسی پرخطر عامل اول ابتلا باشد.

قره خانی تصریح کرد: کاهش آمار ابتلا از طریق تزریق مدیون سیاست‌هایی است که در این سال‌ها در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد و نوع نگاه به مقوله اعتیاد رخ داده است، به بیان دیگر تا آن زمان اعتیاد یک جرم بود، اما تمرکز کردند که از اعتیاد جرم زدایی شده و روش‌های کم خطر مصرف جایگزین روش‌های پرخطر شود، که باعث شد بخش انتقال ایدز از طریق سرنگ تا حدود زیادی کنترل شود.

وی با تاکید براینکه سوءمصرف مواد از طریق تزریق تا حدود زیادی کنترل شده است، خاطرنشان کرد: هربار که شرایط اقتصادی دچار مشکل شده یا وضعیت درمان اعتیاد دچار چالش می‌شود شاهد افزایش اعتیاد تزریقی هستیم، وهر بار که درمان شرایط بهتری می‌یابد شاهد کاهش این آمار هستیم، یعنی به نوعی تقویت بنیه درمان اعتیاد در کشور منجر به کاهش آمار بیماران معتاد تزریقی می‌شود.

این مشاور درمان اعتیاد، بیان کرد: در مراکز درمان اعتیاد تنها بحث ترک اعتیاد مطرح نیست بلکه آموزش اصول اولیه بهداشتی، عدم مصرف سرنگ و حتی پیشگیری از مقاربت‌های جنسی پرخطر دراین مراکز اتفاق می‌افتد.

وی اضافه کرد: آنچه مشاهده کردیم کاهش مصرف تزریقی است، و به ترتیب کشیدن و مصرف خوراکی رتبه‌های اول و دوم شیوه مصرف مواد مخدر و روان گردان را به خود اختصاص داده اند.

منبع: برنا 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ایدز اعتیاد رابطه جنسی معتاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۴۱۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۲ عطاری متخلف در قم طی سال گذشته پلمپ شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، هدی ابوالحسنی در گفت‌وگویی خبری با اشاره به مثبت شدن آزمایش اعتیاد دو جوان مصرف کننده داروی لاغری گفت: این دو جوان که هیچ سابقه مصرف مواد مخدر ندارند در هنگام استخدام با آزمایش مثبت اعتیاد روبه رو شدند.وی با اشاره به رهگیری تولید و توزیع غیر قانونی این داروی لاغری در یکی از عطاری‌های مرکز شهر از شهروندان خواست؛ به هیچ عنوان داروها و مکمل‌ها را از عطاری ها، فضای مجازی و باشگاه‌های ورزشی تهیه نکنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم، تنها مرکز قانونی تهیه دارو را داروخانه‌های مجاز دانست و با بیان اینکه فروشندگان عطاری مجاز به تجویز گیاهان دارویی با هدف درمان نیستند تاکید کرد: عطاری‌ها فقط مجاز به فروش گیاه دارویی هستند و نه داروی گیاهی.

ابوالحسنی، با اشاره به بازرسی بیش از ۳۰۰ عطاری استان در یک سال گذشته از پلمپ ۲۲ عطاری متخلف خبر داد و گفت: داشتن برچسب اصالت و سیب سلامت از الزامات اقلام دارویی و بهداشتی است.

کد خبر 6086011

دیگر خبرها

  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور
  • آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • هشدار درباره انتقال بیمار از مراکز دولتی به بیمارستان‌های خصوصی!/ باید چرخه پرگلایه «بیمه» اصلاح شود/ متاسفانه از اولویت نخست یعنی بهداشت غفلت شده است
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در استان کردستان
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق کردستان در سال گذشته  
  • عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای
  • ببینید | پاسخ به یک سوال جنجالی؛ زگیل تناسلی یا ایدز واقعاً از طریق کاشت و ترمیم ناخن منتقل می‌شوند؟
  • نیاز به فرآورده های خونی افزایش یافته است
  • ۲۲ عطاری متخلف در قم طی سال گذشته پلمپ شدند