Web Analytics Made Easy - Statcounter

غول‌های بتنی و ساخت و ساز‌های سر به فلک کشیده با شتابی افزونتر از رشد جمعیت در کلانشهر‌ها در حال قدکشیدن هستند و در این روند گویا فراموش شده که در شهر‌ها به جای توجه به ساخت و ساز باید زندگی در اولویت باشد.

گرچه مهارشدن فضای زندگی در آهن و سیمان تهدیدی بزرگ برای سرزندگی است، اما بلند مرتبه سازی نیز خواسته و ناخواسته از الزامات توسعه پایدار شهری تلقی می‌شود، ولی باید طبق ضوابط و اصول خاص انجام شود تا اثرات منفی آن کمتر بر زندگی شهری چیره گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بلند مرتبه سازی در کلانشهر ۳.۵ میلیون نفری مشهد نیز که سالیانه پذیرای ۳۰ میلیون زائر و گردشگر است طی دهه گذشته رشد برق آسایی داشته، تا پیش از سال ۱۳۸۸ تنها یک ساختمان مرتفع (زیست خاور) و چند ساختمان به نسبت بلند در مشهد وجود داشت، اما پس از آن ده‌ها هتل و مجتمع تجاری بزرگ یکی پس از دیگری قد برافراشتند به طوری که اکنون افزون بر ۳۰ ساختمان و برج بالای ۲۰ طبقه در این کلانشهر خودنمایی می‌کنند.

سومین طرح جامع مشهد به عنوان طرحی برای خروج از بی برنامگی آذر ۱۳۹۶ رونمایی شد، اما یکی از نواقص آن تعیین نشدن پهنه‌های بلندمرتبه سازی است که باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.

سند بلندمرتبه سازی نداریم

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد به نبود سندی برای بلندمرتبه سازی در این کلانشهر اشاره و بیان کرد: لحاظ نشدن ضوابط و پهنه‌های بلند مرتبه سازی از نواقص طرح جامع مشهد بود لذا مقرر شد مستندات بلندمرتبه سازی به عنوان نقیصه این طرح، در طرح‌های تفصیلی مشخص و برای تصویب به شورای عالی معماری و شهرسازی کشور ارسال شود.

محمدهادی مهدی نیا افزود: بر این اساس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر به شهرداری مشهد مهلت یک ماهه برای ارائه پهنه‌های بلند مرتبه سازی داد که این مهلت از ۲۲ آذر ماه گذشته آغاز شده است. پس از ارائه این طرح توسط شهرداری، طرح به کمیسیون ماده پنج و سپس شورای عالی معماری شهرسازی برای تصویب ارسال خواهد شد.

وی در ادامه گفت: نمی‌توان یک الگوی کلی برای بلند مرتبه سازی در نظر گرفت و باید گونه بندی‌ها از جنبه‌های مختلف کالبدی، عملکردی، طراحی شهری، اقتصادی و اجتماعی ملاک عمل قرار گیرد.

عضو شورای شهر مشهد اظهار داشت: تصمیم گیری برای پهنه‌ها و کانون‌های بلند مرتبه سازی با کسب نظرات و دیدگاه‌های مختلف در این زمینه خواهد بود.

 استاندارد‌ها در بلندمرتبه سازی

متخصص جغرافیای شهری و انسانی و استاد دانشگاه فردوسی نیز گفت: در چارچوب استانداردسازی ساختمان‌های بلند مرتبه یکی از موضوع‌های مهم توجه به مطالعات تحقیقاتی است که باید قبل از ساخت بنا انجام شود، اما تاکنون نسبت به این مهم بی توجهی شده است.

دکتر محمدحسین پاپلی یزدی افزود: بدنه دانشگاهی شهر مشهد این قابلیت را دارد که اصلاحات موجود در کلانشهر را در اختیار مسئولان قرار دهد تا آن‌ها مشکلات موجود را برطرف کنند.

وی ادامه داد: بر اساس یک طرح مطالعاتی که در سازمان زمین شناسی خراسان رضوی انجام شده این استان دارای ۵۵۰ گسل است که برخی از آن‌ها می‌توانند زمینه ساز حوادث بسیار جبران ناپذیری شوند.

این محقق و پژوهشگر گفت: در برخی از مناطق به دلیل جنس خاک نباید ساختمان سازی انجام شود، ولی گاهی مجریان به این موضوع‌ها توجهی ندارند.

 برخورد قضایی با بلندمرتبه سازی بی ضابطه

دادستان عمومی و انقلاب مشهد هفته پیش با اشاره به موضوع بلند مرتبه سازی در شهر، گفت که بلند مرتبه سازی بدون ضابطه مصداق بارز تضییع حقوق عمومی است لذا در راستای دفاع از حقوق عامه، با تضییع حقوق عمومی طبق قانون برخورد می‌شود.

غلامعلی صادقی افزود: در چند سال اخیر شاهد افزایش فزاینده و بدون ضابطه برج سازی و بلند مرتبه سازی در سطح شهر مشهد هستیم که این امر مصداق بارز تضییع حقوق عمومی است.

وی ادامه داد: طبق اعلام اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در طرح تفصیلی و طرح جامع شهر مشهد تاکنون تعریف مشخص و ضوابط بلند مرتبه سازی تبیین نشده و حتی شورای عالی شهرسازی و معماری دی ماه ۱۳۹۳ صدور هرگونه مجوز برای بلند مرتبه سازی را با تعریف ساختمان‌های با ارتفاع بیشتر از ۲۳ متر ممنوع اعلام کرده است.

دادستان مشهد اظهار داشت: با این وجود برج‌های مختلف از این دست در نقاط مختلف مشهد سر به فلک کشیده اند در حالی که در طرح جامع شهر مکان‌های مجاز و مناطق ممنوعه برای برج سازی مشخص نشده اند.

وی افزود: در حالی در این طرح پهنه‌هایی برای بلند مرتبه سازی تعریف نشده که باید به مواردی از جمله حفظ کریدور دید مطلوب به شهر در مجاورت محل احداث برج، حفظ مناظر طبیعی، عدم آسیب به کریدور‌های طبیعی، عبور جریان باد و هوا، حفظ شریان حیاتی و شبکه اضطراری شهر و از همه این‌ها مهمتر حفظ نمای بصری اطراف حرم مطهر رضوی توجه ویژه صورت گیرد.

صادقی ادامه داد: از شهرداری انتظار می‌رود با توجه به فقدان ضوابط بلند مرتبه سازی در مشهد، تا تصویب مراحل ضوابط بلند مرتبه سازی از ابتدای دی ماه ۱۳۹۷ از صدور هرگونه مجوز بلند مرتبه سازی در سطح مشهد خودداری کند.

وی گفت: در غیر این صورت دادستان به عنوان مدعی العموم و بر اساس اختیارات حاصل از بند‌های دوم و پنجم اصل ۱۵۶ قانون اساسی در دفاع از حقوق عمومی و پیشگیری از وقوع جرم تمهیدات لازم را اتخاذ خواهد کرد.

دادستان عمومی و انقلاب مشهد همچنین به تخلفات ساخت و ساز در «مجتمع کوهسر» این شهر اشاره و بیان کرد: برابر مصوبات کمیسیون ماده پنج این مجموعه باید دارای هشت هکتار فضای سبز باشد، اما همچنان ساخت و ساز بنا در آن مجموعه ادامه دارد به نحوی که در کوچه ۲۰ متری «مجتمع تجاری» در حال ساخت است لذا شهرداری باید پاسخگوی تضییع حقوق عمومی در این خصوص باشد.

وی افزود: وقتی در یک کوچه ۲۰ متری مجوز مجتمع تجاری داده می‌شود دستگاه قضایی باید منتظر روزانه ده‌ها پرونده از سرقت خودرو، لوازم خودرو، توهین و ضرب و جرح و حتی قتل به علت اختلاف بر سر جای پارک باشد.

صادقی ادامه داد: در این شرایط شاهد شروع بلند مرتبه سازی در حاشیه بلوار نماز شهر مشهد توسط برخی مجموعه‌ها و تعاونی‌ها هستیم لذا امیدواریم دستگاه‌های مسئول از جمله راه و شهرسازی و شهرداری پیش از ورود دستگاه قضایی نسبت به تعدیل ساخت و ساز‌ها اقدام کنند.

توقف صدور مجوز بلند متربه سازی

معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد نیز گفت: مجوز‌های بلند مرتبه سازی در این شهر مربوط به شش سال پیش است و در این مدت مجوزی در این حوزه صادر نشده است.

محمدرضا حسین نژاد افزود: اگر هم مجوزی صادر شده به یقین مصوبه کمیسیون ماده پنج و تایید شورای عالی معماری و شهرسازی را داشته در غیر این صورت مجوزی صادر نشده است.

وی به موضوع مجموعه کوهسر مشهد نیز اشاره و بیان کرد: در پنج سال اخیر هیچ مجوز ساخت و سازی برای این مجموعه صادر نشده و مجوز‌ها مربوط به سال‌های گذشته است.

معاون شهردار مشهد ادامه داد: مجوز‌های ساخت و ساز «مدت دار» هستند به طوری که بنا‌های بالای یک هزار مترمربع بعد از صدور پروانه پنج سال برای شروع ساخت و ساز مهلت دارند.

وی در خصوص طرح تعیین پهنه‌های بلندمرتبه سازی در مشهد نیز گفت: این طرح توسط مشاور در دست بررسی و تهیه است و همه تابع و مدافع قانون هستیم.

 محدودیت ۲۳ متری برای بلندمرتبه سازی

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی مشهد گفت: ابلاغیه طرح جامع این شهر مربوط به سال ۱۳۹۵ و ممکن است پیش از آن طبق طرح‌های قبلی مجوزی برای بلند مرتبه سازی صادر شده باشد، اما طبق طرح‌های قبلی و موجود حداکثر ارتفاع ساختمان ۲۳ متر بوده و برای بیشتر از آن در این شهر مجوزی صادر نشده است.

مهدی نیا افزود: با توجه به شرایط مشهد، سیاست‌های توسعه درون زا و جلوگیری از توسعه افقی شهر باید سند بلندمرتبه سازی هر چه سریع‌تر آماده و تکلیف مردم و سازندگان روشن شود.

وی ادامه داد: با مشخص شدن پهنه ها، بلندمرتبه سازی شفاف می‌شود و سازندگان در آن عرصه‌ها اقدام به ساخت و ساز خواهند کرد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص تخلفات بلندمرتبه سازی نیز گفت: تاکنون از سوی دادستان با شورای شهر و مدیریت شهری مشهد مکاتبه‌ای در خصوص تخلفات صورت نگرفته و اگر مکاتبه‌ای باشند به طور قطع پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام /پ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بافت فرسوده شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۴۱۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هت‌تریک رکوردشکنی سامیار در آلمان

به گزارش "ورزش سه"، سامیار عبدلی که در روزهای گذشته دو بار در مسابقات مسافت بلند شنا قهرمانی کشور آلمان موفق به جابجابی رکورد ۱۰۰ متر آزاد شده بود امروز بار دیگر رکوردشکنی کرد.

عبدلی در ماده ۵۰ متر آزاد این مسابقات با ثبت زمان ۰۰:۲۲.۷۴ رکورد این ماده که پیش از این به نام خود ثبت بود را بهبود بخشید.

سامیار عبدلی پیش از این در مسابقات شنا بازی‌های آسیایی در مهر ماه سال ۱۴۰۲ با زمان ۰۰:۲۲.۸۰ رکورد این ماده را به نام خود ثبت کرده بود و سریع‌ترین شناگر ایران شناخته می‌شد.

ماده ۵۰ متر آزاد مسافت بلند:

رکورد پیشین :
سامیار عبدلی – بازی‌های آسیایی هانگژو / مهر ۱۴۰۲/ ثبت زمان ۰۰:۲۲.۸۰
رکورد جدید:
سامیار عبدلی – مسافت بلند شنا قهرمانی کشور آلمان/ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ثبت زمان ۰۰:۲۲.۷۴

دیگر خبرها

  • چرا صدای جنبش‌های دانشجویی عربی در حمایت از فلسطین بلند نمی‌شود؟
  • فرصت انتقام برای گل‎گهر در حذفی مهیا شد
  • تأکید شهردار مشهد بر تملک پلاک‌های در مسیر و بازگشایی بولوار کرامت
  • گام‌های بلند دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغالزایی در کردستان + فیلم
  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • پویش «مشهد مهربان»، عامل یکپارچه‌سازی اجتماعی مشهد مقدس
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • هت‌تریک رکوردشکنی سامیار در آلمان
  • آیا «اجاره بلند مدت زمین های موقوفه» جایز است؟
  • لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا