Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24- "به سبب دشواری تأمین سموم و کودهای باکیفیت و بی‌خطر و نبود عزم در بدنه دولت برای تأمین به‌موقع آن و موانع داخلی و خارجی موجود بر سر راه بخش خصوصی ازیک‌طرف و هزینه‌های بالای تأمین سموم و کودهای بی‌خطر عدم پیش‌بینی بودجه‌های لازم برای پوشش افزایش قیمت آن‌ها؛ در آینده‌ای نه‌چندان دور سموم و کودهای پرخطر موجب تولید محصولات باغی ناایمن و بی‌کیفیت خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر به سبب کمبود منابع مالی، قیمت تمام‌شده بالای تولیدات داخلی و مشکلات صادرات؛ نه‌تنها رغبت سرمای گذاری و توسعه در بخش باغبانی کم خواهد شد بلکه در بلندمدت کاهش سقف تولیدات نیز بسیار محتمل است.  علاوه بر کمبود منابع  آبی کشور و مشکلات تأمین تجهیزات روزآمد  برای بخش باغبانی و  همچنین کاهش درآمدهای نفتی دولت در کنار رکود اقتصادی و افزایش بیکاری و  افزایش تورم در بخش‌های غیرخوراکی  موجب کاهش توان خرید خوراکی خانوار ازجمله محصولات باغی که کشش‌ناپذیر هستند خواهد شد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود روند سرانه مصرف میوه در جامعه کاهش‌یافته و درنتیجه تهدیدی بر امنیت غذایی خانوار خواهد بود. به‌عبارت‌دیگر می‌توان کنونی کوچک شدن سفره خانوار و بی‌کیفیت شدن محتوای آن بسیار مخرب‌تر از دوره تحریم‌های قبل خواهد بود."

آنچه در بالا خواندید بخشی از گزارش کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران با عنوان "شناسایی چالش‎های آثار تحریم بر تولید و صادرات محصولات باغی " است که بر روی پایگاه خبری اتاق ایران منتشرشده است به ارائه پیشنهادهای ضروری در این زمینه پرداخته است. در مقدمه این گزارش آمده است: «محصولات باغی 15 درصد از سطح زیر کشت محصولات کشاورزی کشور را تشکیل می‌دهند اما نیمی از این محصولات صادر می‌شوند. از طرفی ایران در تولید برخی از محصولات باغبانی در سطح دنیا از جایگاه و رتبه بسیار خوبی برخوردار است. به‌طوری‌که درزمینهٔ برخی از محصولات رتبه اول و به‌طورکلی در میان 10 کشور عمده در تولیدکننده محصولات باغی در جهان قرار دارد.»بر اساس این گزارش، افزایش قیمت کالاهای اساسی وارداتی، کمبود نهاده‌های باکیفیت کشاورزی، افت صادرات، محدودیت در بازارهای صادراتی، افزایش هزینه‌های نهاده‌های کشاورزی وارداتی، افت کیفیت تولیدات به دلیل عدم توفیق در واردات سموم باکیفیت بالا، عدم توفیق در جذب سرمایه‌گذاری، تهدید امنیت غذایی جامعه، موانع تکنولوژی روز از مهم‌ترین پیامدهای اعمال تحریم‌ها بر حوزه کشاورزی و صنایع غذایی کشور است که به همراه سیاست‌های ناکارآمد دولت به‌خصوص سیاست‌های ناپایدار ارزی دولت، فعالان اقتصادی این عرصه را دچار مشکل کرده است.کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران تأکید می‌کند با توجه به شاخص‌هایی نظیر اهمیت در تأمین امنیت غذایی و افزایش صادرات غیرنفتی، اشتغال‌زایی و توسعه روستاها برنامه‌ریزی در جهت بررسی آثار تحریم و کاهش پیامدهای مخرب آن بر تولید و تجارت محصولات باغی، می‌تواند علاوه بر حفظ مزایای اقتصادی و تولید محصولات باغی و حفظ اشتغال، مانع از کاهش صادرات می‌شود.گزارش کمیسیون در ادامه به بررسی میزان تولیدات محصولات باغی طی سال‌های 87 تا 96 پرداخته که بر اساس آن متوسط نرخ رشد محصولات باغی در برنامه پنجم 12.5 درصد و عملکرد آن 5.6 درصد بوده است.در این گزارش آمده که بر اساس برنامه ششم، میزان تولیدات باغی باید به 21 میلیون و 900 هزار تن برسد و 4 هزار و 600 هزار هکتار گلخانه جدید احداث شود.کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران پس از بررسی میزان صادرات محصولات باغی در 10 سال گذشته و سهم محصولات باغی مختلف ازجمله پسته، خرما و زعفران در سبد صادراتی کشور، تأکید می‌کند ابهامات و ناپایداری سیاست‌های ارزی و صادرات محصولات کشاورزی، وابستگی به معدود کالاهای صادراتی، نبود هماهنگی میان دستگاه‌های دخیل در صادرات و عدم‌حمایت ازجمله مهم‌ترین دلایل افت صادرات محصولات باغی است.

مهم‌ترین دلایل کاهش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران، مشکل در تأمین بذر، نهال، کود و سموم باکیفیت، کاهش منابع، کاهش سرمایه‌گذاری در بخش باغبانی و دشواری در تأمین تکنولوژی‌های روز ازجمله مواردی است که منجر به کاهش کمی و کیفی تولیدات باغی در سال‌های آینده خواهد شد.

راهکار مقابله با تحریم‌ها در تولیدات باغی

بخش پایانی این گزارش به ارائه راهکارها و پیشنهادات کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران به‌منظور کاهش تأثیرات ناشی از اعمال تحریم‌ها بر تولید و تجارت تولیدات باغی اختصاص دارد. بر همین اساس، شفاف‌سازی حمایت‌ها و سیاست‌ها، آسیب‌شناسی جامع اعمال تحریم‌ها، لغو ممنوعیت صادراتی، اولویت‌بندی، پایداری سیاست‌های ارزی، حمایت از بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری به‌منظور بهره‌گیری از فنّاوری‌های نوین و پیش‌بینی بسته حمایتی ازجمله راهکارهای کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران به‌منظور مقابله با آثار تحریم‌ها در حوزه محصولات باغی است.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۴۲۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان از رشد تولید محصولات کشاورزی در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، سیروس ابراهیمی، ظهر امروز در جلسۀ تنظیم بازار لرستان گفت: کارگروه  تنظیم بازار یکی از کارگرو‌ه‌های مهم است که مسائل بازار، تولید، عرضه، مصرف، قیمت  و نظارت در این کارگروه مطرح می‌شود.

او اضافه کرد: تولید محصولات کشاورزی در لرستان در تمام زیربخش‌ها رشد خوبی در سال گذشته داشته‌است و امیدواریم این روند امسال هم ادامه داشته باشد.

ذخیره‌سازی 1500 تن مرغ منجمد در لرستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با اشاره به افزایش تولید مرغ، تخم‌مرغ، گندم و دیگر محصولات کشاورزی در این استان، یادآور شد: تولید گوشت مرغ بیش از نیاز است و باید به دیگر استان‌ها صادر شود.

ابراهیمی با بیان اینکه یکی از مصوبات امروز جلسه تنظیم بازار تحویل سبوس گندم به دامداران بود، یادآور شد: سهمیه گندم کارخانجاتی که به تعهد خود برای تحویل سبوس گندم به دامداران عمل نکنند قطع می‌شود.

انتهای پیام/644/

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • روند روبه‌رشد تولیدات حوزه کشاورزی لرستان
  • روند رو به رشد تولیدات کشاورزی لرستان
  • رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان
  • تحریم‌های غرب چه تاثیری بر صادرات روسیه داشت؟
  • برنامه‌ریزی برای صادرات محصولات دانش‌بنیان
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد
  • صادرات غیرنفتی استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی/می توان هاب غذایی منطقه شد
  • تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد