Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ تأمین غذای سالم به عنوان یکی از نیاز‌های اصلی انسان است که از تولد تا مرگ همواره دغدغه ادیان و جوامع بوده و هرگونه اختلال در آن چه بسا موجب اختلال در جوامع انسانی شود. قرآن و روایات دینی بار‌ها بر اهمیت غذا و تغذیه سالم تأکید دارند. چند وقتی است که اخباری در رابطه با غذا و محصولات غذایی آلوده و بی کیفیت و عدم ایمنی محصولات غذایی موجب نگرانی شهروندان از مصرف غذایی شهرواندان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر همین اساس ایکنا به عنوان اولین رسانه قرآنی کشور پرداختن به امنیت و مطالبه غذای سالم را رسالت خود دانسته و در تلاش است با سلسله مطالب و گزارش‌های خود این موضوع را در اذهان مخاطبان و مسئولان غذایی کشور به عنوان یک دغدغه و مطالبه ملی مطرح کند. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به تخلف در حوزه مواد غذایی و کم‌کاری مسئولان کنترل کیفی شرکت‌های تولیدی مواد غذایی اظهار کرد: عملکرد مسئولان کنترل کیفی کارخانه‌ها به مسئولیت اجتماعی و عملکرد اخلاقی افراد باز می‌گردد، البته یک‌سری مجازات‌های بازدارنده نیز برای تخلفات آن‌ها وجود دارد.
وی افزود: باید آگاه‌سازی در این حوزه وجود داشته و اطلاع رسانی شود تا افراد بدانند که مسئولیت امضا تحت عنوان مسئول کنترل فنی در هر حوزه‌ای به ویژه حوزه‌های مرتبط با سلامت پاسخگویی را در بر دارد، این گونه نیست که امضا صرفا یک کار اداری باشد، این مسئولیتی است که فرد در شرح وظایف خود در شرکت‌های واردکننده، داروخانه‌ها و تولید‌کنندگان مواد غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی دارد. این فرد پذیرفته و پاسخگوی تمام عواقبی است که در حوزه مسئولیت‌اش بروز پیدا کرده است.
جهانپور تأکید کرد: این فرهنگ هم باید در جوامع جا افتاده و مردم هم باید مطالبه کنند که مسئولیت فنی هم جایگاه شناخته شده‌ای داشته و ضمانت لازم را باید در برابر کیفیت مواد غذایی داشته باشد.
سخنگوی سازمان غذا و دارو در رابطه با کم شدن اطلاع رسانی این سازمان درباره ممنوعیت مواد غذایی تقلبی در چرخه مصرف نیز گفت: موارد تخلف اگرچه به صورت محدود، اما بازهم اعلام می‌شوند، ما مواردی در رابطه با تخلف روغن‌های خوراکی و برخی اقلام دیگر هم داشتیم، اداره کل غذا آنچه را به ما اعلام کرده ما نیز آن برند‌ها را به مردم اعلام کرده‌ایم.   عمده تخلف‌ها در حوزه غذا در بخش روغن‌ها و سس‌های خوراکی است
وی ادامه داد: عمده تخلف‌ها در حوزه غذا در بخش روغن‌ها و سس‌های خوراکی است؛ روغن‌های یاد شده از تفاله‌های زیتون با استفاده از حَلّال‌های غیر مجازه تولید شده بودند و مواردی نیز به صورت غیر مجاز وارد کشور شده بودند، حداقل حدود ۱۰ درصد مواد خوراکی خارجی در داخل کشور به صورت قاچاق وارد شده که تقبلی و جعلی هستند.
جهانپور بیان کرد: در حوزه تراریختگی از اول شهریور اعلام شده محصولات یا فرآورده‌هایی که از تراریخته استفاده می کنند حتما آن را با درج برچسب تراریختگی به مردم اعلام کنند، از آن زمان تا کنون هیچ برخورد و تخلفی نداشته‌ایم، اگر شرکتی از این دستور العمل تخطی کند حتما تعطیل می‌شود.   بازار شمال شهر و مشکلات محصولات تقلبی
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما در حوزه مواد غذایی و آشامیدنی آب میوه‌های خارجی است که بسیاری از آن‌ها تقلبی و بدون پرچسب اصالت هستند، این محصولات بیشتر در شمال شهر تهران به فروش می‌روند. مواردی مانند نسکافه‌های خارجی تقلبی نیز در بازار وجود دارند که در اطراف تهران بسته‌بندی و توزیع شدند محل کارگاه‌ها و انبار‌های آن‌ها نیز کشف شده و تعطیل شده‌اند.
جهانپور افزود: در آب آشامیدنی موارد بارزی وجود نداشته و البته مواردی نیز مشاهده شده که در آن‌ها تخلف صورت گرفته است.   نیاز به اصلاح قانون داریم
وی یادآور شد: در حوزه قاچاق و تقلب در مواد غذایی مجازات‌های فعلی بازدارنده نیست و نیاز به اصلاح قانون داریم چرا که افراد سابقه دار عمدتا مرتکب این تخلف‌ها می‌شوند به نظر می‌آید که مجازات‌ها در آن بازدارنده نبوده است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا غذا و دارو تخلف قاچاق روغن آب آشامیدنی تقلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۴۲۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این مواد غذایی را با نوشابه نخورید

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ اگر شما از طرفداران بزرگ نوشابه‌هاهستید، احتمالاً می‌دانید که این نوشیدنی‌ها برای سلامتی شما مفید نیستند. اما، اگر نمی‌توانید از نوشیدنی مورد علاقه‌تان دست بردارید، باید به این نکته توجه داشته باشید که باید آن را با برخی مواد غذایی مصرف نکنید. چون ممکن است این ترکیب باعث سوء هاضمه یا برخی اختلالات داخلی خطرناک شود، حتی اگر اثرات منفی آن را به سرعت مشاهده نکرده باشید.

نوشابه با میوه‌های اسیدی
میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت و آناناس اسیدی هستند. در صورت مصرف همزمان با نوشابه، می‌تواند باعث سوء هاضمه، درد شکم، تحریک روده و سایر اختلالات دستگاه گوارش شود.

نوشابه با شیر
بدون شک، منظور ما از ترکیب شیر و نوشابه در یک لیوان مخلوط کردن آنها نیست. بلکه، برخی از غذا‌هایی که ما برای ناهار یا شام می‌خوریم، حاوی شیر هستند؛ مانند برخی از سوپ‌ها، دسر‌ها و غیره. به عنوان مثال، پاستا با خامه یا کیک‌های تولد حاوی شیر هستند. زمانی که شما این غذا‌ها یا شیرینی‌جات را می‌خورید و در عین حال نوشابه هم می‌نوشید، این دوتا در معده شما باعث ایجاد حالت اسیدی وسیعی می‌شوند که ممکن است باعث درد معده شدید، ریفلاکس و سوء هاضمه شوند.

نوشابه با غذا‌های چرب
مصرف نوشابه با غذا‌های چرب مانند برگر، ناگت، کیک و پیتزا باعث ایجاد سوء هاضمه، کاهش جذب مواد مغذی و افزایش وزن می‌شود.

نوشابه با غذا‌های حاوی کافئین
مصرف همزمان نوشابه با غذا‌هایی که حاوی کافئین هستند مانند قهوه، چای سیاه و شکلات باعث ایجاد اضطراب، بی خوابی و سردرد می‌شود.

نوشابه با غذا‌های قندی
مصرف همزمان نوشابه با غذا‌هایی که حاوی قند زیادی هستند مانند کیک، شیرینی و شکلات باعث افزایش سطح قند خون و اختلالات متابولیکی می‌شود.

نوشابه با قهوه
یک ساعت پس از مصرف نوشابه، دفع کلسیم از طریق ادرار کلید می‌خورد که می‌تواند در طولانی مدت باعث پوکی استخوان، پوسیدگی دندان یا شکنندگی استخوان‌ها شود. این مشکل خطرناک در اثر ترکیب نوشابه با غذا و یا نوشیدن آن با دسر و قهوه نیز وجود دارد. زمانی که این دوتا در داخل دستگاه گوارش ترکیب می‌شوند، نوعی کف فرار تشکیل می‌شود که اسیدیته زیادی تولید می‌کند. اگر به اشتباه این ترکیب را میل کنید، ممکن است با علائمی مانند تندمزاجی، عصبانیت، درد معده و سوء هاضمه مواجه شوید. لذا، بهتر است نوشابه را به تنهایی و بدون ترکیب با دیگر مواد مصرف کنید.

نوشابه با غذا‌های شور
مصرف نوشابه با غذا‌های شور مانند چیپس، تاکو و پفک باعث ایجاد خشکی دهان، تحریک روده و فشار خون بالا می‌شود.

نوشابه با غذا‌های تند و پرادویه
درست است که ادویه‌های تند به غذا‌ها طعمی خوشمزه می‌دهند، اما مصرف زیاد غذا‌های پرادویه می‌تواند برای بدن مضر باشد. این غذا‌ها معمولاً حاوی چربی و نمک بالا هستند که مصرف آنها به مشکلات قلبی، فشار خون بالا، چاقی و سایر مشکلات سلامتی مرتبط می‌شود. همچنین، ادویه‌های تند ممکن است به دستگاه گوارش آسیب برسانند و مشکلات هضمی را افزایش دهند.

نوشابه با غذا‌های سرد
مصرف همزمان نوشابه با غذا‌های سرد مانند بستنی، کیک یخی و شیرینی یخی باعث تحریک دهنده دستگاه گوارش و درد شکم می‌شود.

آب نبات‌های نعنایی
شاید در ویدیو‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده اند، با فیلمی از یک بطری نوشابه که حاوی آبنبات نعنایی است، روبرو شده باشید. در این فیلم، یک انفجار کوچک و خطرناک را مشاهده می‌کنید که ناشی از ترکیب قدرتمند آبنبات‌های نعنایی با گاز موجود در نوشابه است. بهتر است حتی به فکر ترکیب این دو در معده خود نیز نیفتید، زیرا واکنش شیمیایی بین این دو ماده برای سلامتی بسیار خطرناک است. بهترین راهکار این است که از ترکیب این دو ماده خودداری کنید.

دیگر خبرها

  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • جریمه تاوان ثبت نکردن موادبهداشتی فروشگاه مواد غذایی در کرمانشاه
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند
  • مدیران حوزه کارگری در نماز جمعه سیستان و بلوچستان پاسخگوی مطالبات مردم شدند
  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • امحای هزار و ۵۳۹ کیلوگرم مواد غذایی تاریخ گذشته در هشترود