Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

70 درصد بزرگسالان کشور کمبود ویتامین D دارند/ نان‌ تافتون، سنگک، لواش و بربری غنی سازی شدند

زهرا عبدالهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به مطالعات صورت گرفته در دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران و آزمایشگاه ملی سلامت در زمینه ریزمغذی‌ها، گفت: تمام گروه‌های سنی در کشور با کمبود ویتامین D مواجه هستند، به‌طوریکه کمبود این ویتامین در ۶۷ نوجوانان، ۸۶ درصد زنان باردار، ۶۲ درصد کودکان ۶ ساله و ۷۰ درصد بزرگسالان شایع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به پیامد‌های غیرقابل جبران کمبود ویتامین D و تحمیل هزینه‌های هنگفت به نظام سلامت، اظهار کرد: کمبود این ویتامین خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر، مانند دیابت بیماری‌های قلبی و عروقی، انواع سرطان‌ها، ام اس، آسم، آلرژی، پوکی استخوان و ... را افزایش می‌دهد.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: راهکار موثر و عملی که می‌تواند شیوع کمبود ویتامین D را در کشور کاهش دهد، غنی سازی مواد غذایی با این ویتامین است که با توجه به اجرای برنامه ملی غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک در کشور، برنامه افزودن ویتامین D نیز به عنوان یک راهکار، می‌تواند اثربخش باشد.

پلمپ شرکت واردکننده متخلف کپسول «ویگارکس- VIGRX»/ ضرورت استعلام اصالت اقلام سلامت محور

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: یکی از اقدامات و مولفه‌های موثر که در کنار نظارت و بازرسی‌های سازمان غذا و دارو می‌تواند راهگشا باشد، گزارش‌های مردمی مبنی بر تخلفات در حوزه توزیع کالا‌های سلامت محور از جمله گزارش موارد و محال ارائه کالا‌های جعلی، تقلبی یا قاچاق است.

وی افزود: به مردم توصیه می‌کنیم اصالت تمامی اقلام سلامت محور مصرفی خود به ویژه دارو، مکمل و اقلام آرایشی و بهداشتی وارداتی، را از طریق سامانه پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲ استعلام کنند و هرگونه موارد عدم اصالت کالا را از طریق سامانه ۱۹۰ گزارش کنند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: به دنبال پیگیری گزارش‌های مردمی در هفته‌های اخیر، گزارشی از یک داروخانه شبانه‌روزی در شهر تهران مبنی بر ارائه یک مکمل بانام ویگارکس VIGRX واصل شد که اصالت آن در سامانه تائید نشده بود.

وی تصریح کرد: بر این اساس بازرسان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی داروخانه مذکور را مورد بازرسی قرار داده و ۱۲۴ بسته از مکمل مذکور را از این داروخانه کشف کردند که فاقد فاکتور بوده و اصالت هیچ‌کدام نیز در سامانه تائید نشده بود، همچنین تیمی مشترک از بازرسان سازمان

غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی ایران در هفته گذشته به شرکت واردکننده این مکمل دارویی مراجعه کردند که متاسفانه مقادیری بالا از انواع مکمل‌های بسته‌بندی‌شده در طبقه همکف ساختمان مذکور مشاهده شد.

واردات تجهیزات پزشکی دست‌دوم، به‌طور قطع ممنوع است/ با کسی تعارف نداریم

رضا مسائلی، مشاور وزیر و مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیرو ابلاغ وزارت صنعت، معدن و تجارت به مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد گمرک جمهوری اسلامی ایران مبنی بر لغو ممنوعیت ثبت سفارش و واردات کالا‌های مستعمل مشمول استاندارد اجباری، به هیچ وجه شامل تجهیزات پزشکی که ارتباط مستقیم با جان و سلامت مردم دارد، نمی‌شود و کمافی السابق ممنوع است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه، در حفظ و ارتقای سطح سلامت مردم با کسی تعارف نداریم، افزود: تامین سلامت مردم، همواره در صدر اقدامات وزارت بهداشت است به‌طوری‌که در حوزه تولید داخلی تجهیزات پزشکی نیز، بخشنامه‌هایی را با هدف ارتقای کیفیت محصولات و اثبات ایمن بودن آن‌ها صادر کرده و تولید کنندگان ملزم هستند، گواهی استاندارد‌های بین المللی اتحادیه اروپا را اخذ نمایند وگرنه پروانه آن‌ها ملغی خواهد شد.

سکاندار نظام پزشکی تا پایان دی ماه انتخاب می‌شود

حسین قشلاقی عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه در قانون سازمان نظام پزشکی آمده است که به هر علتی رئیس سازمان از سمت خود کناره گیری کرد اداره این سازمان بر عهده ریاست شورای عالی خواهد بود،  اظهار کرد: رئیس شورای عالی تا زمان انتخاب رئیس کل جدید با اختیارات رئیس کل سرپرستی نظام پزشکی را عهده دار خواهد بود و طبق عرف مانند سایر سازمان ها حداکثر تا سه ماه باید رئیس کل جدید انتخاب شود.

وی افزود : با وجود اینکه دکتر ظفرقندی سرپرستی سازمان نظام پزشکی را تا زمان تعیین رئیس کل جدید برعهده دارد اما خللی در جلسات شورای عالی وارد نشده است و شورای عالی و سایر ارکان نظام پزشکی طبق روال گذشته به امور جاری خود پرداخته است و مشکلی در روند کاری سازمان نظام پزشکی وجود ندارد.

خودکفایی کامل ایران در تولید بسته‌بندی دارو/ ۱۳۰۰ میلیارد تومان حجم فروش مواد اولیه موثر دارو در سال

اختیاری رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی اظهار کرد: امروزه علی‌رغم تحریم‌هایی که کشور ایران پشت‌سر گذاشته است در بخش مواد بسته‌بندی و موثره که جزو اولین حلقه‌های زنجیره تولید دارو است، به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرده‌ایم به طوری که صددرصد نیاز کشور را در زمینه بسته‌بندی دارو برطرف کرده‌ایم.

وی ادامه داد: تجهیزات موردنیاز بسته‌بندی مانند مواد موثره باید دارای الزامات خاصی باشد و از هر ماده‌ای نمی‌توان برای مواد بسته‌بندی استفاده کرد که در این موضوع مسئله کیفیت و نظارت از اهمیت بالایی برخوردار است.

اختیاری با اشاره به اینکه ظرفیت تولید ما در حوزه بسته‌بندی بالاتر از نیاز کشور است که می‌توان تولید مازاد را به سایر کشورها صادر کرد، افزود: مواد موثره دارویی در دو سال گذشته که در داخل تولید شده است، 4 درصد نیاز ما را برطرف کرده است که با افزایش سرعت توسعه در این صنعت امروزه 67 درصد نیاز داخل در زمینه مواد موثره را خودمان تولید می‌کنیم که با توجه به ارتباط تولید دارو به این مواد، تولید مواد موثره دارویی امروزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

اختیاری گفت: حجم فروش مواد اولیه موثر دارو تقریبا 1300 میلیارد تومان در سال و حجم بدهی صنعت دارو به مواد موثره و بسته‌بندی حدود 110 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: ارز مصرفی تعلق گرفته به مواد بسته بندی به طور کلی 130 میلیون دلار است که البته ارز به بسته بندی تعلق نمی‌گیرد اما با این موضوع  100 درصد نیاز کشور در حوزه بسته‌بندی و 67 درصد نیاز در داروی مواد موثره در داخل کشور تولید می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۴۴۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع انسولین قلمی وارداتی از هفته آینده

هانیه احمدی مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه انسولین قلمی در دو دسته وارداتی و داخلی وجود دارند گفت : هیچ کمبودی در حوزه انسولین قلمی داخلی در استان وجود ندارد و به اندازه کافی در شعب استانی شرکت‌های پخش موجود است.

وی با بیان اینکه انسولین قلمی در تمام داروخانه‌ها توزیع می‌شود عنوان کرد: انسولین وارداتی نیز براساس برنامه و متناسب با ضریب جمعیتی از طرف سازمان غذا و دارو توزیع می‌شود و چند بار در ماه در فواصل زمانی نامشخص سهمیه‌ای به استان تعلق می‌گیرد.

احمدی گفت: توزیع انسولین در هر ماه انجام می‌شود، اما گاهی همچون روز‌های اخیر بین دو مرحله از توزیع فاصله زمانی بیشتر می‌شود و اینکه اصلا در داروخانه‌ها وجود نداشته باشد، صحت ندارد و سهمیه جدید انسولین هفته آینده به استان تخصیص می‌یابد و بین داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه افزود: مشابه ایران انسولین قلمی به وفور موجود است و چنانچه پزشکان نمونه داخلی را تجویز کنند و بیماران نیز نمونه داخلی را ترجیح دهند کمبود در انسولین خارجی رفع می‌شود.

وی بیان کرد: در گذشته، چون فناوری تولید انسولین قلمی در کشور وجود نداشت تنها از نمونه خارجی استفاده می‌شد و مقبولیت بیشتری داشت، اما اکنون نمونه داخلی با اثرگذاری مطلوب تولید می‌شود و چنانچه روی بازار فروش کار شود استقبال بیماران افزایش می‌یابد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • توزیع انسولین قلمی وارداتی از هفته آینده
  • توزیع انسولین قلمی وارداتی از هفته آینده در کرمانشاه
  • مرگ در کمین مصرف کنندگان دارو‌های تقلبی و قاچاق
  • ۵۰ درصد مواد اولیه تولید دارو در کشور وارداتی است
  • این میوه کمبود‌های بدن را جبران می‌کند
  • ارسال ۷۰۰ بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
  • شناسایی ۴۰۰ فرآورده غیرمجاز و تقلبی موجود در بازار در سال ۱۴۰۲
  • پیگیری اختلال سامانه نسخه الکترونیک سلامت
  • ۶ ریزمغذی موثر در جلوگیری از ریزش مو
  • کمبود برخی اقلام شیر خشک در داروخانه‌های خوزستان