Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-28@19:01:46 GMT

ذهن خود را در طول هفته به حمام ببرید

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ | کد خبر: ۵۵۱۷۹۵۴

ذهن خود را در طول هفته به حمام ببرید - دبلیو خبر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۵۵۱۷۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر به دیار چشمه و آبشار/ بویین میاندشت، یک مقصد گردشگری خنک

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها-‌علیرضا صفاری‌فر: اگر می‌خواهید هوایی به سرتان بخورد، خوش بگذرانید و از گرمای هوا فرار کنید، به غرب اصفهان سفر کنید. یکی از شهرستان‌های خوش آب‌وهوای نصف جهان، بویین میاندشت نام دارد.

بویین میاندشت از غربی‌ترین شهرستان‌های استان اصفهان است، از شمال با خوانسار و از جنوب با فریدونشهر و از شرق با فریدن و از غرب با استان لرستان و شهرستان الیگودرز هم مرز و دارای آب و هوای کوهستانی است.

در حال حاضر آثار تاریخی کشف شده در شهرستان بویین میاندشت به ۲۰۰ اثر می‌رسد. همچنین در بویین میاندشت ابزارهای سنگی مانند نیزه، تیغه، چاقو ابزاری برای جدا کردن گندم یافت شده که حاکی از قدمت کشاورزی در این شهرستان است.

از دیدنی‌های بویین میاندشت می‌توان به ۶ حمام تاریخی از زمان قاجاریه، ۴ مسجد تاریخی، ۵ خانه تاریخی، یک کلیسا، یک قلعه و دو پل قدیمی اشاره کرد. از میان این آثار تاریخی تا به امروز تنها ۵ اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده‌اند.

آبشار نوغان

آبشار نوغان یکی دیگر از جاهای دیدنی شهرستان بویین میاندشت به حساب می‌آید. آبشار در امتداد رودخانه دائمی قمرود قرار دارد. ارتفاع این آبشار بیش از ۱۰ متر است. پایین دست آبشار و در کنار درختان بید و صنوبر می‌توان آرامشی خاصی را تجربه کرد.

پیست اسکی افوس

یکی ویژگی‌های بویین میاندشت، زمستان‌های پربرف آن است. به همین دلیل بسیاری از گردشگران برای ورزش‌های زمستانی به این شهرستان سفر می‌کنند. یکی از پیست‌های اسکی شهرستان در شهر افوس قرار دارد. این پیست اسکی در سال ۱۳۹۳ در کنار سرچشمه افوس افتتاح شد و در فصل زمستان و اواخر پاییز میزبان میهمانان و ورزشکاران از سراسر ایران است.

سد و سرچشمه افوس

سد و سرچشمه افوس با همت شهرداری شهر افوس و اداره میراث فرهنگی استان اصفهان ساخته شده است. در این مکان امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، پارکینگ و سکوهای مسقف دیده می‌شود. جریان آب که در این محوطه دیده می‌شود از سرچشمه است. سرچشمه افسوس در ضلع جنوب‌غربی شهرستان و در ارتفاعات رشته کوه زاگرس قرار دارد.

حمام قدیمی

این حمام قدیمی در محله میاندشت قرار دارد. در آن زمان همه خانه‌ها حمام نداشتند و مردم شهر از حمام‌های عمومی استفاده می‌کردند. حمام قدیمی بویین میاندشت از معماری خاصی پیروی می‌کند و به نظر می‌رسد برای استفاده عموم بوده است. در حال حاضر این حمام با شکل و ظاهری تازه میزبان گردشگرانی از سراسر ایران است که به تاریخ این شهرستان علاقمند هستند.

خانه تاریخی رئیسی

یکی دیگر از بناهای تاریخی بویین میاندشت در روستای ماربر این شهرستان واقع شده است. ماربر یکی از قدیمی‌ترین روستاهای این شهرستان محسوب می‌شود که آثار تاریخی فراوانی دارد.

خانه تاریخی رئیسی نیز یکی از آن‌ها است که مردم محلی نام آن را با قالا می‌شناسند. این بنا در سال‌های گذشته به یکی از خان‌های منطقه به نام آقای قهرمانی تعلق داشته و پس از آن به فردی با نام خانوادگی رئیسی می‌رسد.

حسینیه تاریخی

این مکان زیبا حدوداً ۲۵۰ سال قدمت دارد. حسینیه بویین یکی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی شهر به شمار می‌رود که به خوبی حفظ شده است. یکی از زیباترین نکات قابل توجه در حسینیه، دست نوشته‌های موجود در آن است. هنوز هم در این حسینیه، تعزیه به شکل سنتی اجرا می‌شود، همین امر باعث شده تا این حسینیه سالانه میزبان هزاران زائر و نمازگزار به خصوص در ایام محرم از سراسر کشور باشد.

قلعه تاریخی هژبرپور

یکی از روستاهای بسیار قدیمی و زیبای بویین میاندشت، روستای تخماقلو است که بافتی پلکانی دارد. قدمت این روستا به هزاران سال پیش می‌رسد و آثار کشف‌شده از آن، صحت این گفته را تأیید می‌کنند. در روستای تخماقلو، قلعه‌ای باستانی به نام هژبرپور وجود دارد که روزگاری به عنوان محلی نظامی کاربرد داشته است.

در اطراف این قلعه چهارگوش، هنوز هم می‌توان بقایای برج‌های دیده‌بانی و تیراندازی را دید. قلعه ۲۰ اتاق دارد که هر کدام از آن‌ها برای کار خاصی ساخته شده‌اند. قدمت قلعه هژبرپور به عصر صفویه می‌رسد و در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

تفرجگاه دره حوض

تفرجگاه دره حوض از زیباترین جاهای دیدنی بویین میاندشت است که برای گذراندن یک روز کامل سفر باید روی آن حساب کنید. این تفرجگاه طبیعتی بکر و دست‌نخورده دارد که شامل کوه‌ها، درختان سر به فلک کشیده و رودی پرآب است.

کنار رود و کوهستان اتراق کنید، در هوای پاک نفس بکشید و پرندگان را در آسمان ببینید تا حال و هوای‌تان عوض شود و از دغدغه‌های زندگی شهری فاصله بگیرید. تفرجگاه دره حوض در ۲۵ کیلومتری غرب بویین میاندشت قرار دارد.

دشت لاله‌های واژگون

در فصل بهار گردش و تماشای دشت لاله‌های واژگون در روستای ماهورستان بویین میاندشت، بی‌نظیر است. آب‌وهوای خنک در کنار هزاران گل لاله شما را به وجد خواهد آورد. در این دشت که بیش از هزار کیلومتر است، گردش کنید و عکس‌های یادگاری بگیرید. چراکه لوکیشنی به این ایده‌آلی برای عکاسی پیدا نخواهید کرد!

بویین میاندشت ترکیبی از جاهای تاریخی و مناظر طبیعی است، بنابراین اگر می‌خواهید به جایی سفر کنید که هم جاه‌های دیدنی و هم جاهای تاریخی داشته باشد، بویین میاندشت مقصد مناسبی است. سفر کنید و بهترین خاطرات را برای خود بسازید.

کد خبر 6062481

دیگر خبرها

  • بیش از پانصدهزارنفر از اماکن تاریخی و گردشگری همدان بازدید کردند
  • چه کنیم حمام و سرویس بهداشتی همیشه خوشبو باشد؟
  • بناها و عمارت‌ها گنجینه‌ای از تاریخ و تمدن کردستان
  • امیررضا معصومی را به جای امیرحسین زارع به مسابقات قهرمانی آسیا ببرید
  • آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟
  • موزه فسیل‌های ۲۰ میلیون ساله و حمام سنگی دو جاذبه گردشگری کبودراهنگ
  • موزه فسیل‌های ۲۰ میلیون ساله و حمام قدیمی سنگی دو جاذبه گردشگری شهرستان کبودراهنگ
  • روش خلاقانه لوله کش آمریکایی برای تعمیر راحت دوش شکسته حمام (فیلم)
  • حجم آب سد تنگ حمام به بیش از ۱۰۰ درصد پُرشدگی رسیده است
  • سفر به دیار چشمه و آبشار/ بویین میاندشت، یک مقصد گردشگری خنک