Web Analytics Made Easy - Statcounter

شماری از مقامات غربی در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کردند که آزمایش های موشکی ایران در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است..

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۵۸۲۰۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیش و مات سیاسی پس از شوک موشکی

 نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل در پاسخ به حمله تروریستی اسرائیل در دمشق، بیش از آنکه تلاشی برای آشکارسازی حقایق تحولات جاری باشد، تلاشی برای دلجویی معنادار کشور‌های غربی از تل‌آویو به شمار می‌رفت.

نمایش ریاکاری از سوی حامیان اسرائیل

موضع‌گیری نمایندگان امریکا، انگلیس و فرانسه در این نشست نشان داد که اقدامات خونین اسرائیل در غزه و آنچه با تجاوز به فضای تحت تملک کشوری دیگر به اجرا درآورده است، نه مسأله سازمان ملل است و نه مسأله اعضای غربی شورای امنیت و نه حتی مسأله رسانه‌های جهان. طنز ماجرا آنجا بود که «گلعاد اردان»، سفیر اسرائیل حمله ایران را تهدیدی برای مسجدالاقصی و مسلمانان خواند و به سیاق نمایش‌های مصور «بنیامین نتانیاهو» در صحن عمومی سازمان ملل، ویدیویی از پرواز موشک‌های ایران بر فراز مسجدالاقصی را به نمایش درآورد و صفحه نمایشگر خود را حتی به سمت سفیر ایران گرفت. در تکمیل این نمایش نیز «رابرت وود» و «باربارا وود»، نمایندگان امریکا و بریتانیا به همراه معاون نمایندگی فرانسه برای وارونه‌نمایی تنش جاری میان تهران و تل‌آویو، حمایت قاطع خود را از این رژیم در برابر ایران اعلام کردند و خواهان محکومیت بی‌چون‌وچرای حمله نظامی ایران از سوی سازمان ملل شدند.

وقتی کامرون آچمز شد

عبور عامدانه جهان غرب از این اتفاق مهم که ایران را به تلافی نظامی برای دفاع مشروع از منافعش ناگزیر کرد، نشان داد که تصور اعضای غربی شورای امنیت از این موضوع نشأت می‌گیرد که سیاست خارجی، میدان زورآزمایی و محافل بین‌المللی، محل قدرت‌نمایی است و با همین نگاه گمان می‌کنند که هر اندازه واقعیات را نادیده بگیرند و در دفاع از مجعولات تاریخی‌شان شدت عمل و شدت لحن نشان دهند، می‌توانند جای حق و حقیقت را عوض کنند. این چنین بود که وقتی «دیوید کامرون»، وزیر خارجه انگلیس در برابر پرسش خبرنگار این کشور در یک برنامه تلویزیونی قرار گرفت و سعی داشت اقدام ایران علیه رژیم صهیونیستی را محکوم کند، در برابر منطق خبرنگار درباره حمله نظامی ایران دچار عجز و درماندگی شد. وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به مجری تلویزیونی که پرسید «اگر کسی کنسولگری انگلیس را بمباران کند، ما چه کار می‌کنیم؟» گفت: خب ما یک واکنش خیلی شدید نشان می‌دهیم. مجری هم در ادامه به او گفت: ایران هم می‌گوید ما همین کار را کرده‌ایم!

دفاع طوفانی روسیه و چین

در نقطه مقابل ایالات متحده، فرانسه و انگلیس، نمایندگان روسیه و چین کوشیدند با موضع واحد، سیاست مجعول‌سازی واقعیت‌ها را برای افکار عمومی روشن سازند. «واسیلی نبنزیا»، سفیر و نماینده روسیه، دفاع طوفانی خود از پاسخ مشروع جمهوری اسلامی به تجاوز آشکار اسرائیل علیه قلمرو دیپلماتیکش را با محکوم کردن «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل شروع کرد که حمله ایران را بلافاصله محکوم کرده بود بی‌آنکه در مورد حمله تروریستی اسرائیل به سفارت ایران واکنش درخوری نشان دهد. سفیر روسیه تلاش ناکام این کشور برای تهیه و تصویب بیانیه محکومیت شورای امنیت علیه تجاوز نظامی اسرائیل در سوریه را یادآور شد و تصریح کرد: «امریکا، انگلیس و فرانسه از حمایت از بیانیه‌ای در محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در اول آوریل خودداری کردند و اکنون ایران را محکوم می‌کنند و این ریاکاری آنها را نشان می‌دهد.» سفیر روسیه خطاب به نمایندگان سه کشور با بیان اینکه اگر یک نمایندگی غربی مورد حمله قرار می‌گرفت، بلافاصله شما انتقام‌جویانه واکنش نشان می‌دادید، سخنان شدیداللحن خود را این چنین ادامه داد: «این رویکرد به این دلیل است که برای شما، هر امری که به نمایندگی غربی و شهروندان غربی مربوط می‌شود، مقدس است و باید از آن محافظت شود.

 اما وقتی صحبت از حق سایر کشورها، از جمله حق دفاع از خود در مورد اتباعشان می‌شود، موضوع متفاوت است.» «نبنزیا» به هشداری که روسیه پیشتر در واکنش به حمله تروریستی امریکا علیه سردار قاسم سلیمانی مطرح کرده بود، اشاره کرد و با تأکید بر اینکه مسکو اخطار داده بود که اقدامات امریکا منطقه را بی‌ثبات خواهد کرد، به طور صریح اعلام کرد: «آنچه ما امروز در شورای امنیت، شاهد آن هستیم، نمایش ریاکاری و استاندارد دوگانه است که تماشای آن شرم‌آور است.»

مواضع نماینده چین در شورای امنیت نیز بر محکومیت اقدام تروریستی اسرائیل در حمله به نمایندگی ایران در سوریه تمرکز داشت. او این حمله را سبب بروز تلفات زیادی برای ایران دانست که درعین حال ناقض منشور سازمان ملل و همچنین نقض حاکمیت سوریه بوده است. این مقام چینی پاسخ ایران را به این حمله خویشتندارانه خواند و آن را برای دادن پاسخ نظامی به تجاوز اسرائیل به حق دانست.

بازی تقصیر و سرزنش

بی‌اعتنایی به اصول حقوق بین‌الملل و تلاش ناموفق برای استفاده از دروغ، وارونه‌سازی، انتشار اطلاعات نادرست و استفاده از بازی مخرب تقصیر و سرزنش، بخش مهمی از محور‌های موضع مطروحه امیرسعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل بود که در جریان این نشست کوشید، نقض تعمدی اصول اساسی حقوق بین‌الملل توسط سه کشور غربی شورای امنیت را مورد توجه قرار دهد. این مقام ایرانی به رویکرد ایران مبنی بر پرهیز از درگیری با امریکا اشاره و در این رابطه تصریح کرد: ما تعهد خود را به صلح با اعمال خویشتنداری نسبت به مشارکت ارتش امریکا در رهگیری پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی به سمت اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین نشان دادیم. با این حال، اگر ایالات متحده عملیات نظامی علیه ایران، شهروندان یا امنیت و منافع آن‌را آغاز کند، جمهوری اسلامی از حق ذاتی خود برای پاسخگویی متناسب استفاده خواهد کرد. این هشدار در گفت‌وگوی تلفنی روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه با همتای انگلیسی اش نیز تکرار شد.

نشست بی‌نتیجه
شکاف مواضع دو جبهه شکل گرفته در نشست شورای امنیت چنان فاحش و معنادار بود که جبهه غربی در ادامه پیگیری سیاست خود مبنی بر دفاع بی‌اما و اگر از تل‌آویو در تصویب قطعنامه و حتی انتشار بیانیه محکومیت اقدام مشروع و تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل ناکام ماند؛ امری که نشان داد جمهوری اسلامی توانسته توازن نابرابر نزاع در غزه و بحران‌سازی بدون مرز اسرائیل در منطقه را تغییر داده و هزینه‌های غیرمستقیم حمایت از تل‌آویو یا بی‌تفاوتی کشور‌ها به جنگ غزه را علاوه بر میدان در صحنه دیپلماسی هم بالا ببرد.

منبع: روزنامه ایران

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • موافقت 12 عضو شورای امنیت با شناسایی کشور فلسطین/ آمریکا وتو کرد
  • نماینده روسیه در شورای امنیت : آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است
  • خبرگزاری تاس: درخواست روسیه از شورای امنیت برای تحریم اسرائیل
  • چین: آمریکا نباید خود را بالاتر از همه بداند
  • امیرعبداللهیان برای شرکت در نشست شورای امنیت وارد نیویورک شد
  • روسیه خواستار رأی گیری درباره تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد
  • رأی‌گیری جدید برای عضویت فلسطین در سازمان ملل
  • واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند
  • رئیس‌جمهور کلمبیا اسرائیل را به نقض قطعنامه آتش‌بس سازمان ملل متهم کرد
  • کیش و مات سیاسی پس از شوک موشکی