Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور سابق ایران خطاب به اوباما نوشت: اینجانب مشفقانه به شما نصیحت می کنم که اجازه ندهید این لکه ننگ و نقطه تاریک و حادثه تلخ به نام شما.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۸۰۲۷۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش شهابی ղ-Lyrid 2024 را از دست ندهید

بهترین زمان برای مشاهده بارش شهابی ղ-Lyrid 2024 نوزدهم اردیبهشت حدود ساعت 04:00 است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بارش شهابی ղ-Lyrid 2024 از چهاردهم اردیبهشت تا بیست‌وپنجم اردیبهشت فعال است و زمان اوج آن چهارشنبه -نوزدهم اردیبهشت- است؛ در طول این دوره، هر زمان که نقطه تابش شهاب باران در صورت فلکی شلیاق بالای افق باشد، احتمال مشاهده شهاب‌ها وجود خواهد داشت، هر چه نقطه تابشی در آسمان بالاتر باشد تعداد شهاب‌های قابل‌مشاهده بیشتر خواهد بود.

شهاب‌باران از ساعت ۱۹:۲۸ تا طلوع صبح حوالی ساعت ۰۴:۴۰ فعال خواهد بود، بهترین زمان برای مشاهده بارش شهابی ساعت ۰۴:۰۰ است، در این زمان، چرخش زمین، اصفهان را در سمت بهینه در جهت شهاب‌های ورودی می‌چرخاند و تعداد شهاب‌هایی که به صورت عمودی به سمت پایین می‌بارد را به حداکثر می‌رساند، در زمان‌های دیگر، شهاب‌های کمتری بر فراز آسمان اصفهان می‌سوزند و تمایل دارند با زاویه مایل وارد جو شوند.

نرخ ساعتی سرسویی (ZHR) بارش شهابی ղ-Lyrid 2024 تقریباً سه است، البته این نرخ ساعتی با فرض یک آسمان کاملاً تاریک محاسبه می‌شود و در عمل تعداد شهاب‌هایی که مشاهده می‌کنید، کمتر خواهد بود؛ تخمین زده شده است که افراد می‌توانند از اصفهان در زمان اوج بارش شهابی تا دو شهاب در ساعت را رصد کنند؛ بارش شهابی تقریباً همزمان با ماه نو رخ می‌دهد، بنابراین نور ماه کمترین تداخل را ایجاد می‌کند.

ماه نو

چهارشنبه -نوزدهم اردیبهشت- ماه از نزدیکی خورشید عبور خواهد کرد و وارد فاز ماه نو می‌‎شود، ماه هر ۲۹.۵ روز یک بار به دور زمین می‌چرخد و در نتیجه فازهای آن از ماه نو تا ربع اول، ماه کامل و ربع آخر تغییر می‌کند؛ این حرکت همچنین به این معنا است که ماه از یک شب به شب دیگر بیش از ۱۲ درجه در آسمان حرکت می‌کند و باعث می‌‎شود طلوع و غروب آن هر روز یک ساعت دیرتر رخ دهد.

زمانی که ماه نو رخ می‌دهد، ماه و خورشید در یک خط تقریباً مستقیم قرار دارند، ماه در وسط واقع می‌شود و در مقابل تابش خیره‌کننده خورشید ظاهر می‌شود؛ در روزهای آینده، ماه در اواخر بعدازظهر و آسمان غروب به صورت هلالی در حال افزایش که بلافاصله پس از خورشید غروب می‌کند، قابل مشاهده خواهد بود، زمانی که ماه وارد ربع اول می‌شود تا حدود نیمه شب قابل مشاهده خواهد بود.

سیاره مریخ در حضیض خورشیدی

مدار ۶۸۷ روزه مریخ به دور خورشید، باعث می‏‌شود چهارشنبه -نوزدهم اردیبهشت- به نزدیک‌ترین نقطه به خورشید در فاصله ۱.۳۸ واحد نجومی برسد؛ سیاره مریخ برخلاف بسیاری از سیارات که تقریباً مدارهای دایره‌ای را دور خورشید دنبال می‌کنند و فاصله آن‌ها از خورشید فقط چند درصد متفاوت است، سیاره مریخ دارای مدار بیضی شکل است و فاصله آن از خورشید بین ۱.۳۸ و ۱.۶۷ واحد نجومی متغیر است، بنابراین در وضعیت حضیض خورشیدی ۳۱ درصد گرما و نور بیشتری از خورشید نسبت به اوج خورشیدی دریافت می‌کند.

فاصله سیاره مریخ از خورشید بر ظاهر آن تاثیری ندارد، رصد لحظه حضیض خورشیدی آن نیز ار اصفهان دشوار خواهد بود زیر بیش از ۱۴ درجه بالاتر از افق ظاهر نمی‏‌شود، این پدیده در آسمان سپیده‌دم حدود ساعت ۰۳:۱۴ -یک ساعت و ۵۳ دقیقه قبل از خورشید- تا حدود ساعت ۰۴:۲۹ قابل مشاهده خواهد بود.

کد خبر 751556

دیگر خبرها

  • بارش شهابی ղ-Lyrid 2024 را از دست ندهید
  • اجازه نمی‌دهیم اقلیم کردستان مرکزی برای تهدید ایران شود
  • هشدار به اتحادیه اروپا درباره مصادره دارایی‌های روسیه
  • این کار را انجام ندهید، یارانه تان قطع می شود!
  • ◄ بیمه بدنه پارسیان چند درصد خسارت را پوشش می دهد؟
  • رئیس دیوان عالی کشور: آمار وارده پرونده‌های «خانواده» مناسب نیست
  • آمار وارده پرونده‌های خانواده مناسب نیست
  • ۹ فیلم نفس‌گیر کره‌ای کمتر دیده شده ؛ از دست ندهید (+عکس)
  • خبر جدید برای یارانه‌بگیران/ این کار را انجام ندهید، یارانه‌تان قطع می‌شود؟
  • ارزیابی خسارت وارده به زیر ساخت‌ها در چهارمحال و بختیار‌ی