Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-18@12:47:54 GMT

وقتی طبیعت به مردم استان بوشهر لبخند می‌زند

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۳۴۶۶۰

وقتی طبیعت به مردم استان بوشهر لبخند می‌زند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دشتی، استان بوشهر در جنوب غربی کشور از جمله استان‌هایی است که ظرف قریب به 20 سال گذشته از کمبود بارش‌ها شدیدا متضرر شده به گونه‌ای که حتی تهیه آب شرب برای مسؤولان این استان وعلی‌الخصوص در فصل تابستان فراتر از یک بحران مدنظر قرار گرفته است.

در کنار کمبود بارش‌ها معمولا از اواسط اسفندماه شاهد گرم شدن آب و هوای این استان هستیم به گونه‌ای که نوروز که آغازین روزهای فصل بهار است معمولا با خشک بودن زمین و بدون هیچ گونه طراواتی در طبیعت این استان، فصل گرم سال آن هم پیش از موعود آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال این رویه در حال تکرار شدن بود و در حالی که تا چهله زمستان زمین‌ها خشک و مردم همهناامید بودند، مردم استان بوشهر چشمو گوش خود را به اخبار سازمان هواشناسی گسیل می‌دادند تا شاید خبری از بارش‌هایی بشنوند که این سازمان معمولانویدش را برای همه استان‌های کشور می‌داد به جز چند استان جنوبی کشور که همچنان فصل‌های بی‌بارشی را طی دو ده ورق زده بودند.

کار به جایی رسید که حتی در برخی از شهرستان‌های استان بوشهر مردم معتقد این استان با تجمع در بقاع متبرکه امامزاده‌ها، دست استغنا و خواهش به سمت خداوند دراز کرده و ضمن راز و نیاز از خداوند طلب باران می‌کردند که در رسوم محلی به قبله دعا معروف است.

اما این بار و در حالی که شاید کمتر کسی حتی می‌توانست در خواب هم ببیند نه تنها باران که برف هم بخشی از مناطق استان بوشهررا سفیدپوش کرد به گونه‌ای که جدا از موجی از طنزهای زیبا برای این ارمغان شیشه‌ای خداوند به مردم استان بوشهر، زمین عطشناک جنوب حالی به حالی شد تا به ما بار دیگر قدرت خداوند را نشان دهد.

برف و باران اوائل بهمن ماه سال 95 قصه زیبایی بود که طبیعت برای مردم استان بوشهر شیرین‌تر از داستان‌های هزار و یک شب شهرزاد قصه‌گو، مردمانی که روزگاران خود را بر پایه یک دامداری محدود با کشاورزی خسته از کمبود آب تنظیم می‌کردند را به وجد آورد.

اما این انتهای کار نبود بلکه موج بارش‌ها نه تنها تا امروز که ششم فروردین ماه سال 95 است گرما را به تعویق انداخته بلکه بارش‌هایی در سطح استان بوشهر ایجاد کرده که اگر مسوولان انقلابی در این استان حاکم بودند میزان اتلاف آبی که بدون هیچ استفاده و با ضرر و زیان و آسیب به تاسیسات شهری و زندگی مردم، کام عده‌ای را تلخ کرد این امکان وجود داشت که این استان با داشتن سدهای مناسب اصولا نیازی به آب از مناطق سایر استان ها هم نداشته باشد.

وقتی سه روز بارش شهر جم به اندازه یک سال بارندگی در این شهر است یا همینروز گذشته،211 میلی‌متر باران در روستای گزدراز شهرستان دشتی آمد و آمارهای این چنینی در دیگر نقاط استان بوشهر، پس ضرورت یک مدیریت انقلابی برای تامین زیرساخت‌ها برای نگهداری از اینآب و تبدیل تهدید سیل به یک فرصت برای ذخیره‌سازی به شکل ساخت سدهای مناسب در استان کم‌بارشی مانند استان بوشهر به شدت احساس می‌شود.

با این توصیف ، بارش‌ها در ماه های آخر سال 95 و اوائل 96 اگرچه زیان‌هایی حتی غیرقابل برگشت متوجه بخشی از استان بوشهر کرد اما به مراتب سود آن بسیار فراگیر بودکه سبب می‌شود حداقل تابستان امسال مردم به مانند سال گذشته چندان زجر کم‌آبی نکشند.

امروز در دشت‌ها و زمین‌های کشاورزی در مناطق مختلف استان بوشهر، شاهد رویش طبیعت در فصل بهار هستیم. آب و هوای بسیار مطلوب در فصلی که معمولا به جای طراوت بهاری گرمایورود به فصل تابستان را تداعی می‌کرد سبب شده که مردم استان بوشهر خوشحال باشند. وقت خود را به ساعت بهار تنظیم کنند و به دنبال چیدن کاکل وجیکاه سر به طبیعت زیبای این روزهای استان بوشهر بگذارند.

هنوز نجوای پیرمرد صفادل یکی از روستاهای شهرستان دشتی را از یاد نبرده‌ام که وقتی از حال و هوایش پرسیدم گفت: نامید شده بودیم دو گاو شیره ده در منزل داریم که به وسیله آن دو گاو امرار معاش می‌کنیم ولی باران‌های اخیر باعث شد امروز هم شیر، دوغ و حتی روغن فراوانی از این گاو برداشت کنیم که خدا را از این باب بسیار شاکر هستیم.

وی افزود: وقتی در 48 ساعت گذشته ابرها تو آسمان دیدیم و صدا رعد و برق آغاز شد بسیار خوشحال شدیم به همراه اعضای خانواده دست به دعا برداشتیم همه اهالی روستا هم که به مانند ما زندگی فقیرانه ای دارند همین طور با صدا بلند می گفتیم خدا او خدا او (خدا آب خدا آب) که ساعتی نگذشت بارش شروع و صدا ناودان‌ها که آب از سقف خانه به زمین سرازیر می‌شد به گوش می‌رسید.

-------------------------------

یادداشت: مهرداد جشنی‌پور

-------------------------------

انتهای پیام/ک

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۳۴۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت لبخند به صورت سرمربی پرسپولیس (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، اوسمار ویه‌را، سرمربی برزیلی پرسپولیس که هفته گذشته به دلیل اخراج در سیرجان، امکان همراهی سرخپوشان را از کنار زمین نداشت و ابتدا به جایگاه ویژه و سپس منطقه شیشه‌ای منتقل شد، حالا آماده هدایت تیمش از لب خط می‌شود.

نکته جالب در مورد اوسمار این است که او هنوز به آمار 10 بازی روی نیمکت پرسپولیس نرسیده اما مقبولیتی ویژه را نزد هواداران و البته بازیکنان این تیم دارد و حتی پیشنهاد تمدید قرارداد را نیز دریافت کرده است.

اوسمار امید زیادی دارد تا این هفته با پیروزی مقابل صنعت نفت تیمش را 52 امتیاز کند و به این ترتیب منتظر دیدار استقلال بنشیند تا شاید با توقف شاگردان نکونام، تیم او پیش از بازی حساس مقابل سپاهان به صدر جدول برسد که در این صورت شانس خوبی برای قهرمانی هم خواهد داشت، چرا که استقلال در بازی همزمان در دیداری به میزبانی تراکتور به میدان خواهد رفت.

دیگر خبرها

  • واکنش سیدحسین به محرومیت: لبخند!(عکس)
  • بازگشت لبخند به صورت سرمربی پرسپولیس (عکس)
  • صدای آرامش بخش باران در دل طبیعت روستای چهارتکاب + فیلم
  • لبخند، لبخند و لبخند؛ شب دلچسب عثمان دمبله مقابل بارسلونا و هوادارانش / عکس
  • کنگان با ۵۰ میلی‌متر رکورددار بارش‌های استان بوشهر
  • پلیس: از سفر به استان‌های جنوب شرقی اجتناب کنید
  • ریشه‌های غنی تاریخی در حفط محیط زیست مورد توجه قرار گیرد
  • جم و دیر؛ رکورد دار بارش‌های جوی
  • بیشترین باران در جنوب بوشهر به میزان ۴۰ میلیمتر ثبت شد
  • بارش باران باعث ورود خسارت به تاسیسات برق استان بوشهر شد