Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشخبرنگار حوزه فوتبال و فوتسالگروه ورزشى باشگاه خبرنگاران جوان؛فیفا در کنگره ششم ژوئن سال 1966 در لندن تصمیم گرفت آرژانتین میزبان جام جهانی باشد و این مسئولیت در سالهای 1982 و 1986 به ترتیب به کشورهای اسپانیا و کلمبیا سپرده شود.
البته آشوب‌های سیاسی که پیش از برگزاری مسابقات، آرژانتین را در بر گرفته بود، باعث شد بسیاری از کشورها به فیفا فشار بیاورند تا میزبانی را از این کشور بگیرد، اما پافشاری "ژائوهاوه لانژ" رئیس فیفا مانع از وقوع این امر گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آرژانتین، پرو، آلمان غربی، هلند، برزیل، ایتالیا، سوئد، مکزیک، مجارستان، لهستان، اسکاتلند، اسپانیا، اتریش، فرانسه، ایران و تونس 16 تیم شرکت کننده در این رقابت ها بودند.
تیم ملی فوتبال کشورمان که نخستین حضور خود در جام جهانی را تجربه می کرد، با وجود انجام بازی های جذاب و تماشایی در گروه چهارم این رقابت ها در انتهای گروه قرار گرفت و از صعود به مرحله بازماند.

شاگردان حشمت مهاجرانی در نخستین بازی خود مقابل تیم افسانه ای هلند با سه گل "رابی رانسنبرینگ" که 2 گل وی از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید، شکست خورد. در دومین بازی ملی پوشان فوتبال کشورمان اسکاتلند مدعی را با نتیجه تساوی یک بر یک متوقف کردند. آندرانیک اسکندریان، ابتدا با گل به خودی که وارد دروازه ناصر حجازی کرد، شاگردان "آلی مک لئود" را پیش انداخت اما گل ایرج دانایی فر در دقیقه 60 سبب به تساوی کشیده شدن بازی شد تا تک امتیاز ایران در این بازی ها به دست آید. در دیدار پایانی این گروه هم تیم ملی ایران نتوانست مقابل قدرت شاگردان "استبان کالدرون" مقاومت کند و در نهایت با هت تریک "تئوفیلو کوبیلاس" و گل "خوزه ولاسکوئز" در مقابل تک گل حسن روشن با نتیجه چهار بر یک شکست خورد.
تیم ملی فوتبال آرژانتین پس از حضور در فینال نخستین دوره رقابت های جام جهانی به میزبانی اروگوئه در سال‎ ،1930مدتی طولانی انتظار کشید تا جام قهرمانی را بالای سر ببرد.حمایت بی‌دریغ تماشاگران از تیم میزبان، آنها را به پیروزی مقابل هلند در دیدار فینال جام یازدهم رساند در حالیکه "یوهان کرایف" افسانه‌ای به دلیل اوضاع سیاسی از حضور در این جام سر باز زده بود.
به ندرت دیده شده که راهیابی به فینال رقابت های جام جهانی، آنگونه که در یازدهمین دوره این پیکارها در آرژانتین اتفاق افتاد، با جنجال همراه باشد.
این رقابت‌ها به عنوان ابزاری سیاسی برای نشان دادن اعتراض جهانی نسبت به حکومت دیکتاتوری ژنرال "ویده لا" و نقض حقوق بشر در آرژانتین استفاده و به تحریم آن منجر شد.
اما تمام تلاش‌ها برای تحریم جام جهانی بی‌نتیجه ماند. جذبه و هیجان این رقابت‌ها به حدی بالا و اعتبار آن چندان زیاد بود که هیچکس به ندای تحریم توجه نکرد و همه کشورها جز تیم‌هایی که نتوانستند از مقدماتی صعود کنند، در آن شرکت کردند.
انگلیس، یوگسلاوی و شوروی سابق از جمله تیم‌های ناکام بودند اما تیم‌های دیگری مثل ایران و تونس که در عرصه فوتبال نوپا بودند به این پیکارها راه یافتند و فرانسه بعد از ‎ 12سال توانست به جام برگردد.
آبی پوشان فرانسه به مربیگری "میشل هیدالگو" در بازگشت به عرصه رقابت بهترین تیم‌های جهان، چندان موفق نبودند و "میشل پلاتینی" و هم‌ تیمی‌هایش نتوانستند از شکست ‎ 1 - 2مقابل ایتالیا و آرژانتین جلوگیری کنند. فرانسه با وجود پیروزی ‎ بر3برابر مجارستان در آخرین دیدار گروهی خود از دور رقابت‌ها خداحافظی کرد.
تیم‌های مدعی در این جام، به راحتی از پس حریفان گروه خود در مرحله نخست برآمدند، به جز هلند که فینالیست دوره قبل بود و یوهان کرایف را نیز در اختیار نداشت. این تیم با تحمیل شکست ‎ 1 - 5به اتریش، شکست ایتالیا با نتیجه ‎ 1 -2و تساوی ‎ 2 -2برابر آلمان غربی که مدافع قهرمانی بود، به فینال راه یافت.
در دیگر گروه مرحله دوم، رقابت میان دو تیم آرژانتین و برزیل با شدت بیشتری ادامه داشت. برزیل تقریبا از حضور خود در فینال مطمئن بود اما آرژانتین می‌بایست "پرو" را در آخرین مسابقه خود با اختلاف حداقل چهار گل شکست می داد. آرژانتینی ها 6 بار دروازه پرو را گشودند تا به این مهم دست یابند. میزبان 6 بار موفق به باز کردن دروازه پرو شد که در این میان دو گل سهم "ماریو کمپس" معروف ترین بازیکن آرژانتین قبل از مارادونا بود.

25 ژوئن 1978 تیم های ملی آرژانتین و هلند در حضور 71483 تماشاگر ورزشگاه "مونومنتال بوینس آیرس" به مصاف هم رفتند که پس از تساوی یک بر یک در وقت قانونی، شاگردان" سزار لوئیز منوتی" 2 گل دیگر به ثمر رساندند و برای نخستین بار به جام قهرمانی جهان بوسه زدند.
"سرخیو گونلا" ایتالیایی قضاوت این فینال را به عهده داشت و "ماریو کمپس" (2بار) و "دنیل برتونی" برای "آلبی سلسته" و "دیک نانینگا" برای شاگردان "ارنست هاپل" در این دیدار موفق به گلزنی شدند.
با اینکه قهرمانی تیم آرژانتین را می‌توان معلول روحیه بانشاط و انگیزه بسیار بالای آنان برای پیروزی در خانه دانست اما نباید نبوغ مردی به نام "ماریو کمپس" را به عنوان عاملی تعیین‌کننده نادیده گرفت. کمپس که شماره ‎ 10تیم آبی و سفید آرژانتین را برتن می‌کرد، شروع بسیار معمولی در جام یازدهم داشت و در پایان این رقابت‌ها بود که تازه به اوج درخشش رسید.وی با به ثمر رساندن 6 گل، بهترین گلزن و برترین بازیکن جام نام گرفت.
102 گل در 38 بازی جام یازدهم به ثمر رسید تا آمار 2/68 گل به ازای هر بازی ثبت شود. ضمن این که 1/545/791 تماشاگر (40679 نفر به ازای هر بازی) از بازی های این جام دیدن کردند.

نکات جالب جام جهانی 1978
اسکاتلند به رقابت‌های سال ‎ 1978راه یافت و با حضور ستارگانی مثل "کنی دالگلیش" و "گرام سونس"، امید بسیاری داشت که برای نخستین بار به مرحله دوم این پیکارها صعود کند. قبول باخت ‎ 1 - 3مقابل پرو و تساوی ‎ 1 -1با ایران آنها را در موقعیتی قرار داد که چاره‌ای نداشتند جز اینکه تیم هلند، فینالیست دوره قبل را با اختلاف سه گل شکست دهند.
اسکاتلند ‎ 1 -3از حریف جلو افتاد اما هنوز به گل دیگری نیاز داشت تا صعود کند، گل چهارم این بازی هم سرانجام به ثمر رسید اما "جانی رپ" بود که دروازه اسکاتلند را گشود. هلند در ادامه این رقابت‌ها تا فینال پیش رفت و نایب قهرمان شد. تنها باخت آنان در وقت اضافه فینال مقابل میزبان بود و اسکاتلند مثل همیشه خیلی زود به خانه برگشت.
هلند بدون حضور ستاره فینال جام جهانی ‎ 1974 خود یعنی "یوهان کرویف" در مسابقات حاضر شد.
ایران و تونس تیم هایی بودند که در این دوره برای اولین بار جام جهانی را تجربه کردند.برای چهارمین بار پیاپی، نخستین مسابقه با تساوی بدون گل بین آرژانتین و مجارستان در گروه اول پایان یافت. این مسابقه پس از اخراج دو بازیکن مجارستان به جنجال کشیده شد.در دیگر مسابقه گروه اول ایتالیا ‎ 2بر یک فرانسه را شکست داد.
"برنارد لاکومب" از فرانسه با گلزنی پس از گذشت ‎ 36ثانیه از شروع مسابقه، دومین رکورد سریعترین گل جام جهانی را به خود اختصاص داد.
داور در جریان دیدار فرانسه برابر مجارستان، به دلیل کفش های نامناسب بازیکنان فرانسه تهدید به توقف مسابقه کرد. اما پلیس کفش یکی از تیم‌های محلی را برای بازیکنان این تیم آورد و فرانسه ‎ 3بر 1 پیروز شد.
در گروه دوم نیز تونس به عنوان نخستین کشور آفریقایی با شکست ‎ 3بر یک مکزیک، در جام جهانی به پیروزی دست یافت.
"کلیو توماس" داور فوتبال پس از مردود اعلام کردن گل "زیکو" از برزیل که مستقیما از نقطه کرنر وارد دروازه سوئد شده بود، بدنام شد و مسابقه نیز با تساوی یک بر یک خاتمه یافت.
آرژانتین در چهار جام جهانی، سومین میزبانی بود که به قهرمانی رسید.


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۳۶۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معصومه باقری نخستین بانوی ایرانی قضاوت کننده در المپیک پاریس

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، رقابت های تکواندو در بازی های المپیک 2024 پاریس طی روزهای 17 تا 20 مردادماه سال جاری به میزبانی کشور فرانسه برگزار می شود.  فدراسیون جهانی تکواندو بعد از انتخاب یک داور زن ایرانی برای قضاوت در بازی های پارالمپیک، دیگر بانوی ایرانی را نیز برای قضاوت به المپیک دعوت کرد.   بر همین اساس WT  با ارسال نامه‌ای به تهران معصومه باقری، داور بین المللی تکواندو کشورمان را برای قضاوت در بازی‌های المپیک به پاریس دعوت کرد. این برای نخستین بار است که فدراسیون تکواندو ایران یک داور زن ایرانی را در بین داوران قضاوت کننده در بازی‌های المپیک دارد.   پیشتر مرجان تیموری برای قضاوت در بازی های پارالمپیک توسط این اتحادیه دعوت شده بود.    باقری پس از آنکه از سوی فدراسیون جهانی به کمپ تمرینی انتخابی المپیک دعوت شد؛ در معتبرترین تورنمنت‌ها از جمله قهرمانی جهان، گرندپری ها و.. قضاوت‌های کم اشتباهی داشت و در نهایت در لیست نهایی داوران قضاوت کننده در بازی های المپیک قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • رقابت کماندار کیش در مسابقات کاپ جهانی تیراندازی باکمان چین
  • ساعت پخش زنده بازی ایران و افغانستان‌ در جام فوتسال آسیا از تلویزیون+ شبکه ورزش و آنلاین
  • حضور اولین داور زن تکواندوی ایران در المپیک
  • معصومه باقری نخستین بانوی ایرانی قضاوت کننده در المپیک پاریس
  • بارسلونا جام جهانی باشگاه‌های ۲۰۲۵ را از دست داد
  • بارسلونا جام جهانی باشگاه‌های ۲۰۲۵ را از دست داد*
  • نخستین بار در تکواندو ایران؛ قضاوت بانوی ایرانی در پارالمپیک ۲۰۲۴
  • اولین تمرین تیم ملی در تایلند: عالی(عکس)
  • رقابت‌های کسب سهمیه المپیک؛ نوروزیان به خط آتش پاریس نرسید
  • حضور اولین داور بانوی تکواندوی ایران در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس